De stal van 3x3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:30

Dat zou echt een mooi streven zijn! En minder dekens op... Meer samen in de wei, etc.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:38

detour schreef:
Dat zou echt een mooi streven zijn! En minder dekens op... Meer samen in de wei, etc.

We hebben het over boxen en niet over weide. Haha!

Die van mij staan samen in een box van 4 x 3,5 ongeveer.
(de shetlander staat tijdelijk apart totdat het veulen gespeend is)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:09

shan schreef:
detour schreef:

We hebben het over boxen en niet over weide. Haha!

Die van mij staan samen in een box van 4 x 3,5 ongeveer.
(de shetlander staat tijdelijk apart totdat het veulen gespeend is)

Het is meer een aanvulling op het feit dat er steeds meer in NL stilgestaan wordt hij hoe we echt een goed welzijn kunnen bieden aan onze viervoeters.

jij hebt in ieder geval een mooie grote box!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:18

Maar minder dekens op is niet haalbaar als een paard moet presteren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:21

Tsja, dat ik dan weer een interessant detail. Mijn merrie had vorig jaar gedurende de echte vieze dagen (wind, regen en kou) 1 deken op, van Bucas.

Gene idee wat ze verder had nodig gehad, maar ze zat kort in het haar!
Heb nu alweer paarden gezien met dikke dekens! Snap dat gewoon niet.
Maargoed. Grote lichte en frisse buitenboxen! Super toch? loopstal met meerdere paarden zelfs nog mooier!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:25

Dat is om de wintervacht tegen te gaan, detour. Niet ieder paard blijft van nature mooi kort in de vacht.
Maar we gaan nu alweer OT.
De standaard maat van boxen is helaas nog steeds 3 x 3 en ook geen 4 x 4 zoals Maya suggereert Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:25

Wij hebben boxen van 3,5 x 3. Veel mensen die bij ons komen zeggen meteen: wat een mooie ruime boxen! Lachen

De paarden passen er gemakkelijk in. Deze maat willen wij graag bij alle boxen hebben. Behalve bij de veulenbox. Die wordt 3,5x4. Daar hebben we er dan twee van.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:28

Fitzroy schreef:
Dat is om de wintervacht tegen te gaan, detour. Niet ieder paard blijft van nature mooi kort in de vacht.
De standaard maat van boxen is helaas nog steeds 3 x 3 en ook geen 4 x 4 zoals Maya suggereert Knipoog

Dat weet ik, dat dat de functie ervan is. De paarden zijn echter niet blij met al die dekens en ze worden steeds meer aangekleed. het zijn geen mensen!..En ze worden er eerder vatbaar van dan niet.

Maargoed.
4x4 zou idd een mooi uitgangspunt zijn als standaard maat...

In het westen vond ik de boxen kleiner als hier op de Veluwe.
We hebben een pensionstan waarvan de boxen 3x 4.30 zijn en we merken dat pensionklanten daar zeer over te spreken zijn.
Terwijl iemand eens zei: Doe ze in tweeen, dat levert meer op!
Zo commercieel zijn we dan ook weer niet... Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:32

detour schreef:
Fitzroy schreef:

Dat weet ik, dat dat de functie ervan is. De paarden zijn echter niet blij met al die dekens en ze worden steeds meer aangekleed. het zijn geen mensen!..En ze worden er eerder vatbaar van dan niet.

Mijn paard krijgt een dikke vacht als ze geen deken op krijgt. Op het moment dat ik dan met trainen start, begint ze te zweten.

Paarden die nat zijn van het zweet, zijn echt nat vanaf de huid. Dan pas zijn ze echt vatbaar voor allerlei nare dingen. Dat zweet is ook nog niet zomaar verdwenen, daar gaan wel een paar uur over heen. Op stal, want buiten is het in de winter te guur!

Geef mijn paard dan maar een goed passende deken, die bovenstaande situatie voorkomt en waarmee ze lekker naar buiten kan Ja

viviana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:34

Mijn paard staat 's winters in een vrij kleine stal, maar ze staat wel de hele dag buiten. Zomers staat ze 24 uur per dag buiten. Ik heb liever dat ze 's nachts in een kleinere stal staat en overdag buiten, dan dat ze in een grote stal staat en de hele dag binnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:35

Oke, we hebben daar een meningsverschil over, maargoed, ik houd wat meer van het natuurlijk houden van een paard, dan maar wat meer in en uitstappen en bij ruig weer een uitrijdeken op. heb nooit een probleem gehad.

Wat vind jij er dan van dat mensen- als het minder is dan 15 graden- een dikke of zelfs twee dekens opgooien?

Vroeger werden er ook wedstrijden gereden! Denk je dat ze toen werden ingepakt? Dekens op en af, temperatuursverschillen. Paarden zijn taai hoor!
Kootjoltes scheren. op het land. mok. Staarten scheren bij de staartwortel, baardmoederontstekingen.
Tuurlijk zijn dit de uitzonderingen maar nogmaals- ieder voor zich.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:36

Wat pletje zegt!
Een van mijn paarden heeft ook in no-time een vacht als een shetlander en dat is niet te doen als ze moeten presteren. Om nog maar te zwijgen over het schoonmaken van zo'n vacht. En als het eindelijk schoon is ziet het er nog niet netjes uit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:38

@Detour: wij gooien onze paarden nooit twee dekens op Ook geen 500 grams. Maximaal 250. Dat is al ruim voldoende om ze goed kort in het haar te houden.

