wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:55

Jolliegirl , de stands zoals jij ze beschrijft kwa gebruik vind ik nog net kunnen
tis even rusten, wat eten en drinken en verder lekker op het land of werken ....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:58

draumpje schreef:
Jolliegirl , de stands zoals jij ze beschrijft kwa gebruik vind ik nog net kunnen
tis even rusten, wat eten en drinken en verder lekker op het land of werken ....

Vaak werken, nja strandritten/ritjes

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:24

Was laatst op een stal waar ze nog stands hebben (en best veel ook) was een paard die was gaan liggen op dat ieniminie stukje en ook nog iets te ver naar achteren dus dat beest moest z'n hele hals strekken omdat ie natuurlijk vast zat en niet meer ruimte had (hij hing zegmaar aan de muur Huilen ). Vind t echt niks die dingen en hoop dat het snel verboden wordt om paarden zo te mogen houden Bloos

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:34

Vind stands ook helemaal niets heb zelf 3 ruime stallen (7x4) (5x4) (5x3)en heb deze gewoon los staan dus kunnen ze zelf beslissen of ze er gebruik van willen maken of niet.

annekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:16

bij ons op de manege, gebruiken ze de stands alleen om de pony´s in te poetsen en op te zadelen..
ze hebben dus gewoon een ruime stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:23

Een stand gebruikt als stal vind ik niet kunnen. Om even in te poetsen wel.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:24

Mindim schreef:

Paardje zou je maar klem zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:25

Mindim schreef:

Daar heb je toch een poetsplaats voor? Poetsen kan ook in de stal trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:01

Misschien verkeerd voorbeeld, ik doelde meer op de tijdsduur van het poetsen en ik dacht even aan het welzijn van het paard, niet aan dat van mezelf. Ligt ook een beetje aan de breedte van de stand er zijn namelijk ook genoeg mensen die hun paard in een of ander nauw gangpad poetsen. Wij hebben hier geen poetsplaats, is dan ook geen manege.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:08

stands nee!!!
mijn paard blijft er niet eens in staan.
je kan alles proberen hij onsnapt toch.

het moest een keer 1 week en dan zou hij een eigen stal krijgen nou na 3 uur vechten en 20 keer ontsnapt te zijn hebben we het opgegeven. en maar geruild met iemand anders zijn stal. hihih

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:15

Ik meen dat stands in het buitenland al lang verboden zijn. Dat zou in Nederland ook maar eens snel moeten gebeuren.
Trouwens, een stal van 3x3 is voor kleine paarden en ponies nog wel te doen. Maar voor die grote kanjers van tegenwoordig? Zou de standaard eigenlijk niet moeten zijn 2 x de schofthoogte is de minimale stalmaat ( zoals men dat in Engeland nu als norm heeft)?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:22

Ik vind stands makkelijk kunnen.
op onze manege staan ze ook zo.
de paarden zijn niet anders gewend.
dus het ligt er maar net aan. of je een verwend paard in een stand kan zetten? nee dat kan dan weer niet. dat beest krijgt claustrofobie.
maar als we het hebben of het goed is voor een paard is het wat anders.
toch zijn stands lang niet zo slecht als iedereen denkt.
ze kunnen liggen/staan/eten. mest word weggehaald. paarden hebben lang zat touw om te liggen en anders gaan ze maar iets naar voren liggen. maar we hadden het over wat goed is voor een paard. als het aan mij ligt is het beste wat een paard kan krijgen de vrijheid. geen zadel/stal/voer. maar zelf eten zoeken en grazen. dát is pas goed voor een paard.
ik vind een stand gewoon kunnen.
vroeger stond elk beest zo, ze stonden zo eeuwenlang en toen klaagde ook niemand. nu wel ? ja. omdat de paarden tegenwoordig watjes gemaakt worden. met de wollendekentjes.
en extra vitamientjes. en meteen de VA erbij wanneer het paard kucht. dan heb ik liever een paard wat tegen de kou/vorst kan tegen de regen en tegen een koudje dat wel in een stand staat en gewoon contact heeft met het buurpaard. en dat paard ook kan aankijken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:36

