Rijbak thuis: Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Rijbak thuis: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:07

charily schreef:
MLoeser schreef:
Als ik een eik kap kan ik er 20x29 van maken en dan is het op. (en stal met uitloop kan hij vergeten) Verder zijn er geen grotere bakken in de omgeving (en wel veel ruiters in klassen M en hoger) Dus ik ben even kwijt waarom ik meteen een Ankybak van 60x120 moet aanleggen ofzo. EN BETER NOG: KAN DAT NIET: DAN IS HET DIERENMISHANDELING!!!

dat snap ik dus niet. Ik wil ook het beste voor mijn paard.

misschien begrijp ik je verkeerd hoor,
maar waarom is een bak van 60x120 dierenmishandeling ?

Nee dat alles kleiner dan dat dierenmishandeling zal worden. Ik bedoel: ik gooi een vraag op bokt omdat ik graag advies wil over hoe ik dit oplos en dan wordt ik even lekker uitgekafferd. Begrijp me niet verkeerd, maar dat was niet mijn bedoeling.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:08

oke las het ff van haar kant af, foutje Tong uitsteken

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:10

Ik vind het jammer dat er steeds voorbeelden gegeven wordt van wat erger is (andere paarden komen de hele dag niet buiten, op een andere stal worden de paarden tot bloedens toe geslagen, anderen rijden ook in zo'n kleine bak) om iets goed te praten. Zo kan ik bij alles wel iets verzinnen wat erger is. Maar goed, dat ter zijde, nu weer ontopic: Ik zeg beslist niet dat een bak van 20x29 dierenmishandeling is. Ik vind het echter beslist niet ideaal. Een bak van 16x22 waar in het begin over gesproken werd vind ik echt te klein. Helemaal als je wilt trainen voor SGW of je paard de hogere dressuur wilt aanleren zoals in je profiel aangeeft dat je in het verleden hebt gedaan. Je onderschrift luidt: "eerlijke omgang met je paard: het levert je zoveel meer op". Ik vind het trainen in een te kleine bak daar niet bij passen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:10

Jolienn schreef:
15 bij 30, of 16 bij 25, zo groot is dat verschil niet, en je krijgt een haflingertje toch? Zal waarschijnlijk een D'tje zijn dus. Als je minstens 3x per week buitenrijdt, daar heeft ie alle ruimte, 1x per week les, dan blijven er 3 daagjes in je bakje over, dit kan best vind ik! Ik neem aan dat je ook geen grand prix oefeningen gaat doen in je bakje. Ik zie het probleem niet zo zeer, en denk dat heel veel mensen je bericht(en) niet goed lezen. Hij krijgt een uitloop stal, en het weitje is extra. De meeste paarden staan s winters niet eens buiten Knipoog Die staan alleen in hun stalletje van 3 bij 3. SGW trainen zal niet lukken in het bakje nee, maar daarvoor ga je neem ik aan naar trainingsterreinen.. En iedereen heeft het over een jong paard. Je hebt volgens mij nergens gezegd dat het om een jong dier gaat. En ik kan best begrijpen dat er niet op elke staathoek een goede bak te vinden is. Het is onzin om dat te zeggen! Het is maar net waar je woont. Op het platteland zal dit makkelijker gaan dan aan de rand van de stad Knipoog & niet iedereen heeft evenveel geld in zijn bezit. Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet alles opbrengen. Dit betekent echter niet dat het paard niet gelukkig is..Ik vind dat het best kan. Hij staat in de zomer op een ander land, wat groter is en waar hij gwn zijn ruimte heeft. En dierenmishandeling is dit zéker niet! Veel plezier met je paardje straks!

Dankje wel: Eerlijk commentaar, daar kan ik wat mee. En ik ga in busselo/broekelo trainen. Daar kan hij lekker voluit! Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:16

Roxx schreef:
Ik vind het jammer dat er steeds voorbeelden gegeven wordt van wat erger is (andere paarden komen de hele dag niet buiten, op een andere stal worden de paarden tot bloedens toe geslagen, anderen rijden ook in zo'n kleine bak) om iets goed te praten. Zo kan ik bij alles wel iets verzinnen wat erger is. Maar goed, dat ter zijde, nu weer ontopic: Ik zeg beslist niet dat een bak van 20x29 dierenmishandeling is. Ik vind het echter beslist niet ideaal. Een bak van 16x22 waar in het begin over gesproken werd vind ik echt te klein. Helemaal als je wilt trainen voor SGW of je paard de hogere dressuur wilt aanleren zoals in je profiel aangeeft dat je in het verleden hebt gedaan. Je onderschrift luidt: "eerlijke omgang met je paard: het levert je zoveel meer op". Ik vind het trainen in een te kleine bak daar niet bij passen.

