paard aan huis in de randstad zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard aan huis in de randstad zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:38

Nestle
Heb jij hoofdletters en punten op je toetsenbord of is het een aparte goedkope versie die alleen de lettertjes heeft?

Met andere woorden, snap echt niet wat je daar neer tikt Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:39

Zullen de buren blij mee zijn...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:39

Citaat:
mag dat van de gemeente als je geen vergunnig heb word ie een week later gewoon van je tuin afgerukt en zie je hem nooit meer terug en als de buren gaan klagen?

Paard behoort nog steeds tot huisdieren volgens de wet.
Als je geen overlast veroorzaakt in welke vorm dan om, mag een paard in de tuin staan.
Ideaal is een ander verhaal... Als een paard gewoon in een wei met vriendjes kan is dat natuurlijk de voorkeur.

Mijn shet had overgens voldoende ruimte om te rollen in haar paddock en had een prachtige magnolia als schaduwplek.
Elke ochtend lag ze heerlijk wakker te worden in het ochtendzonnetje en stond er altijd vredig in.

De mest kon ik toendertijd gewoon kwijt bij de stort, we meste elke dag, deden dit in vuilniszakken en brachten dit 2x per week naar de stort.

Beweging kreeg ze meer dan genoeg.
of ik was er mee bezig (rijden, wandelen, koetsje) of haar 2 verzorgsters waren ermee aan de gang.

De buren vonden het erg leuk en kwamen vaak langs met een bos penen en wat appeltjes.

En zielig??? Vind ik niet...
Op een vriendje na, kreeg het paardje voldoende beweging, frisse lucht enz.
Als je bedenkt hoeveel paarden nooit buiten hun stal komen.
Laatst bijgewerkt door annebe op 09-08-07 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:49

Paarden die geen sociale contacten hebben met soortgenoten zijn hoe dan ook zielig! Het zijn kuddedieren, dus ik snap niet hoe men het in het hoofd kan halen om een paard alleen te zetten (op enkele uitzonderingen na). Weidegang is ook echt een vereiste, of tenminste speeltijd met vriendjes in de paddock.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:02

Ben ik met eens...
Hoealwel mijn paardje momenteel alleen staan omdat de weide gewoon niet groot genoeg is voor een haflinger en een draver.

De ideaalste situatie is gewoon een flinke inloopstal, paddock met zand en daaraansluitend een lekkere grasweide.
En ook nog mogelijkheid tot onbeperkt voeren vanaf de grond (hooi) in de winter.

Maar er zijn helaas maar weinig mensen die hier aan voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:00

Een paard alleen houden vind ik not done
evenals een paard houden en alleen maar op stal laten staan.
Als ik geen andere plek zou kunnen vinden, kocht ik er simpelweg geen.
Gelukkig heb ik nog altijd pensionplekken gevonden, meestal particulier, waar ze elke dag buiten kwamen. Ik had op die plekken geen luxe, maar belang van paard gaat bij mij voor een binnen bak en kantine

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:42

Citaat:
Als ik geen andere plek zou kunnen vinden, kocht ik er simpelweg geen.

Dit vind ik een beetje kortzichtig!
Wat als je een paardje al hebt en geen andere geschikte ruimte kunt vinden?

Ik stond op een pracht landje met eerst 3 paardjes en later 2, maar de afstand brak mij zodanig op dat ik naar een ander landje dichtbij huis moest.
Gelukkig kon ik weer bij de boer terecht waar ik voorheen stond, maar wel met de voorwaarde van 1 paard.
De hele omgeving wat nog zodanig in de buurt lag heb ik afgezocht voor eventueel een groter stuk land of een stukje erbij...
Maar helaas niks te vinden.

