Over een kwartiertje 'noodweer' hier, pony's binnen of buite

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Over een kwartiertje 'noodweer' hier, pony's binnen of buite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:23

heir onweert het af en toe ook nog (zuidholland -voorhout (omg leiden))

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:25

In Hoogeveen was het net helemaal donker Tong uitsteken
Hier kan het denk k ook wel een x gaan onweren vnacht, maar onze paarden staan buiten Scheve mond
Ze hebben op dit moment geen stal Scheve mond

Lucy_

Rond een uur of 7 werd het hier ineens donker.
Ik was net op de stal waar me paard staat, en toen begon het me toch te regenen & te onweren. Het was echt pikdonker, toen de lichten nog niet aan stonden kon ik amper zien waar me paard was Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vader had de andere pony's na de bui binnen gehaald. Ze staan nu dus wel voor de zekerheid op stal, toenet was er weer een bui.
Woon overgens in Zuid-Holland, dichtbij Rotterdam.
Brr, maar ik vind het nu toch wel eng worden. Vandaag is het hier in de buurt weer ingeslagen, gelukkig niets ernstig. Pas geleden was het ook al ergens ingeslagen. En tja, die mensen bij de molens, woon ik nou ook niet zo heel ver vanaf Nagelbijten / Gniffelen

Marijkjuh

Er schijnt weer een flinke plensbui aan te komen, maar geen onweer geloof ik (teminste als ik buienradar goed begrijp)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:26

Ik woon in Tolkamer, half uurtje vanaf Arnhem ri. Duitse grens.
Hier is het tot nu toe nog steeds droog. Het waait wel hard.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 21:30

Zo, ik ben tot op mn ondergoed nat, men wat heb ik hard gefietst maar toch absoluut niet droog gebleven.

Ik heb ze binnengehaald, was best wel een beetje boel bang, wat een licht toen ik erheen fietste zeg, bah.
De pony's stonden achter in de wei onder de bomen met hun kontjes ingetrokken tegen het hek te schuilen. Heb de hekken open gegooid en ze geroepen, eerst deden ze een paar slome passen maar draaiden gauw weer om, ze wilden de regen niet in. Ik draaide me om om biks te halen en toen stonden ze ook al ineens naast me Haha! ze renden in een vlotte draf achter elkaar de stal in Knipoog

Nog even bij de boer geweest om te zeggen dat ik ze toch maar op stal gezet had en daar even wezen schuilen want het ging er wat raar aan toe.
Nu net weer terug naar huis gecrossed, en dr waren op dat korte stukkie toch enge flitsen bij, van die grote paarse slangen gehuld in blauwgroen licht denderden door de lucht, blegh! Daar hou ik echt niet van.

Hele prestatie van mezelf, ik ben vrij benauwd voor onweer, maar alles voor de pony's, heb nu de bibbers pas in mn vingers en ben dus doornat Haha!

Ik ben dus ook zo'n gevoelsmatige muts, ze kunnen best een bui hebben, maar ik ben gewoon rustiger als ze binnen staan, helemaal met die bliksemaantrekkende bomen om de wei. Grotere kans dat het op de stal inslaat is hier niet het geval, op de stal zit een bliksemafleider, op de megahoge bomen rondom de wei niet.

Een klein onweersbuitje met her en der een flits en wat gerommel zoals gister doet me niet zoveel en dan laat ik ze lekker buiten, is ook wel eens verfrissend. Maar dit was even wat meer dan verfrissend, met al die gekke dubbele bliksemschichten erbij, dan zit ik niet gerust thuis als ik weet dat de pony's daar buiten staan.
Laatst bijgewerkt door SANEX op 16-07-07 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:32

En bij is het inmiddels al ant plenzen Scheve mond
En die arme paardjes.. staan dus buiten Scheve mond

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:33

het is hier weer rustig ( bij Leiden ) mijn paardje heeft lekker buiten gestaan en de andere 3 die erbij staan ook..

Man_O_War

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:34

mooi buiten laten, bliksem pakt eerder de bomen dan de paarden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:34

hey sanex, zo'n bliksemafleider, hoe werkt dat? duur?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:38

Het is hier nu ook weer redelijk droog.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 21:40

Man_O_War schreef:
mooi buiten laten, bliksem pakt eerder de bomen dan de paarden.

Ja maar mijn pony's kiezen nou juist de bomen uit om onder te schuilen, mocht het op een boom inslaan dan is het voor de pony's ook niet veilig meer (óf een keiharde klap die ook de grond mee ingaat, óf een boom die in twee splijt, óf een boom die omdondert/afbreekt, óf een boom die in de fik vliegt )

Heb eenmaal voor ons huis een boom gehad waar het op insloeg, (was op dat moment gelukkig niet thuis ) de boom was dwars door gespleten en de klap was een dorp verder te voelen. Daar heb ik dan niet graag mijn pony's onder staan.

Naaltje; Over de kosten van een bliksemafleider op de stal heb ik geen idee, de stal is niet van mij.
Hoe het werkt, er zit een metalen contstructie (staalkabel) over het dak van de stal, die naar beneden de grond ingaat. Als de bliksem in zou slaan, trekt de staalkabel het aan en geleid het dus de grond in Knipoog

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:42

Hmm, zeg je net dat het niet meer regent begint het weer te plensen.. Jakkes.. Ik vind het toch wel zielig voor onze pony's hoor Tong uitsteken

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:43

Ik vind je moedig Sanex! Pling

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:44

en nog steeds is het hier droog! wie snapt hoe je kan zien of t gaat onweren op buienradar?
x

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:48

Oeewhoehoe It's start rain again!! lalallaa ( ja het klopt niet maar nders klopt mijn deuntje niet Haha!)

Lees deuntje: Llalalaa twist again.. oeeeh twist again..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:53

Ik haal de meries en veulens altijd binnen met dit soort weer. De enters en driejarige (en oudere) laat ik buiten.
Drachtige merries gaan ook naar binnen. Bij ons zijn er ook twee paarden door de bliksem getroffen een aantal jaar gelee. Is niet leuk, echt niet, maar als je paarden steeds naar binnen en buiten doet is dat niet bevoordelijk voor hun gezondheid.
Ik bedoel als je ze al dag en nacht op het land had.
Het is hier (friesland) indd best mal gegaan, maar gisteren was het erger. Toen kwam het water zelfs via mijn wc weer omhoog haha.
Een ding is wel makkelijk. De witte paarden zijn ook wel weer gelijk wit.
Maar het is en blijft toch wel griezelig hoor zo'n onweers bui. En vanaaf had ik wel even zoiets van "ach die arme entertjes". maar ze staan gewoon lekker te vreten.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:55

_sharona_ schreef:
en nog steeds is het hier droog! wie snapt hoe je kan zien of t gaat onweren op buienradar?
x

Dat gele bliksemdingetje aan de linkerkant aanklikken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:55

hier nu ook vreselijke onweer.. paarden staan op het land.. normaal ook altijd maar word nu toch wel nerveus.. mn broer en ik roken net ook een brandlucht.. hij is nog rondje om het huis heen gerent, nu zeiknat(:P ) maar kon niks vinden.. nu gaat er door mn hoofd.. het zal toch niet een paardje zijn ? :S

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:57

FlairS schreef:
_sharona_ schreef:
x

Dat gele bliksemdingetje aan de linkerkant aanklikken

dat is van afgelopen uur , maar waar staat van wat er komt ? of kan dat niet Clown

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:59

Dat kan denk ik inderdaad niet.Het zijn waarnemingen en die kun je natuurlijk niet van te voren zien Pling

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:02

@Potverdikkie, hier ging het nu raarder dan gisteren. Gister stonden ze gewoon buiten, het donderde wel wat maar was niet beangstigend. Dit met die enge bliksemslangen vond ik wél eng. Die slaan meestal in als het tegelijk komt, en die waren er gister niet ( hier niet tenminste )

Regen gaan ze niet dood van en worden ze idd lekker schoon van, Tom geeft geen moer om regen en vreet gewoon door, maar Bas is ook wel een zeikerdje met regen, stel je voor dat zn hoefjes nat worden Tong uitsteken Dus toen het 2 weken terug zo door bleef regenen en ons dorp zelfs afgesloten werd vanwege de wateroverlast ( alle straten stonden blank, huizen liepen vol etc ) heb ik ze ook stiekem snachts binnen gehad zodat Bas even rustig kon eten ( als het regent graast hij niet maar gaat hij met zn kop tegen de kant staan chaggerijnen, hij houdt het rustig uren vol om niet te grazen )

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:02

ow haha ik zie nu dat t waarnemingen zijn , gheghe ik heb niks gezegd Knipoog
x

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:03

Nou wij hebben net big fun gehad hier, bui draaide als het ware rond, hele nacht blijft het nog doorgaan, wordt weer lekker slapen vannacht... Not.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:06

hooo mén, het was echt NIET normaal zonet!!!
gelukkig heb je ze binnen gekregen Sanne!!
hier ligt echt van alles overhoop, het waaide, echt niet normaal!!!