's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:41

Jord schreef:
Tegennatuurlijk gedrag? Doel je erop dat mijn paarden zelf naar binnen willen?
Ik vind dat geen tegennatuurlijk gedrag. Denk dat jij beter een paar 100 jaar geleden geboren had kunnen worden. De paarden van tegenwoordig zijn niet meer zoals ze oorspronkelijk waren. Zie jij al een warmbloedpaard van tegenwoordig voor een groentekar lopen? Er worden nu sportpaarden gefokt en geen werkpaarden meer die overal tegen kunnen (dus 24/7) buiten.
En ik weet zeker dat mijn paarden veel gelukkiger zijn als ze bij regen in de winter lekker binnen staan in een droge stal met goed eten dan die paarden die ik in de blubber buiten zie staan of die met 30 graden buiten staan met een zwerm vliegen op hun heen!
En in de randstad is de ondergrond van dien aard dat paarden 's winters gewoon niet buiten kunnen.

Paarden zijn de laatste 100 jaar idd een hoop veranderd, lichamelijk gezien. Geestelijk zijn ze nog steeds het zelfde als het wilde paard. En net zo als het wilde paard zijn onze paarden gewoonte dieren. Een paard dat zijn hele leven binnen staat 's nachs of met elk regenbuitje wordt binnengehaald zal van zelf appart gedrag gaan vertonen door zelf al een te geven dat hij naar binnen wil als het regent. Dat houd niet in dat hij niet te de regen kan of dat hij het per definitie onprettig vind, hij is het nou eenmaal zo gewend. Echt na denken doen ze op dat gebied niet. Zet maar voor de lol eens een schuilstal in het weiland en je zult merken dat het naar binnen gaan niet ontstaat omdat ze willen schuilen (want in 99% van de gevallen blijft het paard gewoon bij het hek staan in plaats van dat hij gaat schuilen voor de regen) Ik denk dat als paarden zulk gedrag gaan vertonen ze vaak al zo vastgeroest zitten in hun patroon dat je dat maar beter zo kunt laten.

Ik snap trouwens niet waarom je steeds over 24/7 buiten staan begint, volgens mij gaat het over weidegang in de winter. Tussen 24/7 buiten en stalarrest zit nog een hoop andere mogelijkheden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:43

Er word door sommige direct een ramp gemaakt dat een paard in de winter niet op de wei kan.

Als je dier lekker in een stapmolen of paddock kan is dat alleen maar mooi meegenomen.

Er zijn genoeg stallen waar er in de winter helemaal geen mogelijkheid is om je paard lekker in een paddock of wat dan ook te gooien. En natuurlijk weet iedereen dat dat niet goed is voor een paard, aar niet iedereeen woont in een omgeving waar er veel wei is en grote stallen met veel accomodatie dingen.

Zoals gezegd word, in de randstad heb je dat soort dingen vaak niet.

Mijn paard kan er helaas ook geen uren uit. Natuurlijk zou ik anders willen, maar dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk.
Gelukkig heb ik tegenwoordig wel een paar stalgenoten die proberen mijn paardje er een paar uurtjes uit te gooien overdag (dan kan de in de losgooi/longeerbak) want ik kan niet "eventjes" naar mijn paard om haar naar buiten te zetten. Ik woon gewoon veel te ver en als ik haar dichterbij zou zetten dan heb ik alsnog hetzefde probleem (al het niet een groter probleem word kwa stallingsgeld Clown )
Het lukt helaas niet iedere dag, maar ik probeer haar altijd wel voor het rijden even een halfuurtje minimaal los te gooien, dan kan ze wat uitdollen voor ik erop stap of ze op een andere manier aan het werk moet.

Er zijn zelfs genoeg stallen/ maneges waar er zelfs in de zomer geen weiland beschikbaar is voor de dieren. Dat noem ik pas zielig.
Paarden die helemaal geen buitenlucht zien, zomer en winter niet.

Wat de TS wil/ gaat doen is dus bij lange na zo slecht nog niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:49

Citaat:
Er zijn zelfs genoeg stallen/ maneges waar er zelfs in de zomer geen weiland beschikbaar is voor de dieren. Dat noem ik pas zielig.
Paarden die helemaal geen buitenlucht zien, zomer en winter niet.

Je kunt altijd voorbeelden opzoeken van gevallen waar het nog erger is, de paarden in Afrika hebben het nog erger bla bla bla... Ik denk dat je beter kunt beginnen kritisch naar jezelf te kijken inplaats van alles mooier afschilderen door te vergelijken met voorbeelden waar het nog slechter is, ik denk dat je daar uiteindelijk heel wat meer mee opschiet.

Iedereen moet doen met zn paard wat ie wil, maar persoonlijk gezien zou ik mezelf nooit meer in de spiegel durven aan te kijken als ik wist dat het dier waar ik zo veel van hou de dag door moet brengen in een klein hok, waar hij moeten slapen in zn eigen pis en stront, met de hele tijd die vieze amoniak geur aanwezig. Ik heb zelf vroeger eens een keer in de stal geslapen, stal was net uitgemest helemaal leeg gehaald maar hoe langer je er licht hoe meer last je er van krijgt. Je krijgt echt een vieze smaak in je mond, slaat echt op je longen. En dat terwijl mensen ervoor gemaakt zijn in kleine ruimtes te leven met wat minder goede beluchting. Paardenlongen zijn gemaakt voor de open vlaktes met continue frisse lucht.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:05

Ik snap trouwens niet waarom je steeds over 24/7 buiten staan begint, volgens mij gaat het over weidegang in de winter. Tussen 24/7 buiten en stalarrest zit nog een hoop andere mogelijkheden.[/quote]

Dat probeer ik nou juist de hele tijd duidelijk te maken. Volgens mij heeft het paard van TS geen stalarrest als ie in de stapmolen en longeerbak mag. En er vanuit gaande dat zij er ook nog mee rijdt lijkt mij dat het dier toch aan zijn dagelijkse beweging komt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:08

en sociale contacten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:12

Visconti schreef:
@Jord: ja ik woon in het Noorden, heb lekker de ruimte hier, pappie en mammie hebben een mooi stuk land waar mijn paard 24/7 op staat. Ik heb de ruimte voor een paard, maar zou ik in de randstad wonen en ik had die ruimte niet dan nam ik geen paard. Ik woon in een kamertje in Groningen, als ik een konijn zou nemen zou ik dat konijn nooit een gelukkig leven kunnen geven want dan zou dat konijn in een klein hokje moeten, helemaal alleen zonder de buitenlucht. Dus neem ik geen konijn, ik snap niet waarom mensen paarden blijven kopen terwijl ze er simpel weg geen ruimte voor hebben. En dan met excuses komen "ja maar ik woon in de randstad" dat zijn toch dingen waar je over na denkt voordat je een paard koopt Verward

Vreselijk egoistische opmerking zeg..alsof elke paard die in de winter op de weide komt, per defentie beter heeft
En je mag je pappie en mammie wel dankbaar zijn want zelf kun je dat niet veroorloven

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:14

Hier op het eiland kunnen de paarden ook niet 's winters op de wei. Wij hebben zware kleigrond, en als ze het niet totaal vertrappen, dan breken ze hun benen er wel in ( letterlijk hebben kennissen van me pas moeten ondervinden helaas ).
Bij mijn stal staan pensionpaarden dus in principe de hele dag binnen, muv de tijden dat ze gereden worden. Er is wel een paddock maar dat is zelfservice, en daar maken ( helaas ) maar weinig mensen gebruik van.
Ik kan het echter niet verkopen dat mijn ( ook nog eens piepjonge) paard de hele dag op stal staat, dus ik heb, voor een flinke meerprijs op mijn stallingskosten, met de stalhouder afgesproken dat mijn paard elke dag meerdere uren los komt, eventueel met één van haar paarden ( maar dat is niet altijd mogelijk). In de paddock, in de wei of in de bak, maakt me niet uit, maar hij staat niet de hele dag op stal. De ene dag zal het wat langer zijn, de andere dag wat korter, maar nooit minder dan een paar uur. Bovendien haal ik hem er zelf ook nog minimaal een uur uit, al is het momenteel slechts om te wandelen met mijn dikke pook. Tja, het kost wat, maar ik kan mezelf niet in de spiegel aankijken als ik weet dat mijn paard 23/7 per dag op stal staat.
Overigens zijn er bij ons bijna geen stallen die in de winter weidegang aanbieden, ook niet bij boeren. Er is er één die het wel doet, maar daar mag je alleen komen als er daglicht is, is alles selfservice ( ook voeren, en aangezien ik mijn voer over 6 porties verdeel Knipoog ), dat is voor iemand die moet werken gewoon niet haalbaar. Ik vind dat ik een prachtige tussenoplossing heb gevonden, en zowel paard als ik zijn er blij mee.
Overigens staat mijn paard in de zomer ( april-september/oktober) 10 uur per dag op de wei in een grote, vaste groep.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:30

