Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:24

Je kan ook een halsband omdoen.

Tja, en chippen is een keuze die je maakt. Kun je wel een discussie over houden, of je zegt 'ja' en laat zo'n voerchipje implanteren, of je zegt 'ja' tegen de hitactief en 'nee' tegen de chip en je paard krijgt een halsband om. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:25

Ik ben bij meerdere actief en groepsstallen geweest. HIT is niet per se de beste ofzo, maar daar kan wel het makkelijkst individueel gevoerd worden.

Voor wie meer erover wil lezen, in het aankomende nummer van Amazonemagazine dat deze week of volgende week verschijnt staat een heel artikel over de voor- en nadelen van groepshuisvesting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:26

Mijn keuze zou het ook niet zijn... Ik heb nu de paarden (2 ponies, af en toe een veulen erbij) aan huis staan met een paddock waar ze fulltime op kunnen en twee stallen waar ze in kunnen wanneer ze dat willen. Verder gaan ze in het seizoen een paar uur de wei op, haf iig niet fulltime wegens doodvreten. De paarden kunnen zich zo altijd eens afzonderen, en dat vind ik heel belangrijk. Ik heb gemerkt dat mijn haf graag op haar rust en eigen plek gesteld is. Ze wil gewoon met momenten alleen in haar stal zijn met dichte wanden, ze heeft 1 jaar op pension gestaan, en op de tweede stal waren de wanden heel erg open, alleen een dicht onderstuk (tot buikhoogte ofzo) en dan daarboven twee balken, het paard naast haar heeft die ene balk eruit gewipt, waardoor hij over dat onderstuk kon hangen bij haar in de stal. Ze werd er vreselijk narrig van. Hoewel ze heel goed met dat paard overweg kon, stond altijd samen in wei / paddock, samen rijden etc. Maar dat hij in haar stal hing was ze gewoon niet blij mee.

Mijn voornaamste bezwaar tegen de HIT-actief is dus de erg grote groep en geen mogelijkheid tot zelf afzonderen van paard Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:28

Tja ik denk dat sommige hier al gewoon de ideale situatie voor hun en hun paarden hebben gerealiseerd. Hartstikke mooi.
Echter zou ik in situatie van Roane echt meteen voor hit-actief stal kiezen. Op een manege waar weidegang lastig wordt lijkt me zo'n stal helemaal geen slechte oplossing. Als ik naar manege's in de buurt kijk, zou een hit-actief stal daar ook beter zijn dan de huidige omstandigheden. Dat het nog steeds veel werk oplevert snap ik best. Las ook dat bij Mansour het mesten ook nog altijd veel werk was.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:29

Vind toch 'grappig' dat diegene die niet voor de hitactief stal kiezen vaak toch veel weidegang of loopmogelijkheden hebben. Lachen
Dan zou ik het ook niet doen trouwens. Als mijn paard gewoon uren in de wei kon hoefde ik ook geen hitactief stal, maar dat zit er voor mij hier niet in.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:33

Of ik er zelf voor zou kiezen? Nee. Ik wil mijn paarden 24/7 op het land hebben staan.

Maar voor een manege vind ik het echt súper! Want als ik het goed begrepen heb staan de manege paardjes er in, toch? En als je die ipv altijd op stal of in een stand lekker op deze manier rond kan laten lopen, geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:35

Je woont in Gelderland, is daar geen stal met weidegang te vinden?
Ik heb dat in Brabant ook altijd kunnen vinden. Oke niet met binnenbak, kantine en solarium, maar daar geef ik te weinig om, vind dat buiten belangrijker Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:38

Zoals ik al eerder zei RK, ik sta daar voor een reden Haha! die ga ik niet hier uitgemeten uitleggen in een topic die daar helemaal niet over gaat. Als je er echt zo verbaasd over bent PB me dan even, maar ik ga niet dit topic ermee volstouwen. Knipoog

GamblersCup: ja de manegepaardjes gaan erin. Vlak voor de lessen worden de paarden die dan lopen door het personeel uit de actiefstal gehaald en neergezet in stands (voordat iedereen gaat steigeren, alleen voor de korte tijd dat het paard geborstels word, soort van poetsplaats dus) waar de klanten ze kunnen borstelen en opzadelen. Na de lessen gaan ze (mits goed afgekoeld) de stal weer in. Lachen
Laatst bijgewerkt door Roane op 25-09-07 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:38

Roane schreef:
Vind toch 'grappig' dat diegene die niet voor de hitactief stal kiezen vaak toch veel weidegang of loopmogelijkheden hebben. Lachen
Dan zou ik het ook niet doen trouwens. Als mijn paard gewoon uren in de wei kon hoefde ik ook geen hitactief stal, maar dat zit er voor mij hier niet in.

