Hoe koker bij ruin schoon te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musicjohn

Re: Hoe koker bij ruin schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:54

Nienke_Fury schreef:
ik heb ook een ruin, heb hem nu een jaar maar heb dus serieus nog nóóit gezien dat ie 'em zegmaar uitschoof Bloos
zelfs met plassen niet Nagelbijten / Gniffelen

Weet je wel zeker dat het een ruin is? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:51

Musicjohn schreef:
Nienke_Fury schreef:
ik heb ook een ruin, heb hem nu een jaar maar heb dus serieus nog nóóit gezien dat ie 'em zegmaar uitschoof Bloos
zelfs met plassen niet Nagelbijten / Gniffelen

Weet je wel zeker dat het een ruin is? Haha!

Anders is er een serieuze kans dat het een ruin-met-probleem is.
Als een ruin NIET uitschacht, zelfs niet een stukje, dan gaat er bij mij een alarmbelletje af. Dat "hoort" namelijk niet zo.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:59

Die van mijn ruin was ik na fanatiek rijden. Dan is ie moe en laat ie zijn zaakie mooi hangen. Clown
Vooraf leg ik dan een spons en hypoalergene zeep klaar. Ik was het alleen als het er vies uitziet, niet zo heel vaak dus...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:25

Heej, interresant topic.. mn paard is nu 6 jaar en heb het geslacht eigelijk maar 2 keer schoongemaakt, vorig jaar was de laatste keer. Ik moet zeggen dat hij nu helemaal geen velletjes of vuil eraan heeft zitten. Ik lees hier ook dat in de natuur hengsten die dekken het ook mooi schoon is, nou dan denk ik dat dat bij mijne ook het geval is.. mijn ruintje heeft ook zijn merrie en als die merrie hengstig is dan dekt mijn paard er op los whahaha!

maar ik heb wel een keer een pony gehad die had een ontstoke koker.. dat was mega zielig! wisten wij vroeger veel dat we dat ding schoon moesten maken.. maar goed, toen hebben we een dag of 5 flink schoongemaakt en toen ging de ontsteking weg..

Dus dat was wel iets dat we hebben bijgeleerd!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:12

ik volg dit even.. mijn paard vind het ook niet fijn als ik er aan kom dus blijf ik er ook maar van af.. maar hij plast wel gewoon als ik er bij ben, want sommige paarden doen dat toch ook niet.. ?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:14

hmm ik weet niet, bij ons op stal moeten ze wel, het is bij ons een soort van verplichting dat je je paard voor het rijden laat plassen.. ivm blaasontsteking enzo..

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:22

Ik deed het van binnen altijd schoonmaken met een spons. Velletjes eraf halen kon ik niet, want hij trok hem altijd gelijk weer in en vond het niet zo grappig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:31

First_Unique schreef:
hmm ik weet niet, bij ons op stal moeten ze wel, het is bij ons een soort van verplichting dat je je paard voor het rijden laat plassen.. ivm blaasontsteking enzo..

Hoe krijg je dat voor elkaar dan?
De ruin van mijn zus plast meestal gewoon na het werk Lachen .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:31

First_Unique schreef:

Hoe leren jullie ze dan op commando plassen? Lijkt me een handige truc.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:38

jaaa haha wil ik ook wel weten Haha!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:47

Ik heb eens een verzorgpaard gehad met een ontstoken koker. Daar kreeg ik sedalin voor om hem te laten onrtspannen. Nu reageerde hij daar niet zo super op, maar als de koker echt vuil is; kan je dat nog proberen (vervanger van sedalin)
Heb er nu 1 die relaxed z'n zaakje naar buiten hangt zodat ik hem even af kan trekken Clown en gelijk alle velletjes eraf zijn.

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:31

wat meot je dan doen want ik las net dat het niet goed was als hij er nooit uit komt met plassen enzo.. wat moet je dan doen? ik kom wel 's ochtends en dan zit er een strotje in zijn piel.. en die haal ik er dan uit.. heeft die dan als die licht ofzo zijn piel eruit ofzo? HELP! Nagelbijten / Gniffelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:08

obelixXx schreef:
wat meot je dan doen want ik las net dat het niet goed was als hij er nooit uit komt met plassen enzo.. wat moet je dan doen? ik kom wel 's ochtends en dan zit er een strotje in zijn piel.. en die haal ik er dan uit.. heeft die dan als die licht ofzo zijn piel eruit ofzo? HELP! Nagelbijten / Gniffelen

Hhhmm, beetje moeilijk op afstand oordelen. Als een ruin helemaal niet uitschacht, ook niet tijdens of direkt na het plassen, dan duidt dat toch vaak op een probleem. Wat het precies is, is natuurlijk niet te zeggen vanachter een PC, maar als je aan z'n piemel mag komen, kijk dan eens of er (overmatig) vuil in de koker zit (wel handschoentjes aandoen, stinkt een uur in de wind).

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:24

De ruin die ik verzorgde had vaak donkergrijs/zwarte "uitscheiding", dan veegde ik de koker schoon met babydoekjes, maar ik kan niet zeggen dat 't daar (definitief) minder van werd...

