Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Re: Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:00

Oei, ik denk dat de paarden die bij mijn merrie in de stal zouden staan niets te eten kregen Blauw oog . Ze is sowieso al heel dominant maar als er eten in het spel is Extreme duivel . Als ze zelf genoeg heeft gehad gaat ze er gewoon midden in of ervoor staan Duivel .We proberen het voernijd wel af te leren maar als je op redelijk vaste tijden voert (lees: moet voeren) dan is dat m.i. erg moeilijk. Maar goed, dat is een ander probleem.

Onze oplossing was een stalling in drieën gedeeld door twee schotten op 1.40m. Dat werkt prima, contact als ze willen maar de ander kan ook wegkomen als onze merrie een aanval inzet Vork En overdag altijd in de weide, waar ik overigens wel hooi voer in twee stapels. Gelukkig eet de ruin sneller (of hij moet wel Haha! ) waardoor hij zijn portie wel binnen krijgt. Maar als zij wil wisselen dan wordt er gewisseld van stapel.

Dat ze geen dekens op kunnen vind ik ook een nadeel, heb een deken op om niet al te veel vacht te kweken zodat ik ze niet hoef te scheren. Heb immers wel paarden om op te rijden en niet alleen om naar te kijken of te fokken.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:34

ik wil even terug komen op het eruit halen van de paarden. Mijn paard staat dus 24/7 met een kudde van nu 9 paarden eerder in een groep van 30. Ik heb nog nooit problemen gehad met hem eruit halen, tegenwoordig weet hij wie ik ben en jaagt dan juist alle paarden om mij heen weg Tong uitsteken super handig dus.

Soms heeft een kudde ook voordelen mijne heeft een oudere vriendin (18 jarige merrie). Doordat ze veel met elkaar optrekken zorgt hij er juist voor dat zij te eten krijgt en haar niks overkomt. De wonden vallen heel erg mee vooral als ze eenmaal hun plek weten in de kudde. Ook is het handig als je voor verschillende voeroptie's kan kiezen. Wij hebben 1 stuk waar de paarden 24 uur kunnen eten en 2 stukken waar ze snachts eten. De paarden die er moeilijk tussen komen gaan soms naar het stuk van 24 uur eten hier komen ze altijd wel aan hun ratsoen en ervoor zorgen dat er op meerdere plaatsen gegeten kan worden. Dit kan je dus ook doen in een groepstal.
Ik kan me voorstellen dat mensen bang zijn voor blessures etc maar ze zouden eens moeten kijken hoe fijn de paarden in een groep staan, en hoe weinig blessures er zijn.

grtjes sandra

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:45

ik sta nu een maand in een hitactief stal en me paard is er ernorm door veranderd. normaal in de winter niet te houden, knetter gek en nu de rust zelve. echt zo een verandering. hij is relax, schikt nergens van en voelt zich happy.
het is een heerlijk gevoel en gezicht als je bij je paard komt en zit dat hij het naar zijn zin heeft met zijn vriendjes en lekker aan het spelen is. alle paarden zijn relax in de groep en hebben hun plaats goed in de kudde gevonden. geen voernijd en dat soort dingen. ik denk dat wij als mensen ons erg vergissen in onze paarden, een paard is een kudde dier en weet zelf heel goed hoe hij zich moet gedragen in een kudde.
bij ons in de groep staan ook dressuur paarden, die in de weekend gewoon hun z proefje lopen op wedstrijd, en daarna weer heerlijk terug gaan naar buiten bij hun vriendjes.
dat is pas een paarden leven, voor mij nooit meer anders. nooit meer zal ik me paard 24 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 zetten.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:10

de paarden staan ook gewoon met deken op dat is geen probleem en nee ze gaan niet kapot. die van mij is nog gewoon heel. er staan er ook zat zonder deken. die beslissing is geheel aan je zelf. ik hou me paard het liefst kort in zijn vacht omdat ik hem sàvonds nog aan het werk zet.
het hitactief is met voerstations dus de paarden kunnen in alle rust alleen van hun hooi of krachtvoer genieten.
als jullie het leuk vinden plaats ik wel een keer foto`s, dan kunnen jullie een beter idee krijgen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:13

deborah26 schreef:
het is een heerlijk gevoel en gezicht als je bij je paard komt en zit dat hij het naar zijn zin heeft met zijn vriendjes en lekker aan het spelen is. alle paarden zijn relax in de groep en hebben hun plaats goed in de kudde gevonden. geen voernijd en dat soort dingen. ik denk dat wij als mensen ons erg vergissen in onze paarden, een paard is een kudde dier en weet zelf heel goed hoe hij zich moet gedragen in een kudde.

