paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:48

Die van mij blijft buiten, hij vind het geweldig, dat vuurwerk! Hij gaat echt bij het poortje kijken, volgt de pijlen als ze de lucht in gaan Haha! En dan gaat ie weer eens aan de andere kant kijken, naar het andere dorp. Af en toe bij een heel harde knal maakt ie even zo'n schrikbeweging Clown
Als ik hem binnen zou zetten dan zou hij gaan stampen om naar buiten te kunnen, zo graag kijkt ie ernaar Haha!

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:44

Die van ons krijgt dan de zelfde behandeling als altijd.
we wonen helemaal buiten uit dus heel erg last hebben wij er gelukkig niet van.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:56

Ik heb ze altijd buiten vind het gevaarlijk om ze op te sluiten

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:59

Bij ons staan ze gewoon binnen, geen afplaktoestanden of dergelijke. Er wordt ook wel niet echt vlakbij vuurwerk afgeschoten dus dat scheelt. Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:03

die van mij staan snachts altijd binnen dus nu ook. Ze is wel redelijk overstuur meestal maar dat kan ook komen doordat ik al een verhuisd ben met haar net voor oud en nieuw. het jaar daarna een roesje gegeven en heb nu een reserve liggen. Er wordt veel karbiet geschoten hier en dat geeft een behoorlijke knal.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:35

ja ik heb het met mijn vriend overlegt en ze blijven gewoon staan zoals altijd, buiten met keuze om na binnen te gaan.
ik geef ze om 11 uur gewon wat extra hooi en kom na 12 uur kijken en me buurman met zijn paarden woont achter mijn weide dus ik vraag hem wel om tussendoor een kijkje te nemen, verder begint het knallen hier al de dag ervoor en kunnen ze er dus een beetje aan wennen.
gelukkig schieten ze hier geen karbiet want dat geeft idd veel lawaai!

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:03

ik zal hem binnen neer zetten als ze buiten staan en ze schrikken zo erg dat ze door het draad vliegen heb je een groot probleem

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:55

Die van mij staan op stal. De ene in een schuur en daar is eigelijk altijd licht aan andere jaren stond ze ook binnen maar de wei is langs de weg dus ben dan bang voor rond vliegende pijlen enz. De andere gaan ook op stal met bovenluikjes dicht en licht aan. Ze kunnen hele dag wennen aan het karbiet. verwacht niet zoveel problemen eigelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:08

Gewoon het zelfde ritme als altijd. Overdag naar buiten en s'avonds op stal. Rond een uur of tien word er altijd nog even bij ze gekeken en krijgen ze nog wat hooi.
Als ze overdag mooi aan die knallen kunnen wennen is er s avonds niks aan de hand.

Cloud vind vooral het karbit schieten erg leuk. Voor heen was dat altijd naast zijn bak. Op zijn nieuwe stal zal hij er niet erg veel last van hebben.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:11

Die van ons staan ook 's avonds op stal.Het is er rustig en er brandt een lichtje en er wordt regelmatig even gekeken en ze krijgen hooi. Ik verwacht geen problemen verder.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:22

Lkkr binnen, radio aan, stapeltje hooi Lachen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:33

Voorgaande jaren heb ik de paarden altijd laten kiezen. De stal was open en ze konden zelf de paddock in. Dan vond ik ze toch best wel onrustig.
Afgelopen jaar heb ik op stal gezet met alle deuren dicht en het licht aan en ze waren een stuk rustiger.
Voor mijn paarden is de keuze van dit jaar dus al gemaakt.... die blijven binnen in een potdichte stal met het licht aan en een berg hooi....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:56

ik zet mijn paard binnen.

het is voor mijzelf een veiliger idee. mijn paard is namelijk wel zo'n paniek zaaier die helemaal door het lint kan gaan van vuurwerk en er dus situaties zouden kunnen ontstaan in de weide die ik liever niet mee maak.
daarom kies ervoor om hem binnen te zetten, ik doe dan zelfs het bovenluik dicht, en zet de deur van de zadelmaker (waar mijn paard door naar buiten kan kijken via de trailes tussen de zadelkamer en de stal) zo kan hij toch zien wat er gebeurt.

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:16

ja, het ligt er echt aan hoe je paard is,
als je paard snel schrikt moet ij natuurlijk naar binnen:P
als je paard het juist leuk vindt natuurlijk buiten blijven,
ik vier oud en nieuw bij mijn pony in de stal...als ze al schrikt kan ik haar gelijk geruststellen, en voor haar is het ook veel leuker....oud en nieuw is niet alleen voor mensen, ook voor paarden:P

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:09

Ik zou je paard buiten zetten als ze normaal ook altijd buiten staat.
De paarden bij ons op stal staan met nieuwjaar altijd buiten, alleen de sportpaarden staan binnen met een hele lading aan hooi en mais.

Ik denk vooral als ze overstuur raken dat ze dan heel hun stal overhoop gooien Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:09

lekker buiten, binnen is ze niet gewend en vindt ze ook niet leuk Knipoog

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:11

heej

bij ons gaan de 2 paarden die normaal in een woonwijk op een wei staan. gewoon op stal elk jaar zijn ze gewent. voor de voorzichtig heid. en de andere die blijven op de wei en gaan we altijd even kijken, als ze overdag als onrustig zijn. maar die staan wel een kwartier van de woonwijk in de beurt van boerderijen. en die steken geen vuur werk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:01

bij die van mij op stal gaan de andere 2 wel op stal...
maar die van mij wil ik dat niet eigenlijk..
hij heeft wel een inloopstal
een berg hooi, en de weide open zodat hij evt kan rennen (bak en kleine weitje zijn niet echt de moeite) of gewoon bak en kleine weitje doen..
ik twijfel echt, te meer omdat die andere 2 wel binnen gaan..
alleen staan vindt hij geen probleem trouwens Lachen

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:38

Bij ons komen ze zoals altijd gewoon buiten overdag en ín de namiddag op stal ze hebben niet zoveel van het vuurwerk.
Er word bij ons dagen voor oud en nieuw altijd met carbit geschoten dus wennen ze vanzelf al aan de knallen, wij hebben nooit vuurwerk hoor maar in het dorp zijn ze altijd druk bezig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:46

Ik zet hem op stal. Hij staat normaal ook altijd binnen als het donker is en ik ga zijn ritme niet verstoren voor vuurwerk. Ik ga echter wel af en toe bij de stal naar het vuurwerk kijken. Hij is dan wel wat onrustig en staat dan achter in de stal naar buiten te gluren maar in paniek is hij zeker niet. Ben wel aan het twijfelen of ik dit jaar Bachbloesem geef eens kijken of hij daar nog net iets rustiger bij blijft. Er wordt wel in de buurt afgestoken maar de hoeveelheid valt mee.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:24

Ik zou hem buiten laten. Mits hij daar niet alleen is, dat vergroot de angst.
Misschien kan je zorgen dat er een paard bij staat die niet bang voor vuurwerk is?

Ik zou mijn paard zetten waar de rest van de paarden op dat moment ook staan.
Het liefst buiten vanwege het vluchtgedrag.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:23

Vorig jaar is mijn Haflinger binnen blijven staan en dan stond ik bij der in de buurt zodat ik haar en het vuurwerk kon zien.
Ze was opzich best rustig, want het vuurwerk was naast der(muur ertussen natuurlijk).
Maar dit jaar zit er ook nog een veulen van dan 8 maanden bij.
Dus ik denk dat ik dan ook maar de radio aanzet en ze lekker hooi geef en als hij erg onrustig wordt blijf ik bij hem staan.

Maar ik zou der idd. binnen laten staan, lekker radio'tje aan en lekker hooi erbij.Knipoog

charliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:22

ik zou ze buiten zetten,
want binnen kunnen ze zich zelf verwonden
omdat ze willen vluchten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:38

charliee schreef:
ik zou ze buiten zetten,
want binnen kunnen ze zich zelf verwonden
omdat ze willen vluchten.

Dit kunnen ze buiten trouwens ook. Hard rennen, uitglijden, door de draad, pijlen/rotjes die verdwaald zijn. Een stal hoort altijd veilig genoeg te zijn zodat ze zich niet kunnen verwonden.

Ik denk dat je per paard moet kijken hoe hij/zij normaal reageert. Paarden die gewend zijn altijd buiten te staan kun je moeilijk die avond in een stalletje duwen, is voor hun denk ik meer een bevestiging dat het akelig is want baasje doet wat anders dan normaal. Die van mij heeft gewoon zijn ritme in de ochtend uit de stal en als het donker wordt in de stal. Als ik een keer in de avond een uur later ben dan moet je eens zien wat hij uit zijn humeur is. (dit hangt tevens ook samen met het voeren dus denk eerlijk dat het ook door het voer komt).

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:29

Gewoon buiten. Maak me eigenlijk geen zorgen. Duncan staat gewoon te slapen als er vuurwerk wordt afgeschoten. Paard van de buren gaat uit zn plaat, en staat dampend in de wei na het vuurwerk. Duncan staat met zn ogen op slaapstand lekker rustig te sukkelen.

Nu wordt er met oud en nieuw ook niet veel vuurwerk afgeschoten hier in de buurt, maar met de kermis wordt gewoon aan de overkant van de weg recht tegenover ons huis het kermisvuurwerk afgeschoten. In het weiland van de overburen. Duncan staat naast het huis en staat er dan dus ook pal naast. Ook dan is er niets aan de hand en staat ie vaak nog gewoon beetje mee te genieten. Haha.

Ik vind het erg prettig, zo kan ik toch een beetje zonder zorgen oud en nieuw vieren! En kan ik op 1 januari ook gewoon een buitenrit maken met hem terwijl de buurtkinderen het overgebleven vuurwerk afschieten. Hoef ik me weer wat minder zorgen te maken. Lachen

Wel zet ik hem altijd in de achterste wei, dus het verst van de weg af. Dit doe ik vanaf het moment dat er vuurwerk verkocht wordt, tot 2 of 3 januari ofzo. Zodat rotkinderen geen rotjes naar hem kunnen gooien ofzo.

Lachen

Overigens kan hij de stal wel in hoor, hij heeft een hele fijne, stille inloopstal. Maar hij vind het zelf toch veel fijner buiten. Hij wordt bang als hij dingen hoort en ze niet kan zien. Hij is ook gewend om altijd te kiezen of hij binnen of buiten wil zijn. Maar ik merk dat hij juist op rustige dagen en momenten in de stal staat om lekker hooi te eten enzo. Als er spannende dingen gebeuren staat hij gewoon buiten te kijken wat er allemaal aan de hand is. Lachen