ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:39

Als het modderig bij ons is dan glijden de paarden wel vaker uit. Dat heeft idd weleens blessure's opgeleverd ja. Vorige week ben ik met mijn pony op kamp geweest. Helaas was hier geen weidegang. Ik heb wel zoveel mogelijk geprobeerd met aan de hand te stappen en hij was ook elke dag 2 uur intensief aan het werk. Toch werd hij op een gegeven moment erg heet, omdat hij niet de gelegenheid had om lekker in een grote wei vrij te bewegen. Ook merkte ik aan hem dat hij het sociale contact erg miste. Voor hem is 6-8 uur weidegang erg belangrijk. Daarom kies ik ervoor om hem niet dag en nacht op stal te zetten.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:43

Sportstar schreef:
Haal hem 3x per dag zijn box uit stap hem aan de hand op het harde goed voor zijn benen. En het sociale welzijn van ruiter en paard! Dit zijn ook veilige manieren om aan het welzijn van je paard te werken. Gebruik je eigen luiheid niet als smoes om je paard blessures op te laten lopen onder het mom van dit is goed voor het welzijn van mijn paard.

Jij beschikt misschien over veel tijd, of paarden aan huis. Maar voor de meeste mensen is het niet haalbaar om 3 keer op een dag naar stal te gaan. Daar gaat het eigenlijk niet eens om, want ik maak mijn paard echt niet blij om te gaan stappen, ze gaat veel liever de wei op. Ei kwijt wanneer nodig, lekker kroelen met andere paarden en grasjes eten uiteraard.
Tuurlijk kan er wat gebeuren, dat kan altijd. Ook wanneer je op het harde stapt en hij schrikt van een vogel oid.
Ik ben er ook van overtuigd dat weidegang, met name het sociale aspect belangrijk is voor het welzijn van het paard. Mijn merrie heeft een jaar niet op de wei gemogen vanwege een operatie. Nu staat ze sinds een paar dagen op de wei, nu heb ik weer echt een tevreden paard.

En het is niet zo van paard in de wei, kijk er niet meer naar om. Ik vind het juist fijn voor der. Nou staat ze overdag lekker op het land, en 's avonds kom ik langs. Stukken beter dan ''22'' uur op de boks.

Om ontopic te reageren:
Mijn paard is zelf nooit uitgegleden.. dat is zo'n voorzichtige muts Clown
Het buurpaard van mijn merrie is daarentegen wel vaak ''gevallen''.
Hij galopeerde maar zijn achterbenen gleden weg in een modder stuk. Hij bokken naar die plek *LOL* Clown

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:44

Ik blijf erbij, paarden zijn niet van porselein.....
Ze kunnen echt wel tegen een stootje

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:46

tsja een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ben van mening dat als je in principe een veilige wei hebt alle paarden naar buiten moeten kunnen, er kan altijd iets gebeuren maar dat weegt voor mij niet op tegen wat ik mijn paard afneem als ik hem binnen of in een klein paddockje laat.

Maar voorop staat wel een Veilige wei, mijn ergste ongeluk op de wei kwam namelijk door gebrekkig onderhoud door de eigenaar van mijn verzorgpaardjes.
Ik wilde de paarden van het land gaan halen en omdat het er meer waren haalden we ze om de beurt door het hek en lieten ze daarna zelf terug naar stal lopen, het hek kon eigenlijk niet ver genoeg meer open door roest oid. Een hek met zo'n sluit systeem waarbij een ring om een andere schuift en je er een pen in zet (lastig omschrijven)
Het hek had dus een uitstekend deel op de kopse kant.
Een van de paarden schoot terug, rende om het hek heen in plaats van recht terug het land in, bleef met zijn flank achter het hek haken en heeft zijn hele flank opengereten. We hebben hem op het land een spuitje moeten geven. nadat hij nog het hele land doorgerend is in paniek, was hij zo kapot dat hij niet meer kon opstaan en ook niet meer gered kon worden. (er zat niets meer in hem om het maar heel grof te zeggen, het lag allemaal op het land.
Ik omschrijf het nu heel cru, maar het maakt wel goe duidelijk hoe erg het is.

