Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:01

claudia25 schreef:
Ik snap het niet hoor waarom mensen der paarden moeten voeren voor het werk , geef het het erna als ie wat heb gepresteert dan wordt ie tenmiste beloond of krijgen ze daarna alweer eten????

Duh, de meeste eigenaren hebben hun paard in pension staan en hebben dus geen inspraak in wanneer er gevoerd wordt.
Belonen met voer vind ik flauwekul, mijn paard legt echt geen koppeling tussen dat ik vond dat hij braaf gewerkt heeft en dat hij eten krijgt. Die krijgt gewoon een kroel onder het rijden bij een geslaagde oefening.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:15

BlackEyed schreef:
Ik pluk mijn verzorgpaardje altijd direct uit de weide (ze loopt dag en nacht buiten).

Met poetsen en opzadelen zijn we zo rond de 30 minuten klaar.

Kan dit kwaad, om met een buik vol gras te werken?

Gras is ruwvoer én je paard is goed gewend aan gras. Twee redenen waarom het geen probleem moet zijn om met een buik vol gras te gaan rijden.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:09

Needje schreef:
Derma schreef:
Ik voer na het rijden als ik niet wil wachten en anders let ik er niet specifiek op hoelang ze na het eten nog tijd hebben om te verteren. Ik kan niet me hele leven aanpassen aan de paarden. Ik moet ook wel eens gelijk na het eten op het paard en daar heb ik na 5 minuten ook geen last meer van.

Verward Ik vind dit een beetje een rare opmerking. Jij kiest voor een paard. Een paard niet voor jou. Beest moet zich al op alle mogelijke manieren zich aanpassen aan jou. Dan kan je je ook best proberen zo veel mogelijk aan te passen aan je paard.

Ja is een beetje bot gezegd misschien, ik probeer het mijn paarden wel zoveel mogelijk naar hun zin te maken hoor. Is ook helemaal waar wat je zegt, alleen ik ga niet perse 2 uur wachten na het voeren als het eens zo uit komt, maar meestal worden ze dus na het rijden gevoerd. Mijn paard krijgt zowiezo geen brok, alleen een beetje muslie, wat dus al lichter verteerbaar is en veel ruwvoer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:19

Ik vind echt dat men moet wachten met rijden! Zelf wacht ik een half uur tot een uur voordat ik dan ga rijden, en mijn reden is gewoon omdat ik ook niet ga sporten met een volle maag, denk dat iedereen wel weet hoe vervelnd dat kan zijn.
Het eten moet eerst eens zakken.
Ook lijkt het me niet fijn voor het paard als je na het eten direct zadel opdoet en gaat (aan)singelen.
Ik heb t wel over een normale portie voer en niet over een handje vol.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:21

als ik moest wachten een tijd nadat mijn pony gegeten had dan kon ik nooit meer rijden Knipoog

pony staat in de wei en eet dus de hele dag!!
en in de winter eet hij de hele dag hooi .

dus ik ga fijn rijden wanneer ik daar zin in heb,of meneer nou gegeten heeft of niet.
Tong uitsteken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:33

ellepel schreef:
als ik moest wachten een tijd nadat mijn pony gegeten had dan kon ik nooit meer rijden Knipoog

pony staat in de wei en eet dus de hele dag!!
en in de winter eet hij de hele dag hooi .

dus ik ga fijn rijden wanneer ik daar zin in heb,of meneer nou gegeten heeft of niet.
Tong uitsteken

De wei is toch wel iets anders dan als paard net brok heeft gehad lijkt me.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:38

Idd, dan snap je het verschil tussen krachtvoer en ruwvoer niet helemaal...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:42

maar als mijn pony net een halve schep muesli gehad heeft kan hij best lopen hoor.
dat volume is zo klein.
kan best Knipoog

ik kan ook lopen met 2 boterhammen achter mijn kiezen en een appel.

denk pas als je grotere hoeveelheden voert dat het een ander verhaal gaat worden,maar bij gewone normale hoeveelheden kan het volgens mij best

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:43

In principe wacht ik zeker een half uur voor ik ga rijden. Ik sport zelf ook niet graag met een volle maag Knipoog Maar er zijn hier paarden die maar een handje brok krijgen, dan ga ik echt niet wachten. Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel ze krijgen. Ik probeer het altijd zo te regelen dat ik rijd voordat ( of tijdens ) het voeren, zodat ik niet hoef te wachten.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:51

Gister had ik dit probleem ook al. Ik hoorde dat er gevoerd werd, dus ik haalde het paard maar uit stal zodat hij te eten kreeg na t springen. Heb toch n handje voer aan hem gegeven. Ik vond hem een beetje zielig. Koe
Maar toen liep ik dus naar de bak, (ik was een beetje vroeg), maar toen zag ik de rest van paarden die ook meereden gewoon eten. En dat was nog maar n kwartiertje voor de les. Ik wist niet echt wat ik moest doen. Want vroeger toen ik op n andere manege reed werd me altijd op het hart gedrukt dat ik zeker een half uur moest wachten na het eten, er werd ook altijd wel rekening mee gehouden met de manegepaarden, niet dat er nou altijd precies op gelet werd.
Mjaa, ik denk dat als je het zo geleerd werd dat je t moeilijk anders kan gaan doen. Vork

