Poll: welke paarden komen iedere dag buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Met betrekking tot buiten zetten geldt voor mijn paard(en):

1. mijn paard(en) komen niet buiten, er is geen weidegang
13 (2%)
2. mijn (paard(en) komen iedere dag zomer en winter buiten, maar niet in de groep
77 (13%)
3. mijn paard(en) komen iedere dag zomer en winter buiten in de groep
377 (66%)
4. mijn paard(en) komen vaker in de week buiten maar niet iedere dag zomer en winter
26 (4%)
5. anders nl.....
71 (12%)

Totaal aantal stemmen: 564

Machonito

Re: Poll: welke paarden komen iedere dag buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:27

Mijn paarden staan alleen zomers op het land
Ik zou heel graag willen dat het swinters ook kon maar de eigenaar van het land wil dit niet. Verdrietig

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:28

Ik heb optie 3 gestemd..

maar de groep is bij mij 2 paarden groot Tong uitsteken

Ze staan wel met z'n 5en buiten, maar 2 aan 2, naast elkaar in aparte stukken..
2 paarden die een veulen hebben gehad dit jaar (die van mij) staan samen in een wat dikkere wei.
De andere 2 hebben geen veulen gehad en staan wat schraler..
en de 1ne is een veulen en die heeft een heel groot stuk onbeperkt weide voor zichzelf.. In de schrale wei zou die te weinig krijgen.. En in de wat vettere wei staat haar moeder met die van mij dus daar kan die niet bij in.
We zijn opzoek geweest naar een weide maatje voor haar, maar nog niet de juiste/mooie haf gevonden. ze staat nu ook te koop en wie weet komen we binnen kort wat tegen, omdat we ze tog het liefst in de groe hebben of indd 2 aan 2.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:29

Mijn merrie staat samen met een shetlander dag en nacht op de wei, wel met een schuilstal natuurlijk.....

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:31

Ze kunnen trouwens wel allemaal over hetd raad conact met elkaar hebben als ze dit willen.. ook wel belangrijk om even toe te voegen..
Ze gaan om een uur of 9 naar buiten tot een uur of 3. Dus zo'n 6 uur weide gang op een dag. In stal kunnen ze ook contact hebben met de buren.. ruiken en aanraken door spijlen aan de zijkant..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:33

Mijn pony staat wel elke dag buiten, maar in de winter alleen in de paddock en in de zomer op het land.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:36

ik sta vanaf 1 nov op een andere stal waar maar 2 pensionklanten zijn.
mijn pony staat nu nog apart,de 3 mini`s van de eigenaresse staan naast haar met stroom ertussen tot ze aan elkaar gewend zijn.
de andere pony en het paard van de eigenaresse staan aan de overkant bij iemand in de wei

de mijne staat van 8.15 tot 1600 uur buiten in de wei en straks als de wei te nat is in de zandpaddock.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:37

3. mijn paard(en) komen iedere dag zomer en winter buiten in de groep.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:42

Mijn paardjes komen elke dag buiten. Ik heb een shetlander en een kruising fjord arabier.
s'Nachts staan ze lekker in de boks en overdag lekker in de wei. Zolang onze shet het nog redt vanwege zijn leeftijd lopen ze in de kudde en als hij het niet meer redt gaan ze in de paddock

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:08

Die van mij staat samen met 2 anderen altijd buiten. Is een kleine hectare kleigrond , erg nat in de winter helaas. Daarom is er ook een bestraat erfje bij met stallen en overkapping , en een simpel maar fijn buitenbakje. Ze hebben altijd overal vrij spel , mogen gaan staan waar ze willen. Ze kunnen dus altijd de wei in maar er ook zelf voor kiezen om te schuilen onder het afdakje , en droge voeten te houden op het erfje of de bak.
We hebben eigenlijk altijd hooi onder het afdakje liggen zodat ze de wei niet per-sé op hoeven om aan ruw komen. Uiteraard wordt het wel modderig in de winter zo met die kleigrond en idioot grote plassen in de wei. Maar het grappige is dat ze eigenlijk niet eens zoveel op de wei lopen omdat ze op het erfje kunnen knabbelen aan hun hooi , en kunnen rennen in de bak. Gaan ze dan toch in de modder staan dan geeft dat ook niet : ze hebben immers de keus. Zelfde verhaal als onder het afdakje : de kleine pony staat daar heel erg vaak. Prima , hij heeft immers de keus.

Voorheen stond Rena een stukje verderop waar ze in de zomer dag en nacht buitenstond in de groep en in de winter gewoon elke dag van donker tot donker de wei op ging. En dan 's nachts op stal. Maar ik vond dat teveel uren op stal en baalde er ook van dat er op de wei geen schuilplekje was. Ze maken bijna nooit gebruik van een schuilplekje op zich maar het gaat er maar om dat ze de mogelijkheid hebben , vind ik.