En als ie had gelegen, zat 't op z'n achterbenen - bah.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:22

MaestroE schreef:
Heb er nu 1 die relaxed z'n zaakje naar buiten hangt zodat ik hem even af kan trekken
Verward Verward Verward

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:41

darwin schreef:
MaestroE schreef:
Heb er nu 1 die relaxed z'n zaakje naar buiten hangt zodat ik hem even af kan trekken
Verward Verward Verward

Clown daarom : Clown Als ik 1 voor 1 de velletjes eraf wil trekken, kom ik niet verder dan 2 velletjes. Ik rul de velletjes dus er af; door heel simpel zo'n soort beweging te maken. Het is uiterst handig! Vork

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:57

Mijn ruin is gelukkig heel erg gemakkelijk. Hij schacht altijd uit tijdens het spelen van de 7 games (parelli), dus daarna kan ik altijd even met een emmertje en water aan de slag. Als ik hem vasthoudt, dan laat ie hem ook naar buiten hangen. Schacht hij een keer niet uit, dan duw ik zachtjes tegen zijn zaakje aan tot hij wel uitschacht. Hij vind dat blijkbaar erg ontspannend, want zijn ogen zijn altijd dicht als ik bezig ben....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:39

MaestroE schreef:
Clown daarom : Clown Als ik 1 voor 1 de velletjes eraf wil trekken, kom ik niet verder dan 2 velletjes. Ik rul de velletjes dus er af; door heel simpel zo'n soort beweging te maken. Het is uiterst handig! Vork

Clown ik wrijf er ook over heen, dan mag ik alles doen en je doet gewoon de natuurlijke beweging na.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:51

Tulandro schreef:
MaestroE schreef:

Clown ik wrijf er ook over heen, dan mag ik alles doen en je doet gewoon de natuurlijke beweging na.

Wrijven is ook niet pijnlijk voor het paard en zal dus veel gemakkelijker worden toegelaten. Bovendien heb je niet het risico op wondjes. Wat eraf is, is eraf en de rest is dan voor de volgende keer.
ik snap eigenlijk niet wat er zo moeilijk aan is.......

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:01

ikke schreef:

Het is ook allemaal niet zo moeilijk. Maar het is vooal een "taboe' onderwerp.

Ik bedoel... aan een paardenpik zitten... dat doe je toch niet? Je moest je schamen. Vork Haha!

En stel je voor zeg, dat iemand jou ziet. Wat zullen ze wel niet denken? Dat je met het paard aan het sexen bent? Clown

Kom op mensen... doe niet zo moeilijk. Het hoort er nou eenmaal bij. Ik ben toevallig een jochie, en jochies moeten ook iedere dag bij het douchen hun velletje naar achteren schuiven om het zaakje mooi schoon te houden. Bij een ruin of een hengst is dat niet anders. Maar die kan zelf niet even een washandje pakken om z'n frikandel een wasbeurt te geven (al hoeft dat natuurlijk niet iedere dag).

Dus niet zo preuts met z'n allen, en wassen... die frikandellen.

Knipoog
Laatst bijgewerkt door Musicjohn op 28-08-07 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:02

Mijn ruin vond het vroeger helemaal niks, die begon dan te slaan. Nu kan ik het wel doen, maar dan ook niemand anders. Mijn ruin doet hem er nooit uit, maar zijn penis is erg schoon, het is meestal de koker die bevuilt is, en dat doe ik dan meestal met een plastic handschoentje eruit halen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:20

Musicjohn schreef:
ikke schreef:

Het is ook allemaal niet zo moeilijk. Maar het is vooal een "taboe' onderwerp.

En daarmee hebben we de kern van de zaak..............

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:25

simodi schreef:
Urko schreef:
Ik heb het bij al m'n verzorgponys (3 ruinen) en nou mijn eigen pony (ook ruin) nog nooit gedaan en ik ben het ook niet van plan om te gaan doen!

Als je bij sommige ruinen ziet hoe het eruit ziet lijkt het me toch wel zinvol om dit schoon te houden!!!!

Dan bedoel je zeker die velletjes die eraan hangen?.

Lekker laten hangen pas wat aan doen als je idd problemen krijgt.

Heb 2 ruinen en doe er niets aan al die baby doekjes en wassen haal je de beschermlaag er vanaf. Mocht het een keer ontstoken zijn of zo ga het dan wassen op advies van een DA en verder niet.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:16

hihi, het is niet echt op comando plassen hoor Tong uitsteken bij ons blijven ze in de stal staan totdat ze geplast hebben, en dan staat de rest van de paarden buiten, en in het begin rommelde we wat in de waterbak, dat kan ook wel helpen.. maar mn paard die verveelt zich meteen zodra hij op stal komt, dus die weet gewoon oh snel plassen en dan kan ik weer iets leuks gaan doen.. maar ik moet zeggen, die van mij plast af en toe tijdens het rijden maar ook altijd na het rijden! soms snap ik niet waar hij het vandaan haalt Tong uitsteken

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:59

Prisca schreef:
Lekker laten hangen pas wat aan doen als je idd problemen krijgt.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.