Scheren v/d vacht doen we ook niet aan. Het opscheren v/d staartwortel wel. De kootholtes niet.

Het is meer uit cosmetisch oogpunt dat we wat dingen opscheren. De paarden zien er in een korte vacht ook veel mooier uit. Dat komt er dan nog bij. Maar goed, het is net wat je zegt: ieder zijn ding Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:41

ik zie het verband niet tussen staartwortels scheren en baarmoederontsteking...
En met kootholte's scheren heb ik nog nooit problemen gehad en ze gaan hier toch in de winter de hele dag naar buiten.

Dan kunnen we het beter gaan hebben over al die beenbescherming, een paard mag tegenwoordig geen stap meer buiten de box zetten of er moeten peesbeschermers, strijklappen en springschoenen om. En als ie dan na 10 minuten buiten de box weer in moet, moeten er stalbandage's om want stel voor dat straks krijgt ie vocht op de benen of stel voor dat ie zich eens omdraait

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:44

Annelies, nogmaals: ieder zijn ding.

Er zijn merries die in de regen op het land lopen, waarvan de staartwortel aand e zijkanten is opgeschoren. Dat haar zit er niet voor niks. Als de regen de vagina inloopt en daarna in de baarmoeder, kunnen er ontstekingen ontstaan.
En dat is dus ook al eens gebeurd. Vandaar mijn aversie ervan! Net als opscheren kootholtes.

Nogmaals: Jij jouw ding en ieder voor zich!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:46

Jammer dat veel mensen die wintervacht niet mooi vinden trouwens Slapen (want dat lees ik hier). Ik zou het voor geen goud willen missen, want ik vind mijn paard geweldig met zijn wintervacht. Ik zal hem nooit scheren (tenzij het medisch gezien moet ofzo).

Nee, ik heb geen sportpaard, maar wordt wel eens moe van dat gezeur over 'oh, hij heeft een wintervacht, wat jammer'. Ik ben juist heel blij dat 'ie zo heerlijke vacht heeft 's winters. Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:46

detour schreef:
Vroeger werden er ook wedstrijden gereden! Denk je dat ze toen werden ingepakt? Dekens op en af, temperatuursverschillen. Paarden zijn taai hoor!.

toen reden ze alleen concours in het zomerseizoen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:49

Da's bijzonder.
De renpaarden in Ebngeland bijvoorbeeld liepen en lopen nog steeds hun seizoenen in de herfst, winter en lente. ZE worden alleen op de noodzakelijke lichaamsdelen geschoren, het zogenaamde jachtpatroon, ter voorkoming van ziektes, zo ook in de wei.
Dat vind ik noodzakelijk en heel wat anders.

Hoezo waren er vroeger geen wedstrijden in het najaar en winter? Nooit van gehoord.
lekker offtopic gaan we trouwens!
Zal alleen nog ontopic reageren, anders wordt dit een gebed zonder einde!
Do it your way!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:49

detour schreef:
Er zijn merries die in de regen op het land lopen, waarvan de staartwortel aand e zijkanten is opgeschoren. Dat haar zit er niet voor niks. Als de regen de vagina inloopt en daarna in de baarmoeder, kunnen er ontstekingen ontstaan.

Weleens nagedacht over dat poepgat wat boven de vagina zit??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:51

Moet je nagaan. Annelies, wie weet wat daar allemaal kan gebeuren! nog een reden om de staart intact te houden!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:52

Nadya schreef:
Jammer dat veel mensen die wintervacht niet mooi vinden trouwens Slapen (want dat lees ik hier). Ik zou het voor geen goud willen missen, want ik vind mijn paard geweldig met zijn wintervacht. Ik zal hem nooit scheren (tenzij het medisch gezien moet ofzo).

Nee, ik heb geen sportpaard, maar wordt wel eens moe van dat gezeur over 'oh, hij heeft een wintervacht, wat jammer'. Ik ben juist heel blij dat 'ie zo heerlijke vacht heeft 's winters. Haha!

Inderdaad, vind hem wel leuk in zijn wintervacht. Lachen

Het gezeur: een paard in de stal is helemaal niet 'zielig' ben ik overigens ook zat. Wanneer ik zeg dat mijn cavia dag (en of nacht) in een broodtrommel zit is het ineens 'oooo' en 'aaaa'

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:54

wij hebben thuis 2 stallen van 3x3 en 1 van 3x4 maar die 3x4 is voor een pony echt te groot ,
voor een pony is 3x3 een goede afmeting
voor een paard wel 3x4

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:54

Mijn exdraver in wintervacht was ook heel cute! Smaken verschillen!
Barbie &Ken paarden zijn nou eenmaal meer "in". Haha!
Helemaal gelijk, Lilian R,eigenlijk is er sprake van hypocrisie als je het zo stelt... Knipoog

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:56

Ik denk dat als ieder paard in een groep naar buiten moet en dan ook nog eens op een groot genoeg stuk land we toch echt ruimte gebrek krijgen in Nederland

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:57

Da's waar idd, er schijnen zowat een half miljoen paarden te zijn!
We hebben op ons stukkie land (1,7 hectare) nu 4 paarden, twee kleine pony's en een veulen lopen.
En dat gaat qua gras al hard!