Citaat:
Vreselijk egoistische opmerking zeg..alsof elke paard die in de winter op de weide komt, per defentie beter heeft
En je mag je pappie en mammie wel dankbaar zijn want zelf kun je dat niet veroorloven

egoitisch Verward weet je wat ik egoistisch vind? Een paard kopen omdat jij dat leuk vind en vervolgens niet in zijn behoeftes kunt voorzien. Ja ik heb hulp van mijn ouders, ben ik ze ook ontzettend dankbaar voor. Maar waar ik ze nog meer dankbaar voor ben is dat ze mij zo realitisch hebben opgevoed dat je nou eenmaal geen dier moet aanschaffen als je er niet fatsoenlijk voor kunt zorgen.

zorgen voor een dier is een ruim begrip, maar daaronder bedoel ik dat een paard aardig in zijn natuurlijke behoefte kan voorzien. Dat houd in minstens 3 uur per dag sociaal contact met een ander paard (neuzen door tralies geld niet, dus echt in een losse ruimt met elkaar zodat ze elkaar kunnen verzorgen etc) en de mogelijkheid heeft om van zijn energie af te komen. Je kunt een paard nog zo veel in de stapmolen laten lopen, je kunt zo veel met hem gaan poetsen als je wil, maar een kuddedier kan niet gelukkig zijn in zn eentje.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:32

Mijn paard is zeer ongelukkig als ie in een kudde moet lopen maar ja dat zal wel komen omdat ik hem zo slecht behandelt Doei, doei

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:36

lekker kinderachtig... Slapen

Insigne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:45

Mijn pony staat samen met z'n 2 vriendjes in de winter ook niet op de wei. Laat ik ze daar 's winters wel staan, dan heb ik geen wei meer over tegen de tijd dat het lente is. Ze hebben inloopstallen en mooie bak, waar ze dan kunnen lopen.
Maar ook in de zomer staan ze niet 24/7 in de wei. Ik haal de iedere avond binnen, en 's ochtends tussen 8 en 9 mogen ze weer naar buiten. Dit is ten eerste beter voor mijn gemoedsrust, ik weet dat ze dan lekker dicht bij t huis staan, maar zo weet ik ook dat mijn pony zich niet dood eet. Wat hij weet niet van stoppen.
Een van zijn vriendjes, een shetlander, staat daarentegen veel liever in zijn stal en heeft veel liever contact met mensen, dan met de andere pony's.
Maar zo erg is het niet hoor, dat je paard in de winter de wei niet op mag. Niet iedereen heeft die luxe, dat er het hele jaar weide beschikbaar is. En ook in de Randstad kan je, je paard geven wat hij nodig heeft. Dus dat je geen paard moet nemen, als je in de randstad woont, vind ik gewoon pure onzin. Als je die weidegang kan compenseren, met andere dingen, is dat toch prima!

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:57

@tita ik ben het helemaal met jou eens. mijn merrie vind het helemaal niks om in de blubber te moeten lopen en in de regen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:00

Visconti:

Ik vind je reactie ook wat overdreven Blond
Niet iedereen heeft land en al heb je dat wel dan zou het ook kunnen voorkomen dat het niet haalbaar is voor het land zelf om een paard in de winterperiode hier op te zetten.

Je heb ook nijdige/dominante merries die met weinig paarden SAMEN kunnen staan omdat ze anders elkaar slagaderlijke bloedingen kunnen slaan en dit een hoop d.a kosten vergt.

