paarden in de stapmolen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veloz

Re: paarden in de stapmolen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:03

Op de stal waar ik nu sta is ook een stapmolen, ik vind het ideaal voor bijvoorbeeld uitstappen. Het is meer dat ik dan me spullen alvast op kan ruimen en hij dan nog even goed uit kan stappen, meestal een kwartiertje. Hij staat de hele dag in de paddock met slecht weer en met goed weer op het land, dus het is voor mij niet, zodat hij nog even buiten komt, aangezien hij alleen 's nachts op stal staat. Ik vind het ideaal, mijn paard vermaakt zich er prima in, het is open en hij kan naar vanalles kijken... Knipoog

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:03

_rosita_ schreef:
HocusTivoli schreef:
Wil je ze gezond houden zullen ze toch zo veel als mogelijk moeten bewegen. Daar vind ik een stapmolen een goed hulpmiddel voor.

en gezond houden en beweging geven doe je o.a door de stapmolen???
paarden hebben beweging nodig, de hele dag door...... lange stukken rechtuit, spelen met vriendjes in de wei/paddock
de beweging die ze krijgen in een molen, nadat ze uit een stal geplukt worden ( constant gebogen 1 kant op..jaaa of de andere, in een vrij kleine ruimte, saaier en eentoniger kan het niet) valt bij mij zéker NIET onder de beweging die ze nodig hebben

Ja zeker wel! Zoveel als mogelijk bewegen! Zoals ik al zei staan ze in een paddock in praktijk vaak gewoon stil. Weidegang heb je hier in de winter niet. Nee, losgooien in een bak zo direct uit de stal is lekker gezond voor de benen als ze dan gelijk gaan kletteren. Ik vind het erg belangrijk dat ze eerst goed ingestapt worden, zeker voor een paard die een peesblessure heeft gehad. Gelukkig vinden die van mij het nog leuk ook!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:06

ik vind ze ideaal.
mijn paard staat 24/7 buiten, dus voor extra beweging heeft hij hem niet nodig.

ik zet hem meestal een kwartier voor het rijden erin om los te stappen, en na het rijden mag hij er in uitstappen.
ik heb zelf geen geduld om hem lang uit te stappen en aangezien dat wel heel belangrijk ik, vind ik de stapmolen een super uitvinding Lachen kan ik ondertussen mooi alles opruimen, voeren e.d.

mijn paard loopt vrolijk uit zichzelf de stapmolen in, dus ik geloof niet dat hij er een hekel aan heeft

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:31

De mijn gaat een keer per week in de stapmolen, ik vind het heerlijk. dan heeft in eerder geval beweging en hoe ik er een dagje even niets met haar te doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:38

Mijn voorkeur gaat uit naar een paddock met soortgenootjes en zeker niet naar een stapmolen.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:02

_rosita_ schreef:
Arabesk schreef:
ik vind een stapmolen enorm belastend voor het paard, zowel psychisch als lichamelijk. Het is een relatief kleine cirkel die dus beurtelings het paard asymmetrisch belast. Een paard is gemaakt om lange afstanden rechtuit af te leggen.

Bovendien is het absoluut geestdodend en helemaal verschrikkelijk als dat het enige is dat een paard buiten zijn box komt naast het rijden.

ik sluit me volledig bij jou aan!

Daarbij komt dat ik vaak mensen hoor over hoe makkelijk het is als je niet zoveel tijd hebt om te rijden.
Wat mij betreft moet je dan geen paarden houden, óf een plek zoeken waar je paard in ieder geval voldoende beweging krijgt op de wei of in een paddock.
Als je niet eens de moeite kan/wil nemen een paard op je gemak in te stappen/uit te stappen.... Tsja.... Sigaar

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Soms kan het een tijdelijke aanvulling zijn, maar het is vaak gemakzucht en zeker niet voor altijd een oplossing.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:03

laten we het zo stellen: bij optimale huisvesting is een stapmolen overbodig

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:09

Mijn paardje staat ook af en toe in de stapmolen. Ik rij paar keer in de week en ongeveer 1 a 2 keer in de week staat hij in de molen en voor de rest longeer ik hem of ga ik wandelen of grazen. De wei is nu bij ons dicht, dus hij kan jammer genoeg niet op de wei staan, maar als de wei open is dan staat hij altijd op de wei als ik niet ga rijden.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:19

waar ik nu stage loop hebben ze ook een stapmolen. het ding heeft een vrij grote diameter groter dan de gemiddelde longeerring. verder is hij helemaal open dus de paarden zien van alles wat op het erf gebeurt en de andere paarden in de wei. de molen word hier niet als vervanging van losgooien gebruikt maar echt als training. het is ideaal om de conditie te verbeteren. en verder worden de paarden ook wel aan de pessoa erin gezet zo worden ze ook lekker los.
de paarden staan hier altijd te dringen om erin te mogen. dus ik zie geen problemen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:32

