Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
als dat zo zou zijn heeft een zweetdeken inderdaad geen nut
Maanling schreef:maar waarom zou je een ademende zweetdeken opleggen als de vacht van een paard precies hetzelfde doet?
. Maar een paard met volle wintervacht kan t inderdaad ook zelf regelen maar een zweetdeken gaat sneller is mijn ervaring.Ze zijn sneller droog. sherif schreef:reactie op: Nicolletje![]()
nee hoor die verdampen zodra ze op de bovenkant liggen, (en meestal haalt de eigenaar zodra de druppels zichtbaar zijn op de bovenkant de deken eraf en tada het paard is eronder droog)..dus die vlieger gaat niet opals dat zo zou zijn heeft een zweetdeken inderdaad geen nut
Pluizebolpum schreef:Poe he, heb t topic nog ff doorgekeken, word er niet wijzer van...wel of niet? Wil graag de boel een beetje natuurlijk houden voor de beessies, maar zonder ze tekort te doen. Ben ik dan zo'n watje dat ik ze swinters als ze nog nat zijn na het uitstappen (ong.20min.) voor een uurtje een fleecedeken omleg? Vind t namelijk zo zielig, zo in de koude wind, buiten en dan helemaal nat. Ben ook als de dood dat ze er ziek van worden (en dan lees ik dat t niet zo is), ookal omdat t niet mn eigen paarden zijn. Vroegah was t toch makkelijker...

Geloof dat ik me hierin wel kan vinden...Citaat:Mijn mening is: het is niet natuurlijk voor een paard om zich een uur of langer in het zweet te werken (paarden rennen in de natuur zelden en dan hooguit een sprint voor een eng beest) dus een klein beetje hulp (lees: uitstappen, rollen, evt. kort een zweetdeken tegen de eerste kou) kan op zich geen kwaad.
(en dat terwijl je in die tijd mooi vier stalletjes kunt uitmesten!)Citaat:Plus, wat ik al zei, er zijn genoeg mensen die geen zin hebben om na een uur de zweetdeken eraf te halen
Maanling schreef:maar waarom zou je een ademende zweetdeken opleggen als de vacht van een paard precies hetzelfde doet?
Pluizebolpum schreef:Poe he, heb t topic nog ff doorgekeken, word er niet wijzer van...wel of niet? Wil graag de boel een beetje natuurlijk houden voor de beessies, maar zonder ze tekort te doen. Ben ik dan zo'n watje dat ik ze swinters als ze nog nat zijn na het uitstappen (ong.20min.) voor een uurtje een fleecedeken omleg? Vind t namelijk zo zielig, zo in de koude wind, buiten en dan helemaal nat. Ben ook als de dood dat ze er ziek van worden (en dan lees ik dat t niet zo is), ookal omdat t niet mn eigen paarden zijn. Vroegah was t toch makkelijker...
maikeltje schreef:Als je paard gewend is buiten te staan zonder deken en je poetst hem minimaal, dan heeft ie genoeg huidvet zodat ie het in ieder geval NIET koud krijgt hoor.
maikeltje schreef:Heeft ie een schuilstalletje op het land? Dan gaat ie daar wel staan als ie last heeft van de wind.

Eerst durfden ze de schuilstal niet in en nu zijn ze er bijna niet uit te slaan.
Victor heeft gewoon een hekel aan dekens en daarom heeft hij al jàren geen deken om. Het werd echt veels te warm voor hem. (Heb m'n hand er een keer onder gelegd...jempie wat werd die heet!)
Citaat:Heeft ie een schuilstalletje op het land? Dan gaat ie daar wel staan als ie last heeft van de wind.
Victory-Boy schreef:Nouja...ze lopen ook best veel door de bak, maar als ze stilstaan gaan ze regelmatig de schuilstal in. Scheelt natuurlijk ook dat ze daar hun hooi krijgen en het is de enigste beschutting die ze hebben.

Pluizebolpum schreef:Ergens is het stom dat ik me de kop erover breek; zovaak rij ik ze niet zeiknat, meestal doe ik het rustiger aan en dan kunnen ze zo weer naar buiten, en dan die ene keer een uurtje met een fleecedekentje (voor de rest zien ze nooit dekens)...Dat moeten de 'naturals' me maar vergeven... (voor de rest doen we het niet onaardig, vind ik zelf; paardjes zijn vrolijk, makkelijk in de omgang en lekker gezond).
Blijf het topic wel interessant vinden!