Kuil op land voeren zonder ruif of net...Zootje. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Kuil op land voeren zonder ruif of net...Zootje. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:46

die zijn mooi Haha!

ik bedenk me net...als je nou gaat kijken bij de plaatselijke oud ijzer handelaar??

wie weet wat die allemaal heeft liggen wat heel goed bruikbaar is

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:56

detour schreef:
Hey dat ziet er netjes uit,LADR! Erg mooi, is goeie inspriatiebron want we hebben hout zat!
Is dat heel dunne rubber die je erop hebt gemaakt?

Dat is van dat boomrubber waar ze jonge bomen mee vast zetten aan die palen zeg maar.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:32

Ik heb gewoon een simpele bak van agradi. Inhoud 90 liter. Kan genoeg in voor mijn e-pony en shet.

Kostte iets van 16 euro geloof ik.

Ik heb een paar gaten in de bodem gemaakt en het gaat prima. Af en toe trekken ze er inderdaad een pluk uit maar over het algemeen gaat het prima. Als de bak leeg is schoppen ze hem weleens om maar verder niet.
Ook handig vind ik dat het makkelijk te verplaatsen is. Ik zet hem telkens een stukje verder zodat ze niet continu op dezelfde plaats eten want dat wordt een blubberzooi.

Edit: even opgezocht: http://www.agradi.nl/product?sc=Voederb ... Voerbakken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:34

ipv zo`nbak kun je nog goekdoper doen, een speciekuip bij gamma of andere bouwmarkt, zijn iets van 6-
kan er gaten in maken, en verzwaren of een band omheen maken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:36

het probleem met die kleine, lichtere bakken is dat mijn paard daar mee gaat voetballen.

doet hij met de speciekuipen waar zijn water in zit ook als ze bijna leeg zijn namelijk Clown

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:55

Mijn pony doet dat ook weleens hoor maar de lol is er gauw vanaf en de bak kan wel tegen een stootje. Het is hoogstens een beetje lastig als je de halve wei doormoet om de bak te halen Haha! Knipoog . Wat je ook kunt doen is er een zware tegel in leggen of zo dan blijft de bak wel op z'n plaats.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 08:56

Hey, hebben ze die bakken ook 3 keer zo groot? Want deze zijn echt te klein, daar gaan ze idd mee aan de haal!
LADPR, dat rubber, waar kun je dat krijgen? Ook gewoon bij de Formido? Ik woon in Putten, dus zou zo naar Harderwijk kunnen, mits nodig, als daar de winkel is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:04

Volgens mij hebben wij het toendertijd bij de welkoop gehaald maar weet het niet meer zeker.

Zo plastic bak is erg leuk inderdaad. Die hebben wij ook gehad voor hooi de volgedne dag was er een in stukjes wat goed scherp was en de andere lan over het hek gespeeld, haha

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:24

Jee hebben jullie zwaar gefrustreerde paarden of zo, dat ze die bak in stukjes trappen?? Haha!

De shet gaat er weleens middenin staan en ze trappen er tegen etc, maar in stukken heb ik er nog nooit 1 gevonden hoor.
Hoogstens een keer een scheur in de zijwand waardoor de bak niet meer waterdicht is, maar dat hoeft hij toch niet te zijn dus geen probleem.

Op zich zijn die vaste ruiven zoals Cassidy bijv laat zien natuurlijk nog handiger maar dan praat je over hele andere bedragen.

En deze bakken haal ik gewoon uit de wei als ze leeg zijn en niet meer gebruikt worden die dag. Plus het feit dat ik ze makkelijk kan verplaatsen. Ik verweid de pony's nog weleens dus dan wil ik even gauw zo'n bak in een hoek kunnen gooien en niet eerst met zware materialen sjouwen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:26

Ik vind het met de veulens veels te link, lichte bakken die klein zijn, los van de scherpe randen idd.

Daarom vind ik die bak van LADPR een prima optie!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:51

Ik vind die bak van LADPR er eerlijk gezegd ook een beetje klein uitzien (maar misschien vertekent de foto een beetje?). Als ze daarin gaan staan zou ik bang zijn dat ze ergens tussenkomen met een been want zo lomp kunnen ze wel zijn.

