Bix is uit de tijd...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Re: Bix is uit de tijd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:16

Wranglerbutt schreef:
Dat is niet waar, Nature's Best is suikerarm (2%). Pavo heeft wel andere melassevrije voeders, zie: http://www.pavo.nl/mueslis.html
Marstall maakt ook melassevrije muesli, ik dacht dat dat Marstall E is (kan het zo snel niet online vinden).
Die 2% zijn de suikers die van nature aanwezig zijn in de ingrediënten waaruit de muesli is samengesteld. Pavo Nature's Best Enjoy is dus idd. melassevrij.
Dit is een typisch geval van: een koe is een rund maar niet ieder rund is een koe. In melasse zit (veel) suiker, maar niet alle suiker zit in melasse.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:21

Ik voer alleen brok, en ze zien er prima uit Lachen , heb geen klachten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:37

dynamiek schreef:
Wat ik me afvraag welke mueslie is dan eigenlijk het best? ik weet dat in mueslie veel melasse verwerkt wordt, je kan dit ook zien als je een handje mueslie neemt en er goed in knijpt alles waar melasse in zit blijft aan je handen kleven, ik ben op zoek naar een mueslie waar geen suiker in verwerkt zit ivm bevangenpaard. Wie o wie heeft een zo natuurijke muslie ?

Subli Zonder. Geef ik ook aan mijn merrie die zeer gevoelig is op de spieren en de absoluut niet veel eiwitten en suikers mag binnenkrijgen. Erg lekkere muesli! (te koop bij Welkoop, dus niet zo duur)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:44

Voor mij is het per paard verschillend. De oudjes staan op een mengeling, dan hebben ze meer buikvulling en ze moeten meer knauwen om de tanden goed in conditie te houden.

De sportpaarden echter staan toch echt op brok. Het is haast ondoenlijk hen met een mengeling goed in conditie houden. Met brok ben ik verzekerd dat alles goed gebalanceerd is en is makkelijk te voeren, doceren etc..

Daarnaast vullen we aan met zemelen, maïs-olie en lijnzaad, voor een goede stoelgang Vork
Veel hooi en per paard zo'n 1,5 kilo wortelen!

Heb weinig problemen met Melasse, alleen goed oppassen met drachtige merries.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:47

Mijn ouwetje (23) krijgt biks, muesli, hooi en lucerne! Juist de combi is goed voor haar!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:19

De paarden bij ons op stal krijgen brok met in de winter een schepje vitamientjes, en de gene die het nodig heeft krijgt er haver bij. Daarnaast natuurlijk ook kuil. Daar doen ze het prima op, van recreatie tot Z springpaard. Ik zou niet weten wat er mis is met brok (op speciale gevallen na dan van paarden die iets in de samenstelling niet kunnen verdragen). Net zoals al eerder gezegd, vindt ik mueslie een trend. Het ziet er mooi uit, ruikt lekker, dus het moet wel heeeel goed zijn voor je paard. Het geeft volgens mij mensen het gevoel dat ze erg goed voor hun paard zorgen (dat doen ze natuurlijk ook) maar dat neemt niet weg dat het paard iets mist als ze geen mueslie krijgen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:57

Mijn paard krijgt brok (Pavo AllSports) en een beetje muesli. Pavo Kruidenmelange laat ie staan en Pavo Nature's Best gaat wel redelijk.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:59

Mijn paard krijgt elke dag een PAVO koek en 2x daags 3/4 schep muesli van PAVO Nature's best.
Bevalt prima.

_leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:03

Mijn paard eet zijn hele leven al biks, en dat gaat nog steeds prima Knipoog Sinds kort voeren we er wel muesli bij, maar vooral omdat hij erg snel dun wordt en voor de extra's vitamines ed.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:05

Mn pony kreeg wegens allergie eerst granen, maar nu gewoon muesli (reform, van havens) *Hij is allergisch voor kleurstoffen en conserveermiddelen, en dit zit in biks*
De Havens was er een paar weken niet, en daarom tijdelijk (kon niet anders) overgestapt naar Cavalor(?) Mn pony en de 3,5 jarige vinden het heerlijk, maar mn sportpaard moet er niets van hebben. Omdat de pony het zo lekker vond even de inhoud vergeleken, helaas zaten er meer eitwitten en minder vitaminen/mineralen, dus hij staat nu weer gewoon op Havens. (En de 3,5 jarige krijgt de Cavalor) Paard vind Havens overigens wel lekker.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:22

Ik weet vanuit de duivesport dat veel duivenhouders geen brokken voeren, idd omdat je niet kunt zien wat erin zit. Als je een mengeling voert (dus met granen e.d.) zie je wat erin zit en of het voldoende is. het schijnt zo te zijn dat er in brok veel gerommeld wordt met hoeveelheden en stoffen die erin zitten, de goedkoopste zo veel mogelijk erin, en bij duiven komt dat extreem precies (die eten bijv in bepaalde tijden van het jaar alle erwten uit de mengeling, terwijl ze in andere periodes die niet zo goed eten en dan weer het maïs pakken. zij pikken er dus uit wat ze nodig hebben en door daarnaar te kijken, kijkt de duivenhouder wát ze nodig hebben en ze dus voeren) Dit maak ik van heel dicht bij mee en dan zet mij idd wel aan het denken. Waarom zou dat met paarden anders werken (andere rommel in de brok stoppen etc)???