Oké ik zal mijn onderschrift even veranderen in:

Als je een paard slaat en afbeuld in een te kleine bak doet hij het ook. Het werkt zelfs het beste!

Oh ja, ik ben ook geen NH-er ik ben een alternatieve dierenbeul en geniet ervan mijn paarden kapot te mepen omdat ze in mijn inimini bakje te langzaam lopen!

Is dit een betere omschrijving voor in mijn profiel? Ik probeer wel het beste te vinden voor mijn paarden daarom vraag ik ook hier wat jullie zouden doen!

En ik ga niet met een haflinger pirouettes draaien. Daar zijn ze niet op gebouwd.

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:16

MLoeser schreef:
Jolienn schreef:
15 bij 30, of 16 bij 25, zo groot is dat verschil niet, en je krijgt een haflingertje toch? Zal waarschijnlijk een D'tje zijn dus. Als je minstens 3x per week buitenrijdt, daar heeft ie alle ruimte, 1x per week les, dan blijven er 3 daagjes in je bakje over, dit kan best vind ik! Ik neem aan dat je ook geen grand prix oefeningen gaat doen in je bakje. Ik zie het probleem niet zo zeer, en denk dat heel veel mensen je bericht(en) niet goed lezen. Hij krijgt een uitloop stal, en het weitje is extra. De meeste paarden staan s winters niet eens buiten Knipoog Die staan alleen in hun stalletje van 3 bij 3. SGW trainen zal niet lukken in het bakje nee, maar daarvoor ga je neem ik aan naar trainingsterreinen.. En iedereen heeft het over een jong paard. Je hebt volgens mij nergens gezegd dat het om een jong dier gaat. En ik kan best begrijpen dat er niet op elke staathoek een goede bak te vinden is. Het is onzin om dat te zeggen! Het is maar net waar je woont. Op het platteland zal dit makkelijker gaan dan aan de rand van de stad Knipoog & niet iedereen heeft evenveel geld in zijn bezit. Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet alles opbrengen. Dit betekent echter niet dat het paard niet gelukkig is..Ik vind dat het best kan. Hij staat in de zomer op een ander land, wat groter is en waar hij gwn zijn ruimte heeft. En dierenmishandeling is dit zéker niet! Veel plezier met je paardje straks!

Dankje wel: Eerlijk commentaar, daar kan ik wat mee. En ik ga in busselo/broekelo trainen. Daar kan hij lekker voluit! Knipoog

eerlijk gezegd denk ik dat jij het alleen eerlijk commentaar vind als het is wat jij wilt horen?
Als echt serieus wilt trainen,zul je toch niet de hele tijd op een volte rond moeten rijden .Knipoog
en je zou 3x buitenrijden en 1 x les? dan kun je ook nog 2x in die goede bak van 25 bij 50?

Heb je veel meer aan dan op een klein voltetje te moeten rijden hoor! Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:18

Deetjuh schreef:
eerlijk gezegd denk ik dat jij het alleen eerlijk commentaar vind als het is wat jij wilt horen?

Nee eerlijk commentaar is het wanneer het niet op een "jij doet het helemaal fout dierenbeul" manier wordt gebracht maar op een "ik zou het zo en zo doen" manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:18

Denk jij dat je vergunning krijgt om een eik te kappen?
Ik schat van niet, dus 20 x 30 kun je daarom wel uit je hoofd zetten.
Maar dat is al wel een stuk groter dan 16 x 22

Dierenmishandeling...tja een paard in zijn uppie die niet eens kan kroelen is idd niet mijn ding.
Een paard dat nooit eens een sprint kan trekken ook niet...
En altijd op een erg kleine volte is gewoon niet goed voor de paarden benen. Rechtrichten lekker eens op een lange zijde kan ook niet.

je kan van alles willen...maar soms moet je toch wel eens je eigen wensen opzij zetten voor het dier

Over ik zou het zo en zo doen...ik zou het dus niet doen Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:19

Oh, sorry, ik wist niet dat je alleen mocht reageren als je het met jou eens bent! Jammer dat je op iemand die het met je eens is reageert met: "dank je, eerlijk commentaar" en dat iemand die eerlijk commentaar geeft maar het niet met jou eens is de wind van voren krijgt!

