mest uit de wei halen? doen julie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: mest uit de wei halen? doen julie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:11

met de trekker, elke dag Lachen

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:12

Nee want dan groeit het gras goed door de mest en het scheelt een hoop moeite. Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:14

Gayle schreef:
Nee want dan groeit het gras goed door de mest en het scheelt een hoop moeite. Tong uitsteken

slecht voor je gras, als je de ''hooppjes'' laat liggen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:25

Wij doen het niet ze staan met dikke 10 paarden en worden regelmatig verweid (of hoe je het ook schrijft). Hier is geen beginnen aan ook niet een schema, want er zijn zoveel bazen/verzorgers die ook veel werken en dan in de zomer niet elke dag komen. Ook is het erg veel werk en tegen de tijd dat ze er weer op komen is alle oude mest weer weg en ik denk dat ze zo'n 2 week op een stuk staan.
Het zijn grote stukken en oneffen en de paarden willen nog wel eens keihard achter elkaar aan rennen en iedereen komt naar je toe dus dat is geen doen voor ons.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 07:12

Winx schreef:
Wij doen het niet ze staan met dikke 10 paarden en worden regelmatig verweid (of hoe je het ook schrijft). Hier is geen beginnen aan ook niet een schema, want er zijn zoveel bazen/verzorgers die ook veel werken en dan in de zomer niet elke dag komen. Ook is het erg veel werk en tegen de tijd dat ze er weer op komen is alle oude mest weer weg en ik denk dat ze zo'n 2 week op een stuk staan.
Het zijn grote stukken en oneffen en de paarden willen nog wel eens keihard achter elkaar aan rennen en iedereen komt naar je toe dus dat is geen doen voor ons.

heeel bergrijpelijk hoor Knipoog

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:31

De eigenaresse van mijn verzorgpaarden en ik halen wel de drollen uit de wei, normaal gesproken elke dag.
Alleen soms de héle oude laten we liggen. Lachen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:35

Twee keer per dag zelfs, maar met drie paarden moet ik zeggen dat het nogal wat werk is. Dan zijn tien minuten toch al snel een half uur Haha!. Het is volgens mij wel goed voor de wei en ach: je bent wat bezig in de buitenlucht en zo af en toe krijg je wat bezoek van een paard dat even een knuffel komt vragen Lachen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:40

ik haal af en toe de mest uit de wei anders breiden ze hun "toiletgebied" steeds verder uit.

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:44

ik heb een fjord en ik doe het ook 2 x in de week
omdat er anders te veel onkruid in de wei komt en waar het paard poept eet hij niet meer dus is zeker heel goed gewoon blijven doen jo

ChanOs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:47

Ik doe het eigenlijk bijna iedere dag ten eerste blijft het land dan schoner en ten tweede als ik een paar dagen wacht is het heel veel werk en dan heb je er soms niet altijd evenveel zin in Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:10

Ik probeer in ieder geval 1x in de week alle mest uit de wei te halen.
Maar het is wel ontzettend veel werk, vooral omdat het vaak in lang gras ligt. Dan krijg je het er nauwelijks tussenuit No Cheer

Maar nu is het ELKE dag dat ik tijd heb om uit te mesten, aan het regenen. Nou vind ik uitmesten in de regen geen probleem, maar ik krijg de mest er niet uit omdat het helemaal nat is geworden!
Dus nu loop ik al 2 weken achter, verdorie.
Ik wil een droge dag.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:12

Ik verspreid het eens in de zoveel tijd over de wei..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:14

Gewoon elke dag heb er drie dus er ligt altijd wel een kruiwagen of twee in hoor aan het eind van de dag. Dan haal ik ze eruit en zet ze in de uitloop. Die ik van te voren heb uitgemest. Ik heb een handige vork van de boerenbond ook goed voor het lange gras. Waar de mestballen super op blijven liggen en de vork is zelf heel erg licht in gebruik!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:15

simodi schreef:
_Skess_ schreef:
ik wil het eigenlijk ook wel doen, maar we hebben geen mesthoop en die mag van de eigenaren van het land er ook niet komen helaas.... Ik vertrap de mest daarom altijd zodat het verdroogt.

Wordt de wei dan niet 1 grote mesthoop na verloop van tijd ?!!!!

nee, de mest verdroogt heel snel en is zo verdwenen als je het goed uit elkaar trapt Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:18

De weide waar mijn verzorgpaard in staat wordt iedere dag uitgemest, als ik er ben doe ik het en anders de eigenaar. De eigenaar maait de weide ook nog redelijk vaak om 'm mooi gelijk te houden. Hij is best veel met het onderhoud van z'n grond bezig, dus zijn weiland is ook echt prachtig Haha!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:34

Bij ons op stal is er een ''poepschepschema''. Daarop staat er voor elke dag een ploegje van 2 die moet poepscheppen. de paarden staan elke dag buiten. Met droog weer in de wei en met slecht weer verdeeld over 2 bakken zodat het weiland niet kapot gaat. Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:35

Ja wij mesten 1 keer in de week de wei uit. Dit doen we ivm er anders meer kans op wormbestmetting is. Wij hebben 2 shetlanders.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:37

ja,
als de poep geinfecteerd raakt met wormen, komen deze in het gras wat het paard vervolgens opeet.
en voila..
je paard heeft wormen.

daarom is het ook zo slecht om de mest door het weiland verspreiden

(te slepen, met een trekker bijvoorbeeld.. dan raakt het hele weiland geinfecteerd!)
Laatst bijgewerkt door Moon op 17-08-07 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:38

ik haal elke/omde dag de mest uit de wei. dit is van een pony en een paard. ik doe het omdat je land mooier blijft, het moet van de eigenaren van het land, en je wei gaat niet stinken, en is beter minder last van wormbesmetting. op mijn vorige stal dee dik het niet maar ben blij dat ik er nu meteen mee ben begonnen.

woppiedoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:54

wij halen ook altijd elke dag de mest van het land.
Je gras blijft in goede conditie.
Als de vogels het uitharken is het alleen maar meer werk, en als je elke dag even je land mest is het niet zoveel werk!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:56

ja op de kleinere weides doe ik het wel
ken het niet zien als het vol stront ligt Clown

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:13

nog mensen die het wel overdreven vinden om het voor een shwetlandertje te doen!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:54

lieve schat.
ik vind het echt geen onzin.
waarom zou een shetlander minder recht hebben op een schone wei dan een grote shire??

ik had precies het zelfde gedaan hoor ^^

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:15

Het schijnt zo te zijn dat de wormenlarven die het paardenlijf met de mest verlaten, nabij de hoop in het topje van een grasspriet klimmen en dan maar wachten tot een paard ze weer naar binnenwerkt. Zo verspreiden wormen zich over andere paarden.
Daarom willen paarden niet grazen nabij de mest en krijg je van de rare doorgegroeide plekken in de wei.

De reis van verse mest naar grasspriet duurt tenminste drie dagen. Daarom zou het raadzaam zijn om 1 a 2 x per week de mest uit de wei te halen. De wormenlarven krijgen dan niet de kans om een nieuwe gastheer te infecteren. Hun levenscyclus wordt onderbroken en de mesthoop overleven ze niet, schijnt het. (door broei?)

Door frequent mest te rapen verminder je de worminfectiedruk aanzienlijk en hou je wel een mooi gelijkmatig afgegraasd weiland.
Want die shetjes kunnen dat heel goed en mogen ook niet zo'n vette wei.

Het uiteen slepen of over het land verspreiden van oudere mesthopen kan dan ook geen kwaad, want dan is de wormenlarve allang verderop bij de mest vandaan.
Verse mest verspreiden = wormen verspreiden. En dan maar regelmatig ontwormen.

Dit is wat ik er van weet.
En als het nu alleen om spoelwormen of zo ging, vind ik het nog niet zo'n ramp. Ontwormen doe je toch.
Maar als er bijv. bloedwormen zijn, vind ik het zielig voor de paarden. Die wormpjes vreten zich dwars door het hele paardenlijf.
De DA waarschuwde eens dat bloedworm zich in het vroege voorjaar explosief in een paardenlijf kan voordoen.
Dan gaat ie helemaal lek en is ie niet lekker. 't Klinkt wel wat tegenstrijdig: lek en maar niet lekker.
Maar zielig is het wel.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:19

Ik probeer in ieder geval 1x in de week alle mest uit de wei te halen, maja behoorlijk veel werk