Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Re: Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:59

Mijn ervaring zegt dat de zon geen invloed heeft op het bruin worden. Hooguit op de tinten.
Als je een paard de hele zomer consequent met zomerdeken buitenzet in de zon, dan zal je zien dat de hals wat lichter is dan het deel wat onder het dek zit. Maar niet het verschil zwart/ bruin. Het bruin zal onder de deken wat donkerer zijn, maar niet ineens wel zwart.
Maar dat bepaald niet het zwarte of het bruine. Dat is erfelijke aanleg. Ook zie je vaak dat hengsten of ruinen ook zwarter blijven dan merries. Je ziet het gewoon met het verharen, in de winter is de vacht zwarter en de zomervacht is bruiner.
Naar mijn idee heeft het dan ook geen zin om de paarden binnen te laten om die reden.

Al die voedingsupplementen zijn naar mijn idee dan ook onzin. Geef je paard vooral zeewier omdat het goed voor je paard is. En "Black as Night' is ook allang door de mand gevallen (en bovendien veeeeeeeel te duur)
Een zwartshampoo zal eerder effect hebben.

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:05

Paarden zijn dieren, geen modepoppen! Boos! Boos!
Als je je paaarden niet naar buiten laat, terwijl je wel beschikking hebt over een weide, dan vind ik dat echt dierenmishandeling. Als ze zo zuinig zijn op hun paarden, waarom hebben ze er dan geen dekje voor over zodat ze toch naat buiten kunnen?

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:08

VonDutch schreef:
En wij hebben het geweten, veulen van Tornado is net eraf + verkocht.. en we hebben er een bruine fries aan overgehouden..
Wegens dagelijkse weidegang natuurlijk, waar we niks aan konden doen.. maar de verkleuring is wel erg opgespeeld..
Hopelijk veranderd het snel, ik vind zwart toch wel mooier Knipoog
Als hij bruin is geworden, kan je hem dan nog zwart krijgen of is het dan al gedaan met de pret?

Het resultaat ; http://img254.imageshack.us/img254/1508/spa0614xo6.jpg

De bruine kleur gaat vanzelf weer een beetje weg. Net als de bruine kleur van mensen, die zijn inde winter ook weer wit! En zeg nou zelf, vind je het echt zo lelijk?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:39

Ik heb het zelfde maar dan met zwarte shetlanders. Mijn merrie was bij de hengst echt verschrikkelijk verkleurd. Echt bijna licht vossig op haar buik! Is weer bijna helemaal weg getrokken gelukkig, maar zonder er echt wat aan te doen.

Zelf spoel ik ze na het rijden altijd even af, water verbleekt niet in de zon, zweet bijt wel uit. Vinden ze vaak wel lekker ook Knipoog.
Verder doe ik er niets aan, gewoon lekker 24/7 buiten Lachen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:01

Tja, om een paard zijn welzijn af te nemen omdat ie zwart moet blijven vind ik eigenlijk te ver gaan.
Zorg dan dat de stallen goed ventileren en zet de paarden op zijn minst 's nachts buiten.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:28

Judje schreef:
Tja, om een paard zijn welzijn af te nemen omdat ie zwart moet blijven vind ik eigenlijk te ver gaan.
Zorg dan dat de stallen goed ventileren en zet de paarden op zijn minst 's nachts buiten.

helemaal mee eens! Ja

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:34

Ik geloof niet in shampoo`s etc.
Mijn donkerblonde haar wordt in de zomer ook lichter, tenzij ik een petje op doe Vork

Met een (vliegen)deken kun je ook tegen de zon beschermen
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 22-08-07 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:37

Weet je wat het is,met zwarte paarden in de zomer.
ze zweten, of worden gewassen,en daarna in het land gezet, dat wil ook wel helpen in het lichter worden.

En elke persoon die friezen kent, weet dat die dieren in de zomer lichter zijn als in de winter.
So what? het blijft het zelfde paard hoor!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:19

Ik ken ook iemand bij mij op dorp die haar paard niet met zonnige
dagen de wei opdoet omdat hij anders verkleurd..

