Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:20

Hmm keuze uit jeuk of open wonden die nog meer gaan jeuken en zelf mogelijk gaan infecteren ... lastig hoor!
aerdenhout: dat is juist het probleem, het is soms zo lastig om de oorzaak van de jeuk weg te halen dat dit een noodoplossing is om erger te voorkomen. Je kan een paard hebben die niet tegen dekens kan, waar jeukstillende creme niet voor werkt en geen gebruik maakt van de borstels die op stal hangen. Sta je dan maar toe dat je paard zich tot bloedens toe open schuurt met alle gevolgen van dien? Lijkt mij sterk...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:24

Bij ons staat een fjord op stal die zonder dat draadje letterlijk álles sloopt. Gewoon echt de hele stal!
Nu zit er zo'n stroomdraadje in de stal en ze is super rustig. Die stroom die op dat draadje staat is trouwens niet van hetzelfde voltage als die in het weiland. Ik kan dat ding gewoon vastpakken en dan voel je wel schokjes maarja. En als die fjord ertegenaan komt schrikt ze gewoon even.
Ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van en voordat die fjord bij ons op stal kwam was ik er zelfs falikant tegen. Maar nu ik zie hoe rustig dat dier erbij staat, terwijl ze zonder dat draadje dus meer en meer en meer gaat schuren....
Het is kiezen of delen.
(Ik weet dat er andere oplossingen zijn, maar deze fjord sloopt echt álles.....)

P.s. Die pony krijgt alle mogelijke medicatie, zen manen en staart worden IEDERE dag 2 keer ingesmeerd met een spulletje (volgens mij olie, maar ben niet helemaal zeker) en daardoor is het ook al minder.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:29

Er is ergens iets waardoor de jeuk wordt veroorzaakt.
Als een paard niet goed loopt gaan een hele hoop mensen tot het uiterste om te achterhalen waar dat nu aan ligt.Van kraker, tot iemand die foto's kan lezen of je paard wel gelukkig is, maar voor jeuk is er bijna niets, dat moet dan maar met een schrikdraadje worden opgelost, wel vreemd...toch?? En nogmaals..heb zelf maar eens flink jeuk! Ander voer, andere bodembedekking, weet ik veel, maar alles uitproberen lijkt mij.

En vraag maar eens aan een mensen dokter wat erger is...jeuk of pijn!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:33

En wie zegt dat die eigenaren van die fjord dat niet allemaal al geprobeerd hebben. Die pony krijgt allerlei medicatie (homeopathisch en gewoon) verder wordt hij zéér regelmatig behandeld met accupunctuur. Zijn manen worden dus elke dag ingesmeerd met een spulletje. Zijn voer is niks bijzonders, meusli met foenegriek en knoflook (dus goed tegen de muggen). En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

En nogmaals, nee ik ben niet tegen "alleen maar oplossen" en niet naar de oorzaak zoeken. Maar wat ik nu zie is een pony die rustig in zijn stalletje staat ipv de godganze dag staat te schuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:35

Ehh niet om heel l*llig te zijn, maar vaak is een stroomdraad het laatste alternatief... Je plaatst niet direct een stroomdraad omdat je toevallig een schurend paard hebt. Je plaatst pas een stroomdraad als speciale voeding, dekens, borstelframe, dierenarts erbij, etc. geen uitkomst bied. Zoals ik het begrijp uit de mensen uit die topic die wel gebruik maken van een stroomdraad.

Jeuk is lastiger dan pijn, maar als je paard zich tot bloedens toe openschuurt heeft hij zowel vreselijke jeuk (wondjes die genezen jeuken behoorlijk!) als pijn. Dus keus tussen alleen jeuk, of jeuk én pijn. hmm lastig hoor Tong uitsteken

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:37

aerdenhout1 schreef:
Als je ECHT de hele dag jeuk hebt zou JIJ dat niet meer zo stellig zeggen!

Ben iki het mee eens.
Als jij de hele dag jeuk hebt, word je daar echt niet vrolijk van.. Hang dan een bezemblok op, dat hij redelijk veilig kan jeuken. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:40

Niet alle paarden gebruiken een bezem, is ook al vaker gezegd

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:41

Aan een bezemblok kunnen ze zich ook nog openschuren. Enne helende wondjes jeuken behoorlijk!

Edit: Inderdaad niet alle paarden gebruiken een bezem

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:42

Het is dan ook een heel lastig iets..jeuk. En ik ben het helemaal met je eens dat wonden die genezen ook jeuk geven.
Maar een stroomdraadje in je bed? Tja misschien moet ik eerst eens een paard of pony krijgen die zo'n jeuk heeft zoals jullie beschrijven?? God zij dank heb ik ze wel eens binnengekregen, maar hier aan de kust is het volgens zeggen een stuk minder dan in het binnenland en was het probleem meestal vrij snel opgelost.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:45

Je zegt 'ik zat vandaag te lezen'...
Maar ik kan hier niet uit opmaken waarom het paard jeuk had.

Mijn paard heeft een hechting gehad in haar vagina, en genezen = jeuken. Jeuken = schuren met de bips, en ja hoor... hechting lag er weer uit, wond weer open.

Ze heeft toen op een klein weilandje omgeven door enkel sloot en schrikdaad gestaan en binnen 6 dagen was de wond wel helemaal genezen.
Zou dit in een stalperiode zijn gebeurd (hartje winter Knipoog) zou ik haar stal misschien ook wel met draad hebben afgezet..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:47

Paarden zijn toch geen mensen kom op zeg. Soms is de aard gewoon niet te vinden, vriendin van mij heeft alles al gedaan inclusief bloed onderzoeken e.d. alle middeltjes die op de markt zijn en niks helpt en paard heeft nog steeds jeuk. Ze gebruikt dan wel geen stroomdraad maar dan kan ik het me in zo'n geval heel goed voorstellen. Daar is gewoon niks zieligs aan dat is je best doen voor het paard. Want dat is dan nog de enigste overgebleven oplossing.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:49

Volgens mij kan deze discussie eindeloos worden als er mensen meepraten die het zelf niet meegemaakt hebben of bijvoorbeeld hun paarden de hele dag op het land kunnen laten. (niet banketstaaf bedoeld btw)

Maar dat over de kust klopt inderdaad. Ik werk in de vakanties op een manege op texel. Het is een buitenmanege speciaal voor bos en strandritten en er staan zo'n 30 haflingers, 2 fjorden, 25 shetten en een aantal welshes. Allemaal giga gevoelig voor zomerexzeem natuurlijk.
Als we een nieuw paard krijgen is het (bijna) altijd een paard met zomerexzeem. Zoals van de zomer een fjord met helemaal afgeschuurde manen, kale staartwortel en allemaal korstjes op haar hoofd, hals en achterhand.
Erg rot dus!
Dat paard een aantal weken om de dag met zeewater gewassen, een aantal keren wezen zwemmen (in de zee), elke dag mee met de strandrit en dat in combinatie met de zeelucht zorgde ervoor dat ze er na 3 weken stralend uitzag, zonder korstjes en bultjes en het belangrijkste zonder jeuk.
2 jaar geleden hetzelfde met een haflinger...... dat dier had amper nog manen. En nu..... een volle krullende bos met SUPER lange manen!!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:51

Nou wij hebben t ook, omdat ie zich een keer bijna helemaal open had geschuurt, toen hebben we m behandeld wat niet helemaal hielp en stroom in stal gedaan, nu schuurt is t weg, en de jeuk ook dus schurt ie ook niet meer Haha!

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:27

ja mijn pony heeft ook zomerexeem maar ik heb nu al alles wat ik kan bedenken heb gedaan.
in de zomer heeft ze gewoon een deken op en de stal gaat dicht stroom draadje ervoor zodat ze ook niet tegen de duur schuurt.
maar haar deken gaat enorm snel schuren terwijl deze nu gewoon heel ruim zit.
wat doen jullie daartegen?
en toen ik haar kocht had ze nog geen exeem maar nu wel wel erg lichtjes maar toch .
ik woon aan de rijn

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:30

Als een deken te ruim zit gaat hij ook schuren, een deken moet goed passend zijn om niet te gaan schuren. Per merk verschilt de pasvorm nog weer

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:04

ja past prima we hebben pagoni van divoza
en hebben er ook een vn de ijslandershop
welken hebben jullie?
Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 07:56

Aerdenhout1, zoals ik heb aangegeven is het bij onze pony's een hormoniale kwestie. Baarmoeder eruit halen bij de merrie zou werken.....met alle risico's van dien. Voedingsdeskundigen zijn erbij geweest, diverse dierenartsen en klinieken. En allemaal zeiden ze hetzelfde, achter stroom zetten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:12

Het lijkt me verschrikkelijk om een paard te hebben dat de hele dag schuurt! Maar stroomdraad plaatsen nooit!! Ik zou het paard buiten in een paddock zetten met een paal o.i.d. met borstels er aan. Wil hij schuren kan hij daar aan schuren.
Daar naast zou ik zeker niet rusten voordat ik de oorzaak had gevonden!

