Rij jij met cap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Altijd
84 (52%)
Nooit
12 (7%)
Alleen tijdens "risicovolle bezigheden"(buitenrit,springen)
24 (14%)
Alleen op wilde paarden, of paarden die ik niet ken
9 (5%)
Alleen tijdens wedstrijden
11 (6%)
Het moet op de manege, daar draag ik een cap
12 (7%)
Anders, namelijk....
9 (5%)

Totaal aantal stemmen: 161

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:39

Ik rij nu wel met een cap omdat ik een paardje aan het inrijden ben, en dat hij nogal wild is, maar als ik op een paard zit die ik goed ken, en weet dat hij te vertrouwens is rij ik zonder, maar dan moet ik het wel heel zeker weten!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:42

yep altijd, 1 van mijn goede gewoontes.
Mij zal je nooit horen zeggen, had ik maar een cap op gehad....

lottiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:00

altijd, ze hebben een cap niet voor niks uitgevonden, en liever een cap dragen dan met je kop tegen een paal komen en in een rolstoel..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 20:54

Zowiezo buiten,met springen en op de manege.
Daar is het verplicht en ikv ind het wel zo veilig.

Op browny ben ik sinds kort ook een cap gaan dragen eerst niet maar nou moet het ook van de beheersters !

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:26

Sinda ik op jonge paarden rijd rijd ik tegenwoordig altijd met Cap. de mijne is heel braaf op een stukje na waar ze altijd steigert. Niet om je eraf te gooien- je kunt er makkelijk op blijven zitten. De reden weten we niet is een raar situatie. Maar ik rijd dus wel altijd met cap. Vind het zoiezo verstandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 22:02

altijd, ben nog geen 18 dus ook verplicht, anders zou ik het ook wel doen denk ik. Veel veiliger!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:03

Ik reed eerder nooit met cap, vond die oude ook niet echt fijn zitten. Ik heb nu zo'n Horka airstream gekocht, en ik moet zeggen dat zit een stuk prettiger. Ik heb hem nu bijna altijd op, zelfs in de verenigingsles, daar reed eerder nooit iemand met cap, nu ongeveer de helft, we worden nog wel eens verstandig. Schijnheilig

ardonnypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:22

ik rijd met cap als ik naar de vereniging ga want daar is het verplicht en als ik buitenritten maak voorderst niet ik haat die dingen

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:34

Ik rijd altijd met cap,
ik ben nog nooit van yerke afgevallen, maar wel onderuit gegaan, en met me hoofd tegen takken of verkeersborden gestoten.

maar als het heeeeeeeel warm is heb ik hem ook niet op Schijnheilig

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 00:41

Altijd cap op mijn kop! Stel dat ik hem een keer zou vergeten dan ben ik nog in staat om af en te stappen en hem tehalen of anders niet te rijden! Reed vroeger trouwens wel altijd zonder maar ben blij dat ik altijd zo'n mazzel heb gehad! Ik heb te veel mensen ervan af zien knallen die erg dankbaar mogen zijn dat ze een cap op hadden anders gaat het echt niet goed met zo'n rotvaart tegen de bakrand met je kop.... Frusty Ben echt blij dat het bij ons op de manege verplicht is!
Voor iedereen die het maar een stom ding vindt: ga maar een paar weken ergens rijden waar ze verplicht zijn, wedden dat je het niet meer zo raar vindt als je van jong tot oud er mee ziet rijden, zelfs z dressuur ruiters instructeurs, eigenaars enz.
Trouwens ongelukken gebeuren vooral als je ze niet verwacht, het braafste, makste paard kan een keer struikelen of uitglijden waarbij je eraf valt of samen valt, kun je nooit van tevoren bekijken, met frisse, wilde of weet ik wat voor paarden ben je toch allerter op onverwachte bewegingen waardoor je ze beter kunt uitzitten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:28

In de nieuwste Paard & Sport staat een artikel over het belang van veilige hoofdbescherming bij het rijden. Natuurlijk is dat in eerste instantie ieders eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het wel postief (en verstandig) dat er ook vanuit de KNHS aandacht op wordt gevestigd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:44

Eigenlijk stom, maar ik draag alleen een helm tijdens de marathon.
Er kan tijdens de training in het bos ook zat misgaan maar dan heb ik alleen een pet op.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:48

Altijd natuurlijk.
Ik hoop dat ze heel snel verplicht worden in Nederland. Dat zou een hoop onnodig letsel besparen. Een cap is veilig voor als je valt, veilig in het bos bij laaghangende takken en lekker warm in de winter. De moderne luchtgeventileerde variant is ook nog eens koel in de zomer.
Bovendien ben je voor zover ik weet niet verzekerd als je valt zonder cap. En terecht.

ElizeVdSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:49

Niet al te best.. ik weet het.. maar op mijn eigen paard draag ik alleen met uitzondering een cap.. (als mijn ouders er zijn, als ik naar buiten ga, met springen, dat soort dingen) Vandeweek dacht ik ook even leuk zonder cap op een nieuw B-ponytje te jumpen.. Ik wist niet hoe snel ik er af kon kruipen om mijn cap te halen: een klein rodeo-bokje..
Ik heb dus gelukkig af en toe nog wat verstandigheid in mijn donder.. Maar zo ik rijd er dus alleen mee wanneer het me te gevaarlijk wordt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:04

Altijd sinds ik een nieuwe cap heb die gewoon prettig zit (Casco). Gekocht voor het inrijden van Pablo (en nodig gehad!) en sindsdien gebruik ik hem altijd. De enige keer dat het niet gebeurt is als ik er een (van ons) droog stap.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:03

Vroeger niet, nu sinds ik mijn LAS heb, altijd. Lekker licht (250 gram) en met ventilatiegaten. Dus ook bij warm weer geen probleem meer.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:08

Ik rij (tegenwoordig) ALTIJD ! met cap. Geen gezicht en in de zomer veel te warm, maarja ik wil er niet in een onvoorzichtige bui afvallen en op mijn hoofd terecht komen.

Nu ben ik laatst -eigen schuld- van Mander afgevallen, en ben op mijn rug/bil terecht gekomen (gevolg zwaar gekeneusde bilspier en 3 dagen NIET kunnen lopen en nu -na 4 weken- nog last hebben...) en daar helpt een cap niet echt tegen, maar toch Haha!

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:38

Wij hebbe bijna altijd een cap op op onze pony's. alleen nie as we op shetlandertjes rije of hele rustige en brave pony's. Maar onze pony's hebbe nog al wat strekuh!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:05

Ik val er nogal over dat mensen op hun lieve rustige brave pony's niet met cap rijden terwijl je bij deze dus juist niet verwacht dat ze een keer struikelen waarbij jij er af kukelt, kan het beste paard overkomen. Of de ondergrond is nogal glad en je gaat met paard en al onderuit, kan zelfs in een rustig galopje voor komen. Tuurlijk iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik heb wel bekeken dat ik altijd met cap rijdt, heb teveel gezien en gehoord.

starfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:38

Ik rij altijd met een cap. Ik heb al heel lang niet meer in het stof gebeten, maar je weet nooit. Als ik geen cap draag voel ik me echt niet veilig. Ik ben ooit eens onder een paard komen te liggen nadat die uitgeschoven was en tijdens het spartelen om overeind te raken, schopte hij met zn hoef tegen mijn hoofd...was ik even blij dat ik een cap aanhad Knipoog. Paarden blijven dieren en onvoorspelbaar, je kan niet veilig genoeg zijn, vind ik Lachen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:42

Sinds ik er afgebokt ben en 8 hechtingen in mijn hoofd had draag ik een cap, ondanks dat ik er vaak hoofdpijn van krijg.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:47

Soxje schreef:
Sinds ik er afgebokt ben en 8 hechtingen in mijn hoofd had draag ik een cap, ondanks dat ik er vaak hoofdpijn van krijg.

dan is je cap waarschijnlijk te klein!

ik draag altijd een cap. en sinds ik er af ben gevallen en een zware hersenschudding had al helemaal

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:52

Als ik gewoon in de bak rijd heb ik geen cap op, tijdens de verenigingslessen wel en op buitenritten en met springen ook.