paard in de winter WEL of NIET 24/7 buiten ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Re: paard in de winter WEL of NIET 24/7 buiten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:59

@ ikke
ik denk dat iedereen uiteraard bedoeld ALS de omstandigheden het toelaten en het daarom er niet bijtypt, lijkt mij (en de rest ook neem ik aan) namelijk wel logisch Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:13

ik zet een stuk van de wei af, zodat ze neit alles kapotlopen, maar dan blijven mijn 2 drachtige kwpn-ers wel 24/7 buiten in de winter hoor, met riante inloopstallen en onbeperkt hooi/kuil en flink brok.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:15

Hier blijft ze wel 24/7 in de winter buiten staan. Ze is het gewent en ik zie geen probleem. Mocht er weer een keer in weeralarm komen is er waarschijnlijk wel een mogelijkheid om haar een nachtje op stal te houden, al is het maar voor m'n eigen gemoedsrust. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tellie op 03-08-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:16

mijn paarden staan ook dag en nacht buiten, winter en zomer, zonder dekens Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:18

Mijn paard (Arabier) staat 24u op 24 en 7 dagen op 7 buiten, zowel in de winter als in de zomer. Hij heeft een loopstal om in te schuilen wanneer hij wil.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:27

Die fjord van mij heeft vanaf de geboorte slecht 2 weken stal gezien, bij het spenen en met de castratie.
Hij is ondertussen 2,5 jaar oud.
Dadelijk met rijden krijgt hij wel een deken op ivm de hoeveelheid vacht die hij anders aanmaakt.
Verder staat er op het land ook een aantal engelse volbloeden met deken en een paar volbloed veulens zonder deken.
Verder is er op het land een schuilstal aanwezig en s'winters onbeperkt kuil/hooi

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:37

xKatleentjex schreef:
Mijn paard (warmbloed) staat 364 dagen per jaar 7/7 buiten, zonder deken, met inloopstal. Gaat prima, meer nog, minder last van verkoudheden etc dan toen ze bij elk habbekratsje op stal stond Lachen .

waarom staat ze dan 1 dag niet in de wei? Clown

elk paard kan de hele winter ook in de wei.. toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:20

Helma_Edda schreef:
xKatleentjex schreef:
Mijn paard (warmbloed) staat 364 dagen per jaar 7/7 buiten, zonder deken, met inloopstal. Gaat prima, meer nog, minder last van verkoudheden etc dan toen ze bij elk habbekratsje op stal stond Lachen .

waarom staat ze dan 1 dag niet in de wei? Clown

elk paard kan de hele winter ook in de wei.. toch?

Nee! Het hangt af van het individuele paard en de omstandigheden waarin het gedwongen wordt te leven!

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:57

Het kan wel. MAar ik doe het nooit, omdat die van mij word geschoren Tong uitsteken

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:00

Vrijwel elk paard (elk ras) kan 24/7/365 buiten staan, een uitzondering daargelaten.
Maar wel een paar "eisen"

Niet een stalpaard in de winter opeens naar het land gooien, de overgang is dan te groot. Doe je het rond deze tijd van het jaar zodat ze nog kunnen wennen prima.

Ze moeten een plekje hebben waar ze droog kunnen staan, niet droog van boven, maar droog van onderen, droge voeten dus. Niet gedwongen altijd in de blubber!!

Ze moeten enige schuilmogelijkheid hebben, dit kan een schuilstal zijn, maar ook gewoon bomen of iets anders wat enige beschutting biedt tegen extreme warmte en neerslag.

Edit: Overigens wordt dit niet door iedereen gewaardeerd, zo mocht ik gisteren niet eens naar een te koop staand paard komen kijken omdat men gehoord had dat ik het dier 24/7/365 buiten wilde zetten en dat wilden ze hem niet aandoen...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:01

Ik heb een tinker en die staat zomers 24/7 buiten, en s'winters in een groepsstal met uitloop naar buiten. Ze heeft geen deken en wordt ook nooit geschoren, nooit geen problemen mee gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:28

Alwiene schreef:
Vrijwel elk paard (elk ras) kan 24/7/365 buiten staan, een uitzondering daargelaten.
Maar wel een paar "eisen"

Niet een stalpaard in de winter opeens naar het land gooien, de overgang is dan te groot. Doe je het rond deze tijd van het jaar zodat ze nog kunnen wennen prima.