Tjaa ik zelf zou het nooit doen maar goed! Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:04

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:06

klomp schreef:
hier wordt je paard echt zwart mee en blijft z'on 3 maanden zitten, veel friese fokkers gebruiken dit voor ze naar een keuring gaan;

http://www.jordenshippo.nl/estore/conte ... taal_ID=NL

Pfff, maar dan ben je wel een hoop geld kwijt als je meerdere paarden moet doen zeg!
€ 47,50 voor 475 ml! Nou jah, beter dan je paard alsmaar binnen laten staan in benauwde stallen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:08

tja, ik doe het zelf niet, maar weet dat dit echt werkt! je doet op zich lang met zón jerrycan, je hoeft niet het gehele paard ermee te wassen, je kan ook gewoon de delen bruin ermee wassen, zoals de zadelplek

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:11

Onze friese merrie staat nu 24 uur per dag in de wei, al enkele maanden. Ze is inderdaad lekker bruin geworden. Ik vind dat helemaal niet erg, met het verharen is het er zo weer af en lelijk vind ik het niet.

Echter hebben wij thuis een wei waar niet veel schaduw is smiddags als het het heetst is, onze friese ruin laten we daar dus echt niet staan. Die vind dat helemaal niks zo met zijn zwarte vacht in de zon. Hij zweet dan enorm en zit te drentelen om naar binnen te mogen want onze stallen zijn heerlijk koel. Daarom komt hij ook alleen sochtends vroeg of savonds laat buiten maar niet als ze zon fel schijnt.

noproblemo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:18

Wat een sukkeltjes he die friezen ze moesten gewoon schimmel worden, nee maar ik vind het zielig om ze binnen te laten staan, bij ons op de boerderij staat ook een fries maar die staat gewoon 24/7 buiten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:19

ben zelf ook in het bezit van twee zwarte paarden, deze staan nu met de felle zon ook niet overdag buiten, niet alleen vanwege het verkleuren (ze moeten nog naar de keuring in sept) maar ook omdat de zwarte kleur ervoor zorgt dat het eigenlijk te warm voor ze is, helaas is er niet echt veel schaduw op de wei. wel gaan ze sávonds als de echt felle zon weg is een aantal uurtjes naar buiten.
Dus het binnenhouden van zwarte paarden is echt niet alleen om ze zwart te houden maar ook een beetje behoud voor het dier zelf. Ga zelf maar eens met zwarte kleren in de zon staan.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:48

Niet mee eens Diesel, paarden verkleuren wel degelijk door de zon. De uv-straling tast altijd kleuren aan; op stoffen, haar en huid.
Ik vind het ook zielig paarden binnen te houden voor de kleur. Geen ze dan een kleurshampoo als de kleur zo belangrijk is voor de keuring Knipoog. Mijn Friesje loopt heerlijk buiten en hij krijgt in de zomer wat bruine haartjes, en in de winter heeft een dan een soort blonde 'uitgroei'in zijn manen Nagelbijten / Gniffelen . Ik vind het wel grappig eigenlijk. Maar het blijven dieren en ik ben ervoor om ze zoveel mogelijk op het land te houden en ze te geven wat ze nodig hebben. Een deken in de zomer kan ook verkoelend zijn, want die zwarte kleur trekt ook veel warmte aan Knipoog.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:06

Hier in de buurt staan in de zomer ook gewoon friezen buiten en die zijn nog gewoon zwart hoor, die staan er elk jaar en verkleuren niet....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:02

Persoonlijk vind ik het vaak zieliger om ze in de snikhete zon te zetten dan ze binnen te houden. Mijn witte merrie staat ook vaak overdag niet buiten. Zet je ze buiten, gegarandeerd dat ze binnen een half uur de omheining gesloopt heeft en weer binnen staat. Te warm vindt ze niet fijn, en met de hoeveelheid dazen hier is het vaak niet verantwoord. Ben ik dan een dierenbeul?
Verder vraag ik me af of verkleuren de enige reden is om de paarden op stal te houden. Onze niet zwarte keuringspaarden komen ook niet in de wei namelijk. En dit is bij veel keuringsstallen zo. Dit vanwege de grasbuik, en de frisheid op de keuring.

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:42

Tiemen staat ook zo veel mogelijk lekker buiten, zomer en winter!
Bruin of zwart, maakt voor hem en mij niet uit, als we maar genieten! Pling

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:44

ja daar is toch spul voor: black as night Knipoog weet niet precies of ik het zo goed heb geschreven of dat er een K(night) voormoet bij dat product.

