Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:19

_Skess_ schreef:
een paard hoort in de wei en niet op stal!

Paard hoort ook niet met een mens op zijn rug rondjes rond te lopen in een binnenbak duhhh Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:20

Door de tralies vind ik niet onder contact vallen.
Lekker bij elkaar kroelen, wat klieren bij elkaar, dat vind ik contact hebben Ja

En idd tita, dat hoort ook niet
Dat is al omdat wij mensen dat perse willen.
Moeten we dan de rest van het paard zijn ook nog af gaan pakken?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:20

hehe..maar een paard moet wel een groot deel van de dag in de wei kunnen lopen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:21

Prinslover schreef:
luna1 schreef:
het gata in mijn ogen niet zozeer om weidegang maar om uit die stal te zijn en wat tijd voor hun zelf met maatjes te hebben.
tis niet erg als ze geen gras hebben maar wel als ze geen sociale contacten en tijd voor zichzelf hebben.
dat vind ik belangrijk en sja als je dat je beest niet kunt/wil gunnen wat voor eigenaar ben je dan?
ik vind het eigenblijk heel egoistisch......

gr gemma

Paarden kunnen elkaar trouwens wel zien en aan elkaar ruiken door de tralies. En komen geregeld samen los in de bak te lopen om met elkaar te spelen. Dit is zeker niet ideaal, maar in die situatie moet je toch wat.

dat snap ik maar bekijk het eens uit een paard zijn vizier....

23 uur per dag op stal ....
1 uurtje eruit en dan moet je luisteren zoniet krijg je op je flikker,bij wijze van spreken.
ik heb een hoop meegemaakt en gezien en ik heb altijd gezegd als ik mijn beest moet opsluiten omdat er geen plek is gaat hij of weg of ik verhuis.
oip dit moment is het voor mij ideaal ze staan aan huis hebben een groot weiland waar ze nu continu op staan en swinters gaan ze 7 uur sochtend tot 10 uur savonds naar buiten dit verschilt soms maar niet veel.
kan ik ze dat niet meer geven dan zoek ik iets anders zodat ik dat wel wat het me ook kost........

gr gemma

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:21

runningkawa schreef:
tita schreef:
RK laten we wederom realistisch zijn moet iemand die een eigen paard wil elke dag min 30-40-50-60 min rijden om bij zijn paard te komen.

Veel mensen werken fulltime en hebben echt geen tijd om 1.5 uur te rijden en in de file staan

En grond is hier duur en men gebruikt het liever voor huizen

Ja ik ben realistisch
Waarom zou iemand zover niet rijden?
Die iemand wil toch een paard, dat paard niet die iemand Lachen

overigens vind ik 30 min al helemaal niet lang...wie is er allemaal in 5 min op stal?

poeh de mijne staat 15 km verder dus ong 20 min rijden tja in de winter geen weidegang dan moet ik richting Utrecht of Breda tja de A27 dikke file
Nee RK ik ga echt geen 1 uur in de file staan omdat mijn paard in de winter ff in de wei kan lopen kom ik daar aan is ie zeiknat geregent en dan kan ik weer naar huis weer een uur in de file staan.

En let wel als je 40 uur werkt en nog reistijd heb, blijft er altijd weinig tijd over

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:23

Zoek je een stal dichterbij Knipoog

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:24

RK laten we wederom realistisch zijn moet iemand die een eigen paard wil elke dag min 30-40-50-60 min rijden om bij zijn paard te komen.

Veel mensen werken fulltime en hebben echt geen tijd om 1.5 uur te rijden en in de file staan

En grond is hier duur en men gebruikt het liever voor huizen
[/quote]

Ja ik ben realistisch
Waarom zou iemand zover niet rijden?
Die iemand wil toch een paard, dat paard niet die iemand Lachen

overigens vind ik 30 min al helemaal niet lang...wie is er allemaal in 5 min op stal?[/quote]

poeh de mijne staat 15 km verder dus ong 20 min rijden tja in de winter geen weidegang dan moet ik richting Utrecht of Breda tja de A27 dikke file
Nee RK ik ga echt geen 1 uur in de file staan omdat mijn paard in de winter ff in de wei kan lopen kom ik daar aan is ie zeiknat geregent en dan kan ik weer naar huis weer een uur in de file staan.

En let wel als je 40 uur werkt en nog reistijd heb, blijft er altijd weinig tijd over[/quote]

sorry dat ik het zeg,is puur mijn mening ik val je niet aan ofzo Knipoog .dat vind ik egoistisch als je dat niet voor je dier overhebt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:24

Ja en?
Ik heb in het verleden ook 40 uur gewerkt (alleen nu door ziekte niet, wauw wat een luxe, mag ik weer 40 uur aub? ) en was alleen in het bezit van een brommertje...
Ondanks dat mijn paard elke dag buiten kwam, ging ik toch elke dag...en dat duurde wel wat langer met een brommertje...door weer en wind...
Dus moet ik nu onder de indruk raken van de reistijd ofzo? Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:25

_Skess_ schreef:
Zoek je een stal dichterbij Knipoog

lezen het gaat erom dat er in de buurt een stallen met weidegang zijn en vraag RK of zij het realistisch vind dat men soms 30-40-50-60 min moeten rijden om bij hun paard te komen

Stippie1

Ik heb 2 paarden op een manege staan in een stad. Maar de manege paarden en pony's gaan hier elke dag na het lessen het land op en worden en 's ochtends weer afgehaald, lopen dus genoeg buiten.

Eigen paarden daarentegen is eigen beslissing. Je hebt hier ook de mogelijkheid om een klein landje te huren (1 a 2 paards landjes). Mijn paarden gingen eigenlijk nooit het land op (1 ervan mag sowieso niet bij de manegepaarden ivm risico blessures omdat het erg duur sportpaardje is, maar wordt veel losgegooid en gereden) Maar vorig weekend dacht ik wat leuks te doen voor m'n paard, hem lekker bij de managepaardjes te gooien, het was heerlijk weer dus lekker naar buiten na het rijden. Nou paard dook paar uur later mooi de sloot in en nu zit hij onder de snijwonden en heeft een peesbeschadiging.
Nou voor mij geen weidegang meer. Okee ik heb nu toch zo'n privelandje gehuurd, omdat dat arme beestje weken danwel maanden niks meer kan doen, dus mag hij paar uur per dag daar staan. Waar hij overigens echt strontchagerijnig van wordt.

Maar dus, nee mijn paarden mogen niet het land op waar een sloot omheen zit. Nu dus wel op een klein stukje, met waterbak.
Natuurlijk is het voor een paard heerlijk om buiten te lopen. Ik heb helaas een niet al te slim beessie Haha!

Maar goed, ook toen ze niet het land op gingen waren ze veel buiten (rijden, longeren en los in paddock)

tita

LUNA1 de mijne staat in de zomer gewoon op het land hoor 5-8 uurtjes dus zo egoistisch ben ik niet

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:26

Bij ons in de weide omgeving vindt je bijna geen maneges zonder weide eig... Ik woon in België, tegen Brussel dus het is hier toch ook wel redelijk stedelijk...
Waar ik nu sta staan alle paarden 's nachts op stal en de eigenaars van de manege zetten alle paarden dan per 2 of 3 op kleine stukjes weide overdag. Clown

En op mijn vorige manege daar waren wel weide's maar daar mochten ze enkel op als het goed weer was en dan moest je dat zelf doen ook Bloos
Dus ik vind dat je niet perse weidegang moet hebben, maar dat je er wel voor moet zorgen dat hij genoeg buiten komt, zoals eens een wandeling aan de hand mee doen ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:27

Mijn vriendin heeft haar paard bij mij staan
ze woont dus 45 auto min. zonder file bij me vandaan.
Ze komt niet elke dag omdat ze weet dat hij de hele dag buiten staan en totaal verzorg word.
Dat kan dus ook. Zij werkt en heeft er een HBO studie naast, dus al stond hij op de hoek, kon ze nog niet iedere dag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:28

runningkawa schreef:
Mijn vriendin heeft haar paard bij mij staan
ze woont dus 45 auto min. zonder file bij me vandaan.
Ze komt niet elke dag omdat ze weet dat hij de hele dag buiten staan en totaal verzorg word.
Dat kan dus ook. Zij werkt en heeft er een HBO studie naast, dus al stond hij op de hoek, kon ze nog niet iedere dag.

ja maar nu zorg jij voor haar paard en jullie zijn vriendinnen.

Als ik op een stal gaat staan hier 60 km verderop...dan hoor ik persoonlijk nog gewoon elke dag te komen hoor.
Staleigenaar gaat niet mijn paard poetsen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:30

tita schreef:
_Skess_ schreef:
een paard hoort in de wei en niet op stal!

