Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:50

KarminaP schreef:
Eenmaal je ze op de weide liet kon je ze niet meer pakken, maar dan ook echt niet. Ze sprongen nog liever door de omheining en dat is dan ook wel meerdere keren gebeurd. Ook in de omgang waren ze schichtig en zenuwachtig.

Eigenlijk he, als ik dit topic zo lees, krijg ik het volgende idee:

Paarden/ponys die in (semi) wild zijn opgegroeid
- hebben over het algemeen meer over voor eten dan paarden die op stal nooit voor hun eten hebben hoeven vechten
- zijn over het algemeen dominanter dan paarden die ' alleen' zijn opgegroeid, het rangorde systeem zijn ze iig een stuk meer gewend en ze reageren daar ook beter op
- die met geweld 1x per jaar binnen zijn gehaald voor enten/bekappen zijn angstig, wantrouwig en schuw
- die nooit zijn binnengehaald, niet zijn geent/bekapt zijn juist heel rustig en nuchter
- hebben over het algemeen beter/sterker gestel, benen en hoeven en zijn minder vaak ziek, beter opgewassen tegen het weer.

Ik blijf bij mijn verlatingsangst nog steeds dat het te maken heeft hoe ze bij hun moeder worden weggehaald. Of misschien verlatingsangst ontstaan door andere redenen op oudere leeftijd...

Ik denk idd met die trekker dat ze zo gewoon bijgevoerd zijn Knipoog Mijn pony is ook niet bang voor de bobcat (die word juist belaagd) omdat daar altijd het eten mee komt Tong uitsteken

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 13:58

ik denk dat jij (toydoll) het goed omschrijft. paarden en pony's die met geweld naar binnen zijn gehaald ondervinden hier altijd problemen mee. Bedoel, geweld is niet echt een woord in de positieve zin.

ik denk ook echt dat die verlatingsangst die veel paarden hebben komt door de manier dat ze bij moeders weg zijn gehaald. de meeste worden er van afgehaald. en meteen met andere veulens (die ze meestal nog niet kennen) ergens in de opfok gegooid. niet erg bevordelijk dus

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:00

ik heb in het verleden een rus gehad

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:00

Mijn pony heeft 4 jaar in het duin in wassenaar gestaan. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:12

Onze ijslander is ook in een natuurgebied opgegroeid. Ik vind het resultaat geweldig. Hij is zeer vriendelijk naar mensen, niet opdringerig. Zeer respectvol in de kudde, absoluut niet dominant, hij communiceert zeer subtiel en netjes. Perfect paardengedrag dus. Hij is ook zeer zelfstandig, tredvast en ontzettend dapper. Hij was direct verkeersmak, en nooit ergens bang voor.

Onze fjord en shet die bij mensen opgegroeid zijn zijn veel meer onbehouden, opdringeriger en communiceren vrij lomp met elkaar. Ik geef 100% de voorkeur aan opgroeien in de kudde, laat ze elkaar maar opvoeden. Ook het feit dat ze echt voor zichzelf moeten zorgen in zo'n natuurgebied, maakt ze zo dapper en zelfstandig.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 14:20

ik geef je helemaal gelijk

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:51

Klopt wel met die verlatingsangst, mijn Fell pony ruin (zwarte) heeft daar ook last van. Maar mijn andere Fell ruin (bruine) heeft daar wel weer minder last van, dus toch de ene voor de andere natuurlijk.
Bij de Fells gaat het er lomp aan toe als ze bij de moeder worden weggehaald, ze worden per direct van de moeder weggehaald, met een maand of 5 al, (ligt er ook aan wanneer ze geboren zijn, sommige zijn dan wel al 6 maanden) en dan worden ze op een wei gesmeten of direct door op transport naar de nieuwe eigenaar, krijg je zo'n zielig hoopje van de vrachtwagen afgeleverd.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:56

dat doen ze bij kwpners ook heel veel. Nou zit er volgens mij wel een verschil in de hobby mensen (die geven het veulen meestal wel meer tijd om te wennen) en de mensen die er hun brood mee verdienen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:00

Ja, als je vanuit de fokker kijkt is het ook wel logisch, want ga maar eens 30 ponies afspenen, beetje bij beetje, dan heb je wat te doen, maar toch, sommige ponies, zoals eentje van mij, heeft er toch wel iets aan overgehouden.
Toen ik de eerste keer naar een andere stalling overging, wilde die absoluut niet de trailer in, raakte helemaal in paniek, iemand anders had hem ook vast, toen ben ik met hem de trailer opgelopen en heb ik de rit naar het nieuwe adres met hem in de trailer gezeten, sindsdien gaat hij er wel op. Dus hij zal dan ook een zeer slechte ervaring hebben gehad met het transport van Engeland naar hier.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:04

Dat is ook lang transport natuurlijk niet zo gek, en ze hebben het vast neit zo nauw genomen met tussenstopt om te eten en te drinken.

Mijn pony kon trouwens prima alleen. Het heeft alleen bijna een jaar geduurd voordat hij goed in hand was. Ook een paar maanden voordat hij het meelopen aan het halster wilde. Was ook een hengst dus dat zal ook nog wel verschil maken met zo'n manier van opgroeien denk ik

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 16:50

bij een "wild" paard moet je ook echt het vertrouwen verdienen, bij een niet "wild" paard gaan de meeste mensen er van uit dat ze het vertrouwen niet hoeven te verdienen, en daar zit de fout

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:25

We hebben wat 'start' probleempjes gehad, maar ik vond het allemaal heel erg logisch: opeens waren er nieuwe mensjes met hem bezig, die andere dingen met hem deden.
Wat sim0ne schrijft, is Tom inderdaad in een notedop! Ja

Maar af en toe komt er toch nog stiekem het 'wilde' in hem naar boven.
Wij corrigeren dat niet, omdat op dat moment de oorzaak bij ons ligt. Je kan eigenlijk wel zeggen dat ie ons dan ff aan het opvoeden is. Ik vind dat een goede 'streek' van hem. Cool

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:09

MarvanTom schreef:
Wij corrigeren dat niet, omdat op dat moment de oorzaak bij ons ligt. Je kan eigenlijk wel zeggen dat ie ons dan ff aan het opvoeden is. Ik vind dat een goede 'streek' van hem. Cool

Haha, dat doet Odinn ook wel eens, dan schiet hij bijvoorbeeld ineens de bosjes is, want ja, waarom zou je op het pad blijven, als je in het natuurgebied ook dwars door het bos ging? Hij neemt soms teveel zelf beslissingen zeg maar over waar we heen gaan en in welke versnelling. Dat moet hij nog echt leren, dat ik nu ook bepaal wat we gaan doen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:22

Wat ik echt onwijs leuk vind is dat mijn pony zo super vast ter been is. Ik kan in een enorm tempo met een los teugeltje over slechte modderige paadjes scheuren die vol boomstronken liggen. Ze schiet van de linkerkant naar de rechterkant en kiest razendsnel haar eigen weg. Ik probeer haar dan zo min mogelijk te storen. Zij is dan in charge, dit is haar specialiteit. Enig nadeel is dat geen enkele stalgenoot meer met mij buiten wil rijden. Bloos

Of ik hoor de hele tijd achter me * struikel, stommel, kreun* en "stop, stohooohop!" Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:26

Saar4 schreef:
Wat ik echt onwijs leuk vind is dat mijn pony zo super vast ter been is. Ik kan in een enorm tempo met een los teugeltje over slechte modderige paadjes scheuren die vol boomstronken liggen. Ze schiet van de linkerkant naar de rechterkant en kiest razendsnel haar eigen weg. Ik probeer haar dan zo min mogelijk te storen. Zij is dan in charge, dit is haar specialiteit. Enig nadeel is dat geen enkele stalgenoot meer met mij buiten wil rijden. Bloos

Of ik hoor de hele tijd achter me * struikel, stommel, kreun* en "stop, stohooohop!" Haha!

Dat kan Odinn ook heel goed ja, plat door de bocht in een vliegende galop terwijl de bocht vol met glibberige blubber ligt. En ook gas erop als je bergop gaat. Onze fjord gaat bij bergop steeds langzamer en puffen en steunen, maar Odinn gooit zijn kont eronder en gaat ervoor.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 11:59

haha, dat klinkt allemaal heel leuk. Ik weet nog niet hoe het zal zijn met mijn merrie. Ze is immers nog niet echt zadelmak. Daar ben ik nu mee bezig. Heb er één keertje op gezeten. En heb gelijk ook vliegles gehad. Niet omdat ze gemeen werd, helemaal niet, maar ze schrok van een loder met gele container die die net naast de bak perongeluk liet vallen. Ik had de bak doormidden gedaan met een stroom draadje (zonder stroom) en ze ging rechtuit hard in galop. zag op laatste moment dat draadje en ging toen zelf de bocht om, en ik ging rechtdoor.
Op het moment is het weer zo slecht dat ik even niet verder ga met haar. Heb alleen een buitenbak en wil koste wat het kost negatieve ervaringen vermijden als het gaat om ruiter op de rug Lachen. Wat trouwens wel weer heel typisch is. Met het opstijgen kan ik alles alleen. Paardje verroert geen vin als ik zeg dat ze moet blijven staan. Terwijl mijn KWPNer het liefst al in galop zit als ik mijn voet in de beugel wil doen Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:52

Prins is net leidpaard geweest tijdens een buitenrit, MoonenL, hij stapt heel wat vlotter dan de ander maar het ging super en accepteert het als een ander dier bijna in hem kruipt vanuit onzekerheid. is wel de baas van de kudde, daarna de shet en dan de andere twee ruinen.
Boann is niet gemeen en zolang je haar met beleid behandelt zal het vast wel goed komen, je hebt in ieder geval de discipline en de doorzettingsvermogen, het was goed dat je na je val nog eventjes hebt gereden, dan heb je het toch goed afgesloten? Hier is trouwens oko alles nat, zou er niet aan moeten denken in onze bak een paard in te rijden al is de douche gelukkig om de hoek! Koe

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:14

Mijn beide tinkers hebben tot hun 4de in een kudde geleefd in ierland. Ik zou zelf nooit een paard laten importeren.. Vind dat er hier al genoeg zijn.. maar zowel spetter als MAan waren al in nederland toen ik ze kocht. Spetter pas 2 weken (was van een vrouw die haar rug brak, dus paard moest weg) maan al 4 jaar..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:16

Eefste schreef:
Mijn beide tinkers hebben tot hun 4de in een kudde geleefd in ierland. Ik zou zelf nooit een paard laten importeren.. Vind dat er hier al genoeg zijn.. maar zowel spetter als MAan waren al in nederland toen ik ze kocht. Spetter pas 2 weken (was van een vrouw die haar rug brak, dus paard moest weg) maan al 4 jaar..

Terwijl een basis in Ierland goed gehard maakt en de grassen kruiden die daar groeien zorgen voor een betere peesaanhechting en sterkere botten en hardere pezen. Mits je zelf gaat kijken (eventueel met behulp van een kenner) kan imorteren een goede optie zijn, hoor! haal liever een Volbloed uit Ierland dan uit NL, ze zijn beter gefokt en taaier.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:29

Sim0ne schreef:
MarvanTom schreef:

Haha, dat doet Odinn ook wel eens, dan schiet hij bijvoorbeeld ineens de bosjes is, want ja, waarom zou je op het pad blijven, als je in het natuurgebied ook dwars door het bos ging? Hij neemt soms teveel zelf beslissingen zeg maar over waar we heen gaan en in welke versnelling. Dat moet hij nog echt leren, dat ik nu ook bepaal wat we gaan doen.