Ik vind dit ook niet de ideale situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:48

Is niet kortzichtig, is gewoon hoe ik erover denk
En de afstand daar zou ik het welzijn niet voor laten schieten.
Want mijn paard gaat voor mijn wensen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:51

Het is natuurlijk niet ideaal, dat is duidelijk. Maar als het paard wel een uitloopje heeft en daadwerkelijk 3 uur per dag beweging krijgt, is het wel acceptabel. (alleen wie lukt het nu echt om zijn paard 3 uur beweging te geven, dag in dag uit? Je moet wel realistisch blijven....)
Het grootste probleem vind ik dat hij geen maatje heeft. Het zou verboden moeten worden om een paard alleen te houden. Een paard is een kuddedier met behoefte aan sociaal contact.
Daarom vind ik de situatie als beschreven niet kunnen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:56

Nadya schreef:
Sorry, maar ik vind het helemaal niets. Een paard hoort niet vrijwel de hele dag op stal en hij hoort vriendjes te hebben. Als je je paard dat niet kan bieden, moet je er niet aan beginnen.

Bloos! verdorie dan moet iedereen bij ons op stal zijn paard weg doen in de winter

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:38

De paarden bij jou op de stalling hebben tenminste nog paarden om zich heen of staan ze allemaal geisoleerd van elkaar?
En ik heb deze 'gevaarlijke' discussie wel vaker met je gehad. Ik vind idd dat paarden niet 23/7 of 24/7 op stal horen.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:44

IR6891_ schreef:
Maar wat ik dan weer vind, wat als je op een manege gestald staat? daar komen ze ook maar gemiddels 3 uur uit de box. dus in principe is dat het zelfde, alleen de verzorging erom heen is anders

Mocht je willen Huilen van het lachen
Ze komen alleen hun stal uit om te rijden. Dus ja gemiddeld 3 uur per dag de box uit. Maar niet om lekker te kunnen spelen, buiten grazen of iets dergelijks. Sommige paarden worden als hun stal uitgemest wordt even in de binnenbak gedumpt omdat ze anders in de weg staan. Maar that's it.

Ik vind het beter om je paard, mits je een gezelschapsdier erbij hebt, klein in de randstad te houden. Dan een paard op een manege te zetten ( er bestaan natuurlijk ook wel goede manege's waarbij de paarden wél buiten staan. Maar dat heb ik nog maar 1x in mn leven gezien).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:46

Marije, ik heb dus ook een gruwelijke hekel aan dat soort maneges. Ik ken zelf alleen maar van dat soort maneges hier in de buurt. Heb er al 3 in een straal van 1/2 km in de buurt van mijn huis staan. Scheve mond

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:55

Nadya schreef:
De paarden bij jou op de stalling hebben tenminste nog paarden om zich heen of staan ze allemaal geisoleerd van elkaar?
En ik heb deze 'gevaarlijke' discussie wel vaker met je gehad. Ik vind idd dat paarden niet 23/7 of 24/7 op stal horen.

Dat klopt we hebben eerder zo'n discussie gehad.

ja er zijn paarden die geiisoleerd zijn maar ze kunnen de andere wel zien of ruiken, de meesten kunnen hun buuf wel zien

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:00

Ik heb trouwens laatst zo'n manege-eigenaresse gesproken. Zij vertelde mij dat ze graag paddocks zou maken voor de pensionklanten. Helaas schijnen de pensionklanten dan te gaan ruzieen over welk paard bij hun paard wel/niet mag. Dat was de reden dat ze geen paddocks maakt. Tja...... Verward

Nou, als mensen al zo egoistisch zijn, dat ze hun eigen paard dit misgunnen door hun eigen gekonkel, ben ik meteen klaar met zulke gasten. Clown Misselijk

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:04

Beetje achterlijk van de mange-houdster.

Zo schuif ze het op der pensiongasten af

Wij hebben maar 1 paddock en 33-35 paarden tja in de winter een probleem want weidegang is not done.

Je mag max 15 min in de paddock als er niemand is dan mag je langer

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:09

Ach dat is inderdaad ook geen doen tita.. Ik heb net een topic geopend omdat ik nog een stalling zoek met veel bewegingsvrijheid voor mijn paard.. heeeeeel lastig te vinden hier in de regio!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:10

Tulandro schreef:
Ach dat is inderdaad ook geen doen tita.. Ik heb net een topic geopend omdat ik nog een stalling zoek met veel bewegingsvrijheid voor mijn paard.. heeeeeel lastig te vinden hier in de regio!

volgens vele mensen niet het bast er van maar wij de eigenaren zijn te kieskeurig

Nors opkijken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:12

Lijkt me een ramp dan, zo'n pensionstalling, Tita.
Ik heb achter mijn huis een luxe pensionstalling, waar ze echt heel veel paddocks hebben. Betaal je ook voor (tussen de 210 en 300 euro), maar dat vind ik wel beter geregeld.

