willemlover schreef:dus als je een arabier koopt dan lijkt het me niet zo verstandig, maar een new forest kan dat weer meestal wel.
Het kan 40 graden vriezen in de woestijn...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
willemlover schreef:dus als je een arabier koopt dan lijkt het me niet zo verstandig, maar een new forest kan dat weer meestal wel.
Arakhan schreef:Hoe verklaar je dan hoge koorts, hoesten en groen snot??
Als je goed leest is het dat wat hij gehad heeft vorig jaar, toen het weer plots kouder werd en het fel begon te regenen. Niet alleen hij, maar ook nog m'n twee Haflingers zijn ziek geworden door buiten te blijven. Ze hadden nochtans voldoende schuilgelegenheid.
Ik begreep het ook niet, pony's moeten hier toch tegen kunnen?
Nicolletje schreef:Arakhan schreef:Waarom geen boxen in de schuilstal, kun je dit even verklaren? Iedereen raadt me juist wel aan om er boxen van te maken (terwijl ik eventueel nieuwe ging zetten). Het is een deel van een schuur in beton.
Als je ze dan toch binnen wil zetten, zou ik geen boxen maken maar een loopstal. Ze staan nu ook 24/7 samen, en dat gaat goed, en dan haal je ze 's avonds uit elkaar en zet je ze in een boxje
Een deel van de gedachten paarden buiten, is toch dat ze paard kunnen zijn in een kudde.
Boxen maken vind ik zonde van het geld, boxen bestaan meestal eigenlijk alleen omdat wij het zelf wel handig vinden, ipv dat we (op pensionstal) in een kudde moeten duiken om ons paard eruit te vissen.
Nee, als je helemaal vrij bent om te doen wat je wil, zou ik geen boxen maken.
VeerenAshley schreef:Arakhan schreef:Hoe verklaar je dan hoge koorts, hoesten en groen snot??
Als je goed leest is het dat wat hij gehad heeft vorig jaar, toen het weer plots kouder werd en het fel begon te regenen. Niet alleen hij, maar ook nog m'n twee Haflingers zijn ziek geworden door buiten te blijven. Ze hadden nochtans voldoende schuilgelegenheid.
Ik begreep het ook niet, pony's moeten hier toch tegen kunnen?
Wel toevallig dat ze dan alledrie ziek worden; dit lijkt mij dan eerder iets te maken hebben met een verminderde weerstand van allemaal (bv. door een tekort aan ruwvoer om de boel warm te houden) of een speciaal virus. En weet jij zeker dat dat door het weer komt?
VeerenAshley schreef:Arakhan schreef:Tja...dacht ik ook. Daarom dat ik de paarden buiten liet omdat ik dacht dat ze wel zouden binnen gaan als ze koud hebben. Helemaal niet!! Hij gaat gewoon onder een boom staan, maar is kletsnat. Valt simpelweg uit te leggen. Paard is vluchtdier, vooral m'n Arabier wil niet opgesloten zitten, hoe slecht het weer ook is, hij wordt doodnerveus (vorige winter zijn hij en m'n Haflinger erg ziek geweest door buiten te staan, heb wel drie keren veearts moeten laten komen omdat hij heel erg ziek was). Hij verkiest de wijdse vlakte om te kunnen wegvluchten als er 'zogezegd' gevaar is, voor hem absoluut geen gesloten ruimtes. Er vloeit snot uit z'n neus, dat wijst toch op een reactie tegen de natte. Waarom geen boxen in de schuilstal, kun je dit even verklaren? Iedereen raadt me juist wel aan om er boxen van te maken (terwijl ik eventueel nieuwe ging zetten). Het is een deel van een schuur in beton.
Ik vind dat je eigenlijk niet zomaar mag oordelen dat gelijk paard zomaar altijd buiten mag staan. Zo zijn mijn paarden ook ziek geworden omdat ik naar mensen geluisterd had die me zeiden dat paarden wel binnen zouden gaan als ze koud hebben. Helemaal niet in mijn geval.
Maar wat is nu beter: een paard dat zich duidelijk rot en doodnerveus (jouw woorden!) voelt in een afgesloten ruimte, of een verkouden paard? In feite maak jij dan een keus die het paard dus duidelijk niet zelf maakt: jij stelt lichamelijke gezondheid boven geestelijke (ik zeg overigens niet dat ik dat raar vind of zo, want natuurlijk zie je je paard graag fit, en hoge rekeningen van de veearts zijn ook niks).
Mijn pony gaat ook liever staan bibberen in de meeste winderige hoek van een weiland dan binnen in een schuilstal te staan; blijkbaar is dat gewoon echt heel belangrijk voor de meeste paarden. En om ze dat dan te ontnemen? Ik weet het niet.
joyce B schreef:Mijn paard en de arabier kunnen veilig in de wei staan, de paddock gaat ook nog net goed (16 bij 16 incl schuilstal) maar daar merk je al dat ze af en toe duidelijk haar persoonlijke ruimte opeist en hem wegjaagt. samen in 1 nog kleinere stal zou ik dus nooit willen, dan kan hij niet weg als zij gemeen doet.
Ze staan wel heel rustig naast elkaar op stal. Er zitten alleen 2 balken tussen, dus ze kunnen gewoon kriebelen, snuffelen en happen, maar kunnen zich ook in een hoek terugtrekken als ze er genoeg van hebben of bang zijn voor de ander.
Estherini schreef:Ik zit hier met dezelfde vragen. We hebben een weitje met bomen. Gaat een paard van de blaadjes eten? Welke bomen zijn slecht voor het dier?
Natuurlijk maken we ook een stal voor het beessie, maar eerst even de vragen van de wei oplossen.
Hoe groot moet deze voor een arabier minimaal zijn?
Groetjes
Lynn_Nikita schreef:je zie in ander topic om een arabier te nemen, ene jonge en een ander leerpony
hoe groot is jullie stuk? heb je schuilstal of een stal,. arabiertjes zijn toch paardjes die niet door iedereen 24-7 door iederen buiten worden gehouden