Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:55

nanou schreef:
Wat start je??
Vanaf het M krijg je geen punten meer voor verzorging, dus zou niet zo moeilijk doen over z'n oren.

In de dressuur toch wel, of niet?

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:55

xx_Horsiex schreef:
nanou schreef:
Wat start je??
Vanaf het M krijg je geen punten meer voor verzorging, dus zou niet zo moeilijk doen over z'n oren.

In de dressuur toch wel, of niet?

Nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:56

Als Anky iets doet of laat, wil dat nog niet zeggen dat het dus goed of niet zo erg is. Integendeel zelfs. Juist Anky zou zich wat meer in het wezen paard mogen verdiepen, daarbij wetend dat ze een voorbeeld of idool voor veel meisjes is.

Paarden gaan misschien niet direct dood aan het scheren van de oren en het knippen van de tastharen. Maar die haren hebben een FUNCTIE, ze zitten er niet voor niets. En die functie ontneem je je paard, alleen "omdat je het zo lelijk vindt".

Als de jury iets zou zeggen van de niet-geschoren oren, dan zou ik die jury maar eens aanspreken dan. Wat denken ze wel niet.

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:57

2 van mij verzorgpaarden laten het ook niet toe,
ik knijp dan altijd het oor dicht en knip de uitstekende haartjes weg.
een ander verzorgpaard liet het eerst ook niet toe, maar is er nu vertrouwd mee omdat hij weet wat dat ding doen aangezien ik altijd 10 cm van zijn manen wegknip

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:01

JoviBan schreef:
Als Anky iets doet of laat, wil dat nog niet zeggen dat het dus goed of niet zo erg is. Integendeel zelfs. Juist Anky zou zich wat meer in het wezen paard mogen verdiepen, daarbij wetend dat ze een voorbeeld of idool voor veel meisjes is.

Paarden gaan misschien niet direct dood aan het scheren van de oren en het knippen van de tastharen. Maar die haren hebben een FUNCTIE, ze zitten er niet voor niets. En die functie ontneem je je paard, alleen "omdat je het zo lelijk vindt".

Als de jury iets zou zeggen van de niet-geschoren oren, dan zou ik die jury maar eens aanspreken dan. Wat denken ze wel niet.

Die haren hebben weinig functie meer nou de meeste paarden op stal staan, kijk als een paard dag en nacht buiten stond zou ik ook zeggen laat die haren zitten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:06

Op stal is genoeg stof en ook daar zitten vliegen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:08

Tastharen, zijn dat die snorharen eigenlijk (zoals bij een kat ofzo Haha!) of de haren onderaan het hoofd van het paard (de kin en keel enz, of wat daar ook zit)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:12

xx_Horsiex schreef:
Die haren hebben weinig functie meer nou de meeste paarden op stal staan, kijk als een paard dag en nacht buiten stond zou ik ook zeggen laat die haren zitten.

Dat de meeste paarden op stal staan, is al triest genoeg Boos! , maar dat terzijde.
Ook op stal hebben de oorharen een functie. Wat denk je van stof, vliegen en vuiltjes.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:16

Ja maar dat valt reuze mee met in vergelijking als ze buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:18

xx_Horsiex schreef:
Ja maar dat valt reuze mee met in vergelijking als ze buiten staan.

Nee dat valt niet reuze mee. Op stal is de lucht zelfs meer vervuild.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:20

Point is, is dat ze er echt niet zoveel last van hebben als hier wordt gezegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:23

Point is: waarom een paard pesten met een scheerapparaat als het helemaal niet nodig is.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:29

Je kunt het ook overdrijven. Het wordt gewoon gedaan voor de wedstrijden die gereden worden. Het ziet wat netter en professionelere uit. Daarom is het nodig.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:31

Ik vraag me af hoeveel mensen in dit topic een paard hebben, en hoeveel er een 'complimentjes en winstpuntjes verzamel ding' hebben...

Ik heb misschien geen eigen paard, maar enkel twee verzorgpaarden, maar ik zou er nooit durven aan denken om de oren van die dieren uit te scheren, of de tastharen af te knippen. Zeker niet de tastharen bij een dier dat op stal moet staan. Lekker gezellig in het donker, geen hoef voor ogen zien, en dan nog je best werkende zintuig in zo'n situatie moeten missen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:47

xx_Horsiex schreef:
Je kunt het ook overdrijven. Het wordt gewoon gedaan voor de wedstrijden die gereden worden. Het ziet wat netter en professionelere uit. Daarom is het nodig.

Je kunt inderdaad overdrijven door te zeggen dat het nodig is, omdat bepaalde mensen vinden dat het er netter en professioneler uit ziet. Dat zijn twee verschillende dingen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:49

Scheren ze bij raskatten de oren ook uit voor een tentoonstelling?

Ik weet wel dat mijn collega's zeer verontwaardigd waren toen een andere collega vertelde dat haar zusje vroeger de snorharen van haar kat had afgeknipt..
En toen ik zei dat ze dat tegenwoordig bij paarden normaal vinden, waren ze helemaal verontwaardigd...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:53

JoviBan schreef:
xx_Horsiex schreef:

Je kunt inderdaad overdrijven door te zeggen dat het nodig is, omdat bepaalde mensen vinden dat het er netter en professioneler uit ziet. Dat zijn twee verschillende dingen.