Paard hoort ook niet met een mens op zijn rug rondjes rond te lopen in een binnenbak duhhh Tong uitsteken

Maar om een paard ook de vrijheid te geven die hij verdient, hebben we de wei uitgevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:31

Ik poets haar paard ook niet (knuffel hem wel, maar zou ik ook doen bij het paard van een vreemde)
Met verzorgen bedoel eten geven, stal doen en binnen en buiten zetten
Dus het gewone vol pension idee.
Zo had ik Kawa voorheen ook staan.
Hoefde in principe alleen maar te rijden, de rest werd gedaan en daar betaalde ik ook voor.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:31

nou dan mag iemand mij hier in de randstad wijzen op een stalling waar mijn paard dag en nacchtin het land kan, zomers eswinters.

met veel moeite heb ik ene stalling kunnen vinden waar de paarden ook in de winter de hele dag buiten staan (in een paddock).

Nu is het bijna dieren mishandeling om je paard bij ons in het land te gooien. Door de veen grond zak je zeker tot boven je knieen in de bagger (op het pad, daarna is het te doen... maar de paarden moeten dus over het pad het land in.....)

En dan is het nu zomer... in de winter is het neit eens mogelijk om over het land te lopen, das bagger zwemmen.

In de randstad ben je BLIJ als je een stalling hebt gevonden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. 9 van de 10 keer betaal je daar ook een godsvermogen voor omdat er relatief erg weinig ruimte is (in vergelijking met drente, friesland ed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:32

Wie heeft het over dag en nacht?? Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:33

Citaat:
In de randstad ben je BLIJ als je een stalling hebt gevonden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. 9 van de 10 keer betaal je daar ook een godsvermogen voor omdat er relatief erg weinig ruimte is (in vergelijking met drente, friesland ed)

Ja eindelijk iemand die het begrijp

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:36

't zal het paard geen hol uitmaken of ie overdag of 's nachts buiten staat hoor lijkt mij Nagelbijten / Gniffelen is meer voor ons eigen idee vaak

Echter, onze manege heeft járen geen land gehad om de paarden op te zetten, nu hebben ze de afgelopen.. 3 of 4 jaar wel 's zomers buiten gestaan, rond 1 uur gingen ze naar binnen voor de lessen en rond een uur of 10 gingen ze allemaal weer naar buiten! Sommige eerder omdat die niet meer in de lessen hoefden.

Nu wordt dit land volgebouwd..

Maar vorodat we dit land tot onze beschikking kregen stonden alle paarden en pony's minstens 1 ochtend in de week een paar uur met z'n allen in de grote binnenbak.. Zo kan het dus ook, als ze maar samen toch even lekker kunnen staan..

En je maakt mij niet wijs dat ze bij jullie geen paddocks hebben Nagelbijten / Gniffelen

Ik woon in de randstad. De manege gaat verhuizen en krijgt daar ook weer land, jeeeej! super dus!
Maar kan dus niet altijd.

Ik denk dat er altijd wel íéts te verzinnen is om de paarden toch een paar uur los te laten met elkaar...

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:37

Prinslover schreef:
Nee daar heb je gelijk in runningkawa, maar goed, het blijft natuurlijk een lastig verhaal. Ze kunnen hier wel paddocks aanleggen (duh Tong uitsteken ) maar de plek is er gewoon niet voor. Hier zie je overal huizen, helaas. Dat word dan toch maar verhuizen voor me haha! Ik wil niet voor dierenbeul gezien worden Clown

Maikeltje: Ja, de paarden komen zoveel mogelijk los in de binnenbak. De meiden onderling (en andere stalgenoten) regelen vaak wel met zn alle dat de paarden eruit komen. Vaak dan gaan ze per 2 lekker los in de bak om te spelen. Maar helaas zit je ook met mensen die willen rijden/longeren e.d. en niet te vergeten de lessen. En we beschikken alleen over 1 binnenbak. Bij ons gaan zelfs de manege paarden gaan dik een maand of langer op de wei in de zomermaanden. Gelukkig doet deze manege dat wel. Andere hier in de buurt niet, helaas.

Smurfje: Daar heb je gelijk in, zoveel maneges moesten dan worden afgeschaft! Niet alleen hier in ZH, maar ook in A'dam en andere drukke plekken. Geen paard kopen tsja, volgens mij is dat makkelijker gezegd dan gedaan toch? Nagelbijten / Gniffelen

Sanne, dat lijkt me ideaal geregeld bij jou op de manege Lachen

Ja hoor absoluut.
De prive paarden en pony's worden 's morgens tegelijk met de manegepaarden buiten gezet. (als je dat wil natuurlijk) En voor het voeren weer binnen gehaald, evt zou je ze na het voeren weer naar buiten kunnen doen als je dat wil. Of nog even een uurtje in de paddock o.i.d.
De 'kreupele' manege paarden en pony's mogen lekker 24/7 in het land staan.
Genoeg mogelijkheden dus gelukkig! Haha!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:39

Nou ik ben het wel zo'n beetje met iedereen eens. Al zeg ik zelf wel een paddock of een ruime bak is wel een vereiste. Tja ik zou het ook totaal niks vinden 24/7 binnen te moeten zijn. Dus waarom een paard wel?
Kijk als je paard zich in ieder geval lekker kan uitleven in een bak 1 keer per dag en dan wel voor een uurtje of 2 ja dan zou ik dit nog wel ok vinden.
Al neemt het niet weg natuurlijk dat als je in de randstad woont je een stuk minder snel stalling hebt gevonden voor je paard en dan ook nog is met weidegang of uitloop of dergelijke.
Tja zelf ben ik ook echt een enorme paardenfan maar ik zou zelf toch niet snel een paard ergens stallen als het paard niet 1 keer per dag naar buiten kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:41

tita schreef:
Citaat:

Ja eindelijk iemand die het begrijp

Hallo..jij hebt het over de hele dag op stal..zij over elke dag buiten, zelfs in de winter...mag ik dat een enorm verschil vinden??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:42

Lecheken schreef:
Bij ons in de weide omgeving vindt je bijna geen maneges zonder weide eig... Ik woon in België, tegen Brussel dus het is hier toch ook wel redelijk stedelijk...
Waar ik nu sta staan alle paarden 's nachts op stal en de eigenaars van de manege zetten alle paarden dan per 2 of 3 op kleine stukjes weide overdag. Clown

Rondom Brussel is het hartstikke landelijk joh Clown

Ik zit bij Antwerpen en moet ook een stukje rijden met de auto elke dag, maar ik doe het dus zoals Kawa beschreef: paard all in zetten zodat er geen must zit om elke dag te komen. Hij hoeft niet elke dag gepoetst te worden Knipoog
Er zit hier in de buurt wel een manege maar daar is ook geen wei bij en op maandag zijn ze ook nog dicht dus dan staat mijn paard meer dan 24 uur in zijn box.

Ik heb niet zo'n problemen met stal mits het paard er wel regelmatig uitkomt in bak of paddock, even uit kunnen bokken, beentjes strekken en lekker spelen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:45

Ik woon in een gebied waar het makkelijk is om weidemogelijkheden voor je paard te vinden. Ik weet dus dat ik makkelijk praten heb. Mijn paarden hebben 24 uur per dag een paddock (30x25m) tot hun beschikking met open stal en komen bijna dagelijks op de wei. Zelf zou ik geen paarden kunnen en willen houden die alleen maar op stal kunnen staan met maximaal een uurtje beweging per dag. Wel ben ik van mening dat een zandbak om de benen te kunnen strekken en met soortgenoten te staan genoeg is om een paard tevreden te houden. Een van mijn pony's is erg koliekgevoelig voor gras, dus altijd op de wei is niet voor ieder paard even goed.
Een buurman heeft dure sportpaarden en heeft regelmatig de paarden 23-24 uur per dag in een stal staan (even voor de duidelijkheid, de paarden worden verder prima verzorgd). Bij hem kan ik duidelijk het verschil merken als zomers de paarden een paar uurtjes per dag op de wei staan of 's winters 23 uur in de stal. Het gedrag en karakter van de paarden is dan heel anders. De paarden zijn sneller kreupel, hebben vaker een hoefzweer en hebben bijna allemaal stalondeugden.
Paarden zijn bewegingsdieren. Mocht je dan toch graag een paard willen hebben in een dergelijke omgeving, dan zou ik ervoor zorgen dat het paard dagelijks zoveel mogelijk beweging heeft door gebruik te maken van meerdere bijrijders. Juist de manegepaarden die meerdere uren per dag in de lessen mee mogen lopen, hebben op die stal in mijn ogen geluk. Zelf zou ik niet van mijn paard kunnen genieten. Ik begrijp echter wel dat niet iedereen de keuze heeft...