Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Desiree"]
Het verhaal over Arie, die tekkel vertel je niets over Cer.
[/quote]
Klopt... moet dat dan?
[quote="Desiree"]
Je blijft ten stelligste ontkennen.
[/quote]
Ja, en jij blijft doordrammen....
[quote="Desiree"]
Mensen geloven kennelijk dat wat ze WILLEN geloven.
[/quote]
Nee hoor, ik ga uit van mn eigen ervaring... Je doet het voorkomen alsof het een ENORME misser is om een afwijkende mening te hebben... Slecht voor de discussie hoor...
[quote="Desiree schreef:Dingen die ze signaleren erkennen ze niet als ze ze niet kunnen verklaren, en dus zijn ze er ook niet in hun ogen.

Desiree"]
[quote="Cer schreef:
Verder vind ik dat mensen soms te veel menselijke eigenschappen toekennen aan paarden.
..

Desiree schreef:IN dat geval kunnen dieren ook niet aan trauma's lijden dus. Hm.... de praktijk leert anders.

Desiree schreef:Ik weet ook niet of paarden kunnen redeneren, maar ik heb bij honden dingen gezien waar het wel op duidt. En ik zie niet hoe angst aangeleerd gedrag zou zijn. dieren kunnen een soortgelijke trauma overhouden bij een bepaalde gebeurtenis als een mens. MIjn moeder heeft een vriendin dat vroeger een hondje had. DAt hondje kwam van een (brood)fokker vandaan, was gebruikt als fokteef. DAt diertje is ooit gedekt tegen haar wil vertelde die mevrouw. WAarschijnlijk daarom ongeschikt later om mee te fokken en dus weggedaan. AF en toe begon dat hondje ineens te gillen en achterom te kijken. Ook een trauma.
Angst is bij mensen toch ook niet beredeneerd? Angst is een instinct, het waarschuwt je voor gevaar, zodat je in leven kunt blijven. Maar je kunt er wel trauma's aan overhouden.

Citaat:Angst is bij mensen toch ook niet beredeneerd? Angst is een instinct, het waarschuwt je voor gevaar, zodat je in leven kunt blijven. Maar je kunt er wel trauma's aan overhouden.

Mirte schreef:In plaats van dat angst alleen als functioneel gedrag functioneert (zoals bij dieren) is dat voor ons niet het geval, juist omdat wij redeneren. Wie vindt het nou niet leuk om eens een horrorfilm te kijken, of in een achtbaan te gaan? Dat doen we omdat we het kunnen berederen, het is geen echt gevaar, maar we doen het omdat we krijg die spanning voelen, ons adrenalinepijl wat omhoogschiet.
.
Mieke schreef:Het paard wat bij ons op stal stierf aan koliek heeft 1 keer vlak voor het spuitje gehinnikt en alle paarden op stal hebben teruggeroepen. Dat is ook niet zomaar.
:

. Dit zijn dingen die alleen de mens kan (Homo Sapiens=Denkende Mens).