vlas vraag voor degene die ook vlas in de stal hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Re: vlas vraag voor degene die ook vlas in de stal hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:45

Bij ons gaat alles in een kliko en met de vuilnisman mee.

De natte plekken, die probeer ik er zo min mogelijk uit te halen om echt een goede laag te krijgen. Vlas neemt, mits je lekker goed vlas hebt, enorm goed vocht op.

Naar mijn idee en mening neemt vlas veel meer vocht op dan zaagsel. Minder stoffig.

Het enige grote nadeel is het feit dat sommige paarden het onwijs graag eten, kunst is dan om de stal viezig te houden zodat het niet meer aantrekkelijk is om te eten.

Voor de rest echt superspul!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:51

Ik haal de natte plekken er JUIST uit... als je de stal oppot moet je het laten liggen, maar dat doen we hier niet. Als ik het natte laat liggen krijg ik de stal nog onwijs smerig, want ze krabben dan het vieze naar boven.
De reden van niet oppotten is dat ik het dan in mijn eentje eruit moet halen en daar geen behoefte en zin aan heb.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:52

Mijn vuilnisman ziet me aankomen!! Er staan hier 35 paarden!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:53

Wij hebben een mestfaalt en eens in de zoveel tijd haalt de buurman het op en rijd het uit over het land. Laatst hebben we een klein beetje over onze eigen wei uitgereden.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:19

erleyne schreef:
Ik betaal 6,50 per baal op het moment ( tot vorige maand 6 euro, maar dat was voor een ander merk, dat was niet meer leverbaar). Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel erin zit, de pakken zijn ongeveer net zo groot als een baal hooi van 25 kilo ( zo'n handformaatje zeg maar ). We hebben op het moment merkloze vlas, dat was nog enigszins betaalbaar. Op het moment heeft de fouragehandelaar aangegeven dat er pas weer over 10 weken vlas leverbaar is. We moeten het nog even uitzingen met de huidige voorraad.

Ik betaalde in mei 4,70 incl. euro per baal,toen had ik wel 5 grote pallets, volgens mij zit in een zak 20/25 kg, ik zal ze eens weer wegen. Ik denk dat de prijzen nu vast omhoog zijn gegaan, ik heb nog aardig liggen, maar dan zal ik, vanwege de lange levertijd, maar vast bestellen.

De vlas bevalt echt prima, ik haal elke dag de drollen uit de stal met een fijn getande mestvork, voor de rest zo nu en dan een halve zak bijstrooien ongeveer een keer in de week. De natte plekken haal ik er niet vaak uit, alleen bij mijn merrie, bij haar is de stal op een gegeven moment soppig, dan gooi er eerst nog een zak bij in, en dan is het weer een hele tijd goed, als het echt een natte boel wordt haal ik de hele stal leeg. De pony's en mijn andere paard zijn veel schoner, hier haal ik dan ook de natte plekken er niet uit. Wel haal ik steeds bij alle boxen de randen vlas naar binnen.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:22

Lopkelove schreef:
erleyne schreef:
Ik betaal 6,50 per baal op het moment ( tot vorige maand 6 euro, maar dat was voor een ander merk, dat was niet meer leverbaar). Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel erin zit, de pakken zijn ongeveer net zo groot als een baal hooi van 25 kilo ( zo'n handformaatje zeg maar ). We hebben op het moment merkloze vlas, dat was nog enigszins betaalbaar. Op het moment heeft de fouragehandelaar aangegeven dat er pas weer over 10 weken vlas leverbaar is. We moeten het nog even uitzingen met de huidige voorraad.

Ik betaalde in mei 4,70 incl. euro per baal,toen had ik wel 5 grote pallets, volgens mij zit in een zak 20/25 kg, ik zal ze eens weer wegen. Ik denk dat de prijzen nu vast omhoog zijn gegaan, ik heb nog aardig liggen, maar dan zal ik, vanwege de lange levertijd, maar vast bestellen.

De vlas bevalt echt prima, ik haal elke dag de drollen uit de stal met een fijn getande mestvork, voor de rest zo nu en dan een halve zak bijstrooien ongeveer een keer in de week. De natte plekken haal ik er niet vaak uit, alleen bij mijn merrie, bij haar is de stal op een gegeven moment soppig, dan gooi er eerst nog een zak bij in, en dan is het weer een hele tijd goed, als het echt een natte boel wordt haal ik de hele stal leeg. De pony's en mijn andere paard zijn veel schoner, hier haal ik dan ook de natte plekken er niet uit. Wel haal ik steeds bij alle boxen de randen vlas naar binnen.