Wanneer paarden op een zo paardvriendelijk mogelijke manier worden gehouden (lees: minimaal hele dagen buiten en niet alleen) dan vind ik een stapmolen overbodig.
Als warming-up en cooling-down voor trainingen vind ik het alleen nuttig wanneer mensen er zonder stapmolen niet genoeg tijd voor vrij (kunnen of willen) maken.

@Skippy: ik zie dat bij jou op stage de paarden er graag in willen, staan deze paarden verder op stal? Want dan kan ik begrijpen dat je als paard liever in de stapmolen staat dan op stal, maar ik betwijfel of paarden die hele dagen buiten staan met vriendjes dan ook liever kiezen voor de stapmolen...
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-11-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:33

skippy schreef:
en verder worden de paarden ook wel aan de pessoa erin gezet zo worden ze ook lekker los..

Bloos!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:44

_angela_ schreef:
Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...

Een andere stalhouder zoeken is vaak nogal moeilijk in zo'n geval, omdat de meesten liever hun weides niet kapot willen laten trappen. Verder is het verandert de grond in mijn omgeving in de winter altijd in 1 grote blubberzooi, daar mag mijn paard echt niet in lopen hoor! Ten eerste is ze al ontzettend gevoelig voor mok, dit wordt alleen maar erger als ze in de blub staan, en ik ben veel te bang dat ze onderuit glijd wanneer ze een paar van die frisse sprinten door de blubber neemt.
Nu gebruik ik zelf geen stalmolen Vork (niet aanwezig en waarschijnlijk durft m'n paard er nog niet eens in) maar vind het wel een ideale uitvinden Ja

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:49

skippy schreef:
en verder worden de paarden ook wel aan de pessoa erin gezet zo worden ze ook lekker los.

Hmm... hier heb ik ook zo m'n bedenkingen bij Dat je de paarden in zo'n stapmolen(eigenlijk is het dan meer een trainingsmolen) zet voor conditietraining snap ik wel, maar om je paard met een hulpteugel in de molen te zetten. Nee, dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Dan moet je maar gewoon de tijd nemen om dit te doen tijdens het longeren.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:15

die van ons staan 24/7 in de paddock (met zijn tweetjes) en krijgen genoeg beweging. Maar wij moeten in het weiland rijden en nu hebben we net een aantal hele natte dagen gehad. De hele bak is zeiknat..dan is zo'n stapmolen wel handig als je niet kunt rijden. Gewoon ff de spieren losstappen en daarna weer lekker donderjagen in het weiland met zijn maatje

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:19

HocusTivoli schreef:
Ja zeker wel! Zoveel als mogelijk bewegen! Zoals ik al zei staan ze in een paddock in praktijk vaak gewoon stil. Weidegang heb je hier in de winter niet. Nee, losgooien in een bak zo direct uit de stal is lekker gezond voor de benen als ze dan gelijk gaan kletteren. Ik vind het erg belangrijk dat ze eerst goed ingestapt worden, zeker voor een paard die een peesblessure heeft gehad. Gelukkig vinden die van mij het nog leuk ook!

Weidegang hebben ze hier niet of weidegang zoeken wil ik niet omdat ík er dan luxe voor moet opgeven bijvoorbeeld?

Ik schrik werkelijk van een aantal; antwoorden hier....aan de pessoa in de stapmolen? Geen geduld of tijd hebben voor het uitstappen? Ik vraag me werkelijk af waarom je dan een paard houdt en er überhaupt op gaat zitten Sigaar

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:32

Het lijkt mij ook superhandig, vooral swinters als ze niet meer op het land staan.
Zijn ze uit hun stal en toch krijgen ze beweging.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:17

Ik vind het wel een uitkomst. In de winter wordt ze er door stal zo'n drie kwartier ingezet, en later wordt ze dan nog in een paddock gezet. In de zomer staat ze op het land, maar sinds november doen ze dat niet meer. Soms laat ik de molen haar ook uitstappen, en dan kan ik zelf even uitmesten oid. Ik heb bepaald niet het idee dat ze een hekel heeft aan de molen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:18