Dat viel mij ook op. Tuurlijk, als je zelf de mogelijkheid hebt om een ideale situatie voor je paard te creëren zou ik dat ook verkiezen. Maar als dat niet mogelijk is, denk ik dat dit helemaal zo gek niet is. Ik zou er in elk geval voor kiezen, ik heb zelf geen land en ben afhankelijk van een stalhouder. Op zich prima, ben zeer tevreden, maar de actief-stal zou nog mooier zijn in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:39

sorry
bedoelde er niets mee,was maar gewoon een vraag...wist niet dat die reden zo groot was.... Lachen
Dat jij het niet openbaar zet kan ik me dan voorstellen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:42

Heel bot / kort door de bocht gezegd wellicht. Maar als ik de keuze heb tussen hitactief of geen weidegang, dan zou ik verder zoeken naar een stal met wel veel weidegang / paddocks en 's nachts op stal ofzo Lachen Het is er namelijk wel imo, maar dan zal je op andere vlakken concessies moeten doen (faciliteiten, of kosten bijv.) Lachen

Maar zoals Roane zegt, voor manegepaarden is het zeker een goed systeem als je kijkt naar hoe die vaak gehouden worden, maar voor eigen paarden is het gewoon niet mijn keuze Lachen En dat zou het ook zijn als ik ze niet aan huis had, maar op pension, en waarschijnlijk had ik dan ook maar 1 paard gehad Clown Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:43

Tis eerder dat het een lang verhaal is en dat het een beetje off-topic zou zijn. Knipoog

Trouwens, ik zit nog wel met de patsstelling; deken of geen deken. Het idee was dat de paarden dan dekenloos de hitactief stal in gaan, hun eigen wintervachtje krijgen en zo 'natuurlijker' gehouden worden. (omg een natural-manege!)
Ik zit alleen dan dat Bart dus spierbevangen is en dat kou niet bepaald goed kan zijn. Deken of geen deken, dat is de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:44

Maar wat is ideaal?
Voor de een is dat al 3 uur naar buiten kunnen in de winter, de ander zolang het licht is
de ander wil 24 uur Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:45

We hebben ook een mevrouw op stal die zei:
"24 uur per dag naar buiten!? Dat doe ik mijn paard niet aan hoor! Een paard hoort op stal!"

Oh heerlijk.. Huilen van het lachen

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:48

Ik zou t meteen doen. Lachen

Mijn paard staat nu al 24/7 buiten, maar die voertijden lijken mij echt ideaal, veel beter dan alles in 1/2 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:50

Naar mijn mening is ideaal als de paarden zelf kunnen kiezen Lachen Dus zelf kiezen of buiten, of binnen, of voer, of water. En dan ook nog eens een goede ondergrond (want dat heb ik dus niet, die van mij kunnen kiezen, maar daar tegenover staat dat ze in de winter wel 20 cm wegzakken in de blubberzooi).

Wat ik me nog afvroeg Roane, kunnen ze bij jou op stal dan ook nog ergens naar kijken? Een weg bijv. of op het erf? Mijn paddock kijkt namelijk uit op 2/3e van ons erf, een groot stuk akkerbouwland en de grenzende polderweg. Er is dus voldoende te zien in de omgeving voor ze. Dat doen ze ook graag, gewoon een beetje rondkijken in de omgeving Clown Haha! Naar de mensen op het erf hinniken als ze vreten willen of aandacht Clown

Het Hit-actief concept vind ik dus in de basis goed, maar ik zou het persoonlijk dan proberen uit te breiden met wat kleinere hokjes ofzo in de schuil-schuur, zodat het paard daar even alleen in kan gaan staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:52

Maar als een ander hem daar dan uit komt meppen?