Dus let op een 100% VEILIGE wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:46

idd
in een glazen kastje zetten heeft geen nut, want dan zul je zien dat het kastje breekt...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:47

Een wei is natuurlijk nooit 100% veilig, in elk putje kunnen ze zich kreupel stappen ( al is de kans erg klein). Maar je kan het wel zo veilig mogelijk maken door goed onderhoud en dan vooral de omheining.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:48

Daar heb je gelijk in lejo. De wei moet gewoon veilig zijn, geen losse draden, goede hoogte, losliggende dingen waar paarden zich aan kunnen stoten. Maar als het gewoon een nette wei is, zie ik geen probleem.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:49

mijn paard is erg lomp af en toe en tja dan ga je wel eens op je bek. Vorige week nog met mij erop zat ze op haar knieen omdat ze het opstapje niet goed nam. banketstaaf en weer een paar wondjes rijdker maar verder niks aan de hand. In de wei ook een kneus meerdere pees blessures opgelopen maar laat haar wel staan.

lejo

erleyne schreef:
Een wei is natuurlijk nooit 100% veilig, in elk putje kunnen ze zich kreupel stappen ( al is de kans erg klein). Maar je kan het wel zo veilig mogelijk maken door goed onderhoud en dan vooral de omheining.

ja ok, 100% doen wat je er aan kan doen dan.
jullie snappen mijn punt toch wel Tong uitsteken

Anoniem

Uiteraard
geen slap hangende dingen, geen prikkeldraad en dat soort enge dingen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:50

en je hekken ruim open laten kunnen,
ik heb het die man nooit vergeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:51

Die van mij ging met longeren ook regelmatig op zijn bek, longeren betekend gek doen?
Met rijden op vreemd terrein staart erop en snurken

Je zou zoeen ook nog op stal houden, wil die energie bom niet onder mijn kont hebben Haha!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:52

Ik heb wel prikkeldraad aan de buitenkant, alleen we hebben het zo afgemaakt met ander draad dat ze daar eigenlijk niet bij kan. Ze moet echt door het dolle zijn en blind van paniek om daar doorheen te rennen. Echter denk ik niet dat ze het nog zal doen, als ze het echt eng vind gaat ze wel in haar stal staan.
De wei is zo veilig mogelijk. Ik maak me niet druk om ongelukjes in de wei. Ik kan ook van de trap afvallen als ik even niet oplet.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:53

runningkawa schreef:
Die van mij ging met longeren ook regelmatig op zijn bek, longeren betekend gek doen?
Met rijden op vreemd terrein staart erop en snurken

Je zou zoeen ook nog op stal houden, wil die energie bom niet onder mijn kont hebben Haha!

Die heb ik ook 1 op stal staan Haha!
Alleen die kan het op momenten doen dat ze lekker rustig ontspannen loopt en dan een bakkabouter of zo langs ziet komen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:54

Mijn paard staat alleen maar te ijsberen op stal en zodra de deur opengaat wil hij er uit. Eenmaal buiten loopt hij alleen maar naar andere paarden te hinniken. Heb het 2x meegemaakt (en dan was het 'maar' voor 4 dagen per keer) en dan liep ik ongeveer 5x per dag met hem buiten te wandelen. In die periodes heb ik me zo rot gevoeld over mijn paard op stal, omdat ik zag dat hij het vreselijk vond. Nou, ik mag hopen dat hij nooit lang op stal hoeft te staan om wat voor reden dan ook, want ik ben bang dat de vrolijke, ondeugende twinkel in zijn mooie ogen dan heel snel weg is. Verdrietig

Mentale gezondheid is zo belangrijk en je ziet al zoveel paarden die zichzelf hebben afgesloten, doordat ze onbegrepen zijn, amper paardendingen hebben mogen doen, sociale problemen hebben of stalondeugden hebben door de verveling van het altijd maar op stal staan. Huilen
Een paard hoort zoveel mogelijk buiten te zijn, punt uit.

Natuurlijk moet je zorgen voor een goedverzorgde wei en een goede omheining. Dat lijkt mij niet meer als normaal. Wij staan op veengrond en als het regent ontstaan er snel 'gaten' in de grond. Daar is niet zo veel aan te doen in een natuurgebied. Maar de paarden zijn echt geen watjes, hoor. Als mens heb je toch ook wel eens een blauwe plek of een wondje? Of erger? Hoort bij het leven. Gewoon dagelijks goed in de gaten houden en goed verzorgen als het een keertje fout gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:57

Of met rijden wat verkeerd doen
Paard dat balkje niet kwijt raakt op de sprong...kan ook fataal zijn

Overgang galop- stap en krak horen doordat de ruiter het paard op de voorhand liet vallen (letterlijk gehoord, is eng)

Solide, was dat ook niet eens een meisje uit Lierop dat haar paard uit de stal haalde met een gebroken been?
Was toch in Lierop, een jaar of 10 terug was dat geloof ik.
Paar weken ervoor was en ander paard van har verongelukt op concours

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:58

sportstar;

als ik jou berichten zo lees dan vind jouw voorzichtigheid met de paarden heel extreem.

