bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:26

ik denk niet dat t m in de temepartuur zit maar meer of er tocht of straffe wind is. Als je een ademende zweet deken op doet kan dat prima. Doe je een niet ademende deken op dan kan t zweet/vocht niet weg en koelt t paard af en blijft nat. Staat t bezweete paard zonder deken dan gaat ie zich zelf warm houden door zijn haren wat wijder te zetten en zich zo zelf warm te houden en op te drogen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:28

maar waarom zou je een ademende zweetdeken opleggen als de vacht van een paard precies hetzelfde doet?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:34

reactie op: Nicolletje Knipoog
nee hoor die verdampen zodra ze op de bovenkant liggen, (en meestal haalt de eigenaar zodra de druppels zichtbaar zijn op de bovenkant de deken eraf en tada het paard is eronder droog)..dus die vlieger gaat niet op Haha! als dat zo zou zijn heeft een zweetdeken inderdaad geen nut Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:39

Poe he, heb t topic nog ff doorgekeken, word er niet wijzer van...wel of niet? Wil graag de boel een beetje natuurlijk houden voor de beessies, maar zonder ze tekort te doen. Ben ik dan zo'n watje dat ik ze swinters als ze nog nat zijn na het uitstappen (ong.20min.) voor een uurtje een fleecedeken omleg? Vind t namelijk zo zielig, zo in de koude wind, buiten en dan helemaal nat. Ben ook als de dood dat ze er ziek van worden (en dan lees ik dat t niet zo is), ookal omdat t niet mn eigen paarden zijn. Vroegah was t toch makkelijker...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:41

Maanling schreef:
maar waarom zou je een ademende zweetdeken opleggen als de vacht van een paard precies hetzelfde doet?

ligt er dus aan waar je staat of bent. Als mijn paard bezweet ergens op een wedstrijdterrien staat vind ik t prettiger dat ik m een zweetdeken omdoe. Moet ik er wel bijzeggen dat ie s winters geschoren word en voor hem dus niet geld dat ie zijn haar op kan zetten Haha! . Maar een paard met volle wintervacht kan t inderdaad ook zelf regelen maar een zweetdeken gaat sneller is mijn ervaring.Ze zijn sneller droog.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:41

sherif schreef:
reactie op: Nicolletje Knipoog
nee hoor die verdampen zodra ze op de bovenkant liggen, (en meestal haalt de eigenaar zodra de druppels zichtbaar zijn op de bovenkant de deken eraf en tada het paard is eronder droog)..dus die vlieger gaat niet op Haha! als dat zo zou zijn heeft een zweetdeken inderdaad geen nut Knipoog

Idd maar je moet degenen allemaal te eten geven die een winterdeken op een bezweet paard leggen als ie nog niet droog is.
Dus krijgt ie het dan koud.
Het proces wat jij noemt doet een paardenvacht zelf ook, btw.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:43

Pluizebolpum schreef:
Poe he, heb t topic nog ff doorgekeken, word er niet wijzer van...wel of niet? Wil graag de boel een beetje natuurlijk houden voor de beessies, maar zonder ze tekort te doen. Ben ik dan zo'n watje dat ik ze swinters als ze nog nat zijn na het uitstappen (ong.20min.) voor een uurtje een fleecedeken omleg? Vind t namelijk zo zielig, zo in de koude wind, buiten en dan helemaal nat. Ben ook als de dood dat ze er ziek van worden (en dan lees ik dat t niet zo is), ookal omdat t niet mn eigen paarden zijn. Vroegah was t toch makkelijker...

het schijnt dat onder die natte vacht gewoon een lekker vet laagje zit en ze daar op t vel dus niet nat zijn. Zelf vind ik t inderdaad ook prettiger om een zweetdekentje op te doen. Maar ja zoals met zoveel dingen zijn er verschillende meningen en adviezen. Doen waar jij en je paard zich goed bij voelen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:47

Mijn mening is: het is niet natuurlijk voor een paard om zich een uur of langer in het zweet te werken (paarden rennen in de natuur zelden en dan hooguit een sprint voor een eng beest) dus een klein beetje hulp (lees: uitstappen, rollen, evt. kort een zweetdeken tegen de eerste kou) kan op zich geen kwaad.

Dat gedoe met scheren en alles is niks voor mij, maar er zijn ook zat mensen die een paard de hele winter een deken omdoen alleen vanwege de kou.
Dat vind ik niet nodig. Ik zie zelfs shetten met dekens over hun wintervacht Nagelbijten / Gniffelen

Plus, wat ik al zei, er zijn genoeg mensen die geen zin hebben om na een uur de zweetdeken eraf te halen en om te wisselen voor een andere deken dus dan krijg je naar mijn idee een averechts effect.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:58

"Doen waar jij en je paard zich goed bij voelen."

Daar gaat het mij juist om; doen wat goed voor t paard is, wat ik er van vind is mijn probleem. Al met al vind ik het wel een interessant topic!