Zo gaan Zanda en Narcos in de wei heel goed, maar in de schuilstal niet. Zanda mag er gewoon niet in van Narcos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:54

Ik heb dat opgelost door twee stallen... Had dat ook in het begin, in 1 stal ging niet goed in het begin, dus twee stallen gemaakt, en dan gaat het wel Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:54

Waarom vinden sommigen 24/7 weidegang beter dan een hitactief stal?

Het verschilt natuurlijk per wei, maar in een wei kan een paard zichzelf vaak de hele dag door vetmesten. Ook is de ondergrond vaak natter, wat ook weer niet optimaal is voor de hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:55

Narcos kan dan goed uit de ene lopen en hem uit de andere rammelen....en dat spelletje gaat mij dan te lang door en te lomp...
Ik heb ze van de zomer maar elke keer binnen gezet als ze in de schuilstal gingen staan voor de dazen...dan hadden ze rust Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:57

In de winter zal dat vetmesten wel meevallen Haha!
In de zomer doe k aan strip begrazing.

Ik vind dat veel meer riching natuur gaan dan automaten waar ze voer uit kunnen halen (zie het geweld al tegen dat ding als er niks uitkomt)

En dan van die soft dingen op de grond, geen idee of dat overal zo is, maar geef mij maar zand en gras Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:59

arno8 schreef:
Ook is de ondergrond vaak natter, wat ook weer niet optimaal is voor de hoeven.

Lips are sealed

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:01

24 uur wei zou bij ons ook niet kunnen, de paardjes eten zich dan echt dood. In de zomer is het meestal 3 uur per dag, in de winter maximaal 6 uur, meer kan echt niet. En dan hebben wij nog echt een heel klein weilandje voro 3 paarden. Ze worden regelmatig opgemeten en aan de hand van de omvang wordt de hoeveelheid tijd op het weiland bepaald, werkt prima...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:04

runningkawa schreef:
Narcos kan dan goed uit de ene lopen en hem uit de andere rammelen....en dat spelletje gaat mij dan te lang door en te lomp...
Ik heb ze van de zomer maar elke keer binnen gezet als ze in de schuilstal gingen staan voor de dazen...dan hadden ze rust Lachen

Dat kan natuurlijk idd Lachen Elk paard is weer anders, en elke groep paarden reageert weer anders op elkaar Lachen Bij die van mij heeft het gewerkt.

24/7 doe ik niet aan, dan gaat mijn wei eraan (zware kleigrond) plus haf vreet zich dood. Ik ga liever voor de paddock en gecontroleerd weidegang geven Lachen Als ik op een andere ondergrond zou zitten (zandgrond bijv.) dan is het wel te overwegen waard Lachen

En nu ik Kawa's post leest, realiseer ik me dat ik krachtvoer gewoon liever zelf geef, dan kan je kijken of paarden het normaal / goed opeten (tandproblemen bijv.) en hoe kun fysieke conditie is. Door de vaste voermomenten heb je toch een paar punten op de dag waar je even naar ze kijkt Lachen Nou werd eerder in het topic al aangehaald door iemand dat bij koeienstallen er idd via computersturing ook te volgen is welke koe wat en wanneer heeft gegeten. Zo valt idd ook makkelijk te controleren of een koe niet eet. Lijkt mij dat dat bij dit systeem ook gewoon mogelijk is? Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:14

Citaat:
Wat ik me nog afvroeg Roane, kunnen ze bij jou op stal dan ook nog ergens naar kijken? Een weg bijv. of op het erf? Mijn paddock kijkt namelijk uit op 2/3e van ons erf, een groot stuk akkerbouwland en de grenzende polderweg. Er is dus voldoende te zien in de omgeving voor ze. Dat doen ze ook graag, gewoon een beetje rondkijken in de omgeving Naar de mensen op het erf hinniken als ze vreten willen of aandacht

het ligt achter de manege, dus ze kijken niet uit over het erf. Maargoed, ze stonden in de stallen ook gewoon in een lange gang.
Ze kunnen elkaar in de zomer wel uitlachen, het ligt praktisch naast de buitenbak. Haha!

Volgens mij zit er zo'n computer in die laat zien hoeveel een paard gegeten heeft, lijkt me haast wel. Helaas weet ik maar weinig van het technische aspect.

maar wat zouden jullie doen in de winter? Deken of geen deken?