Doen of niet doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Doen of niet doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:07

Melody21 schreef:
Inderdaad Kymalin, dat weegt echt niet tegen elkaar op.
Ik vind het eigelijk wel een klein beetje schokkend, hoe snel het belang van het paard opzij wordt geschoven voor het belang van extra luxe voor de ruiter/eigenaar.....
Dat bedoel ik niet aanvallend hoor, maar het is misschien wel iets om over na te denken. En ik denk dat het wel een ramp is als een paard 22/23 uur in een hokje van 3bij3 staat wat te vergelijken is met een kat in een kratje.Wat als het een paar dagen heel slecht weer is? En dan klagen als het paard een beenprobleem heeft......Sorry, zoals je misschien merkt ben ik een beetje gefrustreerd over hoe veel paarden gehouden worden...en hoe dat wordt goed gepraat....ik wil hier niemand persoonlijk aanvallen hoor! TS , veel succes met je keuze..

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik snap je ergenissen, maar een paard 22/24 uur op stal (en dan ook nog eens een kleinere binnestal!) vind ik echt zielig! Veel mensen hoor je over de bioindustrie, dat dat zo zielig is, maar een box van 3 x 3 voor een paard is echt niet veel kleiner in verhouding met de hokken in de bioindustrie!
Ook ik bedoel dit niet aanvallend, maar een paard kan zelf niet praten en ik weet hoe blij paarden van weidegang worden.

Over het vele rijden: kan je niet buiten gaan rijden? (is al meerdere malen genoemd in het topic, maar ik heb er nog geen reactie van de TS over gehoord)
Ook al zijn er misschien geen super goede uitrijmogelijkheden er zijn vast wel rondjes die je langs de weg kan rijden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:56

Optie 1 blijven waar je nu bent. Een paard heeft nu eenmaal weide nodig en geen opsluiting in een gevangenis(stal)

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:56

Judje schreef:
Over het vele rijden: kan je niet buiten gaan rijden? (is al meerdere malen genoemd in het topic, maar ik heb er nog geen reactie van de TS over gehoord)
Ook al zijn er misschien geen super goede uitrijmogelijkheden er zijn vast wel rondjes die je langs de weg kan rijden.

Natuurlijk kan ik buitenrijden.. Beide stallen hebben goede uitrijmogelijkheden.
Maar als het donker is ga ik niet met mijn paard buiten rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:32

Ik zou lekker op je stal blijven staan, je hebt een mooie ruime box en verder heb je een buitenbak.
Je bent goedkoper uit en dichter bij huis wat wil je nog meer.
En wat die wei betreft, hij is dan misschien wel vertrapt maar in de zomer groeit dat vanzelf weer, niemand heeft in de winter op een stalling veel gras.
Ze komen in ieder geval buiten dat is op de nieuwe stal niet het geval.
Dus NIET verhuizen.

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:27

wat velen al zeggen: in de eerste stal denk ik dat je paard het beter heeft, hij heeft meer weidegang en een grotere stal! Dat weegt zwaarder (In mijn ogen Lachen ) dan een binnenbak en een warme douche! Succes met de beslissing!

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:25

Ik zou doen wat je het meest aanspreekt Knipoog maar als ik zelf zou moeten kiezen zou k toch voor het 2e gaan. Ik heb zelf mijn pony's aan huis staan en die kunnen in de winter bijna nooit op de wei. Ze staan alleen wel altijd buiten op een platje met stal waar ze altijd in kunnen gaan. Dus bij mij kunne ze altijd bewegen maarja bij stal 2 heb je wel een binnenbak dus dan kun je hem wel in de winter altijd beweging geven in de binnenbak wat je anders buiten moest doen of in de natte buitenbak;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:42

idd, niet verhuizen... Je paard staat er al heel z'n leven en kan er heel het jaar door lekker paard zijn.

Ik zou blijven staan als ik jou was!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:46

niet verhuizen!!
je paard heeft het goed hier!! dat gaat toch boven alles?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:17

Dat van de modder en bijkomende problemen is erg jammer. Het is wel de reden waarom ik mijn paard in de winter niet op ijzers heb, (ze raakt ze namelijk ook kwijt) terwijl ik er wel voor gewaarschuwd ben dat ze dan gevoeliger loopt.

Kun je niet op de dagen dat je alleen in het donker kunt komen naar een binnenbak rijden met de trailer? Er zijn meerdere bakken, redelijk in de buurt, waar je tegen vergoeding kunt vrijrijden. Als je op die manier 3x per week in een goede (binnen) bak kunt rijden en daarnaast op de dgen dat je overdag tijd hebt nog een buitenritje kunt maken, kun je in elk geval op goede manier beweging geven.