Ik vind het persoonlijk een erg handig ding. Zeker voor paarden die weinig beweging krijgen, zo krijgen ze teminste nog een beetje beweging. Maar om je paard erin te zetten om in en uit te stappen vind ik een beetje lui, eerlijk gezegd Bloos

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:42

je paard erin zetten omdat je geen zin hebt om te rijden vind ik nog veel luier.

stapmolen scheelt mij heel veel tijd. ik kan mooi alles opruimen voer klaarzetten enz.. en ondertussen is mijn paard uitgestapt. heb ik daarna nog tijd over om wat dingen voor school te doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:06

Wij hebben ook een stapmolen.
Ik vind het ontzettend handig!
Bij ons loopt zoiezo de shetlander in de molen, ze is gewoon te dik, en de kindjes die haar rijden, rijden maar 1 keer in de week (logisch ook)
En de fokmerrie loopt ook een aantal dagen in de week in de molen, maar die longeer ik ook nog wel eens.
En mocht ik ziek zijn oid, dan kan de 4 jarige die ik rijd ook gewoon de molen in zodat hij toch zijn beweging krijgt.
Als het niet nodig is gaat hij er ook niet in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:21

Julia_14 schreef:
_angela_ schreef:
Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...

Een andere stalhouder zoeken is vaak nogal moeilijk in zo'n geval, omdat de meesten liever hun weides niet kapot willen laten trappen. Verder is het verandert de grond in mijn omgeving in de winter altijd in 1 grote blubberzooi, daar mag mijn paard echt niet in lopen hoor! Ten eerste is ze al ontzettend gevoelig voor mok, dit wordt alleen maar erger als ze in de blub staan, en ik ben veel te bang dat ze onderuit glijd wanneer ze een paar van die frisse sprinten door de blubber neemt.
Nu gebruik ik zelf geen stalmolen Vork (niet aanwezig en waarschijnlijk durft m'n paard er nog niet eens in) maar vind het wel een ideale uitvinden Ja

En daar hebben ze dus de paddock voor uitgevonden: er ligt al zand, kan zelf gedraineerd, wordt dus niet blubberig, en ook niet glad..... En dat is best te vinden, zolang je je paard maar boven je eigen wensen zet... Knipoog

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:32

Mijn pony heeft nog nooit in de stapmolen gestaan, maar volgens mij zou hij helemaal over z'n zeik zijn. Hij vindt sommige dingen echt eng... zoals de ruimte van de spuitplaats of de trailer. Volgens mij zou ik hem er al met geen mogelijkheid inkrijgen. Ik denk niet dat ik hem er een plezier mee zou doen. Mijn pony loopt inderdaad ook niet uit zichzelf in de paddock, daarom zet ik er altijd een vriendje bij. Kan hij lekker de hele dag spelen Lachen Maar hij staat nu toch het hele jaar door op het land, dus altijd wat gras om te zoeken. Bij mij op stal is dit ook niet normaal, staan de paarden normaal gesproken ook alleen in de zomer op het land, maar wie wat wil bereikt wat Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:03

Paddock en wei hebben niks te maken met training. Dat is gewoon in vrijheid wat spelen en eten.
Mijn paard gaat 's ochtends de stapmolen in en daarna de wei op. Ook wordt hij 's middags of 's avonds nog gereden, meestal pas 's avonds als hij op stal komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:09

Mijn paard komt nooit van zijn leven in een stapmolen. Haha!
Kan me niets geestdodelijkers voorstellen dat van die suffe rondjes lopen en ik heb het sterke vermoeden dat mijn paard dat helemaal met me eens is. Haha! Ja

Nee hoor, hij staat al 24/7 buiten en ik wandel veel met hem, rij af en toe op hem (ben hem nog aan het inrijden), ik doe graag grondwerk met hem of werk hem los (longeren zonder lijn). Hij speelt en beweegt veel op het land, is in goede conditie en ik kreeg gisteren een complimentje over zijn bespiering, wat zich nu zo langzamerhand begint te ontwikkelen.
Terwijl ik het gevoel heb dat we nog helemaal niet 'echt' werken....... Lachen

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:18

Als je echt je paard geen beweging kunt geven omdat je zelf iets mankeert of echt géén tijd hebt is een stapmolen een optie.

Anders vind ik het echt het onpersoonlijkste wat je je paard kunt aandoen. Dan moet je jezelf echt even afvragen of je wel plezier in je paard hebt om hem zo tussen twee schotten te zetten om hem beweging te geven.