Ze moeten een plekje hebben waar ze droog kunnen staan, niet droog van boven, maar droog van onderen, droge voeten dus. Niet gedwongen altijd in de blubber!!

Ze moeten enige schuilmogelijkheid hebben, dit kan een schuilstal zijn, maar ook gewoon bomen of iets anders wat enige beschutting biedt tegen extreme warmte en neerslag.

Edit: Overigens wordt dit niet door iedereen gewaardeerd, zo mocht ik gisteren niet eens naar een te koop staand paard komen kijken omdat men gehoord had dat ik het dier 24/7/365 buiten wilde zetten en dat wilden ze hem niet aandoen...

Zo gek vind ik dat niet eens. Er zijn meer idioten die niet aan de door jou opgegeven eisen voldoen, dan dat er mensen zijn die wel hierover nadenken en de bijpassende omstandigheden creëren.
Ik wil de paarden niet de kost geven die 24/7 buiten staan, maar deze, overigens wettelijk verplichte (!!), minimale eisen niet beschikbaar hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:32

vrijevogel schreef:
mijn vraag luid al?? vind je dat een paard WEL of NIET 24/7 naar buiten kunnen in de winter??

en als je paard 24/7 buiten staat. ...met of zonder deken???
- warm of koud bloed??

groetjes..

Mijn paard (Haf/Fjord x Anglo Arabier) staat het hele jaar door buiten. 's Winters in een nog groter gebied dan 's zomers, want dan staan alle hekken open. Er is geen schuilstal, wel veel bomen en struiken. Hij wordt een teddybeer met z'n dikke wintervacht, krijgt onbeperkt ruwvoer (en ik voer hem nog wat krachtvoer e.d. bij) en als het langdurig regent draagt hij een ongevoerde regendeken. Meer niet en hij doet het er prima op. Dus ja, ik vind dat mijn paard zeker 24/7 naar buiten kan.
Op stal zetten zal ik hem nooit aandoen, omdat hij het echt haat om opgesloten te staan. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:33

ikke schreef:
Hester schreef:
Wist je he, paarden komen oorspronkelijk uit 't wild, niet uit een box Haha!

Wist je, hè; paarden worden in het wild zelden 20 jaar oud..........

wist je dat er in de wei geen leeuwen en tijgers lopen?
en in dewei komt wel een dierenarts
en in de wei word wel bijgevoerd
in de wei komt wel een hoesmid
Tong uitsteken
en in de wei worden ze ook gewoon 37 als het moet Clown
en in de wei zijn heel wat meer paarden blij dan in een boxje

ht hele"maar in het wild" dta moet er ook eens uit hoor...
paarden in het wild en onze huis tuin en keuken knollen zijn daar helemaal niet mee te vergelijken
en de omstandigheden van dieren in het wild en dieren op de wei ook niet
ja je kunt kijken wat het paard van nature voor een dier is en dara heel ver aan tegemoet komen
wat ook gewoon het beste is voor het dier
in principe kan ieder ras buiten gehouden worden, of dat nu warm, koud, vol of wat dan ook voor bloed is
ze krijgen allemaal een wintervacht en zijn geen van alle van suiker

ook trainen kan gewoon , je moet alleen wat langer op adem en temperatuur stappen
(kurkdroog hoeft niet)
en zorgen dta je dier in de winter meer dan vldoende ruwvoer heeft om warm te blijven

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:01

@ Ikke, de wettelijke verplichting maakt voor zover ik weet belachelijk (naar mijn mening) genoeg verschil tussen pony's en paarden. Vraag me de exacte verschillen niet uit mijn hoofd maar ze zijn er wel.