Oh ja we rijden het over het weiland uit, het is mooie kruimelige mest. Vooral boeren met natuurland willen deze mest graag.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:28

getup schreef:
Ik haal de mest er elke dag (soms 2 keer) uit. De natte plekken haal ik eruit,als ik het hoor soppen. Verder gooi ik er regelmatig wat nieuw vlas bij,dit komt ongeveer op 1 baal per paard per week.
Laat ik het nou precies zo doen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:32

@aerdenhout1
Ik vind het echt veel schoner Ja
En je hebt minder mestbult, dus minder afvoer.

Ik gooi het over eigen land, maar met 3 paarden is dat natuurlijk wel handiger dan dat met 35 te doen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:23

Zo ver ik begreep wordt vlas door de mestboeren opgehaald.

Verder heb ik ook begrepen dat de vlas oogst in Frankrijk ook erg slecht is en ook van vlas wordt een enorme prijsstijging verwacht. Laat je goed adviseren over prijzen alvorens je van dure stro straks zit met dure vlas.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:23

Net even geinformeerd naar de prijs van het vlas en het kost
momenteel 7.95 per baal. Neem je een pallet af dan gaat daar 15% af en kom je dus op 6.80. Het stro doet 155 euro per ton, wil zeggen dat een grote baal ( zoals ik ze hier altijd heb ) ongeveer 90 euro gaat kosten. Waarschijnlijk zal het dus niet veel uitmaken in prijs of je nu vlas of stro als bedekking gaat nemen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:41

Volgens mij betalen wij hier maar 5 euro per baal vlas.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:50

Ik betaal 4,50 per baal maar dan moet ik 16 pallets a 18 stuks afnemen. Heb ik in ieder geval voorlopig voldoende.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:53

Wij nemen altijd 1 pallet a 31 baal af per keer geloof ik. Hebben hier max 3 paarden staan.
Precieze bedrag weet ik niet, maar ongever in die buurt.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:51

Eleonoor schreef:
Ik haal elke dag alle drollen eruit, dus ook tussen het vlas in. Gewoon een kwestie van eieren zoeken Haha! . En dan een keer in de week de natte plek eruit halen, overige vlas op die plek gooien en nieuwe baal aan de randen verspreiden.

Grappig, ik doe altijd nieuwe vlas daar waar ik de natte plekken heb weggehaald. Heeft dat een reden dat je dat doet, de nieuwe baal aan de randen verspreiden?

Ik haal ook iedere dag de drollen eruit en 1x per week de echte "koeken". Wat me opvalt is dat mijn merrie op één plek een vaste koek heeft, terwijl de ruin volgens mij veel meer draait in zijn stal waardoor het eigenlijk door de hele stal verspreid wordt. Hij begint in het midden dan schuift alles naar de zijkanten.

Vandaar dat ik eigenlijk ook vraag aan Eleonoor of zij dat met een reden doet, het nieuwe bijstrooien aan de randen. heb nl. wel het idee dat hij met zijn snuf in het verse vlas zit te roeren. Toch maar eens uitproberen dan.

Ik heb ook een rubberen vloer in de stal en dacht daarom minder vlas erin te doen maar dat werkt toch ook niet helemaal vind ik. Je moet best een flink pak vlas erin gooien voordat je een lekkere laag hebt. Misschien wel 2-3 balen als je hem helemaal leeghaalt?

heb nu voor het vergelijk een een paar pakken krullen gehaald even kijken hoe dat bevalt. Hier in de buurt pochen ze nog steeds op houtkrullen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:54

Ik gooi sowieso alles van de zijkanten nar binnen. Ze lopen het vanzelf wel naar de buitenkanten en zo houd ik ook nog vlas over in het midden.

Ik moet ook echt zoeken in de stal naar de drollen, maar als ik uitmest moet hetook echt goed zijn en niet de helft er nog in liggen. Daar kan ik echt niet tegen, dan kan je net zo goed niet uit mesten.
Als ik de nattigheid eruit heb gehaald verspreid ik het overige over de hele stal en ongeveer 1x per week gaat er nieuw bij in. Soms vaker, afhankelijk van hoeveel ze buiten staan en hoeveel ze nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:08

Ik heb er ook op vlas staan,vind het schoner als stro.Alleen de jongste staat op krullen die eet vlas namelijk op.Volgens de dierenarts is vlaskoliek één van de gevaarlijkste verstoppingskolieken,dus die waag ik er maar niet aan.