Als iedereen nou een een keertje NIET egoistisch zou zijn (op jou manier).
Dat zou betekenen dat iedereen die GEEN land heeft of niet de mogelijkheid heeft voor 3 uur contact met andere paarden of lang in de paddock etc etc gewoon GEEN paarden kochten.

Hierdoor blijven er paarden over bij de handelaar -----------> gaan dus uiteindelijk naar de slacht.
Hierdoor stoppen de handelaren/fokkers vanwege dat er nouwelijks brood in te verdienen meer is.
Met goede hengsten wordt dus ook NIET meer gefokt (want tja veulens worden niet meer goed verkocht).
Dit zou betekenen dat hobby fokkers af en toe een veulen fokken van een papierloos of een NIET erkende hengst en Hierdoor krijg je steeds meer rammelende paarden Knipoog

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:08

Katinka staat overdag, ook in de winter gewoon de hele middag en ochtend buiten.
Ik zou het doodzonde vinden als ze de hele tijd op stal moesten staan

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:28

Sabbientje schreef:
Er word door sommige direct een ramp gemaakt dat een paard in de winter niet op de wei kan.

Als je dier lekker in een stapmolen of paddock kan is dat alleen maar mooi meegenomen.

Er zijn genoeg stallen waar er in de winter helemaal geen mogelijkheid is om je paard lekker in een paddock of wat dan ook te gooien. En natuurlijk weet iedereen dat dat niet goed is voor een paard, aar niet iedereeen woont in een omgeving waar er veel wei is en grote stallen met veel accomodatie dingen.

Wat de TS wil/ gaat doen is dus bij lange na zo slecht nog niet.

Volgens mij wordt er niet een ramp van gemaakt dat het paard van de TS (en van anderen!) niet op een wei komt, maar wel van het feit dat zoveel paarden helemaal niet/veel te kort buiten komen, en dan ook nog alleen/zonder de mogelijkheid van echte sociale contacten. En daar ben ik het helemaal mee eens: heb je geen wei, dan moet je paard toch minstens in een paddock/bak kunnen samen met andere paarden. Dus zeggen dat het "mooi meegenomen is" dat een het paard van de TS in de stapmolen en de paddock komt, is m.i. vreemd: het gaat hier immers om een basisbehoefte van het paard, waar VANZELFSPREKEND aan zou moeten worden voldaan. Kun je daar niet aan voldoen, moet je geen paard nemen, vind ik.
En nee, ik heb geen ouders met weiland, maar ik heb wel altijd veel moeite gedaan om een goed plekje te vinden voor mijn pony. Dit betekent wel dat er voor mijzelf geen enkele luxe is, maar dat vind ik niet belangrijk: welzijn van het paard moet vooropstaan vind ik. IK heb immers bedacht dat ik een paard wil hebben, dus IK ben er ook verantwoordelijk voor dat het een zo prettig/paardwaardig mogelijk leven heeft. Kan ik daar niet voor zorgen, zou ik mezelf heel erg schuldig voelen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:48

Citaat:
dat je nou eenmaal geen dier moet aanschaffen als je er niet fatsoenlijk voor kunt zorgen.

overdrijf jij niet een beetje? Volgens mij is er in dit topic geen sprake van 'niet fatsoenlijk voor kunnen zorgen'..

zoek856

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:15

soms kan het niet anders en heb je de keuze niet om voor land te kiezen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:31

zoek856 schreef:
soms kan het niet anders en heb je de keuze niet om voor land te kiezen

Het gaat hier toch niet alleen om weiland, maar gewoon om vrij, buiten zijn. Dat kan óók een paddock zijn. En daar is toch wel plaats voor? Dan maar een rijbak minder (of paarden in de bak natuurlijk)!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:23

shera schreef:
Citaat:
dat je nou eenmaal geen dier moet aanschaffen als je er niet fatsoenlijk voor kunt zorgen.

overdrijf jij niet een beetje? Volgens mij is er in dit topic geen sprake van 'niet fatsoenlijk voor kunnen zorgen'..

net hoe je het bekijkt, voor een paard zorgen houd bij mij in, aan een paard zijn behoefte kunnen voldoen. Sociale contacten, ruimte om vrij te kunnen bewegen etc. Dat zijn voor het een paard eerste levensbehoeften.

