Gecoupeerde staart = inslapen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: Gecoupeerde staart = inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:14

Dat idee van je mag nergens meer mee doen; geen keuringen, geen ringsteken, geen aangespannen wedstrijden. en dan op Europees niveau vind ik een hele goeie, Daar wil ik me wel voor inzetten!
Alle paarden die na nu een gecoupeerde staart hebben krijgen ook geen fok predicaat meer. Iedere fokker die met een gecoupeert veulen aankomt, wat voor papieren dan ook. Heeele dikke boete en verbod de eerste 10 jaar dieren te houden, wat dan ook.
En dit natuurlijk oop alle media wereldkundig maken, en alle bekende fokkers per brief en mail aanschrijven enz.
Per 1-1-2008 zijn alle gecoupeerde paarden wáárdeloos.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:16

Twee keer nadenken over waar een waardeloos paard eindigt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 00:16

Behalve voor de show, om mee rond te rijden voor de wagen. Dan organiseren ze toch hun eigen shows, hun eigen ringsteken en hun eigen keuringen. Ze maken een appart stamboek.

Wat nou waardeloos, ze worden een gewild object, omdat het bijzonder is!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:19

Zucht, nou dan weet ik een nóg betere; in plaats van het veulen laten we de fokker inslapen! Humaan met een spuitje natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 00:22

Is ook een goed plan, maar dan zitten we weer met de rechten van de mens ed... Ik vind het wel een goed idee, maar k vermoed dat we daar meer gelazer mee krijgen dan met het in laten slapen van 40 veulens

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:24

nou, dan doen we het buiten de wet om, ''terrorists for tails''!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:24

@ Karin, dat probeer ik dus ook al duidelijk te maken, dat een gecoupeerde belg niet dood wil...En dat ongecoupeerde dieren ook kunnen lijden onder vliegen, maar die maak je toch ook niet dood..

Wat de varkens betreft, dat is een hele andere discussie. Die hebben de pech, dat veel mensen ze lekker vinden smaken.

Paarden houden we voor de lol, en om een dier dat je voor de lol houdt, dood te maken omdat het gecoupeerd is, dat vind ik niet kloppen.
Ik blijf erbij, een paard dat gecoupeerd is, lijdt niet zodanig, dat afmaken beter is dan laten leven. Ik heb belgen tussen hoog in het bloed staande paarden zien staan, en wie werden er gek van de vliegen? Juist ja! Niet de gecoupeerde belgen dus.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:26

helemaal mee eens!

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:45

Aafke_ schreef:
Zucht, nou dan weet ik een nóg betere; in plaats van het veulen laten we de fokker inslapen! Humaan met een spuitje natuurlijk.

Ja Ja ik ben voor Tong uitsteken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:47

Tja, het blijft het probleem dat het zielig blijft voor de paarden (couperen), maar ze hebben er verder weinig tot geen last van.

Jammer genoeg zou 'de handel vernietigen' de beste optie zijn, lijkt me, maar ik ben het eens met de coupeerder in laten slapen Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 01:40

Zoolgangster schreef:
@ Karin, dat probeer ik dus ook al duidelijk te maken, dat een gecoupeerde belg niet dood wil...En dat ongecoupeerde dieren ook kunnen lijden onder vliegen, maar die maak je toch ook niet dood..

Wat de varkens betreft, dat is een hele andere discussie. Die hebben de pech, dat veel mensen ze lekker vinden smaken.

Paarden houden we voor de lol, en om een dier dat je voor de lol houdt, dood te maken omdat het gecoupeerd is, dat vind ik niet kloppen.
Ik blijf erbij, een paard dat gecoupeerd is, lijdt niet zodanig, dat afmaken beter is dan laten leven. Ik heb belgen tussen hoog in het bloed staande paarden zien staan, en wie werden er gek van de vliegen? Juist ja! Niet de gecoupeerde belgen dus.

Er wordt anders best veel paard gegeten hoor. Denk maar aan paardenbiefstuk, salami, curryworst, ....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 06:39

khirshanta schreef:
Tja, het blijft het probleem dat het zielig blijft voor de paarden (couperen), maar ze hebben er verder weinig tot geen last van.

