Jord schreef:Tegennatuurlijk gedrag? Doel je erop dat mijn paarden zelf naar binnen willen?
Ik vind dat geen tegennatuurlijk gedrag. Denk dat jij beter een paar 100 jaar geleden geboren had kunnen worden. De paarden van tegenwoordig zijn niet meer zoals ze oorspronkelijk waren. Zie jij al een warmbloedpaard van tegenwoordig voor een groentekar lopen? Er worden nu sportpaarden gefokt en geen werkpaarden meer die overal tegen kunnen (dus 24/7) buiten.
En ik weet zeker dat mijn paarden veel gelukkiger zijn als ze bij regen in de winter lekker binnen staan in een droge stal met goed eten dan die paarden die ik in de blubber buiten zie staan of die met 30 graden buiten staan met een zwerm vliegen op hun heen!
En in de randstad is de ondergrond van dien aard dat paarden 's winters gewoon niet buiten kunnen.
Paarden zijn de laatste 100 jaar idd een hoop veranderd, lichamelijk gezien. Geestelijk zijn ze nog steeds het zelfde als het wilde paard. En net zo als het wilde paard zijn onze paarden gewoonte dieren. Een paard dat zijn hele leven binnen staat 's nachs of met elk regenbuitje wordt binnengehaald zal van zelf appart gedrag gaan vertonen door zelf al een te geven dat hij naar binnen wil als het regent. Dat houd niet in dat hij niet te de regen kan of dat hij het per definitie onprettig vind, hij is het nou eenmaal zo gewend. Echt na denken doen ze op dat gebied niet. Zet maar voor de lol eens een schuilstal in het weiland en je zult merken dat het naar binnen gaan niet ontstaat omdat ze willen schuilen (want in 99% van de gevallen blijft het paard gewoon bij het hek staan in plaats van dat hij gaat schuilen voor de regen) Ik denk dat als paarden zulk gedrag gaan vertonen ze vaak al zo vastgeroest zitten in hun patroon dat je dat maar beter zo kunt laten.
Ik snap trouwens niet waarom je steeds over 24/7 buiten staan begint, volgens mij gaat het over weidegang in de winter. Tussen 24/7 buiten en stalarrest zit nog een hoop andere mogelijkheden.
)
), dat is voor iemand die moet werken gewoon niet haalbaar. Ik vind dat ik een prachtige tussenoplossing heb gevonden, en zowel paard als ik zijn er blij mee.