Tja, ik denk ook wel eens, ze heeft toch ook wel in de opfok gestaan, dus hoe ging dat dan....in de winter was er dan ook hooi wat ze moeten delen. Maar ik zou het niet aandurven, wil er ook geen ander paard aan wagen.

Ik kan me wel voorstellen dat het heel prettig is voor een paard om in een kudde te staan.

Wat ik trouwens ook wel apart vind, op de pensionstal waar wij eerder stonden waren er altijd vaste groepen die samen de wei in gingen, uitgezocht op hoe brutaal/dominant ze waren. Alleen als ze drachtig waren en daarna een veulen hadden ging de hele bups bij elkaar in en dat gaat dan opeens goed ook. Vaag. Dat is dan meestal een groep van een stuk of zes, zeven merries waaronder ook ponies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:17

opfok in een grote weide vind ik dan ook weer anders dan in een loopstal.
Persoonlijk zou ik mijn paard daar niet vlug heen brengen.

Spelen met vriendjes kan ook overdag in een weide waar ze weg kunnen van elkaar en dan snachts op stal en daar kunnen eten Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:27

deborah26 schreef:
normaal in de winter niet te houden, knetter gek en nu de rust zelve. echt zo een verandering

als je paard genoeg naar buiten kan in een ""normale" stallling om zijn beentjes te strekken is ie ook niet knettergek Knipoog

deborah26 schreef:
nooit meer zal ik me paard 24 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 zetten.

dat is een beetje van het ene uiterste naar het andere uiterste...

wouterpaard schreef:
De wonden vallen heel erg mee vooral als ze eenmaal hun plek weten in de kudde.

mijn paard en pony staan al ruim 7 jaar bij elkaar, maar mijn paard laat zich regelmatig in een hoekje van het weiland drijven wat 1 hectare groot is om in elkaar gemept te worden door mijn pony Ach gut

runningkawa schreef:
Spelen met vriendjes kan ook overdag in een weide waar ze weg kunnen van elkaar en dan snachts op stal en daar kunnen eten

dat vind ik dus ook! die van mij lopen overdag altijd buiten en daardoor krijg je volgens mij al gelukkige paarden. volgens mij zijn de mensen juist zo geweldig enthousiast over die actiefstallen omdat heel veel paarden 23 uur per dag op stal staan, of alleen even los mogen in een paddockje van 10 bij 10...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:31

mijn verzorg paarden staan allemaal in een groepstal.

1 stal is voor
een haflinger
2 paints

2e stal is voor
5 friezen van alle leeftijden.

ik moet zeggen dat dit erg goed gaat.
maar de paarden zijn ook allemaal van 1 eigenaar.
ik kan me voorstellen als er paarden van verschillende eigenaren staan je onderling gezeur kan krijgen.
b.v
jou paard is dominant
hij trapt naar mijn paard
mijn paard krijgt zo niet genoeg te eten.
enz verzin het maar

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:34

Citaat:
Koeien is voor arme mensen, paarden is voor rijke mensen.
Boeren zijn arm en hebben koeien, mensen die rijk zijn hebben paarden

Ja sorry dat ik het zeg, maar boeren zijn vaak wel even een stuk rijker als paardenmensen. Ik geloof niet dat jij een idee hebt hoeveel kapitaal zij in hun bedrijf hebben zitten? miljoenen!!!

Ik ben van mening dat het wel beter is voor de gezondheid van een paard om in een groep gehuisvest te worden (lees: qua beweging)
Je moet natuurlijk wel zorgen dat ze elkaar niet kapot kunnen trappen, dus ze moeten voldoende ruimte hebben. Ook met het oog op voeren moet er op verschillende plekken gevoerd kunnen worden.
Ik heb die link op de 1ste pagina aangeklikt en ik denk dat dat een perfecte locatie is om je paard in een groep te houden, mede doordat ook paarden die laag in rangorde staan rustig kunnen eten.

