veulen niet in de opfok houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: veulen niet in de opfok houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:31

Ik heb mijn jaarling niet in de opfok staan. Ze staat 's winters in een weiland met loopstal, samen met 2 volwassen merries en een shetruin waar ze regelmatig mee loopt te donderjagen. 's Zomers staat ze in een grote gemengde kudde. Tot nu toe doet ze het erg goed, ze is erg braaf en heeft respect voor mensen en paarden maar is absoluut niet bang uitgevallen.
Wat "tutten" betreft, ja, daar ben ik schuldig aan. Niet dagelijks, maar mijn jaarling komt 2 tot 3 keer in de week in handen. Ze kan netjes vaststaan, ze is verkeersmak en ze kan als handpaard mee met mijn volwassen paard (dit zijn uiteraard nog geen lange stukken). De een vind het goed wat ik doe, de ander niet, ieder zijn eigen mening. Maar ik heb een super makkelijk paardje die al van alles gewend is en dat vind ik ideaal.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 16:54

Nee, ben helemaal niet van plan om te lopen tutten met mn veulen.
Wil em gwn zien opgroeien & zelf bepalen wat ik voor voer geef. Ook kan ik zijn gezondheid dan beter in het oog houden enzo.
Maar mn besluit staat vast. Het veulen gaat dan in de zomermaanden in de opfok & 's winters bij mij thuis de wei op bij m'n 12 jarige Kwpn merrie & ondertussen ook een 9jarige Welsh merrie van m'n vriendin.
Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:59

Gezellig toch? Waarom ook niet zomers in die kudde?
Mijn nu jaarling stond gezellig bij mijn nu 5 jarige merrie. Als ze maar kunnen spelen en de speelkameraad maar een beetje voorzichtig is met een kleinere soortgenoot is er geen probleem. Ook af en toe een beetje tutten is prima en mijn jaarling is goed opgevoed. Alleen nu mijn 5 jarige een veulen heeft kunnen ze niet meer samen en ik ben dus op zoek naar een weidemaatje Lachen

D_GJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:02

Niisj schreef:
Waarom kan een warmbloed veulen niet spelen met een shetlanderveulen ?
Ik doe het veulen wel in de opfok als het echt slecht is.
Maar wou gewoon even wete hoe het nu echt zit ...
Veulen zou dan wel lekker heel de dag op de wei staan zoals mijn andere paard. Ben ook tegen het houden van een paard dat heel de dag in een stal staat.

check mijn topic Lachen Alleen weide

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:51

Niisj schreef:
Waarom kan een warmbloed veulen niet spelen met een shetlanderveulen ?
Ik doe het veulen wel in de opfok als het echt slecht is.
Maar wou gewoon even wete hoe het nu echt zit ...
Veulen zou dan wel lekker heel de dag op de wei staan zoals mijn andere paard. Ben ook tegen het houden van een paard dat heel de dag in een stal staat.

Het belangrijkste is dat je paardje op kan groeien in een stabiele omgeving.
De opfok is wel prettig maar de paarden die daar staan krijgen over het algemeen maar weinig contact met mensen.
Komen ze terug als ze 3 zijn moeten ze vaak nog van alles leren zoals vast staan en hoefjes optillen enz.
Wel hebben ze de kans om uit te groeien op een gezonde manier, voldoende beweging dus en heel veel gras.
Maar dat kan ook zeker thuis.
Het is wel belangrijk dat je veulentje veel beweging krijgt, dus als hij overdags lekker buiten staat en snachts binnen is dat prima.
contact met andere paarden is heel erg belangrijk paarden zijn nu eenmaal kuddedieren al ken ik best veel paarden die alleen staan en ook gelukkig.
Ach het belangrijkste is gewoon dat je veulentje zich veilig en prettig vindt en zo te horen zit dat wel goed

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:08

Ik hou ook niet van een opfok, ik heb dan ook beide dieren niet in de opfok gehad. Zolang er maar een soortgenoot is die eht veulen alles kan leren zie ik niet in waarom dat een probleem moet zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:34

Kun je dan ook uitleggen waarom je er niet van houdt?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:38

Omdat een opfok moet bestaan uit een kudde met alle leeftijden en niet alleen leeftijdgenoten, die zijn er nouwelijks. Plus dat ik vidn dat dieren over het algemeen in een opfok te weinig in handen komen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:39

LADPR schreef:
Omdat een opfok moet bestaan uit een kudde met alle leeftijden en niet alleen leeftijdgenoten, die zijn er nouwelijks. Plus dat ik vidn dat dieren over het algemeen in een opfok te weinig in handen komen.

In mijn opfok staat mijn jaarling in een kudde van veulen t/m 4 jaar doorelkaar.
Er staat zelfs een ruin tussen de merries omdat hij niet bij de hengsten kon aarden.
In handen heb je verder zelf in de hand. Als jij nooit gaat kijken gebeurd er inderdaad weinig. Maar ga jij maandelijks even je paard uit de kudde halen, en houd je zelf de hoefsmid bij dan valt dat wel mee.
Wat ze verder als veulen hebben geleerd vergeten ze niet zo snel hoor. Die van mij is nog steeds kuikenmak na een halfjaar opfok, en ik ben heeeel weinig gaan kijken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:44

Een opfok vinden ze zelf hardstikke leuk, leren ze veel leeftijd genootjes kennen. Maar als je zelf de gelegenheid hebt om hem te stallen kan je daar prima voor kiezen hoor. Mijn paard is nu 1,5 jaar en staat bij een fries van 7 dat vind hij best leuk. Hoewel die fries niet echt wilt spelen enzo, maar hij vermaakt zich prima Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:44

kebie: Ik zeg toch ook dat er weinig opfokken zijn met gemengde kuddes ik heb niet gezegd dat ze er niet zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:52

Tot 4jaar is nog geen volwaardige kudde, hoewel het dan al best kan denk ik. Toch verkies ik de natuurlijke situatie: een kudde (ok zonder hengst dan maar toch met leider-ruin, en een alfamerrie) met zoveel mogelijk leeftijden. Leren ze zeer veel van.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:00

Maar hoe zie je dat dan met een hengst die je wilt opfokken?

