Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_rosita_ schreef:HocusTivoli schreef:Wil je ze gezond houden zullen ze toch zo veel als mogelijk moeten bewegen. Daar vind ik een stapmolen een goed hulpmiddel voor.
en gezond houden en beweging geven doe je o.a door de stapmolen???
paarden hebben beweging nodig, de hele dag door...... lange stukken rechtuit, spelen met vriendjes in de wei/paddock
de beweging die ze krijgen in een molen, nadat ze uit een stal geplukt worden ( constant gebogen 1 kant op..jaaa of de andere, in een vrij kleine ruimte, saaier en eentoniger kan het niet) valt bij mij zéker NIET onder de beweging die ze nodig hebben
kan ik ondertussen mooi alles opruimen, voeren e.d.
_rosita_ schreef:Arabesk schreef:ik vind een stapmolen enorm belastend voor het paard, zowel psychisch als lichamelijk. Het is een relatief kleine cirkel die dus beurtelings het paard asymmetrisch belast. Een paard is gemaakt om lange afstanden rechtuit af te leggen.
Bovendien is het absoluut geestdodend en helemaal verschrikkelijk als dat het enige is dat een paard buiten zijn box komt naast het rijden.
ik sluit me volledig bij jou aan!
Daarbij komt dat ik vaak mensen hoor over hoe makkelijk het is als je niet zoveel tijd hebt om te rijden.
Wat mij betreft moet je dan geen paarden houden, óf een plek zoeken waar je paard in ieder geval voldoende beweging krijgt op de wei of in een paddock.
Als je niet eens de moeite kan/wil nemen een paard op je gemak in te stappen/uit te stappen.... Tsja....
skippy schreef:en verder worden de paarden ook wel aan de pessoa erin gezet zo worden ze ook lekker los..
_angela_ schreef:Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...
(niet aanwezig en waarschijnlijk durft m'n paard er nog niet eens in) maar vind het wel een ideale uitvinden
skippy schreef:en verder worden de paarden ook wel aan de pessoa erin gezet zo worden ze ook lekker los.
Dat je de paarden in zo'n stapmolen(eigenlijk is het dan meer een trainingsmolen) zet voor conditietraining snap ik wel, maar om je paard met een hulpteugel in de molen te zetten. Nee, dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Dan moet je maar gewoon de tijd nemen om dit te doen tijdens het longeren. HocusTivoli schreef:Ja zeker wel! Zoveel als mogelijk bewegen! Zoals ik al zei staan ze in een paddock in praktijk vaak gewoon stil. Weidegang heb je hier in de winter niet. Nee, losgooien in een bak zo direct uit de stal is lekker gezond voor de benen als ze dan gelijk gaan kletteren. Ik vind het erg belangrijk dat ze eerst goed ingestapt worden, zeker voor een paard die een peesblessure heeft gehad. Gelukkig vinden die van mij het nog leuk ook!
Julia_14 schreef:_angela_ schreef:Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...
Een andere stalhouder zoeken is vaak nogal moeilijk in zo'n geval, omdat de meesten liever hun weides niet kapot willen laten trappen. Verder is het verandert de grond in mijn omgeving in de winter altijd in 1 grote blubberzooi, daar mag mijn paard echt niet in lopen hoor! Ten eerste is ze al ontzettend gevoelig voor mok, dit wordt alleen maar erger als ze in de blub staan, en ik ben veel te bang dat ze onderuit glijd wanneer ze een paar van die frisse sprinten door de blubber neemt.
Nu gebruik ik zelf geen stalmolen(niet aanwezig en waarschijnlijk durft m'n paard er nog niet eens in) maar vind het wel een ideale uitvinden
Maar hij staat nu toch het hele jaar door op het land, dus altijd wat gras om te zoeken. Bij mij op stal is dit ook niet normaal, staan de paarden normaal gesproken ook alleen in de zomer op het land, maar wie wat wil bereikt wat