JKK of distel en wat voor distel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: JKK of distel en wat voor distel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:09

Graag gedaan hoor

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:15

Teuntje111 schreef:
ja, stom gezicht is dat.. Doen ze hier ook, we hebben heel veel van die paarse distels.. Staan ze heel voorzichtig met hun lippen opzij de bloembolletjes eraf te knagen Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard eet de hele plant op! Ze is bijna niet te houden als ze een distel in het oog heeft... Lijkt me toch niet lekker al die stekels in je mond.
Raar beest!! (Maar wel lief gelukkig Haha! )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:21

Ierland schreef:
Wat stom, nou zie ik het pas! Sorry, zal de bloem zo even gaan doorsnijden. Leer wel een hoop hoor, had nooit over buisbloemen gehoord..

Tanx!!!

Nog een kleine aanvulling. In Nederland hebben alle kruiskruid buisbloemen, er zijn twee soorten die geen lintbloemen hebben, dat zijn klein kruiskruid

Afbeelding

En Duinkruiskruid

Afbeelding

Alle andere kruiskruiden hebben en buisbloemen en lintbloemen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:23

Mm. nou ben ff wezen kijken- het was geen melkdistel (geen melk eruit) en ik zag geen buisjes, blad was langwerpiger en aanhet begin recht en aan het eind lichts gekarteld, bloempje qua doorsnee 1,5 cm. mijn vriend is nu chaggie, die werkt zich in het zweet doro het te verwijderen, arme vent straks is het helemaal geen giftig plantje...

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:56

@Ierland: Heb je van het onbekende plantje wel een foto van?

Of wil je het niet weten wat het is....omdat je dan misschien ten onrechte de plantjes hebt "laten" verwijderen? Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:06

Hoi, wil het wel weten hoor, maar heb werkelijk geen idee hoe ik een foto plaats op bokt, stom he? En die camera doet het ook neit best...

Ik heb liever niet dat ze giftig zijn, hoor! Zo neit- ach, dan staat het in ieder geval wat meer opgeruimd he!

CHIR

Re: Is dit jacobs kruiskruid? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:49

Limakri schreef:
Ik denk dat dit een distel is (en die heb ik al vaak genoeg gezien ...). Die moet je volgens de wet verdelgen, heb ik nog gehoord (om een plaag te voorkomen).

Het gaat hierbij niet om de (gekroesde) melkdistel, maar de akkerdistel. Deze moet volgens de wet inderdaad verwijderd worden, want hij zou zich nogal snel kunnen verspreiden. Overigens wordt er nauwelijks op gecontroleerd en is het eigenlijk ook een achterhaalde wet, want het verspreidingsgebied van een akkerdistel is ongeveer 10 meter.

@Ierland: Het zou wel eens havikskruid, klein streepzaad of de gewone raket kunnen zijn. Zonder foto is dat nogal moeilijk te zeggen. Deze drie zijn echter wel de planten die ook nog wel eens in graas-graslanden voorkomen en er ongeveer als een uitgerekte paardenbloem (met een ander soort bloempje) uitzien. Overigens zijn ze alledrie niet echt giftig (behalve bij teveel ervan eten, maar dat is zelfs met gras zo).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:16

Tjhanks, we hadden ze dus verwijderd maar nu horde ik van een vriendin bij het zien, dat het neit eens om een kruiskruid ging.. Maarja, het staat wel netjes. Wat het overigens wel is zal ik misschien wel nooit te weten komen.
bedankt in ieder geval!