Het feit dat sommige paarden dit niet willen zecht meer over hoe belangrijk het voor ze is, een paard dat langere periode afzonderlijk gehouden worden gaan vanzelf afwijkend gedrag vertonen, simpel omdat ze het geestelijk allemaal niet aan kunnen en gek worden.

Ik vind niet dat ik overdrijf, ik denk eerder dat jij de boel behoorlijk onderschat Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:29

Goh, wat raar dat er op mijn reactie niks wordt gezegd Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:27

doom schreef:
Visconti:

Ik vind je reactie ook wat overdreven Blond
Niet iedereen heeft land en al heb je dat wel dan zou het ook kunnen voorkomen dat het niet haalbaar is voor het land zelf om een paard in de winterperiode hier op te zetten.

Je heb ook nijdige/dominante merries die met weinig paarden SAMEN kunnen staan omdat ze anders elkaar slagaderlijke bloedingen kunnen slaan en dit een hoop d.a kosten vergt.

Als iedereen nou een een keertje NIET egoistisch zou zijn (op jou manier).
Dat zou betekenen dat iedereen die GEEN land heeft of niet de mogelijkheid heeft voor 3 uur contact met andere paarden of lang in de paddock etc etc gewoon GEEN paarden kochten.

Hierdoor blijven er paarden over bij de handelaar -----------> gaan dus uiteindelijk naar de slacht.
Hierdoor stoppen de handelaren/fokkers vanwege dat er nouwelijks brood in te verdienen meer is.
Met goede hengsten wordt dus ook NIET meer gefokt (want tja veulens worden niet meer goed verkocht).
Dit zou betekenen dat hobby fokkers af en toe een veulen fokken van een papierloos of een NIET erkende hengst en Hierdoor krijg je steeds meer rammelende paarden Knipoog

Ik wil hier wel op reageren Knipoog

Over de 'haalbaarheid' voor het land zelf: maak van een deel een paddock.
T.a.v. die dominante merries: zelfs die kunnen in de meeste gevallen echt wel opschieten met een onderdanig paard, maar het is natuurlijk niet te doen om zo'n paard 'erbij' te kopen als gezelschap, dat snap ik. Maar dan kun je ze toch naast elkaar zetten, zodat ze wel contact over het draad kunnen maken?

Over het egoisme en de gevolgen voor de paardenfokkerij:
Inderdaad, er zouden minder paarden gekocht/verkocht worden, maar ik denk dat het ook anders kan gaan: op de eerste plaats iseen mentaliteitverandering nodig: als mensen meer waarde zouden hechten aan goede paddocks, en minder aan luxe voor de ruiter, en dus niet hun paard op een stal zouden willen zetten waar de voorzieningen voor het paard niet goed zijn, gaan deze stallen zich vanzelf aanpassen (anders: geen klanten, geen centen). En dan zouden er veel meer paardvriendelijke plaatsen beschikbaar komen, zodat er toch meer paarden gekocht/verkocht/gefokt kunnen worden dan misschien op het eerste gezicht lijkt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:42

Citaat:
Over het egoisme en de gevolgen voor de paardenfokkerij:
Inderdaad, er zouden minder paarden gekocht/verkocht worden, maar ik denk dat het ook anders kan gaan: op de eerste plaats iseen mentaliteitverandering nodig: als mensen meer waarde zouden hechten aan goede paddocks, en minder aan luxe voor de ruiter, en dus niet hun paard op een stal zouden willen zetten waar de voorzieningen voor het paard niet goed zijn, gaan deze stallen zich vanzelf aanpassen (anders: geen klanten, geen centen). En dan zouden er veel meer paardvriendelijke plaatsen beschikbaar komen, zodat er toch meer paarden gekocht/verkocht/gefokt kunnen worden dan misschien op het eerste gezicht lijkt.