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:56

silverbrumby schreef:
ja daar is toch spul voor: black as night Knipoog weet niet precies of ik het zo goed heb geschreven of dat er een K(night) voormoet bij dat product.

Daar heb ik echt alleen maar hilarisch slechte ervaringen over gehoord. Ben wel benieuwd of er ook positieve reacties op zijn?

(Niet dat ik het ooit zou gaan gebruiken, maar sta altijd open voor goede argumenten om mijn mening bij te stellen) Knipoog

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:57

Ik heb overigens ooit gehoord dat het verkleuren van een fries veel meer te maken heeft met hormonen dan met de zon. Iemand?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:05

pablo7 schreef:
Dat is idd erg sneu, doe dan een vliegendeken ofzo op tegen het verkleuren .
Ik heb altijd maar zo iets van ja dan word ie maar bruin hoor pech. Het is wel minder mooi maar ja.

Vliegendekens helpen niet.
Ik ben zelf met de eigenaresse op zoek geweest naar een UV werende deken voor Casper (fries)
Dit omdat hij na zijn castrering bruin werd. Aangezien ik fanatiek wedstrijden met hem rijd had ik liever geen bruin paard...
Maar aangezien hij de boel altijd sloopt, leek ons een deken van dik in de €100 niet bepaald een goeie oplossing Clown
En mede dankzij dit geweldige zomerweer in Nl is het beperkt gebleven tot alleen onder het zadel.
Verder spoten we hem na het rijden af om al het zout en zweet weg te halen tegen het verkleuren.
Poedertjes en dingetjes helpen gewoon niet, is gewoon een roof op je portemonnee Knipoog
Een bepaalde shampoo wil wel werken, maar hier zit een soort verf in....

Verder las ik dat veel mensen het 'zielig' vinden dat deze op stal staan. Snikhete stallen lijken me af en toe een beetje overdreven Knipoog Er zullen heus wel wat stallen bij zijn waar het zo is, maar de meeste zullen er voor zorgen dat het een wat aangenamere temperatuur is.
En er staan zo veel paarden overdag op stal... Van gewone paarden tot de wedstrijdpaarden

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:32

Je had ook zo'n persoon in Amerika geloof ik en die had iets van 6 friezen en die waren altijd helemaal ingepakt. Van die dekens die UV-licht tegen houden. En een soort peesbeschermers (beetje de vorm van transportbeschermers en ze zijn van een soort dekenstof, die UV-licht tegenhouden).
Geloof dat het fijne dekens zijn en de paardjes blijven er mooi zwart onder Lachen

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:37

Misschien is dit wat?

Imperial vliegendeken met hals en hoofdkap

DE238

Vliegendeken met dubbele voorsluiting, voering in het front (om schuurplekken te voorkomen) buikflap, 3 kruissingels en lieskoorden, ruime staatflap. Voorzien van vaste hals, met uitsparing voor de oren. (zodat de hals ook tijdens het grazen volledig afgedekt blijft.) Samen met de hoofdkap is uw paard optimaal beschermd. De stof heeft een fijne maas, is zeer sterk, UV en warmte werend. De kleur is zilver met een navy bies.
Maat 125, 135, 145, 155, 165

Normale Prijs € 80.00
Kleur Grijs
Pirouette Prijs: € 69.95

Afbeelding

www.pirouetteruitersport.nl

Bucas Buzz Off Full Neck

BUCBUZ

De Bucas Buzz Off Full Neck is een super vliegendeken. Lichtgewicht, zeer sterk, met lieskoorden, buikflap en comfortabele voorsluiting. De stof is warmte en UV stralen werend.

De prijs is voor de deken, zonder het hoofdkapje, die kun je er desgewenst bijbestellen voor € 14,50

Maat 125, 135, 140, 145, 155, 165

Normale Prijs € 119.00
Kleur
Pirouette Prijs: € 99.00

Afbeelding

Amigo Bug Rug
Fijnmazige deken welke UV-reflecterend en vliegenwerend werkt. Uitgevoerd met los halsstuk. De deken heeft een zeer goede pasvorm. Verkrijgbaar in de kleur navy/ silver en de maten 175 t/m 210.

Van: € 84,95
Voor: € 65,00

Afbeelding
www.ooteman.nl