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:01

ellepel schreef:
maar als mijn pony net een halve schep muesli gehad heeft kan hij best lopen hoor.
dat volume is zo klein.
kan best Knipoog

ik kan ook lopen met 2 boterhammen achter mijn kiezen en een appel.

denk pas als je grotere hoeveelheden voert dat het een ander verhaal gaat worden,maar bij gewone normale hoeveelheden kan het volgens mij best

Lees even mijn reactie eerder in dit topic over voeren tijdens endurancewedstrijden. Misschien wordt het dan duidelijk dat het niet zozeer om de hoeveelheid gaat, maar om het gemak waarmee het verteerd wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:02

Deze reactie bedoel ik:

Karin schreef:
In de endurance wordt er tussen de rondes door gewoon gevoerd. De darmen moeten op gang blijven en de energievoorraad moet aangevuld worden voor de volgende ronde. Maar dan wel licht verteerbaar voer zoals muesli of slobber (geen brok, dat verteert langzaam en kan bij arbeid als een steen op de maag liggen) en vooral veel ruwvoer (hooi, gras, lucerne).

Zie ook dit topic, daar staan heel zinnige opmerkingen in: viewtopic.php?f=110&t=690449&hilit=krachtvoer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:05

ohw oke, maar dan zat ik dus wel goed met mijn reactie toch?
glucose dip ben ik van op de hoogte,bij langere buitenritten laat ik mijn dier ook altijd grazen tussendoor.
merk dat dat toch beter werkt voor hem.

ja die glucose dip ken ik..
in elk geval bij mezelf,dus weet ik ook hoe dat bij een paard werkt
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-08-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:06

mijn paard krijgt amper krachtvoer.. omdat mijn paard altijd al vol energie zit..
ze krijgt meusli zonder eiwitten en haver enzo (pavo) en een handje brokken..
als ik meteen na het eten ga rijden doe ik dit wel.. maar rij dan altijd ff eerst rustig een 10 min in stap met figuuren enzo..
veel mensen bij mij op stal pakken het paard inderdaad meteen na het eten en gaan rijden..
heb nog geen verhalen gehoord over dat het mis is gegaan of zoiets..
zelf wacht ik liever wel wat langer.. het ligt er maar net aan hoe ik zit met mijn eigen tijd.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:22

Als het dan toch samenloopt, wacht ik tot een half uur na het eten en ga dan op mijn gemakje poetsen en heel rustig opzadelen. Dan is dat uurtje wachten zo om.
Of tussentijds voer klaarzetten/stal mesten/whatever...
Ik vind het echt not-done om direct na het voeren (van krachtvoer, zie mijn eerdere posts) te gaan rijden, daar moet je zelf toch ook niet aan denken? (" Zo, je bord spaghetti is op, hup naar buiten en hardlopen maar! Vork ")

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:35

Ja, ik wacht wel een paar uur na het eten. helaas kunnen vele maneges hier geen rekening mee houden, want lessen = geld, en geen lessen = geen geld..

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:37

Ik wacht altijd een uurtje en als ik echt intensief wil gaan rijden 2 uur. Maar meestal rijd ik rustg buiten dus dan vind ik een uur voldoende!

misvha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:35

maakt het trouwens veel uit of je gelijk na het rijden voert?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:03

Blue_Dreamer schreef:
Ja, ik wacht wel een paar uur na het eten. helaas kunnen vele maneges hier geen rekening mee houden, want lessen = geld, en geen lessen = geen geld..

Dat is dan gewoon slecht van die manege. Bij ons beginnen de lessen pas ruim na voertijd, vlak na het voeren worden simpelweg geen lessen gepland, omdat de paarden dan toch niet lekker lopen.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:36

1 uurtje na het eten wachten, daarna gaan rijden is prima.
Het kan namelijk gebueren dat als je gelijk na het eten gaat rijden, paarden er ook nog koliek door kunnen gaan krijgen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:53

Als ik 's morgens om 9uur ga rijden, zijn ze om half8 al gevoerd.
Als ik 's avonds ga rijden, krijgt ze iets minder als normaal. De rest krijgt ze dan na het rijden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:56

misvha schreef:
maakt het trouwens veel uit of je gelijk na het rijden voert?

Volgens mij niet, als je paard goed op adem is en weer ontspannen is.

Flowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:31

Ik bekijk het zo, je gaat zelf toch ook niet volop sporten met een volle maag??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:35

Meestal probeer ik ervoor te zorgen dat ik optijd ben voor het middagvoer.
Ik pluk hem uit zijn stal voordat ie gaat eten Haha!

Soms lukt het niet en dan ga ik gewoon poetsten en zadelen ik zorg ervoor dat het voedsel minimaal 0.5 uur verteerd is.

Tja ik heb geen tijd om 1-2 uur te moeten wachten voordat ik kan rijden.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:46

Ik rijd nooit op mijn paard als die net gegeten heeft. Ook als ik wedstrijd heb wordt erg bijtijds gevoerd zodat mijn paard niet met een volle maag hoeft te starten.