Dus eigenlijk vond ik zelfs minstens de halve dag buiten dagelijks nog niet goed genoeg. Terwijl er hier al zat mensen met paarden in de buurt zitten te miepen dat hun paard in de winter niet buitenkomt omdat dat niet kan.... ja 'tuurlijk Rolleyes

Voor Rena is het 10x fijner nu , die heeft alle keuzevrijheid om te gaan en staan waar ze wilt , en dat is ideaal ! Voor mij ook want ik maakme nu totaal geen zorgen meer. Voorheen was het altijd zorgen of ze het wel naar haar zin had binnen , of ze elkaar niet half afmaakten over de staldeur heen (allemaal enorm zuur doen naar elkaar op stal terwijl het in de wei prima ging) , met zware regen ofzo in de winter balen dat je geen dekentje opgedaan hebt , of als het even een heerlijk warme , zonnige dag tussendoor was dat je baalde dat je WEL de deken op had , balen als je niet op tijd bij stal kan zijn , enz. enz.

Nu maakt het allemaal geen fluit uit : die pony vermaakt zich wel en kan zelf kiezen. Ideaal.

Je hebt geen binnenbak en kantine en 50 andere mensen om "gezellig" mee te kletsen , maar het is voor je paard geweldig. En die moet er de hele dag doorbrengen terwijl ik er maar een fractie van die tijd ben.

Als je een hectare weiland op deze manier inricht is het een geweldig plekje voor max. 3-4 paardjes.

Wil je er meerdere (klanten) op kwijt , dan werkt het niet meer nee. Dat moet je ook niet willen. Ik zou Rena er dan iig. niet ook nog eens bij gaan zetten.

Of als je er niks aan doet en het alleen maar weiland is zonder bakje of erfje of schuilmogelijkheid. Dan staan ze maar te verpieteren in de modder in de winter. Dat is ook niks.

Net zomin als dat ze van die hectare 2 bakken maken , een rij stallen , een kantine , een stapmolen en longeercirkel. Dan is het voor een paard ook waardeloos want dan zit er geeneens meer wei bij. Mag je als je geluk hebt 2 uurtjes in een doodsaaie bak rondlopen terwijl de andere paarden op stal staan en (als ze geluk hebben) hooi staan te knabbelen. Geen wonder dat ze dan terug naar stal willen Tong uitsteken

Maarja als je deze 3 mogelijkheden hebt met je landt doe je dan ?

De meeste vraag is naar faciliteiten voor de ruiters dus dan maak je er optie 3 van. Verdien je het meest aan want de meeste stallingsplekken , en men heeft dit het liefste want het is lekker knus voor de ruiters. De paarden passen zich wel aan. En zie ? Hij wil zelf liever naar stal dan los lopen ! Dus iedereen blij. Behalve het paard. Die weet niet beter maar voelt heus wel dat er iets niet klopt. Staat daar maar als een auto in de garage te wachten....

Dan liever nog optie 4 : een Hit-actief stal maken van die hectare. Kun je ook aardig wat klantjes kwijt (als het je daar om gaat) en hebben de paarden toch een natuurlijker bestaan.

Alleen er moet toch wel heel wat gebeuren wil ik er voor kiezen om Rena op zo'n drukke plek neer te zetten. Elke dag op het gras is het minste dat ik wil voor dat dier , dat hoor je je paard gewoon te kunnen bieden. Zou me doodschamen en enorm schuldig voelen als ze dat niet had omdat ik zo nodig egoïstisch moet zijn en voor m'n eigen luxe kies. Ook al zou ze best gelukkig lijken net zoals andere paarden dat doen die minder keus hebben.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:13

Mijn pony van 29 staat overdag heel de dag in de paddock samen met andere stalbewoner en s'nachts op stal.
In de zomer 24/7 uur in de wei en in het voor en na seizoen overdag alleen op de wei.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:16

Onze pony's komen elke dag buiten in een groep. 's Zomers 24/7 op een grote wei, 's winters (vanaf deze week, zeg maar) staan ze weer op stal. Ze komen elke dag een aantal uur buiten, dat wil zeggen, ze staan buiten als er mensen op de club zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:05

Ik heb gestemt voor anders:

Zomers staat mijn pony 24/7 buiten in een groep op het land.
Op dit moment staat hij overdags nog buiten in het land en s'nachts op stal, omdat hij geschoren is.

Straks wanneer het land dichtgaat vanwege het weer en de daarbij behorende nattigheid/modder op het land, komt hij wel elke dag even in de paddock met een soortgenootje erbij. Helaas is dat niet de hele dag.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:10

Mijn paard komt iedere dag in de wei, zomer of winter, weer of geen weer. (oke tenzij het echt de hele dag stortregent of stormt, dan staan ze een dagje binnen).

