Bermhooi ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bermhooi ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:12

Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dat zit met een contract
Maar ik mag toch wel aannemen dat ze verplicht zijn gewoon gezond voer te voeren Ja

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 12:15

ma_rie_tje schreef:
Wat misschien ook een optie is is nu snel opzeggen, je zit nu net "gunstig" (eind van de maand) en voor de laatste maand zlf hooi kopen om te voeren.
Ook moet je nog een andere stal zoeken, wat soms ook best lastig is (weet neit welke regio je woont, maar in de randstad is het niet zo heel makkelijk).

Dat gaan we vanavond ook doen maar dat betekend dus dat we pas in augustus naar een andere stal kunnen.
We hebben al een hele goeie in de omgeving gevonden dus dat komt wel goed..
Maar het probleem is dat ik door de slechte voeding helemaal niet zo lang wil wachten maar het liefst morgen gewoon wil inpakken en wegwezen.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:16

Als je weet dat er een stal vrij is op de plek waar je heen wilt zou ik dat gewoon zeggen.
Neem aan dat ze ineens zijn veranderd van hooi?
Dan zou ik het daar op gooien en eens kijken wat ze dan zeggen.

Hun maken de verandering, niet jij

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:18

mocht je dan toch wel weg gaan, en ze niet tegemoed willen komen.
Kan het zijn dat je toch die maand moet betalen (als er nog geen nieuwe huurder is) terwijl je al weg bent...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:22

jurdy schreef:
ma_rie_tje schreef:
@ jurdy, ze maakt geen ruzie met je, ze uit haar mening.

En zoals esmeralda zegt komt dat door de inhoud van je profiel.
Je bent nog niet zo oud, en schijnt heel veel te wetn van hooien dergelijke, maar je hebt gewoon nooit meegegaamt wat jkk kan veroorzaken. Daarom is esmeralda (en misschien ook anderen) van mening dat jij er niet veel vanaf weet.

Ze zoekt dus geen ruzie, maar gezien jou post vat jij haar opmerking verkeerd op. Nu lijkt het of jij juist ruzie zoekt.

ik maak geen ruzie ik zeg toch dat 2 jaar eten dat niks met ze aan hand is is ik geloof zekker wel dat paarden er aan dood kunnen gaan dat hoor je mij niet zegen meer iedereen ze mening ja

i

Sint jacob kruiskruid stapelt zich op in t lichaam van het paard. Het verschilt per paard bij welke hoeveelheid ze er ziek van worden of er inderdaad dood aan gaan. dat jouw paarden dus na 2 jaar er nog niet ziek van zijn geworden gelukkig maar. Helaas elke dag dat ze t weer binnen krijgen is weer een beetje rbij... en eens is t wel te veel en gaat t niet goed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:24

@ sandr0: penny alarm....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:34

ma_rie_tje schreef:
@ sandr0: penny alarm....

o oke... zo goed heb ik alles niet door gelezen hoor Haha!

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 12:58

runningkawa schreef:
Als je weet dat er een stal vrij is op de plek waar je heen wilt zou ik dat gewoon zeggen.
Neem aan dat ze ineens zijn veranderd van hooi?
Dan zou ik het daar op gooien en eens kijken wat ze dan zeggen.

Hun maken de verandering, niet jij

Jaah,, er is een stal vrij in juni en ook in augustus..

Dat gaan we vanavond ook zeker doen, zal alleen geen gezellig gesprek worden ben ik bang Knipoog

ma_rie_tje schreef:
mocht je dan toch wel weg gaan, en ze niet tegemoed willen komen.
Kan het zijn dat je toch die maand moet betalen (als er nog geen nieuwe huurder is) terwijl je al weg bent...

Jaah,, ik heb ook met mijn vader afgesproken mocht dit het geval zijn dat ik dan gewoon een baantje zoek en dit bedrag terug betaal. de gezonheid van mijn paard gaat voor mij overal boven Knipoog

Wat zouden jullie in mijn plaats doen aangezien ik zo snel mogelijk naar die andere stal wil maar vast zit aan dit contract??
Ik ben zo bang dat er toch jakobskruid in blijkt tezitten..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:47

xx_roos schreef:
Heejj iedereen egt suuper bedankt voor al jullie reacties!
Ik ga nu ook zeker naar een andere stal waar ze het hooi gewoon zelf van het land halen..
Alleen nu is het probleem dat bij de stal waar ik nu sta een maand opzeg termijn aan vast zit..
Maar ik weet niet of ik me hier wel aan wil houden omdat dit gewoon om voeding gaat en misschien ook wel jacobskruid..
Maar helaas heb ik hier een contract voor getekend..
Zou het kunnen dat ik door gezondheidsredenen van het paard hier onderuit kan komen ??