Qua kosten ben je dan waarschijnlijk wel net zo veel kwijt als dat je zou verhuizen naar een stal met binnenbak.

welke stal heb je op het oog Annanda? Er zijn inderdaad wel een aantal stallen, maar daar moet je vaak wel even een kwartiertje voor rijden, en hoeveel de paarden daar buiten komen is natuurlijk ook weer afwachten...

Succes met je keuze!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:25

joyce B schreef:
Dat van de modder en bijkomende problemen is erg jammer. Het is wel de reden waarom ik mijn paard in de winter niet op ijzers heb, (ze raakt ze namelijk ook kwijt) terwijl ik er wel voor gewaarschuwd ben dat ze dan gevoeliger loopt.

Kun je niet op de dagen dat je alleen in het donker kunt komen naar een binnenbak rijden met de trailer? Er zijn meerdere bakken, redelijk in de buurt, waar je tegen vergoeding kunt vrijrijden. Als je op die manier 3x per week in een goede (binnen) bak kunt rijden en daarnaast op de dgen dat je overdag tijd hebt nog een buitenritje kunt maken, kun je in elk geval op goede manier beweging geven.

Qua kosten ben je dan waarschijnlijk wel net zo veel kwijt als dat je zou verhuizen naar een stal met binnenbak.

welke stal heb je op het oog Annanda? Er zijn inderdaad wel een aantal stallen, maar daar moet je vaak wel even een kwartiertje voor rijden, en hoeveel de paarden daar buiten komen is natuurlijk ook weer afwachten...

Succes met je keuze!

Van de ijzers af is voor Dilayla geen optie, ze heeft nu speciale ijzers voor haar beenprobeem, zonder loopt ze kreupel.
De afgelopen jaren ben ik met slecht weer idd naar bijv. Bakkeveen gegaan om te rijden.. Maar ik moet elke keer Hans vragen of hij me wil brengen, Het is niet leuk om te vertellen dat je weg wilt en dat er meteen zuchten vallen en geklaag van dat gaat ons weer een dag kosten...

Hij brengt me naar les en naar de wedstrijden om dan ook nog wekelijks naar de binnenmanege te gaan.. ik ben allang bij dat hij me overal brengt.

Ik zit er over tedenken om naar Henny te gaan, daar hebben we nu verenigingsles, dat scheeld ook een hoop.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:52

viefdepief schreef:
Ik zou echt niet naar een stal willen waar mijn paardje 's winters niet naar buiten kon

Ik ook niet...

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:30

Nee inderdaad, als je paard in de winter niet naar buiten kan zou ik het echt niet doen! Maar waarom zou je dan wel willen verhuizen? (ik heb niet het hele topic gelezen)
Je huidige stal is dichterbij, paard heeft een grotere stal, en natuurlijk weidegang!!
En ach, je kan wel leven zonder binnenbak, toch? Lachen

De stal waar je nu staat lijkt me fijner voor de paarden, en de andere stal lijkt me meer op mensen gericht, eerlijk gezegd. Paarden hoeven echt niet zo nodig warm water (al is het soms handig), maar wel weidigang!

Ik zou het niet doen Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:11

even nog iets! ik lees hier dat je paard beenproblemen heeft die moet je dus zeker niet in zo'n kleine box gaan zetten en dan ook nog eens geen weidegang.
Het is voor geen een paard goed om lang op stal te staan maar voor een paard met beenproblemen is dat nog veel erger.
Ben je nou nog niet overtuigd? Huilen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:13

Huidige stal met ruimte en luik zou voor mij de doorslag geven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:54

ik zou een derde stal kiezen. 1tje met weidegang en een binnenbak.. is die niet in de buurt? en dan maar wat meer betalen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:47

Zou er niet een plekje zijn vlak bij Henny (of andere stal met binnenbak), bij een particulier of zo? Dat ze wel elke dag een aantal uren in de wei kan, dat die een buitenbak hebben voor als het redelijk droog is maar dat je rijdend naar de binnenbak kunt als het te nat is? Dan hoef je niet met trailer naar een binnenbak

Is bij Udo de Haan eventueel ook niet iets te regelen? Die heeft nu die stal langs de A7 bij afslag Beetsterzwaag, met ook een kleine binnenbak. Of daar vlakbij een stal zoeken met in de winter ook weidegang? In die omgeving is het gewoner dat er weidegang is, en het is ook niet zo ver weg vanaf waar je woont...