Jolandaa_ schreef:
dus het ligt er maar net aan. of je een verwend paard in een stand kan zetten? nee dat kan dan weer niet. dat beest krijgt claustrofobie.
ze kunnen liggen/staan/eten. mest word weggehaald. paarden hebben lang zat touw om te liggen en anders gaan ze maar iets naar voren liggen. maar we hadden het over wat goed is voor een paard. als het aan mij ligt is het beste wat een paard kan krijgen de vrijheid. geen zadel/stal/voer. maar zelf eten zoeken en grazen. dát is pas goed voor een paard.
vroeger stond elk beest zo, ze stonden zo eeuwenlang en toen klaagde ook niemand. nu wel ? ja. omdat de paarden tegenwoordig watjes gemaakt worden. met de wollendekentjes.
en extra vitamientjes. en meteen de VA erbij wanneer het paard kucht. dan heb ik liever een paard wat tegen de kou/vorst kan tegen de regen en tegen een koudje dat wel in een stand staat en gewoon contact heeft met het buurpaard. en dat paard ook kan aankijken.

AMEN!!!! Afgod Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:20

Mindim schreef:
Misschien verkeerd voorbeeld, ik doelde meer op de tijdsduur van het poetsen en ik dacht even aan het welzijn van het paard, niet aan dat van mezelf. Ligt ook een beetje aan de breedte van de stand er zijn namelijk ook genoeg mensen die hun paard in een of ander nauw gangpad poetsen. Wij hebben hier geen poetsplaats, is dan ook geen manege.

Daar zit wat in, liever in een stand poetsen, dan in een hauw gangpad. En als je geen poetsplaats hebt, is een stand een goed alternatief idd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:30

Jolandaa_ schreef:

Tegenwoordig hebben we iets meer kennis van paarden. Lijkt me dat we die kennis dan ook wel kunnen gebruiken.

En we hebben nu gewoon meer geld, kunnen ze beter stallen en beter aan hun behoeften voldoen. Daarbij was een paard vroeger om te werken, nu is het hebben van paarden meer hobby, we hebben ze niet meer nodig. Als je dan toch voor het houden van een paard kiest geeft je dat imo verantwoordelijkheid over het welzijn van het dier. en stands vind ik niet welzijns bevorderend...

Maar ik vind het beste voor een paard überhaupt niet op stal staan. 's Nachts ok, maar dan wel een ruime stal, waar een paard ook andere paarden kan zien, en niet tegen een kale muur aankijkt. Maar overdag zoveel mogelijk buiten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:34

Handig he! voor de manege houder, kan je gewoon een paard gezadeld laten.
Ik vind het te triest voor woorden.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:36

Tinkerloos schreef:
Je laat je paard toch ook niet de hele dag op de trailer staan?
Daar hebben ze namelijk net zo veel ruimte als in een stand:

Dat is een heel mooi voorbeeld! *LOL*
Vraag ik mij af of de mensen die er geen moeite mee hebben als een paard heel de dag in een stand staat hier ook geen problemen mee hebben?
Ga eens een poosje in een stal zitten waar de paarden in boxen staan, dan zie je hoeveel ze bewegen tussen de slaap en soesmomentjes door.
Stand vind ik dierenbeulerij en dat wordt alleen gedaan om zoveel mogelijk paarden per vierkante meter in een stal te proppen en daar geld aan te verdienen en te besparen.
Zo'n paard is niet gelukkig en ook als ze overdag op de wei staan staan ze nog zo'n 10 a 15 uur in een hokje die je kan vergelijken met een toilet waar je je bordje leeg eet en zittend moet slapen.
Daar komt nog bij dat een paard geen vast slaapritme heeft en staat zich dus de halve nacht rot te vervelen.
Stands? Zielig en afbreken die rotdingen!