Groetjes rosanne

Da's wel moeilijk. Je zult er dan eerst over moeten beginnen natuurlijk. En zoals al gezegd, JJK in hooi is heel moeilijk te herkennen. Stel dat je er een paar planten, een condoom en 3 colaflessen uit zou vissen dan zou het makkelijker zijn, dan kun je zeggen dat je daarom weggaat en heb je het bewijs in handen zeg maar. Ik zou verwachten dat ze dan wel over die opzegtermijn gaan piepen maar daar zou ik dan lak aan hebben.

Ik vind het nogal een zwaar iets hoor. Bermhooi kan gewoon troep zijn, ze kiezen dan in feite dus voor minder geld uitgeven en meer risico.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:52

@ roos: hoelang krijgen ze nu berm hooi gevoerd?

Hij/zij moet een bepaald "gewicht" (afhankelijk van het gewicht van je paard) aan jkk eten om er aan dood te gaan.
Als je paard dus nog niet zo lang berm hooi krijgt zal de schade, als er jkk in zit, nog meevallen.

Ik zou wel snel weggaan bij die stal, of die maand dat je er nog staat zelf hooi kopen.

jkk in een kleine hoeveelheid is schadelijk,maar zeker niet dodelijk.
In een kleine hoeveelheid hoeft je paard er dus ook helemaal niet ziek van te worden.
omdat het schadelijk is voor de lever kan je wel kijken voor iets (suplement ofzo) voor de lever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:03

Kun je zelf geen hooi kopen voor een maand en vragen of dat gevoerd wordt?

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:06

ma_rie_tje schreef:
@ roos: hoelang krijgen ze nu berm hooi gevoerd?

Hij/zij moet een bepaald "gewicht" (afhankelijk van het gewicht van je paard) aan jkk eten om er aan dood te gaan.
Als je paard dus nog niet zo lang berm hooi krijgt zal de schade, als er jkk in zit, nog meevallen.

Ik zou wel snel weggaan bij die stal, of die maand dat je er nog staat zelf hooi kopen.

jkk in een kleine hoeveelheid is schadelijk,maar zeker niet dodelijk.
In een kleine hoeveelheid hoeft je paard er dus ook helemaal niet ziek van te worden.
omdat het schadelijk is voor de lever kan je wel kijken voor iets (suplement ofzo) voor de lever.

Dat is dus ook juist een van de problemen:

We merken al een tijdje dat er ander hooi is maar daar is ons punt 1 dus al gewoon niks over verteld..of overlegt..
We hebben het dus aan iemand van stal gevraagt die er wel verstand van heeft en die zij dat het bermhooi was maar dat de eigenaar van de stal dus gewoon beweert dat het eerste plak is..
Maar wij snappen ook wel dat je er dan niet zulke troep in vindt.
Maar goed, wij gaan vanavond ons eigen oordeel trekken door even zelf met de eigenaar te praten.
En aan de hand van hun reactie kijken we ook hoe snel we weg gaan..
Maar we twijfelen er in geval niet meer over of we gaan Knipoog

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:07

runningkawa schreef:
Kun je zelf geen hooi kopen voor een maand en vragen of dat gevoerd wordt?

Ik ben bang dat ik daar niet genoeg verstand voor heb voor wat voor hooi ik dan moet nemen..
Zometeen kom ik met de zelfde troep terug maar dan ergens anders vandaan Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:09

Dat lijkt me in jouw geval inderdaad de beste oplossing, gewoon zelf hooi kopen en dat laten voeren. Je kan het beste even in de buurt rondvragen.
alleen de kans dat je nog iets vind is wel klein. ik weet niet hoe het in de rest van het land zit, maar wij komen aardig in de problemen met ons hooi. Door het weer kan er niet gemaaid worden, en het oude hooi is zo goed als op.

Mijn paard krijgt echt nooit van zijn leven bermhooi. Je hebt helemaal geen idee wat daar inzit, en de troep die je er soms uittrekt ( colaflesjes, halfverteerde mcdonaldsmaaltijden, duiven, ik kan nog wel even doorgaan ). Bovendien heb je idd kans op JJK.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:10

erleyne schreef:
Dat lijkt me in jouw geval inderdaad de beste oplossing, gewoon zelf hooi kopen en dat laten voeren. Je kan het beste even in de buurt rondvragen.
alleen de kans dat je nog iets vind is wel klein. ik weet niet hoe het in de rest van het land zit, maar wij komen aardig in de problemen met ons hooi. Door het weer kan er niet gemaaid worden, en het oude hooi is zo goed als op.

Mijn paard krijgt echt nooit van zijn leven bermhooi. Je hebt helemaal geen idee wat daar inzit, en de troep die je er soms uittrekt ( colaflesjes, halfverteerde mcdonaldsmaaltijden, duiven, ik kan nog wel even doorgaan ). Bovendien heb je idd kans op JJK.