Ik heb een 2,5 jarige, die staat in de kudde bij 2 3,5 jarigen, 1 4,5 jarige, 1 9 jarige, 1 15 jarige en nog 1 waarvan ik niet weet hoe oud, gaat prima! Haha!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:11

Ik heb optie 3 gestemd.

Mijn 2 poownies staan zolang het weer het toelaat 24/7 buiten. Nu dus ook nog. Als het niet meer kan komen ze 's avonds/'s nachts op stal, maar wel met z'n tweeën in 1 grote box.

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:20

Ik heb optie 3 gestemd.
De jonge pony's staan ongeveer 10 maanden 24/7 op de wei. De maanden dec en jan. staan ze bij huis en staan ze overdag in de paddock. ( vanwege vuurwerk, de wei ligt bij een woonwijk) De fokmerrie's komen staan 24/7 in de wei tot dec. Dan komen naar huis en staan ze overdag in de paddock tot de veulens geboren zijn. Dan gaan ze weer 24/7 de wei op.
De sportpaarden/pony's staan thuis overdag in de paddock, weer of geen weer, het hele jaar door.
Behalve de hengsten staan ze in koppels. De hengsten komen elke dag appart in de paddock, ongeveer 5 uur per dag.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:22

Ik heb het gevoel dat hier vooral mensen reageren van wie het paard veel buiten staat. Het gaat er bij mij niet in dat het grootste deel van de boktpaarden zoveel buiten staan. Dus wat dat betreft vraag ik me af in hoeverre de uitslag van deze poll een reel beeld geeft van de werkelijkheid.

Goed, ik heb gestemt voor optie 4. Mijn paard mag in de zomer hele dagen naar buiten (snachts binnen) en staat in de winter helaas op stal. Wel probeer ik buiten het rijden om mijn paard even los te laten in de paddock. Ik zorg er in ieder geval voor dat ze wel dagelijks de stal uit komt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:48

Wat denk je Anya, zou de poll anders uitpakken als slechts mensen mogen reageren die laten we zeggen Z of hoger rijden (ik heb geen verstand van western niveau's hoor?)?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:20

Ik weet het niet. Voor deze regio klopt het wel zo ongeveer met mijn ervaring Ja
western: level 1 of 2 (of Amateur of Open).Dat zijn de levels waar o.a. de vliegende wissels tevoorschijn komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:22

ponylovertje schreef:
Ik heb het gevoel dat hier vooral mensen reageren van wie het paard veel buiten staat. Het gaat er bij mij niet in dat het grootste deel van de boktpaarden zoveel buiten staan. Dus wat dat betreft vraag ik me af in hoeverre de uitslag van deze poll een reel beeld geeft van de werkelijkheid.

Ik zie toch een aantal paarden die niet buiten komen. Of niet in een groep (blessure angst).
Zoals gezegd: de verhouding voor deze regio klopt wel. Maar misschien is het een idee om zo'n poll nog een keer neer te zetten en dan idd alleen de 'sporters vanaf een bepaald niveau te laten reageren).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:30

Ga wel met mee methet feit dat mensen wiens paard niet buiten komt niet reageren...
Ken heel veel maneges en pensionstallen in het Gooi die geen weiland, paddocks etc tot hun beschikking hebben. Hier staan toch veel pensionpaarden die het doen met af en toe losgooien, stapmolen. Daarvan zyullen er toch een hoop op Bokt zitten lijkt me...

Mijn paard staat dagelijks 2,5 uur in een paddock met 3 anderen. Er zijn 60 paarden en 5 paddocks dus wordt alles verdeeld.
Vrijdag is het weiland dicht gegaan, gaat pas 1 mei weer open...

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:45

ik heb op anders gestemd omdat ik momenteel maar 2 knolle heb een shetlander die alleen met 1 geit staat daar komt een pony bij, een kwpn'er die met 2 jaarlingen loopt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:00

Mijn paarden staan komen zomer en winter iedere dag buiten. 's Zomers langer dan 's winters. Van de weide blijft in de winter ook niet veel over.
In principe staan ze in de winter van half 11 tot half 4 buiten. Maar als het echt heel slecht weer is dan nog wat korter.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:22

LDRD schreef:
Wat denk je Anya, zou de poll anders uitpakken als slechts mensen mogen reageren die laten we zeggen Z of hoger rijden (ik heb geen verstand van western niveau's hoor?)?

Dat weet ik wel zeker..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:24

Nou inge begin even zo'n poll dan Ja

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:24

De mijne staat zo vaak mogelijk buiten in de groep.
Zomers van 8 tot 3, 's winters wanneer het weer het toelaat.