Mevrouw verkoopster vond 24/7 in de wei iets voor fjorden en haflingers, niet voor warmbloeden. Ik denk daar toch ietsjes anders over. Heb niet de indruk dat deze mensen uberhaupt nagedacht hadden over specifieke omstandigheden van de weidegang Knipoog Meer dat het afweek van wat zij gewend zijn en de gevoelens van de pony op een menselijke manier benaderd werden. (Kan ff niet op goede woorden komen, hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Soetkintjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:03

Die van mij staat ook 24/24 7/7 buiten en is nog nooit ziek geweest... vorig jaar had ze zelfs geen stal op te schuilen, maar wel een waterdicht deken aan... Dit jaar is er wel een stal, maar krijgt ze dus geen deken meer... DUs ik vind er niks op tegen! Lachen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:39

Dat kan zeker xD

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:43

Mijn paarden (1 welsh-a, 2 kwpn merries en 2 veulens) blijven ook lekker 24/7 buiten. Een van de merries ga ik wel weer fanatiek rijden dus ik denk dat die wel een deken op krijgt, en ik kan ze na training of wedstrijd wel even op stal zetten als het weer echt te slecht is. Maar daar doe ik haar geen plezier mee, het is beter om een half uur aan de hand uit te stappen (te voet terug van de manege bijvoorbeeld) zodat ze meteen weer los kan. De twee stallen blijven wel open staan zodat ze kunnen schuilen.

Ik denk trouwens dat een dunne deken niets toevoegt, de paarden kunnen dan hun vacht niet meer opzetten en die isoleert dan dus minder. Dus alleen een regendekentje lijkt me meer kwaad dan goed te doen.

schanullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:53

Lees hier even mee Haha! ,
wil dit in de toekomst ook gaan doen,gewoon hele jaar door buiten.
Ben alleen nog op zoek naar een fijn adres.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:58

ik ben van mening dat er geen fijner leven is voor een paard als lekker veel de wei op.
die van mij staan altijd op de wei, ik haal ze alleen een nachtje binnen als ik concours heb.

wel vind ik dat het een echte must moet zijn dat er een schuilstal aanwezig is.
voor de dazen, de regen, de kou vind ik dat je aan je paard verplicht bent een afdak / schuilstal moet neerzetten.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:18

Onze paarden staan 's winters ook 24/7 buiten. Ik heb nog nooit zo'n happy paard gehad. Overigens komt hij dit jaar wel onder een deken te staan. Ondanks onbeperkt ruwvoer en een schuilstal is hij me toch teveel afgevallen van de winter.

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:43

Je paard kan best in d ewinter naar buiten . Maar als je erop rijdt, ( veel ) dan zou ik wel een deken opdoen. Anders meot je steeds zo lang stappen voordat hij.zij droog is. En je paard kan dan verkouden worden omdat je ze soms niet geod uitstapt.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:45

Ik denk dat (bijna) alle paarden het 24/7 buiten kunnen redden. Je zult er alleen wel rekening mee moet houden wat betreft rijden/vacht, enz.
Ik was van plan mijn kwpner 24/7 buiten te houden, alleen bij nader inzien vind ik het fijner als hij in de winter 's nachts op stal staat. Zo weet ik zeker dat hij warm en droog staat. Helemaal als ik hem ook nog ga scheren heb ik hem graag binnen 's nachts.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:59

@ xMarjolijn
Je paard hoeft niet droog te zijn om hem buiten te zetten, wel moet hij goed afgekoeld zijn. Als je het paard zonder deken in de wei zet transporteert het paard het zweet naar de puntjes van zijn vacht en zodoende is zijn huid zelf dus droog = niet koud.
Lees hier maar eens over op paardnatuurlijk:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:20

anniee schreef:
@ xMarjolijn
Je paard hoeft niet droog te zijn om hem buiten te zetten, wel moet hij goed afgekoeld zijn. Als je het paard zonder deken in de wei zet transporteert het paard het zweet naar de puntjes van zijn vacht en zodoende is zijn huid zelf dus droog = niet koud.
Lees hier maar eens over op paardnatuurlijk:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Indien je paard een goede, gezonde vacht heeft, dan klopt het wel; echter dat is tevens het probleem met de vacht bij oudere paarden, daar werkt de vacht vaak minder goed en heb je dus alsnog een uitdaging.