intressante discussie Vork
laat ik even over mij zelf praten
Ik zelf wil wel een box en graag ook een paddock waar mijn paard een aantal uren ik kan staan.
Ik denk dat je toch wel voor 80 % kan zeggen dat iedereen dat wel wilt .
dat zou betekenen dat je en weiland en boxen en paddocks zou moeten hebben
voor de miljoenen paarden die hier in nederland zijn.
Dit omdat je natuurlijk de hele dag je paard op het land/paddock wil hebben worden de landjes in groepjes gesplits.
vanwege ruimtegebrek en anders drukkende kosten kan het niet te groot zijn (want ja ook andere gebruikers hebben land nodig).
wat krijg je paarden gaan zich vervelen als het gras op is gaan klieren met elkaar dan is de 1 een week kreupel en dan weer de ander.
(in het wild had dit niet veel uit gemaakt) wij en [ik] daar aan tegen wel ik heb namelijk een paard om te rijden en niet voor de d.a kosten Knipoog
Dus het lijkt me een fijn idee maar gewoon weg niet haalbaar vanwege ruimtegebrek.

dit zie je aan ons wij moet al jaren wachten voor een huisje Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:06

Jeps. Hier is het denk ik ook snel weer afgelopen zodra het weer natter wordt. De dames staan echter dan overdag wel gewoon in de bak, zodat ze wel buiten komen.

Waarom ze binnen staan? Omdat ze het land echt té kapot trappen. Zeker die drukte maker van mij met haar ijzers. Ik ben allang blij dat ze nog wel lekker overdag buiten kunnen lopen. Dat haalt een hoop schuldgevoel bij me weg swinters.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:30

nou dan toch maar even een reacties gezien het voor jouw kennelijk belangrijk is:

Citaat:

Deze link snap ik niet helemaal, ik denk eerder dat de vraag naar goede paarden zal stijgen. Er zal idd minder aanbod komen van paarden (want in Nederland zijn er gewoon veel te veel) de vraag zal dus dalen, de prijs van het paard zal dus ook gaan dalen. Mensen kunnen dus makkelijk een vrij goed paard kopen. Maar zoals een fokker eens zij "een goed paard is atijd vekoopbaar". Dus ook dure paarden zullen gewoon blijven bestaan dan. Omdat mensen minder ruimte hebben voor een paard zullen ze misschien ook beden hun aankopen overdenken en niet in een impuls een shetje aanschaffen maar liever voor een goed paard kiezen. Hierdoor zal de goede fokkerij dus op peil blijven en de vermeerderraars uiteindelijk er mee stoppen omdat er geen markt is voor hun paarden.

Maar goed, allemaal theorie dat toch niet gaat gebeuren...

Citaat:

Er is niks mis met dominant gedrag, een paard een ander paard een slagaderlijke bloeding zien slaan heeft niks met dominantie te maken. Een dominant paard geeft zelfs vaak rust in de kudde, want een duidelijke leider geeft duidelijkheid waardoor de paarden weten waar ze aan toe zijn. Dominantie is niet het zelfde als geweld, een dominant paard hoeft slechts te kijken om een boodschap duidelijk te maken. De paarden die gebrekkige dominantie hebben maar door een te kleine kudde of soortgenoten die nog minder dominant zijn de leiding over een kudde gekregen hebben, die gebruiken vaak geweld omdat ze anders niet hun punt duidelijk kunnen maken. (zelfde eigenlijk met leraren, de goede leraren met een goede leiding worden nooit kwaad, de slechte constant Clown ).Deze paarden zijn zelf vaak ook gefrustreerd omdat ze in een leidinggevende positie zitten waar ze zich vaak helemaal niet thuis voelen. Het is in dat geval vaak beter om een andere kudde te zoeken, verschillende combinaties te zoeken zodat ze uiteindelijk de juiste samenstelling vind.

Citaat:

Niet genoeg land is betrekkelijk, er is meer paardeweide momenteel aanwezig dan Nederland ooit gehad heeft. Steeds meer boeren stoppen er mee en verhuren het land aan paardenhouders. Uiteindelijk zullen de boeren en veehouders verdweinen naar Polen of in iedergeval naar landen waar ze wel genoeg ruimte daar voor hebben. Al dat land komt dan vrij en een gedeelte zou uitermate geschikt zijn als paardenland. Daarnaast is er eigenlijk wel ruimte paard een paddock of iets dergelijks, niet ideaal maar beter dan altijd op stal toch?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:46

Bij ons staan de paarden zomers 24/7 op de wei nu het wat kouder word staan ze s'nachts op stal en overdag op de wei als het erg nat word op de wei dan gaan ze in de paddock Vingers aflikken