Op de boerderij waar ik sta, staan de paarden ook 's winters binnen en er is geen paddock. Terwijl ze ruimte zat hebben. Ik sta gelukkig het hele jaar door buiten, weliswaar tussen de Shets en de oude pony, want ik wilde Sam echt niet binnen hebben. Daar staan ze ook vaak 24/7 binnen en ik kan er met mijn pet niet bij, hoor.

Ik vind ook dat die manegehoudster dom bezig is en ik vind die ruziemakende mensen ook helemaal niets. Ik zou voor geen goud tussen dat soort mensen willen staan met mijn paard.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:14

Ik heb alleen de beginpost gelezen.

Maar ik vind het inderdaad zielig als je een paard houdt in de Randstad en het dier geen weide of bak tot zijn beschikking heeft. En dan ook nog eens 3 uurtjes per dag buiten komt, wat dus echt VEEL te weinig is.

Er zijn genoeg mogelijkheden in de Randstad, zoals een landje huren of bij een boer staan of een stalling. Buiten de bebouwde kom zijn de mogelijkheden vaak wat groter als midden in een woonwijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:23

Tja in de zomer bij goed weer (dus niet van paar weken geleden ) staat die van mij op het land ong 5-8 uurtjes per dag maar de winter.

Tja ik woon redelijk ver van de stal dus 2x langs gaan is geen optie ik werk 40 uur in de week.
Zij er dagen dat hij iid maar 1 uur uit zijn stal komt.

Heel misschien gaat iemand die s'morgens komt hem ff losgooien 10 minuutjes dat is iig al iets meer...
Maar meer zit er niet in

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:26

Tita; je weet hoe ik er over denk, dat blijf ik niet herhalen.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:30

Ik woon in de randstad. Maar er zijn bij ons in de buurt genoeg pension stallen die veeel weidegang hebben. Paddocks hebben en ook niet achtelijk duur zijn. Dus daar zou je ook voor kunnen kijken?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:42

@ RunningKawa: In Limburg kost 'n paard per maand 100 euro wellicht, maar in de randstad is de grond duurder, en daarnaast laat de grond minder water door (klei). Dus je betaald 'n stuk meer (ook voor de gebouwen) en krijgt er een stuk minder voor terug. Voor bakken en paddocks moeten vergunningen aangevraagd worden, en die kosten ook weer.

'n Vriendin van me heeft haar paard in de Randstad staan, aan huis (niet haar huis, maar wel in de tuin) samen met 't paard van de bewoners. Ze hebben er een kleine paddock bij, en kunnen door het park naar de rijvereniging. En op zo'n 10 minuten stappen van stal hebben ze een land, waar ze zo veel mogelijk opstaan.

Ook in de Randstad kun je paarden houden - alleen zijn er altijd basisbehoeften waarin je moet voorzien. 6 Weken op 't land vind ik te weinig, en er moet toch minstens één ander kuddedier bij voor gezelschap.

En m'n verzorgpaard gooiden we altijd minstens een uur los, als de paarden het land niet op mochten. Karig, zeker, maar in ieder geval konden ze 'n uurtje met z'n tweeen genieten van de zon / rollen / rennen / dollen. En als er niemand anders was lieten we ze wat langer staan. Ik denk dat op veel stallen waar heel veel paarden staan, er ruzies zijn over wie er los mag gooien (die waren er bij ons ook regelmatig) en ik zou dan ook liever doorzoeken naar een kleinschalige stalling, met minstens 'n losgooiplek en zomers weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:50

100 euro thuis, op pension meer
Excl. weide onderhoud
En denk je dat je hier in het natte peel gebied je weides allemaal zomaar droog houd?
Bakken en padocks zijn ook in limburg niet vergunning vrij Knipoog

Overigens ben ik ook geen geboren en getogen Limburger, maar wilde graag betaalbaar mijn paarden aan huis en ben dus verhuisd Lachen

Verder heb jij het over dezelfde voorwaarde als die ik zeg?
Dus snap je quote aan mij gericht verder niet Lachen