Ik haal om de 14 dagen mijn stal leeg en iedere dag de drollen.Ik heb 2 balen op 14 dagen soms 3.
Hier gaat het vlas op de mesthoop ,ik heb het geluk op een boomkwekerij te staan dus de mest word herbruikt in de tuinen.

Wij betalen 6 euro voor een pak van 29 kg Bio nog wat heet het.We moeten volgende week nieuwe gaan halen.Nu woon ik in belgie en hier word zelf vlas gekweekt ik weet niet of het daardoor iest goedkoper is.Want ik schrik toch wel van sommige prijzen hier.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:10

Waarom ik het naar binnen trek, het gebruikte over de verwijderde plekken? Omdat die plekken steeds worden verschoond en zo er nergens vlas in stal blijft liggen wat te lang blijft. Vlas gaat nammelijk op gegeven moment rotten en als je verder maar 2 keer per jaar je stal leegtrekt loop je grote kans dat de randen al weggerot zijn. Nu hou je de randen altijd schoon door de oudere vlas naar binnen te halen. Je hebt zo meer een cyclus van verschonen van de hele stal. Bijkomende voordeel is dat nieuwe vlas glad was en je dat probleem ook minder hebt als je het aan de randen strooit.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:58

ik betaal 6.10euro per pak vlas. als ik dit zo allemaal lees is het wel erg duur..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:26

essiej_peace schreef:
ik betaal 6.10euro per pak vlas. als ik dit zo allemaal lees is het wel erg duur..

even offtopic, hoop dat het mag.
Ik verkoop vlasstrooisel en kan wel wat zeggen over de prijzen.
Op dit moment is de moeilijk om vlasstrooisel te krijgen. Dit om de volgende redenen. De oogst is net al vorig jaar minder goed. Andere producten o.a. als stro is minder verkrijgbaar. De vraag naar alternatieven zoals vlas zijn groter.
Veel bodembedekkers( stro, houtmot, vlas etc) worden in de biocentrale verstookt om energie op te wekken.
Verder houden de fabrikanten zich slecht aan afspraken-contracten over leveringen. Zij hebben de bekende dollartekens in de ogen en drijven de prijzen omhoog. De prijs gaan de komende tijd flink stijgen en de schaarste groter worden.
Ik kan elke dag wel enkele volle vrachten verkopen, maar dat gaat simpelweg niet omdat het niet geleverd wordt. Hopelijk wordt het straks weer beter, maar als je ruimte heb sla dan maar wat in.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:35

Ik haal dagelijks de natte (waar het vlas echt rood is geworden) eruit en de mest
verwijder ik ook dagelijks. De paarden staan alleen 's-nachts op stal bij ons Knipoog
De mest gooien wij in een grote aanhanger (die kan kiepen) en als deze vol is brengen we de
mest bij een moestuinencomplex waar ze er heel blij mee zijn Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:56

tjady schreef:
essiej_peace schreef:

even offtopic, hoop dat het mag.
Ik verkoop vlasstrooisel en kan wel wat zeggen over de prijzen.
Op dit moment is de moeilijk om vlasstrooisel te krijgen. Dit om de volgende redenen. De oogst is net al vorig jaar minder goed. Andere producten o.a. als stro is minder verkrijgbaar. De vraag naar alternatieven zoals vlas zijn groter.
Veel bodembedekkers( stro, houtmot, vlas etc) worden in de biocentrale verstookt om energie op te wekken.
Verder houden de fabrikanten zich slecht aan afspraken-contracten over leveringen. Zij hebben de bekende dollartekens in de ogen en drijven de prijzen omhoog. De prijs gaan de komende tijd flink stijgen en de schaarste groter worden.
Ik kan elke dag wel enkele volle vrachten verkopen, maar dat gaat simpelweg niet omdat het niet geleverd wordt. Hopelijk wordt het straks weer beter, maar als je ruimte heb sla dan maar wat in.

Gelukkig hebben wij net een pallet ingeslagen, wat voor de 3 paarden die hier nu staan ruim voldoende is voor de eerste komende tijd.
Wel hebben wij voor hooi express extra ingekocht, van een boer die het voor de lol erbij deed (hooi verkopen). Nu hebben wij zo'n 170 kleine balen, waar ik de eerste 4 maanden zeker mee vooruit kan. Ondertussen kijken we wel vast naar wat anders, maar dat wordt wel erg moeilijk.