Enneh nog even over die wintervacht; swinters hebben we vier bolletjes quarters lopen, zo snoezig!, en als ze dan gaan verharen zijn de kauwtjes er als de kippen bij om de haren te jatten (allemaal een hastensbedje, in creme/zwart en terra).

Citaat:
Mijn mening is: het is niet natuurlijk voor een paard om zich een uur of langer in het zweet te werken (paarden rennen in de natuur zelden en dan hooguit een sprint voor een eng beest) dus een klein beetje hulp (lees: uitstappen, rollen, evt. kort een zweetdeken tegen de eerste kou) kan op zich geen kwaad.
Geloof dat ik me hierin wel kan vinden...

Citaat:
Plus, wat ik al zei, er zijn genoeg mensen die geen zin hebben om na een uur de zweetdeken eraf te halen
(en dat terwijl je in die tijd mooi vier stalletjes kunt uitmesten!)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 14:59

Maanling schreef:

heel terechte vraag, het lijkt mij nogal absurd om dan een zweetdeken op te doen.
maar is het wel zo dat de vacht precies hetzelfde doet.
ja, idd, het staat op paardnatuurlijk.
maar is dit een theorie of is dit wetenschappelijk onderbouwd?
of heeft een iemand wetenschappelijk bewijs dat het niet zo is?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:02

Ik leg na gedane arbeid een zweetdeken op. Na een half uur tot een uur ligt het water(zweet) bovenop de zweetdeken. Het paard is dan droog. Dan haal ik de zweetdeken eraf en leg z'n gewone deken op. Dan krijgt ie het hoe dan ook niet koud Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:07

Pluizebolpum schreef:

Je kunt ook de laatste 10 minuten ernaast lopen met uitstappen zodat je de plek waar het zadel heeft gelegen ook mooi droog krijgt. Als je paard gewend is buiten te staan zonder deken en je poetst hem minimaal, dan heeft ie genoeg huidvet zodat ie het in ieder geval NIET koud krijgt hoor. Goed uitstappen dat ie op adem is en niet meer helemaal zeiknat is, is dan echt wel voldoende. Heeft ie een schuilstalletje op het land? Dan gaat ie daar wel staan als ie last heeft van de wind.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:13

maikeltje schreef:
Als je paard gewend is buiten te staan zonder deken en je poetst hem minimaal, dan heeft ie genoeg huidvet zodat ie het in ieder geval NIET koud krijgt hoor.

borstels, zeg je? weggooien die handel !!! Haha!

maikeltje schreef:
Heeft ie een schuilstalletje op het land? Dan gaat ie daar wel staan als ie last heeft van de wind.

dan lijd ik daaruit af dat die van mij nooit last heeft van de wind, want hij komt er enkel om te eten Vingers aflikken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:16

Fojoe dat kan best hoor, een van onze paarden gaat er zelfs niet in als het heel hard regent. Alleen met extreme hitte en dazen Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:19

Maikeltje, dan is die van mij nog een stuk erger, want zelfs extreme hitte of dazen krijgen hem er niet in Haha!
misschien heeft ie claustrofobie, de arme schat Ach gut
* belt psychiater *

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:21

OF je hebt gewoon een ECHTE BIKKEL Haha! Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:23

Ja

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:32

ik vind zelf dat je paard eerst droog moet worden met een zweetdekentje en danmet een andere deken, tenzij de deken die je op jet paar dwil leggen als het bezweet is luchtig is...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:51

Goh...wat zijn die van mij dan watjes! Haha! Eerst durfden ze de schuilstal niet in en nu zijn ze er bijna niet uit te slaan. Clown
Nouja...ze lopen ook best veel door de bak, maar als ze stilstaan gaan ze regelmatig de schuilstal in. Scheelt natuurlijk ook dat ze daar hun hooi krijgen en het is de enigste beschutting die ze hebben.

Toen ik Victor kocht was hij geschoren in dekenmodel en moest hij een winterdeken om. Ook gelijk een zweetdeken gekocht, maar na 1x had hij hem al gemold. Nagelbijten / Gniffelen Victor heeft gewoon een hekel aan dekens en daarom heeft hij al jàren geen deken om. Het werd echt veels te warm voor hem. (Heb m'n hand er een keer onder gelegd...jempie wat werd die heet!)

Als hij gezweten heeft gaat hij lekker rollen en droogt zo weer op. Mouse is een echte teddybeer en zweet heel snel (Victor jaagt hem regelmatig op), maar ook hij heeft nooit last van de kou door een bezwete romp.
Ik kan ook niet elke minuut kijken of m'n pony's zichzelf in het zweet gewerkt hebben (ookal zie ik ze vanuit m'n huis), dus ik vertrouw erop dat moeder natuur alles zelf wel goed geregeld heeft. Ja
Dit gaat natuurlijk niet op voor geschoren paarden of paarden die altijd al onder een deken staan, maar daar heeft de mens moeder natuur zelf al uitgeschakeld....(En ja, ik weet het....sportpaarden zullen ws wel dun in het haar moeten blijven als ze indoor wedstrijden rijden. Ben wel van mening dat de meeste recreatiepony's/paarden prima functioneren zonder al die poespas...)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:55

Citaat:
Heeft ie een schuilstalletje op het land? Dan gaat ie daar wel staan als ie last heeft van de wind.