LADPR: stuk duidelijke zo, je eerste reactie was erg beperkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:03

Hengsten die ik ken stonden zo lang mogelijk bij de groep, en werden eigenlijk na een tijdje allemaal gecastreerd. Met een hengst is het moeilijker ja. Er staat 1 hengst (arabiertje), die staat apart met een shetmerrietje op de wei.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:06

Arme arabier Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:08

Dat zou voor mij weer geen optie zijn om een beest alleen met een shetje te zetten en van vroeg castreren ben ik ook geen fan.
Dus dan kom je toch voor een hengstje sneller bij een groep met leeftijdsgenoten uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:10

Das waar, daarom zou ik persoonlijk nooit geen hengst houden voor louter eigen gebruik (die hengst dekt wel). Hij amuseert zich wel met de merrie, en snachts staat hij op stal naast de leiderruin van de groep en ze kunnen elkaar wel aanraken. Hij loopt ook mee in de lessen en mag geregeld es gedag zeggen aan zijn veulentjes, ik denk niet dat zijn leven zo traumatisch is, maar ideaal is anders.

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:10

Ik kreeg toen ik 11 jaar was een veulen dat 3 maanden oud was. Ze was eerst mijn verzorgveulen en met een half jaar hadden mijn ouders haar gekocht. Ze stond in een gemengde kudde van 1 tot 25 jarige paarden. Je kunt je voorstellen dat ik vreselijk met haar "getut" heb (toen was ik nog maar 11) Ze werd iedere dag gepoetst ,enz. Maar ik heb nog nooit zo'n lief , goed in haar vel zittend ponytje meegemaakt.
Of het aan de kudde lag weet ik niet. Wil ik ook niet weten, maar als ik weer in de situatie zou komen zou ik het met (32jaar) weer hetzelfde doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:18

Je kan hengsten ook in een ruinen en hengstengroep zetten met verschilleden leeftijden. Een vrijgezellen groep dus zeg maar

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:24

In de praktijk kom je dan toch op veulens tot 2 jarige en een enkele 3 jarige. Je hebt dan bijna nooit een volwaardige groep en daardoor voor mijn gevoel juist meer onrust dan bij alleen leeftijdsgenoten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:25

mijn shetveulen heb ik ook gewoon in de kudde bij ons op de wei gehouden. Hij speelt met iedereen en iedereen speelt met hem. (uitzonderingen daargelaten) Hij slaapt samen met opoe van 31 en groeit verder heel normaal op. De rest van de kudde corrigeert hem en hij staat nog altijd onderaan de ladder kwa rang. Hij staat samen met opoe en een KWPNmerrie 24/7 buiten, mijn fjord komt er dan overdag bij. In de zomer komen er nog 2 tinkers bij met wie hij ook speelt. Zo heb ik zelf ook zicht op wat er met hem gebeurd. Het is een ontzettend vrolijk mannetje, is vorige maand gecastreerd omdat hij op de KWPN-er probeerde te klauteren (afgelopen voorjaar) Naar mijn mening komt hij niks tekort, de kudde varieert enorm kwa leeftijd, dus speelmaatjes genoeg. Hij is heel lief en aanhankelijk, schrikt nergens van en deinst nergens voor terug. Is verkeersmak, luister perfect, kan voetjes geven, gepoetst worden en komt als ik hem roep.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:39

Katja: Dat hoeft toch helemaal niet, je kan toch een groep maken waarin ook volassen ruinen en eventueel hengsten bij de jonge hengsten/ruinen doen, zie het probleem daarvan niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:10

Het probleem is misschien dat ik nog nooit van een dergelijke groep heb gehoord waar de paarden 24/7 buiten kunnen staan.

Draai ik de vraag even om. Wat vinden jullie het probleem van paarden die uitsluitend met leeftijdsgenoten lopen?

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:31

Is eigenlijk net zo onnatuurlijk, dan een paard alleen te laten staan in een wei. In een kudde zijn, nooit alleen paarden van dezelfde leeftijd. Daarnaast kan het ook het karakter van een paard slecht beinvloeden, omdat ze de voorbeeldfunctie missen die in een gemengde leeftijdsgroep wel aanwezig is.
Is mijn mening.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:36

Het probleem van puur leeftijdgenoten vind ik dat er geen dieren aanwezig zijn die de jonge dieren dingen kunnen leren, naar mijn mening krijg je dan dus vaak dat een jong dier de leiding op neemt en dat word dan een regelrecht kreng. Na drie jaa ropfok heb je dan een dier dat nooit wat geleerd heeft behalve dat als hij flink stoer doet de baas kan zijn. Met zulke dieren wil ik toch liever niet werken.