uit angst pak je hun vrijheid af want ze mochten zich maar eens bezeren. je maakt er porseleinen dieren van.
stalbandages om? waar is dat goed voor? stel je voor dat je zo een bandage niet goed vast maakt? wat met de hitte onder die dingen.
een rolsingel? waar is dat goed voor als je paarden toch in een grote stal staan?

paarden zijn intern heel goed uitgerust om tegen stootjes te kunnen, ze kunnen hun temperatuur zelf regelen.

ik gebruik geen enkele bescherming bij mijn paard als ik gewoon rij. als ik ga springen doe ik de nodige bescherming aan (getten voor en achter en klossen, geen springsingel want ik spring helemaal niet hoog en die heb ik niet)
als mijn paard op de wei gaat dan krijgt ze ook geen bescherming om. als ze zich bezeert dan zal ze zeker en vast de volgende keer net iets voorzichter zijn.

jou paarden hebben daar geen benul van, die stoten zich en voelen door al de poespas toch niets waardoor ze echt niet oplettender worden op hun eigen benen en andere delen.
dus ja, als jij ze zonder bescherming buiten zet dan gaan ze behoorlijk tekeer waarschijnlijk.

haal ze uit die bescherming en laat ze paard zijn.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:00

Zou best kunnen RK, weet ik zo niet. Op stal kunnen zoveel ongelukken gebeuren. Ze kunnen vastliggen, dik been omdat ze een vlieg weg willen trappen maar vervolgens tegen de muur komen. Een keer stoten aan de voerbak.

Overal waar je komt met je paard zit een ongelukje in een klein hoekje.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:01

Wirobelgje ik ben het helemaal met je eens en zoals jij met jouw paard omgaat zo doe ik dat ook met de mijne. Die krijgt ook alleen bescherming om bij het springen. En heel soms even voor de show Bloos

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:03

Er kan altijd wat gebeuren in de wei, maar alles is beter dan de hele dag op stal en op stal kunnen er ook veel dingen misgaan Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:05

Het zijn paarden, geen uberwatjes! En dat moet je er ook niet van maken!
Bij ons lopen ze al jaren buiten en blessures die we hebben gehad zijn bijna echt nooit gekomen door ze op de wei te gooien!

En doordat ze buiten komen kunnen ze daar rollen waar er plaats is en hoeven ze in stal niet te rollen dus ook geen rolsingel om Pling

Doordat ze op wei op iets ongelijke ondergrond lopen worden pezen getriggerd en sterk gemaakt, dat zodra ze keer in ongelijk putje stappen niet meteen met peesblessure lopen dan wanneer ze alleen maar gelijke bodem zijn gewend Pling

Doordat ze elke dag buiten komen hoeven ze die overtollige energie niet kwijt te raken en doen ze niet gek op de wei Pling

En hier zul je helemaal wel van gruwelen Bloos!
We gooien ze ook op de wei/bak wanneer het heeft gevroren en de grond redelijk gelijk is (in zin van geen scherpe uitsteeksels ivm zoolkneuzingen, dat danw eer wel Knipoog ) ze weten dondersgoed dat ze voorzichtig moeten zijn en doen dat ook altijd. Als ondergrond dan maar redelijk gelijk is.

En geloof niet dat het iets met tijd te maken heeft, iig zeker niet bij ons, kost minder tijd om ze op stal te laten staan en keertje aan hand te laten stappen!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:06

Naast het feit als ze niet op de wei mogen, dat ik 2 uber strontchagerijnig gevallen op stal heb staan die dan hun frustraties tijdens het rijden gaan uiten Nagelbijten / Gniffelen

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:08

Skipper, Solide gaat ook gewoon naar buiten als het heeft gevroren hoor. Glijdt ze dan een keer uit of verstapt ze zich weet ze dat ze bij de volgende stap rustiger aan moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:10

Knopen we er toch een slof aan en trekken we hem in de krul...zal hem leren die etter knol met 6 kg sportbrok in zijn lijf en geen plek om energie kwijt te kunnen, pokke beesten ook altijd Haha!

Ook heri naar buiten met vorst en sneeuw
Kan ze dan niet laten staan, staan ze op 2 benen in de stal..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:11

Ik vind een paard moet gewoon paard kunnen zijn. En wij mensen kunnen andere paarden maatjes niet vervangen. Een paard is een zeer sociaal dier, en moet dus eigenlijk ook bij andere paarden kunnen staan. Het moet sowieso zoveel mogelijk naar buiten kunnen.
Je kind hou je toch ook niet binnen, omdat er met buiten spelen misschien iets kan gebeuren. En die pak je toch ook niet helemaal in..