Jammer genoeg zou 'de handel vernietigen' de beste optie zijn, lijkt me, maar ik ben het eens met de coupeerder in laten slapen Lachen

Paardenstaart is een belangrijk middel voor een paard, zou eigelijk niet weten waarom dat anders zou zijn bij een belg ofzo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:22

Aafke_ schreef:
Dat idee van je mag nergens meer mee doen; geen keuringen, geen ringsteken, geen aangespannen wedstrijden. en dan op Europees niveau vind ik een hele goeie, Daar wil ik me wel voor inzetten!
Alle paarden die na nu een gecoupeerde staart hebben krijgen ook geen fok predicaat meer. Iedere fokker die met een gecoupeert veulen aankomt, wat voor papieren dan ook. Heeele dikke boete en verbod de eerste 10 jaar dieren te houden, wat dan ook.
En dit natuurlijk oop alle media wereldkundig maken, en alle bekende fokkers per brief en mail aanschrijven enz.
Per 1-1-2008 zijn alle gecoupeerde paarden wáárdeloos.

Inderdaad overal van deelname uitsluiten en als extra "bonus" alle merries met gecoupeerde staart steriliseren en alle hengsten meteen castreren. Het moet gewoon heel erg zinloos worden om te couperen.
En ja, op zich is het plan om alles wat gecoupeerd is (vanaf een bepaalde jaargang) in te laten slapen een plan dat effect zal hebben. Heel sneu voor die paarden, maar mensen zoeken altijd naar mazen, zie ook de bezoekjes aan Frankrijk. Dan offer je een jaargang of twee op voor al die veulens in de toekomst.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:01

Voor ik mijn mening geef ben ik eigelijk wel heel erg benieuwd hoe die staarten gecoupeerd worden. aangezien iedereen nu hard schreeuwd dat het zo vreselijk is. zou iemand mij dat dan kunnen vertellen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:16

elinax21 schreef:
Voor ik mijn mening geef ben ik eigelijk wel heel erg benieuwd hoe die staarten gecoupeerd worden. aangezien iedereen nu hard schreeuwd dat het zo vreselijk is. zou iemand mij dat dan kunnen vertellen?

Couperen van de staart komt neer op het amputeren van een stuk staartwortel. Het is het opzettelijk veranderen (verminken) van een individu. Het heeft niets te maken met raskenmerken, want raskenmerken wordt het dier mee geboren. Raskenmerk van een Belg is een hele dikke en lange staart......

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:16

ja dat snap ik natuurlijk wel, maar hoe wordt dat gedaan

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:28

Mja als voor dit probleem toch eens een oplossing zou bestaan...

Inderdaad...harder aanpakken...

Ik sprak een poos terug een fokker die als een van de weinige op de keuring een veulen had met staart. De simpele reden hiervoor was dat hij meer geld kreeg voor een veulen met staart dan zonder staart....en als mensen de staart er toch af wilden hebben...dan gingen ze zelf maar naar frankrijk / belgië.

Ik denk dat je moet stellen dat alle paarden die per (noem 1-1-2008) geboren worden niet meer gecoupeerd mee mogen doen aan keuringen / wedstrijden etc. en het dan ook naleven. Ook niet met een papiertje uit belgie of frankrijk. Heb je een paard dat om medische redenen gecoupeerd is...dat is dan even heel cru gezegd...dikke pech.
Daarbij moet iedere fokker / eigenaar die toch betrapt wordt met een nederlands gefokt trekpaard wat wel gecoupeerd is een boete krijgen waarvan ze staan te klappen met de oren (dus geen foei meneer en een boete van 200...maar minimaal 3000-5000).
Op de manier zoals het nu gaat stopt het nooit dat couperen.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:02

ik win een belg met staart ook mooier dan zonder
maar om zoon beest nou te laten afmaken omdat hij anders last van vliegen heeft?>??
vin ik iets te ver gaan
het is idd niet leuk om heel de dag vliegen om je heen te hebben
maar mijn haflinger heeft ook last van vliegen ieder paard met of zonder staart
dus ik als paard/dierenliefhebber vin afmaken van de jonge paarden echt veel te ver gaan
als ze in 2008 al nergens aan mee mogen doen wat is dan het probleem
dan houd het vanzelf op
en zomaar een eigestamboek beginnen zal er wel niet in zitten
want het is overal verboden in nederland en belgie en nog meer landen dus ze worden tog wel minder