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:23

MLoeser schreef:
Deetjuh schreef:

Nee eerlijk commentaar is het wanneer het niet op een "jij doet het helemaal fout dierenbeul" manier wordt gebracht maar op een "ik zou het zo en zo doen" manier.

eerlijk gezegd heb ik nog niet veel gelezen die zeiden dat jij een dierbeul bent,
Wel mensen die zeiden dat dit niet ideaal is , en daar hebben ze ook gelijk in.
Als je paard nou bijv. een keer druk is,Dan lijkt het mij dat je hem wel graag wat naar voren wilt rijden,
maar helaas dat kan maar een paar passen ,
het is allemaal goed bedoeld hoor Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:29

Weetje wat? Ik vraag het wel in real life aan mijn instructrice (zij heeft een piste van 20x60) wat zij er van vind, en andere mensen in de paardenwereld, maar wel real life. Dan is het makkelijker. Als je dan commentaar geeft is het wel recht in het gezicht. En zij snappen ook wel dat ik absoluut het beste voor heb met mijn paarden.

Einde ruzie, einde discussie

Ik heb ook een bericht gestuurd of ze het topic willen verwijderen.

En ik heb zojuist besloten dat ik de onderneming maar laat gaan. Ik vind het ook wel goed zo.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:31

MLoeser schreef:
Roxx schreef:

Oké ik zal mijn onderschrift even veranderen in:

Als je een paard slaat en afbeuld in een te kleine bak doet hij het ook. Het werkt zelfs het beste!

Oh ja, ik ben ook geen NH-er ik ben een alternatieve dierenbeul en geniet ervan mijn paarden kapot te mepen omdat ze in mijn inimini bakje te langzaam lopen!

Is dit een betere omschrijving voor in mijn profiel? Ik probeer wel het beste te vinden voor mijn paarden daarom vraag ik ook hier wat jullie zouden doen!

En ik ga niet met een haflinger pirouettes draaien. Daar zijn ze niet op gebouwd.

Rustig hoor.

Ik denk, dat als je echt het beste voor je paard wilt, je het beste gewoon weide kan laten en buiten trainen. Misschien kan je onderhandelen met die vrouw? 5 euro per week voor de bak ofzo?

En misschien een vriendje, dan zijn ze al een heel stuk gelukkiger.

Veel plezier met je paardje!

Edit: Sorry, had net je bericht gelezen. Ik laat mijn bericht toch staan. Ik zeg ook niet dat je niet het beste wilt voor je paard. Iemand die dat niet had gehad had het zelfs niet gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:33

Dus omdat jij antwoorden krijgt van mensen die er anders over denken wordt je boos en wil je een slotje?

Niemand zegt dat jij slecht bent voor je paarden. Maar gezien de "bak" die je wilt ben je gewoon niet realistisch. Het is een leuke paddock, maar niet iets waar een paard onder de man moet komen.
Dat is lichamelijk gewoon niet goed Lachen
Kan je toch beter verteld worden dan dat iedereen zegt...super joh? Lachen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:43

Ik zeg niet dat je niet het beste voor hebt met je paard, en ik geloof ook dat de meeste mensen hier dat niet zeggen. Ik val overigens wel een beetje over: het is een haflinger en daarom moet het kunnen, wat ik proef uit een andere reactie (niet van TS)... En dat je met haflingers geen pirouette's moet maken, want daar zijn ze niet op gebouwd.. Nors opkijken a)hoezo vooroordelen en b)welk paard is wel gebouwd op pirouette's? Volgens mij een haf meer dan een langgerekt paard, maar goed, dit is offtopic.

@TS: zoals al aangegeven, niemand hier in het topic beschuldigt je van dierenmishandeling of wat dan ook. Maar ik ga er ook geen dingen bij halen om aan te geven dat het goed is, want andere paarden hebben het slechter. Als je je paard een uitloop biedt, dan vind ik dat al super! Blijf enkel realistisch en probeer andere oplossingen te zoeken. Ik snap dat het lastig is, maar kijk, zoals je blijkbaar ook wil doen, gezien de uitloop, naar je paard en daarna pas naar jezelf.
Heel veel succes met je beslissing en veel plezier van je paardje.

Enne, relaxed, de meeste mensen in dit topic bedoelen het echt niet slecht en reageren juist op een manier van: "ik zou het niet doen"... Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:47

Roxx schreef:
Oh, sorry, ik wist niet dat je alleen mocht reageren als je het met jou eens bent! Jammer dat je op iemand die het met je eens is reageert met: "dank je, eerlijk commentaar" en dat iemand die eerlijk commentaar geeft maar het niet met jou eens is de wind van voren krijgt!

opm. ik raakte enigzins geirriteerd na een tijd en 2 pmetjes later. Dat was pas het vierde bericht van mij op pagina 2 te merken. ik kaffer niet meteen ierdereen uit die commentaar heeft. Ik heb niets tegen jou of anderen. En wel wat positief: Ik heb de eigenaar van het paard maar laten weten dat ik het niet rond krijg. Hij was begripvol. Hij reserveerd hem voor mij, totdat ik een betere oplossing heb gevonden (hoewel ook hij het allemaal wel vond meevallen, de pony kan 3 keer per week bij de buren in de wei en ze kunnen ook over het houten hek contact hebben, en hoe ik het eerst in gedachten heb met de bak vond hij ook nog wel door de beugel kunnen). Maar toch. IK SNAP DE COMMENTAREN OOK WEL!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:54

runningkawa schreef:
Dus omdat jij antwoorden krijgt van mensen die er anders over denken wordt je boos en wil je een slotje?

