Wie zijn paard heeft nu al een deken op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

classeygurl

Re: Wie zijn paard heeft nu al een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:56

Willekes schreef:
De meeste van jullie vinden 200 gram dus ook wel veel voor dit moment? (Ik kan niet de aard van het paard beoordelen, misschien is het wel medisch hoor=geen kritiek)

Bij mijn eigen paard zou ik die nog niet om doen.
Hij staat nu 's nachts binnen onder een zomerdekentje en maakt verder nog geen vacht aan.
Vind dit persoonlijk erg vroeg om nu al met 200 grams te beginnen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:00

Ik begin pas over een maand met dekens voor mijn schimmel.Mijn merrie die word nog geschoren en zit nu ook alweer dik in haar vacht maar dat komt door de ziekte van cushing.Ik laat haar 4 keer per jaar scheren en dus ook gewoon in de winter waarna ze een lekkere deken opkrijgt.
Maar op het moment vind ik het nog niet van toepassing voor beide paarden.Ik begin wel met een dunne staldeken en later in het winterseizoen een dikkere deken.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:02

die van mij staat nu ook onder 150 gram regendeken.staat overdag volop in de wind en s nacht is het best fris.
hij maakt ookal een andere vacht aan. tja tijd van het jaar

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:56

Bij Danc is het hopeloos, dan moet ik in juni of juli al beginnen met dekens, terwijl de winterdekens dan net de kast in zijn.
Danc krijgt heel vroeg een wintervachtje, dus ik laat hem vaak scheren in oktober.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:10

Ik heb net een Smartex Turnout Rain Big Neck besteld en die gaat er binnenkort wel op. Deze week is Tommy al behoorlijk aan het verharen op de borst en benen en ik wil hem eigenlijk, denk ik, niet scheren.
Hij heeft natuurlijk in de afgelopen zachte winter nauwelijks gewerkt en ik vertrouw erop dat het komende winter anders wordt ( het werken dan he Haha! ) dus misschien toch wel scheren.......even aankijken?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:24

Wiesje schreef:
Ik blijf er bij dat ik het onzin vind om midden zomer al met dekens te beginnen te slepen om te voorkomen dat je paard een beetje wintervacht aanmaakt.

Dat mag ik toch vinden ! Haha!

Dat vond ik dus ook. Maar soms heb je geen andere keus. Heb een paardje met een slechte weerstand. Op stal kan ze niet omdat ze dan als een gek staat staan hoesten van een klein beetje stof. Dus ze staat dag en nacht buiten. Maar ze heeft nauwelijks vacht. En krijgt het dus ook ontzettend koud van de regen en de wind. En gaat dan ook weer staan hoesten.
Nu ze met een regendeken op buiten staat gaat het goed.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:53

Ik heb die van mij 's nachts al een 150 grams deken op, waarom heb ik al eerder uitgelegd.
Daarbij komt ook dat hij bij de deurkant staat die dag en nacht open is voor frisse lucht.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:29

Ik heb nog geen dekens op! Ik heb een regendeken en een winterdeken! Maar vind het zelf ook lastig wanneer ik ermee moet beginnen! Ik scheer mijn pony nooit, als ik een winterdeken opdoe vind ik dat niet zo nodig Pling

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:18

mijn merrie heeft ook nog geen deken om. pas als het echt kouder word gaat die erop.
de C pony zit trouwens al wel in haar volle wintervacht al Clown

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:20

Onze shetlander begint al aardig richting poef te gaan Haha!
Van de week ga ik een dekentje voor hem bestellen en dan gaan we bij alle 3 de paarden beginnen met 's nachts een ongevoerd regendekentje op te doen.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:23

Het is bijna elke nacht nog 15 graden ofzo....en overdag ligt de temeratuur wel eens boven de 20! Nee joh nog echt geen dekens voor mij, ik vind dit eigenlijk nog zomer. Het is niet koud

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:27

Vraagje:

Ik heb een nieuwe pony, een IJslander. Zij heeft de eerste 6 jaar van haar leven dag en nacht op de wei gestaan (wel met schuilstalletje) en nooit een deken op gehad.