@ Jolanda, vroeger hadden ze geen enkel respect voor het welzijn en de gevoelens van een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:39

Ik ben het HELEMAAL met jou eens, Achilles...

en idd... vroeger werd een paard 'gebroken'. Doen we nu ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:47

Jolandaa_ schreef:

Jemig wat weer een vergelijking. Tja vroeger deed men ook de was in een tobbe, daar gebruiken we tegenwoordig wasmachine voor, doen we tegenwoordig ook niet meer met de hand. We zijn wat verder ontwikkeld hoor!
Ik vind idd ook dat sommige paarden wel heel erg met fluwelen handschoenen worden aangepakt, maar ik vind dat stalling wel een belangrijk punt is. In veel boxen kunnen paarden elkaar gewoon zien en besnuffelen hoor. Een box heeft niks met een verwend paard te maken. Dit is tegenwoordig standaard, ik denk dat je met de stand een uitzondering bent.

Ik neem aan dat Jelske in een stand staat? Ik zie in je profiel dat je een zorgboerderij wilt beginnen in de toekomst, ik hoop dat je dan maar niet met stands gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:01

Vroeger werd er gewoon niet over nagedacht
Niet in verdiept. Men was vaak al blij zelf brood op de plank te hebben, dan wordt er gewoon niet nagedacht over een dier.

Al moet ik zeggen dat het paard vroeger bij opa gewoon hele dagen in de wei stond als hij niet hoefde te werken.
En de stal was ook geen stand.

En wij hebben een huis gekocht waar nog een oude stal bij staat van vroeger, ook daar zat nog een paardenstal in, daar is nu mijn wasplaats en ik kan je zegen, mijn wasplaats is niet klein Lachen

Dus dat vroeger alles op stands stond..nee ook niet Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:12

Laat ik nu denken dat stands allang verboden waren? Ik ben helemaal verbaast eigenlijk dat dat nog niet zo is!

En wat betreft die post over 'vroeger deden ze het ook zo' (heb even geen zin om weer terug te klikken en te quoten) alsjeblieft zeg.

Zullen we dan alle dieren maar weer gaan behandelen als vroegah? Want toen was alles veeeeeel beter!

Yeah right.

Paarden die niet de hele dag op het land kunnen om de een of andere reden horen zich gewoon te kunnen bewegen en horen in een ruime box. Dat is toch wel het minimum wat je die dieren kunt bieden!

Er is nou werkelijk geen ENKEL voordeel te verzinnen om stands in stand te houden. Enkel nadelen. En de ruimtebesparing noem ik geen voordeel.

Stands: het zo verboden moeten worden!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:15

tegen, ze kunnen hoogstens een stap naar voren en naar achter doen. Ze staan de hele tijd, hebben vaak net te kort touw om te kunnen liggen....ik vind het absoluut niet paardvriendelijk!

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:18

Stands zijn gewoon uit de tijd. We weten nu beter, dus moeten we het beter doen.
Het is natuurlijk wel lekker goedkoop, je kan veel ponys kwijt op een relatief klein stukje.
Meestal komen de ponys er alleen uit als ze voor de les worden gebruikt.
Ik weet nog wel van vroeger toen ik op een manegepony reed, als we in de buitenbak gingen rijden (lekker mul zand) kregen we standaard een zweepje mee omdat de meeste ponys meteen wilde gaan rollen.
Als ze nou gewoon wat meer bewegingsvrijheid in (en buiten) de stal hadden, was dit natuurlijk niet gebeurd.
Ik vind het al erg als mijn paarden een nachtje op stal moeten staan, ik weet 's morgensvroeg niet hoe hard ik naar de stallen moet rennen om ze te 'bevrijden'!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:23

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-07 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:25

Jolandaa_ schreef:

Er zit toch wel verschil tussen een watje van je paard maken en de ruimte die een paard nodig heeft om normaal te kunnen staan bieden he.

Maarja, als je zoveel mogelijk paarden op een klein stukje grond wil hebben is dit voor de mens natuurlijk ideaal.
Vroeger gebeurde het toch ook dus het is totaal niet slecht OK dan! Zij zijn groot en ik is klein!
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 16-08-07 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt