ik denk dat iedereen uiteraard bedoeld ALS de omstandigheden het toelaten en het daarom er niet bijtypt, lijkt mij (en de rest ook neem ik aan) namelijk wel logisch
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
xKatleentjex schreef:Mijn paard (warmbloed) staat 364 dagen per jaar 7/7 buiten, zonder deken, met inloopstal. Gaat prima, meer nog, minder last van verkoudheden etc dan toen ze bij elk habbekratsje op stal stond.

Helma_Edda schreef:xKatleentjex schreef:Mijn paard (warmbloed) staat 364 dagen per jaar 7/7 buiten, zonder deken, met inloopstal. Gaat prima, meer nog, minder last van verkoudheden etc dan toen ze bij elk habbekratsje op stal stond.
waarom staat ze dan 1 dag niet in de wei?
elk paard kan de hele winter ook in de wei.. toch?
Alwiene schreef:Vrijwel elk paard (elk ras) kan 24/7/365 buiten staan, een uitzondering daargelaten.
Maar wel een paar "eisen"
Niet een stalpaard in de winter opeens naar het land gooien, de overgang is dan te groot. Doe je het rond deze tijd van het jaar zodat ze nog kunnen wennen prima.
Ze moeten een plekje hebben waar ze droog kunnen staan, niet droog van boven, maar droog van onderen, droge voeten dus. Niet gedwongen altijd in de blubber!!
Ze moeten enige schuilmogelijkheid hebben, dit kan een schuilstal zijn, maar ook gewoon bomen of iets anders wat enige beschutting biedt tegen extreme warmte en neerslag.
Edit: Overigens wordt dit niet door iedereen gewaardeerd, zo mocht ik gisteren niet eens naar een te koop staand paard komen kijken omdat men gehoord had dat ik het dier 24/7/365 buiten wilde zetten en dat wilden ze hem niet aandoen...
vrijevogel schreef:mijn vraag luid al?? vind je dat een paard WEL of NIET 24/7 naar buiten kunnen in de winter??
en als je paard 24/7 buiten staat. ...met of zonder deken???
- warm of koud bloed??
groetjes..
ikke schreef:Hester schreef:Wist je he, paarden komen oorspronkelijk uit 't wild, niet uit een box
Wist je, hè; paarden worden in het wild zelden 20 jaar oud..........

Meer dat het afweek van wat zij gewend zijn en de gevoelens van de pony op een menselijke manier benaderd werden. (Kan ff niet op goede woorden komen, hoop dat je snapt wat ik bedoel)
,
anniee schreef:@ xMarjolijn
Je paard hoeft niet droog te zijn om hem buiten te zetten, wel moet hij goed afgekoeld zijn. Als je het paard zonder deken in de wei zet transporteert het paard het zweet naar de puntjes van zijn vacht en zodoende is zijn huid zelf dus droog = niet koud.
Lees hier maar eens over op paardnatuurlijk:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm