Koud water op benen spuiten na rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xManOnn

Re: Koud water op benen spuiten na rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:51

Ik doe t alleen als t heel erg warm is. Maar omdat wij de temperatuur niet kunnen regelen met de kraan houd ik mn vinger ervoor zodat t koude water gespreid wordt, zo komt niet alles in één keer op één klein plekje..

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:01

Ik spuit de benen meestal wel even af na het rijden. Ik las laatst in een onderzoekspublicatie dat afspuiten met koud water gedurende 5 minuten na het werk het risico op blessures met 78% verlaagd. Toch een interessant percentage Pling

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:21

Ik deed het ook altijd iedere dag na het rijden toen ik nog op mijn paard reed. Zijn benen werden altijd aardig warm onder de peeskappen en dan is wat verkoeling altijd wel lekker Knipoog . Ook dat opgedroogde zweet op de benen vind ik nogal vies en na het afspuiten zie je daar niks meer van.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:26

ik spuit 'm zelfs helemaal af (met warm weer) van top tot teen, dus ook het hoofd!

In de winter en met kouder weer natuurlijk niet. In de winter als het erg drekkerig is, dan vaak nog alleen de onderbenen, tot de knieën zodat de ergste modder er af is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:34

Ik was Nianka zomers en 's winters gewoon met koud water.
We hebben nou eenmaal geen warm water tot onze beschikking.
Jammer dan daar went ze maar aan, en dat doet ze inderdaad want ze is nog nooit echt ziek geweest op een snottertje na.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 06:52

Ik spuit ze in de winter, als het echt koud is, nooit af. Ik krijg zelf al koude vingers van het water dan, .lijkt me voor het paard dan ook niet prettig

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:13

cindybijl schreef:
ik zou geen koud water doen,ik denk dat jij het ook niet lekker vind als je een koude douche krijgt na het sporten, lauw water kan geen kwaad hoor.

Voor zover ik weet is koud water juist ontzettend goed.
Lauw water zou minder goed zijn omdat paarden dat hun warmte niet kwijt kunnen.. Volgens een boek dat ik heb gelezen zouden ze daar zelfs een hitte-shock van kunnen krijgen.

(maar dan zul je ze wel helemaal moeten afspuiten met lauw water)

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:27

Ik heb bij het paard wat ik vaak rijd de luxe niet van stromend water (alleen waterpomp), dus nee ik spuit ze niet af.
Zorg wel dat ik altijd goed in - en uit stap, maar hij staat toch de hele dag in de weide.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:29

Benen afspuiten kan gewoon met koud water maar de rest van het lichaam niet.

Na het werken zijn de spieren nog warm en als je daar koud water op doet is gewoon niet goed voor ze.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:12

@ tita: je hebt gelijk, maar zoals ik kan niet anders. Ik stap altijd eerst een hele tijd uit, dus de spieren zijn al wat afgekoeld. Pas dan spuit ik af en niet altijd het hele lichaam. Ik spons ook wel eens... Daarna stap ik nog een stuk. Zoals gister was het water gewoon lauw door de warmte, dan gaat dus wel gewoon de slang over het lichaam.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:13

Ik hoef gelukkig maar per dag 1 voorbeen af te spuiten (ik rijd nog niet pees blessure) En dan sta ik al op zn minst 30 minuten, soms wel 40 minuten (Op aanraden van DA) Ik vind het niet zon groot probleem, koel bandages of koelpacks die je meerdere keren kan gebruiken zijn behoorlijk prijzig, dus sta ik maar wat langer met de slang in me hand, Me paardje heeft r niet zo veel vn die staat gewoon lekker te zonnen, te slapen, of voor dr uit te staren Haha!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:23

Je kan beter de benen van je paard afspuiten met lauw water ipv koud water. Als jij hard heb gewerkt ga je ook niet onder een koude douche staan Tong uitsteken

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:28

Ik was erg benieuwd wat er nou uit dit onderwerp zou komen, maar er zijn zoveel verschillende meningen dat ik er nog niet echt wijzer van wordt... Mij is altijd verteld dat het koelen van pezen wel erg goed is (maar dan minimaal 15 minuten per been) maar koud water op de spieren is minder aan te raden, ivm het stijf worden van de spieren.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:09

Dat is een fabeltje. Koud water op de spieren stimuleert juist de bloedsomloop waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en je dus juist minder spierpijn krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:12

Na het rijden spuit ik mijn fries helemaal af, begin gewoon bij haar benen en dan haar hals en de rest van haar lijf!
al het zweet eraf, goed voor de bloedsomloop en tegen de insecten!
Ik spuit al mijn paarden na het werken trouwens schoon van het zweet, dan als ze nat zijn gelijk antivliegspul erop en de wei in en hopen dat ze gaan rollen Clown

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:18

Wanja schreef:
Dat is een fabeltje. Koud water op de spieren stimuleert juist de bloedsomloop waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en je dus juist minder spierpijn krijgt.

Juist.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:18

Ik spuit de benen ook altijd af tenzij het kouder is dan 10 graden dan stap ik gewoon een heel stuk langer uit.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:20

Ik spuit Romeo helemaal af als het erg warm is, ook spons ik z'n benen wel is af.
Zoals al eerder gezegd is het stimuleert juist de bloedsomloop als je koud water op de benen spuit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:39

Mijn pony's gaan na het werk bijna altijd even lekker onder de douche. Als ze het weiland ingaan gewoon onder de straal en dan het zweetmes erover. Als ze op stal gaat spons ik ze af en dan het zweetmes erover. Heerlijk douchen na het sporten.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:50

ik doe het alleeen als het warm weer is, ik wil geen verkoude pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:22

LuckySil schreef:
Je kan beter de benen van je paard afspuiten met lauw water ipv koud water. Als jij hard heb gewerkt ga je ook niet onder een koude douche staan Tong uitsteken

Ik denk dat je beter kan vergelijken met een sauna, dan zijn je aders ook helemaal wijd van de warmte, maar daarna moet je toch ook het koude water in inplaats van dat je in een lauw bad stapt?
Die schrikreactie is juist goed voor het lichaam van wat ik begrepen heb..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:24

ik spuit de benen ook altijd even af, ik heb het 1 keer niet gedaan en paard meteen op stal gezet en de volgende dag waren zijn benen het dubbele...

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:30

In de eerste pagina word er gezegt met Techni-ice ofzo?
Waar kun je dat dan vandaan halen?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:54

Ik spuit altijd de benen even af na het rijden, schrob de hoeven even mooi schoon. Zweet en vuil onder de peesbeschermers afspoelen.
Als het warm is en het hij is na van het zweet spuit ik zijn lijf ook af met koud water.
Niet met een hard straal, maar met je vinger op de slang een fijne nevel maken.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:09

Ik spuit de benen van mijn paard praktisch altijd af na het rijden. Daarnaast gebruik ik ook dagelijks coolgel.