Vandaar dat ik juist heb gekozen voor een gladde bak. Ja de shet wil er weleens in gaan staan maar er gebeurd dan helemaal niets. En heel klein is deze bak niet hoor. Tenminste ik weet niet hoeveel je erin wilt doen?
Ik kan er voldoende in kwijt voor mijn shet en e-pony voor de hele dag. Later in de winter vul ik de bak meerdere malen per dag maar op dit moment hebben ze voldoende aan 1 bak (die stop ik nog niet eens vol want ze hebben al genoeg te vreten Knipoog ).

Op zich vind ik als ik alle opties in dit topic bekijk de ruiven van oa agradi (zoals Cassidy laat zien) toch het mooist. Veel van die zelfgemaakte bakken zien er ook prima uit maar daar moet je ook een beetje geluk mee hebben dat je het juiste materiaal kunt krijgen. (bak van ellepel bijv).

Gelukkig heb ik blijkbaar brave pony's want naast een keer in de bak gaan staan of voetballen ermee doen ze het prima.
Gewone speciekuipen heb ik trouwens ook weleens geprobeerd maar dat was niet zo'n succes want die trokken ze meestal om en dan rolde alles eruit.... plus ik kon er niet zoveel in kwijt. Die gebruik ik nu gewoon weer voor het water dus Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:05

kaj: Mijn grootste pony was toendertijd 90 cm, hihi dus groot zat. Maar voro paardne zal je hem zoals ik al eerder zei wat groter moetne maken inderdaad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:16

dat die kuipen vernield worden kun je vrij eenvoudig oplossen toch?
touwtje er omheen en vastbinden en eventueel een grote steen op de bodem zodat ze niet omwaaien.

maar wees creatief!!
er staan zoveel gaaswagens,speciekuipen, kratten,badkuipen,netten etc op internet dat er vast wel wat te vinden is Haha!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:02

Op onderstaande link staat een dat lijkt op het frame van mijn watercontainer die ik nu dus als ruif gebruik.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... nl/c0.html

Deze zien er wel iets anders uit dan de mijne (grotere gaten), maar zo heb je een beetje een idee wat ik bedoel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:36

je link is niet goed Knipoog

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:57

LADPR schreef:
kaj: Mijn grootste pony was toendertijd 90 cm, hihi dus groot zat. Maar voro paardne zal je hem zoals ik al eerder zei wat groter moetne maken inderdaad.

Hihi dat verklaart een hoop Knipoog

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:27

ik heb bij mijn vriend op de zaak een rek "geroofd" en die komt van overtoom, heb ff het plaatje erbij gezocht
Afbeelding

deze staat op een pallet en werkt super als hooiruif

kost bij overtoom 138 euro

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:47

Hoi,

Gebruik al jaren een hooikist, gemaakt van betonplex. Om hooimorsen te voorkomen ligt er bovenop een vlechtmat(tuincentrum) die door geleiders met het hooi meezakt. Kan er boven niet uit en is geborgd met 2 pennen. Je kan hem zo groot maken als je zelf wilt. In de kist op de foto kunnen twee balen hooi. De kist kan je ook in het land zetten, want het hout is watervast. Wel een paar gaten boren in de bodem om regenwater af te voeren. Suc 6.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:43

wat supergaaf gevonden, zeg, allemaal!
ideeen alom, ga dit weekend maar eens pogingen wagen, scheelt ontzettend veel geld en knutselen mits inspiratie is altijd leuk!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:47

Bij de Welkoop in Putten hing anaderhalve week geleden een briefje waarin een ruif te koop werd aangeboeden voor 60 euro; misschien is dat wat?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:49

Hoi! Dat is vast een kleine voor aand e stalwand he? Anders is het wel erg weinig geld! bedankt in ieder geval!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:50

Dat zou natuurlijk kunnen, daar had ik niet aan gedacht!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:51

Ik voer nu al 4 jaar mijn paarden met hooinetten van heunetz.de. Deze hebben kleinere mazen dan de normale en daar kunnen ze dus niet met hun hoefjes in blijven hangen. Voor de wei zijn de hooinetten die je tussen twee palen hangt ideaal. Kunnen ze ervan 2 kanten tegelijk aan eten.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:54

Bij ons op stal gebruiken ze gewoon een oude bad kuip.
Of hooi netten.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:56

Wat een goede ideeën hier allemaal.
Ik zal mijn vriend het eens even laten zien Knipoog