Niemand zegt dat jij slecht bent voor je paarden. Maar gezien de "bak" die je wilt ben je gewoon niet realistisch. Het is een leuke paddock, maar niet iets waar een paard onder de man moet komen.
Dat is lichamelijk gewoon niet goed Lachen
Kan je toch beter verteld worden dan dat iedereen zegt...super joh? Lachen

Over het slotje: Nee ik hou niet echt van ruzie: Wie wel?

En ik stelde mijn vraag over de bak enz. omdat ik daar dus aan twijfelde.... Daarnaast kan ik misschien met mijn pa onderhandelen of het niet een beetje meer kan (het gevecht om de vierkante meters) Ik was er dus echt nog niet uit. En de metingen zijn ook niet echt heel exact. Ik ben nog in de "ontwikkelingsfase" Alles kan nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:56

Die snap ik niet?
Is dat stuk grond niet omheind met een sloot of iets anders vast zodat je niets anders kunt?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:01

Het is al voor een groot deel omheind, alleen we kunnen die omheining toch altijd slopen? De omheining is ook niet bepaald berekend op een paard. (laag en slecht onderhouden) Ik krijg een houten omheining (=kleinere kans dat hij vast komt te zitten ed.). En dat moet er nog in. Ik kan de zijde aan de voorkant misschien nog verder naar voren doortrekken, maar mijn pa heeft de zaak aan huis, dus dan moet hij een deel van zijn handelsgrond opgeven, snap je? En onze grond is niet eindeloos Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:04

Omheining kun je slopen, maar bijv een sloot niet. Het is dus een stuk grond waar je iets kunt veranderen aan de afmeting naar wat ik nu begrijp Lachen Dat geluk hebben de meeste niet. Lachen

Dan zou ik eens goed gaan overleggen met je vader of je echt niet een stuk groter mag hebben omdat het beter is voor je pony Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:12

Zijn handel mag niet wijken voor mijn "hobbietje" Maar goed nieuws: aan de andere kant ligt een grote bult. Die wordt afgevoerd (wat wel een duur grapje is.) Dat scheelt alweer wat meters! Kan ik de "bak" (wat ik ga inzaaien met paardenweigraszaad) Ook verder doortrekken. Ik denk dat het een redelijk stuk wintergrasland wordt, en hij heeft dus nog een 12x8m paddock met inloopstal, en hij kan over het hek bij de buurpony's waar hij ook af en toe (3x p week) bij inkan. Nog steeds beholpen, maar hij kan er wel zijn, naar mijn mening.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:16

En op den duur koop ik misschien een leuk shetlandertje. Moeten ze wel samen in de stal passen... Die is maar 4x5m

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:19

Je moet mijn commentaar absoluut niet zien als uitkafferen want zo bedoel ik het niet.

De afmeting die je als eerste zei als bak is gewoon echt te klein, 20 x 29 kan je je wel mee behelpen. En als je vader nog een stukje meer wil afstaan is dat natuurlijk alleen maar beter.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:35

MLoeser schreef:
En op den duur koop ik misschien een leuk shetlandertje. Moeten ze wel samen in de stal passen... Die is maar 4x5m

Off-topic vraagje: Is een stal van 4x5m wel genoeg voor een Haf én een shet? Ik vind het namelijk niet bepaald groot voor 1 paard.... En hoe groot moet die stal anders worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:17

Moderatoropmerking:
Ik zie geen reden tot een slotje, maar ik wil wel het verzoek plaatsen of iedereen wel een beetje vriendelijk kan reageren naar elkaar, en dat geldt voor jullie allen Lachen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:25

Anders moet je gewoon dat bakje maken..... dan horen we wel wat je er van vindt over een paar maandjes.

Zoals ik al aangaf word ik duizelig in mijn paddock als ik er zelfs in draaf. Paard is even recht te stellen op een lange zijde, je rijdt de hele tijd rondjes.....en ik merk dat zijn benen te veel worden belast.

De afmeting van de stal is voldoende voor een haf en shet, zeker als er een uitloop bij hoort