Die van ons staan overdag buiten (stalloos) maar snachts gaan ze op stal (buitenstal, wel uit de tocht), ze kunnen niet zelf kiezen of ze op stal willen. Als het echt echt zwaar k..weer is blijven ze wel wat korter buiten.
Heb t wel eens getest; het regende keihard en toen heb ik de paddock opengedaan om te zien of ze hun stalletjes inwilden: ze renden keihard de stal in en er even hard weer uit (nadat ze gecheckt hadden of er eten in lag, niet dus), heb ze toen maar weer in de paddock gezet. Binnenzetten zonder eten als lokkertje gaat niet vanzelf, weer of geen weer.
Ergens is het stom dat ik me de kop erover breek; zovaak rij ik ze niet zeiknat, meestal doe ik het rustiger aan en dan kunnen ze zo weer naar buiten, en dan die ene keer een uurtje met een fleecedekentje (voor de rest zien ze nooit dekens)...Dat moeten de 'naturals' me maar vergeven... (voor de rest doen we het niet onaardig, vind ik zelf; paardjes zijn vrolijk, makkelijk in de omgang en lekker gezond).
Blijf het topic wel interessant vinden!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:40

Victory-Boy schreef:
Nouja...ze lopen ook best veel door de bak, maar als ze stilstaan gaan ze regelmatig de schuilstal in. Scheelt natuurlijk ook dat ze daar hun hooi krijgen en het is de enigste beschutting die ze hebben.

is bij ons ook zo hoor, maar mijn bikkel staat liever met z'n kont in de wind dan dat ie in de schuilstal gaat.
als ie mij de stal in ziet gaat, komt hij even neuzen of er wat te eten valt, en anders is ie meteen weer weg.

ik heb zo'n spiraal met elektriciteit om voor de stal te spannen als hij er om een of andere reden toch even in moet blijven, zo'n 80 à 90 cm hoog.
daar springt meneer gewoon over.
ik in de stal blijven? ik dacht het niet, nee Sigaar

en dan weer on topic?
is er iemand die de uitleg op paardnatuurlijk over de capillaire werking van de vacht kan tegenspreken?
wetenschappelijk onderbouwd natuurlijk Pling

Pluizebolpum schreef:
Ergens is het stom dat ik me de kop erover breek; zovaak rij ik ze niet zeiknat, meestal doe ik het rustiger aan en dan kunnen ze zo weer naar buiten, en dan die ene keer een uurtje met een fleecedekentje (voor de rest zien ze nooit dekens)...Dat moeten de 'naturals' me maar vergeven... (voor de rest doen we het niet onaardig, vind ik zelf; paardjes zijn vrolijk, makkelijk in de omgang en lekker gezond).
Blijf het topic wel interessant vinden!

blij dat je het interessant vindt!
met mijn knolletje doe ik het ook rustig aan, dus ik hoéf het niet echt te weten.
maar ik ben nu eenmaal vreselijk nieuwsgierig ... Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:03

Heb dat stukje net even goed bekeken en het klinkt toch echt heel erg plausibel, de capillaire werking.
Dat wat groeit en bloeit en ons toch telkens weer boeit!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:58

ik vind het ook heel logisch klinken, en de wollen zweetdeken werkt idd zo.
maar de structuur van wol is toch nog iets anders dan van paardenhaar...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:20

Ja, maar de structuur doet er niet toe.

Cap. werking blijft cap. werking, al wat voor struktuur. Een klein smal glazen buisje kan ook cap. werking hebben, en dat is nog VEEEEL meer verschillend als welke vacht ook.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:26

Hmm, zal ik toch maar al mijn zweetdekens verkopen? Clown

Mijn paard staat zonder deken in de winter. Wel op stal omdat ik geen mogelijkhijd hebben om mijn paard in de winter buiten te houden. Na intesief rijden, is ze flink bezweet en staat ze flink de dampen en de zweetdruppels komen er met gemak vanaf onder haar buik. Ik leg er altijd een zweetdekentje op en na een 30 minuutjes ofzo haal ik deze er weer af. Het dampen is dan meestal wel over. En soms nog een tweede en die haal ik er dan ook na 45 minuten er weer af. En dan is ze vaak nog niet kurkdroog, maar vochtig zeg maar.

Dus volgens de naturals moet ik dit niet doen. Zou het graag zo willen hoor, maar het idee blijft spoken van 1 zweetdekentje erop leggen en deze eventjes (30/45 minuutjes) laten liggen.