zondag is rustdag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Re: zondag is rustdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:52

Ik denk dat het voor het paard ook niet erg is, en zeker niet als je de dag ervoor of 2 dagen ervoor nog bent geweest. Het is maar 1 dagje, en voor mensen die het niet fijn vinden omdat ze in het weekend zoveel tijd hebben, ja dan zou ik zeggen ga naar een andere stalling.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:13

Ik vind dat het geen kwaad kan .
Maar ik vind het wel een beetje vreemd wat nou al wil je wedstrijde rijen op zondag ?

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:43

Ik zou daar niet gaan staan.
Wil 7 dagen per week naar paard kunnen en vooral op mijn vrije zondag.

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:44

is dat wegens het geloof? ik bedoel dat is toch ieder voorzich? of je nou wel of niet werk wilt verichten op zondag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:47

Als het paard gewoon in de wei komt en eten krijgt maakt het voor het paard niet uit.
Voor mezelf zou ik het nooit doen. Ook niet op stallen waar je met kerst ed. niet mag komen.
Het is mijn paard en ik wil er heen wanneer mij schikt Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:51

Ik zou zeggen rustdag is niet slecht hoor, als je er zeker van bent dat ze gemest en gevoerd worden is super.

Als ze hem in de zomer voor je in de wei zetten en binnen halen is geweldig.

Maar ik heb doordeweeks minder tijd en in het weekend doe ik vaak dingen waar ik normaal geen tijd voor heb.

Dus ik persoonlijk zou nooit voor een stal gaan waar ik op zondag niet mag komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:05

Ik ben ook ooit zo'n stalling (het ging om weidegang het hele jaar door, dus.....) tegen gekomen waar je op zondag niet mag komen. Tenzij je paard ziek is, dan zou het wel mogen, werd mij verteld. Aangezien ik juist in de weekenden vaak meer tijd heb voor mijn paard, vind ik dat niets. Bovendien wil ik mijn paard graag elke dag zien. Lachen

Natuurlijk maakt het mijn paard niets uit dat ik een dagje niet kom, als hij vrolijk in de wei staat. Maar zoals de zondag heilig is voor zo'n staleigenaar, zo heilig is mij, mijn weekend met mijn paard.
Dus nee, ik kies er niet snel voor, tenzij ik moet kiezen: of op het land en zondags een rustdag of op stal en er op zondag wel heen mogen. Ik heb vorig jaar voor die keuze gestaan en toen ben ik bijna wel naar die boerderij met weidegang en zondagsrust gegaan, maar gelukkig diende zich een andere oplossing aan (op de boerderij waar ik al stond: wel 24/7 buiten 's winters en op zondag gewoon mogen komen op wat voor tijdstip dan ook). Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:09

Ik zou daar zeker bezwaar tegen hebben, ik vind dat de keuze bij mij ligt wanneer ik naar mijn paard ga en niet bij de pensionhouder. Dat ze op zondag alleen overdag mensen over de vloer willen hebben, okee, maar dan nog zou er in sommige gevallen een uitzondering mogelijk moeten zijn (bijv. na een wedstrijd enz).
Bovendien wil ik ZELF garant staan voor het welzijn van mijn paard, ook op zondag.
Zou dus niks voor mij zijn, maar ben jij er al over uit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:20

De pensionhouder heeft wel het recht zijn/haar eigen regels te stellen, vind ik. En als je het er niet mee eens bent, moet je er niet gaan staan. Vervelend, maar waar.

Ik vind het zelf trouwens ook heel apart dat sommige pensionhouders daar moeilijk over doen, hoor. Het hebben van een paard en daar verantwoording voor dragen, houdt niet op op zondag natuurlijk. Clown
Ik zal daar dus ook niet voor kiezen. Tong uitsteken

Ik ken hier in een nabijgelegen dorp een hoop van die gereformeerde boeren en daar heb je dus ook veel van dat soort stallingen. Ik ken ook een stalling waar je dan op zondag wel mag komen, maar dan mag je niet mesten. Tja.... Cool
Ik vind het een beetje lachwekkend, maar het is wat het is en zo'n eigenaar bepaalt de regels op zijn erf.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:24

Als ik jou was zou ik eerst even uitzoeken hoe het 's winters gaat. En ook als je paardje ziek is en je bijvoorbeeld moet wandelen of medicijnen geven, mag je er dan wel bij?

Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden om op welke dag dan ook niet bij mijn paarden te mogen komen. Het leuke van een eigen paard vind ik namelijk dat je er naar toe kunt wanneer je wilt. Lachen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:07

Vindt het al irritant als ze openingstijden hebben ik heb altijd zo'n druk schema (ook in weekend Bloos ) dat ik het binnen de openingstijden die ze in het weekend stellen ,niet eens red. En ik rijd westrijden en dat is hier in de buurt altijd op zondag dus voor mij zou dat absoluut geen optie zijn ...

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:33

Bij mijn stal is het ook zo. Naja van de zomer vind ik het niet erg, dan staan ze toch heel de dag buiten. Maar van de winter vond ik het niks.. Maar nu heb ik afgesproken dat ik ze van de winter op de zondagen gewoon s'ochtends buiten mag zettten en s'avonds weer lekker binnen. Dat is wel weer beter.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:48

Ik zou het niet doen.
Ik vind sluitingstijden toch al vervelend.
Al zou het paard de hele Zondag op het land staan en word de box uit gemest dan nog wil ik dat er iemand is die mijn paarden goed bekijkt.
En idd...hoe zit het met ziekte??
Na een nare ervaring op mijn andere stal ga ik er namelijk niet meer van uit dat 'als het paard ziek is de regels dat even niet meer gelden'.
Dus nee, werk je zelf van te voren niet al te klem als je hier zelf over kunt beslissen.
Sommige staleigenaren zien een regel als regel en kijken dan niet meer naar de situatie van je paard.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:28

Een rustdag kan m.i. geen kwaad maar ik zou even goed navragen wat nu precies wel mag op de zondag en wat niet (vooral ook in de winter als het paard op stal staat)

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:39

Ik zou de nadelen en de voordelen met elkaar vergelijken.
Wat heeft de stal dat stallen uit de buurt niet hebben?

En ik zou er met de eigenaar van de stal over hebben..
Waarom zondag een rustdag is..
Uit geloof,paardwelzijn,enzz..

Zelf zou ik denk ik naar een andere stal gaan zoals jij al zegt omdat dat de dagen zijn dat je juist extra aandacht aan je paard kan besteden..

Succes,,

Groetjes,,

Rosanne

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:21

mijn paarden hebben bij ons thuis ook zonder rustdag, ivm geloof dus. úiteraard zal er bij ziekte wél gewoon de dierenarts komen(even ter verduidelijking; je mág van de kerk wél werken wanneer je dus dokter bent ed. dus het lijkt mij zéér onlogisch dat een staleigenaar je zou verbieden je paard te laten helpen op zondag!!!! dan moet hij echt de bijbel nog maar is een keertje lezen!!) maar voor de rest is het wel; gedenk de sabbat, dat gij die heiligt, 6 dagen zult gij werk verrichten, maar op de 7e dag is het sabbat, dan zult gij geen werk verrichten, nóg uw vee, nóg de vreemdeling die in uw poorten is. dat staat dus in de 10 geboden, ik houd mijzelf hieraan en ga dus niet op zondag uitmesten(is werk voor mij) of op mijn paard rijden(is werk voor mijn paard*en mij*), en ik kan mij dus ook voorstellen dat je dus de 'vreemdeling die in uw poorten is'(lees; pensionklant) ook verzoekt om niet te werken.

maar ik denk dus dat je bij deze stalling echt de veearts wel zal mogen laten komen bij acute gevallen(tuurlijk, is het voor mok zonder kreupelheid/dik been dan kan dat ook best wachten tot maandag vind ik, maar mag je het uiteraard wel even in komen smeren), of de hoefsmid wanneer er een nagel in zn hoef zit(het voorbeeld van een hoefzweer heb ik ook zo mn ideeën bij, lijkt mij dat die er op zaterdag toch ook al wel zat???) mag uiteraard gewoon komen. (of jij voor medicijnen ed).
kan me ook voorstellen dat het best wel te regelen is wanneer jij persé op wedstrijd wilt gaan, dat je hem dan dus even op mag komen halen. maar ikzelf zou het ook echt niet op prijs stellen wanneer iemand hier op zondag zou komen uitmesten, spullen invetten en is lekker hard in de bak zou gaan trainen..
maar komen om te voeren etc. vind ik eigenlijk dat je niet kan verbieden, dus echt een compleet verbod om op zondag te komen is toch niet echt mijn ding(ofja, alleen bij volpension, waarbij je dus echt alleen maar hoeft te komen om te borstelen/rijden/spullen invetten).

Flowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:29

Ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen om op zo'n stal te gaan staan. Voor het paard kan het vast geen kwaad, maar ik zou zelf willen weten of ik op zondag naar mijn paard wil of niet.....

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:30

ik vind het eigenlijk wel irrii.. stel je voor dat je een wedstrijd op zondag hebt! nou lekker Clown
maar ik snap wel dat die mensen dat doen, want voor hun is het dan ook rustdag en gaan ergens heen en willen dan geen mensen op de plaats. maar wel irrritant voor jou!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:39

Ik zou nooit op zo'n stal gaan staan met mijn paard. Ik wil naar mijn paard toe kunnen gaan wanneer ik dat wil, iedere dag dus Knipoog .
Verder vind ik het voor een paard ook niet zo goed een rustdag. Als ze gewoon buiten zouden komen, in de wei of los in de bak, zou ik er nog niet eens zoveel problemen mee hebben, maar als het een echte rustdag is voor de staleigenaren denk ik niet dat ze dat zullen doen. Het risico op maandagziekte (spierbevangenheid) wordt ook nog eens vergroot als je paard bijvoorbeeld de rest van de week een uur moet werken en op zondag ineens niets doet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:00

_sjors_ schreef:
Ik zou nooit op zo'n stal gaan staan met mijn paard. Ik wil naar mijn paard toe kunnen gaan wanneer ik dat wil, iedere dag dus Knipoog .
Verder vind ik het voor een paard ook niet zo goed een rustdag. Als ze gewoon buiten zouden komen, in de wei of los in de bak, zou ik er nog niet eens zoveel problemen mee hebben, maar als het een echte rustdag is voor de staleigenaren denk ik niet dat ze dat zullen doen. Het risico op maandagziekte (spierbevangenheid) wordt ook nog eens vergroot als je paard bijvoorbeeld de rest van de week een uur moet werken en op zondag ineens niets doet.

waarom zou je paard niet buiten komen dan? bij ons thuis worden de paarden ook gewoon op zondag in de wei/bak gezet, gevoerd en opgestrooid. alleen wordt er niet mee gereden of uitgemest..
en volgens mij hebben de meeste mensen voor hun paard wel 6 dagen werk, 1 dag rust niet? die 1e dag kun je dan toch op zondag plannen?

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:18

@boeflover: Ik versta onder een rustdag longeren, buitenrijden, stappen, op de wei of los in de bak bijvoorbeeld. Wel beweging in ieder geval maar niet werken. Met zo'n rustdag heb ik geen problemen, maar wel als mijn paard bijvoorbeeld op een rustdag niet buiten zou komen maar alleen eten/ stro zou krijgen en verder niks en dan nog het feit dat ik dan zelf niet zou mogen komen. Dat jij er wel voor zorgt dat de paarden verzorgd worden en naar buiten gaan wil niet zeggen dat dat overal gebeurt.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:45

ach opzich kan het geen kwaad voor je paard.
maar voor jezelf is het natuurlijk wel jammer!

_Fan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:50

mm dat lijkt me wel vervelend. het is je eigen paard, lijkt me toch fijn om er heen te kunnen wanneer je dat zelf graag wilt !

Montjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:07

Nouja, als je elke dag naar je paard gaat, is dat niet zo'n probleem, maar ik denk natuurlijk dat je je beestje wel elke dag wilt zien. Dat zou ik ook willen. Aldus mijn mening.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:01

Ik heb eens op een pensionstal gestaan waar ze overwogen om de deuren met kerst gewoon maar te sluiten (was niet van te voren gezegd, maar dat bedachten ze ineens) toen hebben we wel flink geprotesteerd. Het is al balen als je op vrije dagen niet naar je paard kan, maar bij hun zouden de paarden dan een dagje op stal blijven staan. Het was maar voor een dagje zeiden ze... Maar ja, ze kwamen daar in de winter zoiezo al niet buiten en als je dan een dag niet mag komen om te rijden en los te laten dan staan die dieren meer dan 48 uur achterelkaar op stal... DAt vond ik niet kunnen. Gelukkig hebben ze er na de protesten van afgezien de deur op slot te gooien...