Mijn paard staat alleen in een grote box, naast een ander paard.
Mijn pony staat samen met een groot paard in een groot strohok van 1 spantvak.
Daarnaast is nog zo'n hok waar ook 2 paarden in staan. Mocht mijn pony het paard helemaal zat zijn dan kan ze naar het andere hok vluchten. Een geweldig gezicht.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 21:15

deborah26 schreef:
de paarden staan ook gewoon met deken op dat is geen probleem en nee ze gaan niet kapot. die van mij is nog gewoon heel. er staan er ook zat zonder deken. die beslissing is geheel aan je zelf. ik hou me paard het liefst kort in zijn vacht omdat ik hem sàvonds nog aan het werk zet.
het hitactief is met voerstations dus de paarden kunnen in alle rust alleen van hun hooi of krachtvoer genieten.
als jullie het leuk vinden plaats ik wel een keer foto`s, dan kunnen jullie een beter idee krijgen

Dat vind ik zéker leuk. Ja Waar sta je?

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:52

ik sta vlak bij rotterdam in schipluiden. bij ons hier in de buurt kan je dus niet je paard in de winter op het land doen, alleen in een paddock. daar heeft je paard natuurlijk niet veel aan. vandaar dat dit natuurlijk de ideale oplossing is. de paarden kunnen zo de hele dag bewegen, de inloopstal in wanneer ze kunnen. en ze hoeven niet meer de hele dag te wachten tot je komt om te rijden en dat hun eneige beweging is wat ze krijgen die dag.
kijk als me paard van de winter gewoon het land op had gekunt was ik ook tevreden geweest, maar hier in de buurt gaat dat dus niet.
dus ik ben blij met dit alternatief.
ik zal morgen even foto`s plaatsen.
de paarden hebben echt een zee van ruimte en hoeven elkaar dus niet in de weg te lopen.
afijn laat het morgen wel op foto zien, voor een beter idee

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 23:16

Ik woon in Rotterdam, maar Schipluiden is voor mij jammergenoeg iets te ver omdat ik met de fiets moet...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:06

Mijn tinker staat s'winters of met erg nat weer (zoals nu) met veertien andere tinkers in een groepsstal met uitloop naar buiten. Dit gaat al zolang als het een tinkerfokkerij is op deze manier. Er zijn paarden die hoger staan in de rangorde, en paarden die juist heel laag staan, maar toch gaat het hartstikke goed. Natuurlijk is er wel eens onenigheid onderling, maar dat kan in de wei ook gebeuren. Eten ligt er volop verspreid dus degene die onderaan de rangorde staan krijgen hun portie ook wel binnen. Het is juist hartstikke leuk om te zien dat ze er echt van genieten en soms staan ze zij aan zij lekker te dummelen of elkaar te kriebelen. Heerlijk toch? Ik zou mijn tinker echt nooit meer in een box willen hebben. Ik denk dat ze dan diep ongelukkig zou worden...

Hier fotootjes van "onze" groepsstal:

Vooraanzicht (de stal loopt nog een stukje door achter mij, maar dat kreeg ik niet in zijn geheel op de foto)
Op deze foto staan er paarden die hoog in de rangorde staan gezellig te eten naast de "lagere" paarden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QR4Y66VM.jpg

Van achteren gezien Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSQBODOL.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:11

Angeliekje, mag ik vragen waarom dat schot aan de voorkant zo laag is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:12

Leik gezicht
Maar dat hoef ik met die van mij zo niet te doen
Die rammen elkaar in elkaar en blijven echt niet achtr een 50 cm hoog schotje Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:16

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar mijn twee jarige staat ook in een groepsstalling.
Het zijn wel de moderne stallen, (dus niet echt zo als die van angeliekje aan de voorkant helemaal open, maar er zitten wel van die dingen door waar de paarden appart doorheen moeten om te eten.)

Ik vind het niet echt veel nadelen hebben, behalve het vele uitmest werk.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:23

bij mij op stal zijn ze vorig jaar ook begonnen om een groepsstalling te maken (ik sta in een box hoor), van de zomer toen het meerendeel 24 uur op de wei stond ging het goed, maar nu ze echt de stal in moeten, slaan ze elkaar de tent uit, waardoor er nu nog maar 2 instaan, en de box in 2-en gedeelt is.
geen succes geweest in ieder geval

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:08

Dat schot van die tinkers is wel iets hoger dan 50 cm, kijk maar naar de foto die van achter genomen is.