@Neonlight; als je weet dat het bij je pony's om een hormonale kwestie gaat dan kun je die toch aanpakken?!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:21

singasong, als 4 klinieken en diverse voedingsdeskundigen er geen oplossing voor hebben mag jij me de oplossing geven zodat ik er aan kan werken.
Zelfs als je weet wat de oorzaak is wil het nog niet zeggen dat het zomaar op te lossen is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:29

Neonlight schreef:
singasong, als 4 klinieken en diverse voedingsdeskundigen er geen oplossing voor hebben mag jij me de oplossing geven zodat ik er aan kan werken.
Zelfs als je weet wat de oorzaak is wil het nog niet zeggen dat het zomaar op te lossen is.

Ik zou zeggen bel mijn holistisch therapeute eens, wellicht heeft zij een goed advies voor je pony's!
Zij is tevens klassiek homeopate. Als je haar gegevens wilt moet je maar een pb sturen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:10

Op dit moment is het niet meer aan de orde. Zoals ik had aangegeven, tussen de 2de en de 5de levensjaar, en ze zijn nu allemaal boven die leeftijd. En het stroomdraadje heeft afdoende geholpen.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:14

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:15

Maar dat is maar aan twee zijden dat draad toch? Dan kunnen ze dus nog wel schuren tegen de achterwand zeg maar?

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:17

anniee schreef:
Maar dat is maar aan twee zijden dat draad toch? Dan kunnen ze dus nog wel schuren tegen de achterwand zeg maar?

Nee ook aan de achterkant zit een dun draadje. Maar dat zie je niet op de foto.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:37

Ik vind dit wel een moeilijk... Al zou ik denk ik ook voor een draadje kiezen EN ondertussen alles er aan proberen te doen om de jeuk te verzachten. Niet enkel een draadje met de gedachte; kan hij niet jeuken, gaat hij niet kapot, is het opgelost... Verder moet er ook energie in het echt proberen weg te nemen, al dan niet verminderen of verzachten van de jeuk.

Een stroomdraadje in stal heb ik absoluut geen problemen mee. Mijn merrie heeft ook een stroomdraadje in stal, over 3 kanten (en voor hebben we grote trailies waar ze met hun hoofd door kunnen).
Dat paniekeren etc dat went echt wel. De eerste keer aanraking is het misschien even stress, maar dat vergeten ze niet snel meer hoor Knipoog Mijn merrie had vroeger stal angst (of iig de smalle openingn naar binnen gaan). Dat is echter helemaal niet terug gekomen. Verder heeft ze grote onzag voor een draadje in het land, of er nu stroom op staat of niet. Maar ze staat gewoon rustig en ontspannen in haar stalletje MET tikkend draadje. dat heeft wel even geduurd, maar is een kwestie van gewenning. Bij een gesloten draadje gaat er stroom over, los draadje niet meer (moet het altijd los maken voor ik de staldeur kan open maken). Ik vind het ideaal! Ik heb het overigens niet tegen jeuk, maar tegen muurpoepen.

anniee schreef:
Stroom in een binnenstal vind ik paard-onvriendelijk, jeuk of geen jeuk. Dan moet je gewoon je paard niet op stal zetten (bij chronische jeuk bedoel ik, een tijdelijke jeuk door een huidaandoening vind ik anders. hoewel ik dat niet erg genoeg vind voor zo'n drastische maatregel). Stroom in een grote inloopstal vind ik daarentegen totaal niet erg, zorg gewoon dat de stal groot genoeg is en de doorgang ook. zo biedt je een droge/winddichte plek zonder dat ze er aan kunnen gaan schuren (denk ook aan de buitenkant van de stal dan anders heeft het nog geen nut Knipoog ). Voorkomen is idd beter dan genezen en andersblijf je in die vizueuze cirkel hangen!

Tja, wat is paard onvriendelijk. Ik ben het er absoluut niet mee eens. Een paard kan nog prima functioneren in een paard met een stroomdraadje (al heb je vast wel uitzonderingen die er absoluut NIET aan kunnen wennen). De doorgang moet idd wel goed schok vrij zijn mochten ze er tegen stoten. Ik heb zelf op stal het draadje in een oogje in de hoek geknoopt, en kan ik over de lengte waar de deur in zit het draadje helemaal weg halen om los te halen. Beetje lastig uitgelegd, maar iig raakt ze geen draadjes aan bij binnenkomst, want kan me voorstellen dat dat wel problemen kan gaan leveern (ook als ze op dat moment stroom-loos zijn).
Een muur hebben ze verder niet echt nodig. En als ze lang genoeg buiten staanmaakt het het ook al een stuk minder. Al staat die van mij met de winter wel gewoon behoorlijk wat uren ermee op stal. Nu is die van ons wel flink ruim hoor, ze kan er alles nog prima in Lachen