Jammer dat ze echt niet meer zonder de ijzers kan. Het is echt rot als je elke dag weer bang bent je paard met losse of (half) afgetrapte ijzers aan te treffen... Dat kan ook grote problemen/ongelukken veroorzaken...

Succes met het zoeken naar een geschikte oplossing.

ps: e-rijbewijs halen zou ook wel schelen. Viel mij in elk geval erg mee en ben er erg blij mee. Ben je een stuk minder afhankelijk en hoef je alleen de auto nog maar te lenen Knipoog Is zo gehaald hoor!

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:03

ik zou hem laten staan denk ik, ik kan zelf ook zonder buitenbak, en ze hebben op die wei wel veel beweging

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:10

Ik zou niet verhuizen. De winters in nederland zijn best wel lang en je paard komt dan een lange tijd echt te weinig buiten.
Mijn paard heeft ook een tijd op een stal gestaan, waar ze 's winters alleen in de bak losgegooid werden voor een half uurtje.
Dat doe ik nooit meer. Ze was hardstikke ongelukkig.

Zo te horen is je huidige stal gewoon goed. Ik zou je paard er lekker laten staan. Dan maar af en toe een keertje minder rijden als het weer echt te slecht is. Je doet dan wel wat goed voor je paard is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:38

Probleem van Stacy S is dat ze bij beide keuzes in moet leveren op de gezondheid van haar paard. Bij de ene stal veel buiten, maar met modder, afgetrapte ijzers en weinig op goede bodem kunnen bewegen wat belangrijk is vanwege het beenprobleem. De andere keuze is minder buiten bewegen en lopen, maar veilig op speciaal beslag staan zonder kans op aftrappen (anders wordt paard kreupel, oftewel heeft pijn) en op goede bodem beweging kunnen geven onder alle weersomstandigheden.

Ik hoor haar niet zeggen dat ze voor haar eigen luxe wil verhuizen naar stal met binnenbak zodat zij lekker droog kan rijden...
Een goede bodem is belangrijk als je met een paard met blessure wilt kunnen opbouwen. Het is zeker niet verstandig zo'n paard te trainen op een natte, zware, onstabiele
en oneffen bodem en te laten lopen in erge modder waar de ijzers eraf zuigen of getrapt worden. Aan de andere kant is 22/24 uur op stal ook niet bevorderlijk voor het welzijn van een paard.
Moeilijke keuze, ik zou dus verder zoeken naar extra opties.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:56

En zolang is al zeker niet bevordelijk voor de benen laat staan hoe zo'n paard zich voelt.

joyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:13

stal 1 ik doe niet wat ik het fijnst vind, ik doe wat het beste is voor het paard.
want het paard woont daar jij niet!!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:19

joyyy schreef:
stal 1 ik doe niet wat ik het fijnst vind, ik doe wat het beste is voor het paard.
want het paard woont daar jij niet!!

nou nou..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:33

@ Stacy s: heb je al een besluit genomen
@joyyy : ik kan nergens lezen dat ze aan haar zelf denkt, ze is uitsluitend bezig met de gezondheid van haar pony

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:07

joyce B schreef:
Probleem van Stacy S is dat ze bij beide keuzes in moet leveren op de gezondheid van haar paard. Bij de ene stal veel buiten, maar met modder, afgetrapte ijzers en weinig op goede bodem kunnen bewegen wat belangrijk is vanwege het beenprobleem. De andere keuze is minder buiten bewegen en lopen, maar veilig op speciaal beslag staan zonder kans op aftrappen (anders wordt paard kreupel, oftewel heeft pijn) en op goede bodem beweging kunnen geven onder alle weersomstandigheden.

Ik hoor haar niet zeggen dat ze voor haar eigen luxe wil verhuizen naar stal met binnenbak zodat zij lekker droog kan rijden...
Een goede bodem is belangrijk als je met een paard met blessure wilt kunnen opbouwen. Het is zeker niet verstandig zo'n paard te trainen op een natte, zware, onstabiele
en oneffen bodem en te laten lopen in erge modder waar de ijzers eraf zuigen of getrapt worden. Aan de andere kant is 22/24 uur op stal ook niet bevorderlijk voor het welzijn van een paard.

idd, dat heb ik ook gelezen. Vind het vervelend dat er door sommige zo negatief wordt geschreven.

Vraag me ook af of je een keuze heb gemaakt. Vork

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:24

Nee ik heb nog geen beslissing genomen, Ik vind het zo moeilijk..
Per 1 januari zijn de nieuwe boxen op de andere stal klaar, ik moet dus wel opschieten met een besluit..