ROFL Naja! Klopt helemaal! Haha!
Maar als kanttekening: Tom doet dat alleen als het kan! Niet op de weg bijv. geen gevaarlijke situaties, maar ik heb zo'n vermoeden dat die van jou dat ook niet doet! Echt grappig dit!
En dat bergop is voor onze Fjord ook geen enkel probleem! Hij is soms eerder boven dan jezelf wilt of bent: zie zwaar achterin het zadel zittend, vastgrijpend aan hals/manen/wat in de buurt is, puur omdat meneer sneller gaat dan verwacht en aan het eind je haast voorover kiept omdat de rem van peerdlief erop gaat! Bloos
Blub maakt hem ook niet uit, stronken gebruikt ie als puissance-materie, want waar je Tom echt blij mee maakt is scheuren/springen in de natuur!
En als baasjes geef je daar dan maar gehoor aan... Wat een straf...! NOT! Cool

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:24

hoi detour, dat wist ik helemaal niet (betere basis ed) mijn rede om niet zelf te willen importeren is omdat vooral mijn ene paard ongelofelijk getraumatiseerd is. Heb gehoord hoe dat transport is gegaan, en dat is geen feest. Heel zielig. En echt een paard met een gebruiksaanwijzing geworden. Maan, mijn andere tinker heeft echter nergens last van. Die is door een tinkerstal in nl hierheen gehaald. Scheelt blijkbaar erg wie het transport regelt..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:35

jep mijn verzorgpaarden komen allemaal stuk voor stuk uit het "wild"... zover je het wild kan noemen.
ze gaan met een grote groep jonge paarden in een gebied voor ongeveer 3 jaar. (bijna hetzelfde als die hooglanders in natuurgebieden) 1x per jaar komen er mensen bij voor ontwormen en enten en bekappen, maar das dan ook alles...
ja bij héle strenge winters wordt er hooi neer gelegd (maar ja wanneer heeft nl nou strenge winters... Verward )

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:38

in nederland bestaan die niet meer. maar in landen zoals polen ed. kunnen de winters nog wel streng zijn Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:46

Eefste schreef:
hoi detour, dat wist ik helemaal niet (betere basis ed) mijn rede om niet zelf te willen importeren is omdat vooral mijn ene paard ongelofelijk getraumatiseerd is. Heb gehoord hoe dat transport is gegaan, en dat is geen feest. Heel zielig. En echt een paard met een gebruiksaanwijzing geworden. Maan, mijn andere tinker heeft echter nergens last van. Die is door een tinkerstal in nl hierheen gehaald. Scheelt blijkbaar erg wie het transport regelt..

he gatver, dat is naar, zeg Ach gut

Misschien heb ik dan geluk gehad met de transport; doordat ik er heb gewerkt in de paardenwereld heb ik me destijd laten informeren en heb ik een van de bekendste transportbedrijven ingeschakeld, die hebben Boann super behandeld, ze was erg braaf en de transporteurs zijn echt paardenmensen. De vrachtwagen zag er keurig uit, ze was netjes gevoed en de bodem was schoon.
Ze kwam relaxt aan, 3 dagen geresit, terwijl ze maar een keertje 10 minuten op de trailer had gestaan in 5 jaar!
Met haar zusje (was m'n allergrootste schat en vriendin) ging het helaas anders, ook prima bedrijf maar vrachtwagen kreeg pech bij Londen en toen duurde de reis langer. Zij was behoorlijk afgevallen. Maar wederom prima mensen.

Waarschijnlijk zijn er "goedkopere"bedrijven die het voor een prikkie doen en de hele zooi in de wagen gooien en al blij zijn als ze zijn aangekomen op plek van bestemming? Verward

Zou wel schandalig zijn, hoor! Verdrietig

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:31

Ik heb ook toen ik mijn eerste Fell veulen had gekocht, hebben die mensen het transport uit Engeland geregeld, ik heb nu al 3x zelf geregeld en veel beter, dus ligt idd aan welk bedrijf en hoe die chauffeurs met de paarden omgaan. En natuurlijk hoe het paard erop reageerd, de een kan meer stress verdragen dan de ander.