de fokkers hebben liever korte staarte
maar als ze niet meer mee mogen doen aan keuringen enzo dan is het snel afgelopen
want zonder ekuring kan je ook neit laten zien hoe goed je fokproduct is van de hengst of merrie
een keuring is daarom alles voor een fokker .

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:46

De stelling lijkt mij wat overdreven... Het is zinvoller paarden die na 1 oktober 2001 gecoupeerd zijn te weren van stamboekkeuringen. Het is triest te zien dat op de hengstenkeuring, hengsten met staart al bij voorbaat achteraan eindigen. Aan de andere kant zijn de paarden nog niet zo gewild, dat de fokkers een gecoupeerde staart terugverdienen, maar ik heb geen idee wat dat zou kosten.

Mijn Belg heeft gelukkig wel een staart en ik zou er nooit een kopen zonder staart. Maar om nou alle gecoupeerde staarten af te maken? Direct na het couperen zal het paard er last van hebben, maar daarna is dat over, waarom zou zo'n paard door de keuze van een fokker dan geen bestaansrecht meer hebben?
Fokverboden? De paarden worden gewoon met staart geboren, dus dat heeft geen zin. Bovendien worden er jaarlijks maar weinig trekpaardveulens geboren, helemaal in vergelijk met andere koudbloedrassen.

En vliegen...Er staan ook genoeg warmbloeden met getrokken manen in het land, de hele dag met hun hoofd te schudden om vliegen weg te jagen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:00

Als we er nou eens met zijn allen voor zorgend dat er ook in Frankrijk niet gecoupeerd mag worden, ben je van een heleboel coupeertourisme af. De enkeling die het dan alsnog laat doen (in eigen land of over de grens is dan makkelijker aan te pakken). Verder zou er daarna eens iemand serieus naar de keuringen moeten kijken en de gecoupeerde dieren (geboren na de invoer van het coupeerverbod) toch serieus gaan weren. Maar veulens laten afmaken vanwege die gecoupeerde staart toont van weinig dierenliefde. Je zou de fokkers/eigenaren die laten couperen de zwans moeten couperen, gewoon een koekje van eigen deeg.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-06-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:02

Er is al een keer eerder een topic over het couperen van paarden geweest.

viewtopic.php?f=1&t=613585
Zolang deze mentaliteit er niet uit is bij de mensen (ook bij de niet-trekpaardbezitters zoals de TS) blijft het vechten tegen de bierkaai....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-06-07 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:04

Dat is waar, maar frankrijk is niet het meest meelopend land.
Bijvoorbeeld jaren geleden waar er zoveel controle was op hd, dat het er binnen de jaren uit zou zijn. Maar frankrijk wou niet meedoen, dus alle fokkers gingen naar daar.

En eigelijk hetzelfde met dit verhaal Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:06

hmm, vreemde conclusie. Je kunt imo beter de eigenaar een boete geven die hoger is dan de waarde van het paard, dan leert ie het ook wel af denk ik.. Beest inslapen slaat echt helemaal nergens op...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:08

Nee dit gaat never nooit lukken hoor, dan krijg je weer een opvang voor de paarden zonder staart en blablabla... En die staart.. waarom eraf? Stelletje domme fokker, denk eerst aan het dier zeg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:13

Sim0ne schreef:
hmm, vreemde conclusie. Je kunt imo beter de eigenaar een boete geven die hoger is dan de waarde van het paard, dan leert ie het ook wel af denk ik.. Beest inslapen slaat echt helemaal nergens op...

En dan? Fokker voelt het in zijn portemonnee, en heeft evengoed een paard waar hij of een ander op een eventuele keuring hoog kan eindigen (waardoor het dier meer waard wordt dan de hele bekeuring geweest is)...
En dan ook: wie bepaald de waarde van het paard?