Dat is idd ook de rede dat we weg gaan Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:12

Is het bermhooi niet aangeschaft omdat er geen ander hooi meer te krijgen is? Wij hebben ook al tot buiten de provincie moeten uitwijken voor ons hooi! Niet dat dat het goed praat, maar zoals ik zei, er is hooi te kort op veel plaatsen.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:17

erleyne schreef:
Is het bermhooi niet aangeschaft omdat er geen ander hooi meer te krijgen is? Wij hebben ook al tot buiten de provincie moeten uitwijken voor ons hooi! Niet dat dat het goed praat, maar zoals ik zei, er is hooi te kort op veel plaatsen.

Neejj,, ik verwacht het niet aangezien ze hier behoorlijk op de centen zijn Stoom uit je oren
Maar goed,, dat horen we vanavond..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:56

grappig om te lezen dat er hooi te kort is...
Bij ons wordt er "paarden kuil" gevoerd, en de stalhouder heeft ent bij de buurman een baal of 50 gekocht voor een klein prijsje (lagen in de weg, ze moesten plaats maken voor nieuwe balen).

Hooi kan je vaak bij boeren in de buurt kopen, als het goed is hebben ze nu nog wel hooi van de 1e snede (tenminste, hier wel) vaak de handelaren niet meer.

Succes, hou je ons op de hoogte hoe het is gegaan vanavond?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:59

Nope, bij de boeren is het hier ook al uitverkocht. Of alleen nog van die hele grote balen, maar dat werkt bij ons niet. Als het niet anders kan, zullen we daar op over moeten stappen, maar het is erg onhandig hier op stal. Wij willen baaltjes van 25 kilo, die passen veel beter door de gang Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:04

das waar! maar kleine baaltjes zijn in verhouding ook een stuk duurder.

Hier in de regio heb je veel lage druk baaltjes (= bagger)
deze zijn ongeveer de helft van een hogedruk baal (25 baaltje) en vallen ook bijna uit elkaar omdat het niet tegen elkaar geperst is.

Deze zijn eigenlijk altijd wel te koop, ze vallen erg snel uit elkaar (touwtjes worden namelijk ook nietheel erg strak gebonden)
Ze zijn vervelend om van het land te halen, en nog vervelender om te moeten stapelen in de schuur.

Maar een grote baal, dan haal je toch plakken er af, doe je die in de kruiwagen en dan door de gang heen...
of moeten alle balen door de gang om ze "op te ruimen" ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:08

Bij ons legt iedereen zelf hooi klaar voor zijn paard, en heeft dus een stukje waarop hij zijn/haar hooi bewaard. Op die stukjes passen precies 1 baaltje hooi, 1 baaltje stro en nog een ton. Die grote balen passen daar niet. Daarnaast staat het hooi hoog opgestapeld achter de bak. Het lijkt me erg onhandig om steeds naar boven te moeten klimmen voor een paar plakken. Wij hebben speciale karren waar 3 25-kilo balen op kunnen, daarmee kunnen de manege en volpensionpaarden precies bedient worden.
Als het niet anders kan, dan zal het moeten waarschijnlijk. Voorlopig hopen we het nog even te redden met hooi van een andere boer dan gewoonlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:14

Ik dacht dat bermhooi niet verkocht mag worden? ivm loodgehaltes, etc. Wat hier in het natuurgebied uit de bermen komt zit trouwens ook vol met rotzooi en JKK. Maar dat wordt afgevoerd (compost?) en niet verkocht als hooi.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 15:26

ma_rie_tje schreef:
grappig om te lezen dat er hooi te kort is...
Bij ons wordt er "paarden kuil" gevoerd, en de stalhouder heeft ent bij de buurman een baal of 50 gekocht voor een klein prijsje (lagen in de weg, ze moesten plaats maken voor nieuwe balen).

Hooi kan je vaak bij boeren in de buurt kopen, als het goed is hebben ze nu nog wel hooi van de 1e snede (tenminste, hier wel) vaak de handelaren niet meer.

Succes, hou je ons op de hoogte hoe het is gegaan vanavond?

Dankjewel!, dat zal ik doen maar het hangt natuurlijk ook een beetje af op de manier hoe er gereageert word Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:34

Ik zou het niet nemen.
1) Er zit veel rotzooi tussen, en onkruid. (Misschien wel St. Jacobskruid.. Scheve mond )
2) Vind het niet echt fris, want er rijden allemaal auto's langs, met al die vieze uitlaatgassen enzo!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:37

Joscaa schreef:
Ik zou het niet nemen.
1) Er zit veel rotzooi tussen, en onkruid. (Misschien wel St. Jacobskruid.. Scheve mond )
2) Vind het niet echt fris, want er rijden allemaal auto's langs, met al die vieze uitlaatgassen enzo!

Op pagina 3 in het topic staat dat ze vanavond een gesprek heeft emt de stalhouder en haar stalling gaat opzeggen'.
Nieuwe stalling heeft ze al gevonden, het is alleen afwachten of ze per 1 juli weg kan (contract)