Bij mij gaat ze in de winter overdag op de wei, maar 's nachts op stal.

Voorheen is ze nooit bereden. Als ik haar nu rijdt, zweet ze vrij snel en is nu al moeilijk droog te krijgen. Dus het liefst zet ik haar ook onder een deken van de winter, zodat ze niet zo'n teddy aanmaakt. Ben nu al bang dat ze verkouden wordt, omdat ze moeilijk droog te krijgen is.

Maar is het niet te veel in één voor haar vacht om èn op stal te gaan 's nachts èn een deken op te krijgen, aangezien ze beide niet gewend is?

Wat denken jullie?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:17

Dat ze nu snel zweet is wegens gebrek aan spieren en conditie, dat heeft niet zoveel met de temperatuur te maken. Als ze wat sterker wordt, zal dat snel zweten ook afnemen.

En die wintervacht gaat ze toch wel aanmaken, of je er blij mee bent of niet. Dat is namelijk niet alleen van de temperatuur afhankelijk, het schijnt dat de hoeveelheid daglicht daarop ook van invloed is. Je kunt het met een deken wel een klein beetje temperen, maar 't is, zeker bij IJslanders, natuurlijk in hoge mate rastypisch om een flinke winterjas aan te maken.

Mijn advies: leer er maar mee leven en probeer een manier te vinden om er mee om te gaan.
's Winters na het rijden als ze staat te eten even een kwartiertje, twintig minuten een zweetdeken erop om het ergste vocht uit haar vacht te trekken en daarna gewoon zonder deken op stal. De rest droogt wel. In een box zal ze daar ook heus niet ziek van worden. Wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren als je haar gaat "overbetuttelen".

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:23

Bedankt voor je antwoord Haha!

Wat zal ik doen als ik smorgens rijdt en ze dus daarna op de wei moet? Minder fanatiek rijden die dagen? Ze is toch nog jong, dus dat maakt niet zo veel uit.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:50

Mijne staat dag en nacht met een zomerdekentje op.
Ik vind het nog wat te warm voor een grams deken, dus als het weer zo blijft dan blijft ze voorlopig nog even met zomerdeken op staan Lachen

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:35

De mijne heeft een zomerdeken op Vork maar daar staat die al de hele zomer mee op Vork

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:37

omdat het snachts toch stevig kan afkoelen heeft mijn verzorgpony ook een dekentje op, gewoon een zomerdekentje, heeft ze toch net iets extra's

persoonlijk laat ik het deken zo lang mogelijk af Knipoog

rommeke

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:42

mijn paard heeft de hele dag al een gevoerde regendeken op hoor.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:50

Woo, je hoort wel heel veel verschillende antwoorden.
Ik ben nog niet met de deken begonnen, want ik weet nog niet helemaal zeker of het nu al moet.
Maar maandag heb ik les, en dan vraag ik het wel aan mijn instructrice Knipoog

paardenbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:56

Mijn pony heeft nu 's nachts een dun zomerdekentje op. Ben de allereerste op stal. Maarja een moet de eerste zijn.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:57

Die van mij staat nu met een zomerdeken op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:15

Roma had vandaag na die regen van vannacht toch al weer een snotneus en een kuchje. Ze is altijd stalpaard geweest en denk dat ze nog wat meer weerstand op moet bouwen.
Ik wil haar nu toch een lichte regendeken op gaan doen bij nat weer en koude nachten/dagen. Met mooi weer en zonnetje kan hij dan makkelijk weer af.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:20

die van mij krijgt nu 's nachts een licht gevoerde winterdeken op, alleen als het beneden de 15 graden is of als het rotweer is. Anders laat ik hem af Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:24

mijn motto is, als ze het koud krijgen krijgen ze wel een vacht Ja
In oktober gaat de boel er toch af dankzij mijn scheermachine, dus laat de boel zo lang mogelijk bloot lopen omdat ze van de winter ten alle tijde al dekens op moeten.