Ik denk dat paarden elkaar alleen 'in elkaar rammen' zolang de rangorde nog niet bepaald is. Als ze elkaar eenmaal gewend zijn en iedereen weet wat z'n plek is, dan zal de rust wederkeren. Geen enkel dier heeft namelijk belang bij constante conflicten. Vrijwel elke diersoort probeert conflicten juist te vermijden (bijvoorbeeld door imponeergedrag, dreigen etc.)... Het kan natuurlijk gerust zijn dat er paarden zijn die écht niet met elkaar klikken, maar ik denk dat dat relatief weinig voorkomt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:23

Ik zou ook heel graag op zo'n stal staan, maar hier in limboland hebben ze dat nog niet uitgevonden Knipoog
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de stal waar ik sta.
Zo staan de paarden bij ons in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 8.00 tot voor het donker buiten.
Ze hebben boxen van 3*4 en ik heb mijn shet en arabier bij mekaar staan.
Ik kan ze ook in een loopstal zetten met zeer beperkt voor en naar mijn mening niet zo goed verdeeld vandaar dat ik deze stap (nog) niet heb genomen.
In de loopstal staan allemaal te dikke pony's waarvan er twee hoefbevangen zijn geweest, maar ik ben zo bang voor verveling.
Ik zou liever zien dat de porties kleiner en meer verdeeld worden.
Die ene stal de maesberg of zoiets dan vind ik wel mooi.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:32

Mijn IJslander staat momenteel met nog 3 andere ijslanders, normaal met nog 4 andere ijslanders. Ze staan altijd bij elkaar, op het land, of in de paddock met schuilstal. Uitmesten is minder werk, ik mest op 2 dagen de stal en paddock uit, kleine moeite, de andere dagen 'hoef' ik niks te doen.

Ik vind het heerlijk. Mijn merrie is op IJsland in de kudde geboren, heeft altijd in een goep gestaan. Toen ik haar 's nachts in haar eentje in de boks had staan kwijnde ze helemaal weg. Dit is een superoplossing.

Wel wordt ze iets dikker omdat ze bovenaan de rangorde staat en het meeste hooi binnen krijgt, maar dat is goed op te lossen door paard op de poetsplaats te zetten, de rest voeren, poetsen rijden enz. En haar dan na ongeveer 3 kwartier tot een uur erbij zetten. Kan de rest rustig eten tot zij erbij komt en krijgt zij wat minder binnen.
Er wordt ook gevoerd op een groot oppervlakte, dus zo dat alle paarden rustig kunnen eten (tenzij het bijna op is, dan claimt de hoogste de laatste restjes)

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:14

isegrim ik sta tegenover prinsenstad, bij neville stables. zal even de foto`s plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:15

achter 80 cm blijven ze ook niet staan

Hoe lang duurt rangorde bepalen dan?
Het staat hier 1,5 jaar bij elkaar, toch gaat het hier soms in flink geweld door de wei met de oren in de nek...
Kan niet in een stal...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:16

deborah26 schreef:
isegrim ik sta tegenover prinsenstad, bij neville stables. zal even de foto`s plaatsen

Oh okee, die site had ik al gezien omdat een pagina over de HIT-Actief ernaar verwees, maar op de site zie ik gewoon boxen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:18

In de nieuwe Amazone die hierna verschijnt, komt een heel artikel over de voor(oor)delen over groepshuisvesting.

Knipoog

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:18

runningkawa schreef:
achter 80 cm blijven ze ook niet staan

Dan maak je er 1,5 meter van. Tong uitsteken

Citaat:
Hoe lang duurt rangorde bepalen dan?
Het staat hier 1,5 jaar bij elkaar, toch gaat het hier soms in flink geweld door de wei met de oren in de nek...
Kan niet in een stal...

Het kan ook vast niet met alle paarden (hoewel ze zich qua gedrag misschien ook wel aanpassen aan de beschikbare ruimte, net als katten dat vaak doen?), dat geloof ik best. Het zijn tenslotte individuen.