Je kunt je ook aanstellen door te zeggen dat een paard hulpeloos is zonder de haren in zijn oren. Kom zeg, dan kunnen we net zo goed met alles stoppen wat betreft verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:02

xx_Horsiex schreef:
Je kunt je ook aanstellen door te zeggen dat een paard hulpeloos is zonder de haren in zijn oren. Kom zeg, dan kunnen we net zo goed met alles stoppen wat betreft verzorging.

Tja, zeggen dat een paard hulpeloos is zonder oorharen..... Ben die uitspraak in dit topic nog niet tegengekomen, maar goed. Slapen

Het ligt er maar net aan wat je onder verzorging verstaan.
Oren scheren valt in ieder geval niet onder de categorie "verzorging". Oren scheren is voldoen aan het door mensen bedachte "mooie plaatje", wat niks met het wezen paard of diens verzorging of behoefte te maken heeft.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:07

ElCamino schreef:
Nou, hier iemand die wel degelijk altijd alles uitscheert.
De oortjes zijn altijd kaal, de randjes en een deel van binnen ook. Er zit wel nog aan de onderkant haar in het oor maar de rest van de schelp scheer ik uit.
Ook de tastharen om de neus gaan eraf, de kootholtes zijn kaal en het "derde oor" is inmiddels zo'n 15 cm geworden.
Tevens wordt hij zo'n 3x per jaar volledig geschoren omdat hij nu eenmaal hard werkt.

Ik vind het nu eenmaal mooi !!
Mijn paard staat op stal en in een paddock. Hij kan niet op de wei. Hij krijgt gewoon zijn eten in zijn bak en hooi op de grond en heeft werkelijk nog nooit ergens last van gehad omdat hij "kaal" is.

Als jij werkelijk uitgeschoren oren wilt voor een belangrijke wedstrijd en oefenen helpt niet dan gewoon de praam erop en uitscheren.
Van twee tellen de praam erop en klaar heeft hij minder last da uren worstelen met je schaartje, tondeuse en veel irritatie....

Hier exact hetzelfde! Oren gaan bij de meeste tegenwoordig wel. Gaat het niet gewoon even de praam erop. Des te sneller is het gedaan, des te sneller is het paard er vanaf. Hier ook met tondeuse idd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:14

"Het maakt niks uit, die haren zijn helemaal niet belangrijk voor een paard", schijnen sommigen te denken. Maar ondertussen heb je wel een praam nodig om ze eraf te krijgen...

Aan de ene kant staat welzijn van het paard, aan de andere kant staan de winstpunten. Wat kies je?
Hoe dan ook, als je uitscheert, lever je iets in op welzijn van je paard met het doel meer winstpunten te krijgen.

Dat er niet goed over wordt nagedacht, blijkt wel als iemand zegt dat een paard op stal geen filter voor z'n oren nodig heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:01

Ik snap ook niet dat jullie denken dat het nodig is voor een hoog verzorgingspunt.. je pest je paard er alleen maar mee. Mijn paard, met baard en haren in de oren, krijgt bijna altijd een 8 of 9 voor de verzorging.... gewoon een kwestie van de rest netjes op orde hebben Lachen

En op stal is het juist van belang dat je paard tastharen en oorharen heeft. De tastharen omdat je paard zo ook tijdens de slaap merkt als het hoofd te dicht bij de stalmuur komt (en dat is nogal snel in de meeste gevallen). De orenharen om te beschermen tegen stof en vliegen. En ga me niet vertellen dat het niet stoffig is op stal. Bij alle paarden met een stof allergie (longen die de stof niet kunnen verdragen) is de remedie immers: de stal uit en naar buiten!!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:20

Ik wil niet banketstaaf doen hoor, maar ik rijdt ook dressuur en krijg ook gewoon winstpunten. Zonder uitgeschoren oren. Ik vind dat zo´n onzin, het is gewoon nergens voor nodig. Je kunt de uitstekende plukken er af knippen zodat je niet van die vette klitten krijgt en daarnaast de rest van het haar gewoon laten zitten. Het heeft idd wel en functie.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:48

Even ter info:
In duitsland is het verboden de tastharen (oorharen weet ik niet) af te knippen. Zélfs op Grand Prix-niveau wordt dat niet gedaan. En hebben jullie al eens goed naar de getoilleteerde paarden van Anky gekeken? Daar zijn de tastharen ook niet afgeknipt en de oren niet uitgeschoren.
Wisten jullie ook dat wanneer je de kootholtes uitscheert mok eerder optreed?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:01

Nou, mijn paard loopt altijd in een paddock, in de regen en in de blubber en heeft met zijn uitgeschoren kootholtes nog NOOIT mok gehad.
Mok is een bacterie en komt van binnenuit. Je paard is er gevoelig voor of niet.
Mijn paard deelt zijn paddock met paardendie wel mok hebben en hij heeft het gewoon niet.
Dus de stelling dat je van uitscheren mok krijgt is b*llshit !!

Verder scheer ik altijd alles bij hem en hij staat los en zonder halster, oh oh, wat vindt hij het erg.....
hij vindt scheren heerlijk en gaat er voor staan. Helemaal in de winter met zo'n pak haar wat jeukt en irriteert met rijden.

Ik denk dat mijn paard best happy is met zijn kale lijfje !!!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:06

Ik had met mijn paard met alleen bijgeknipte oren (zijn oor-haren dan Haha! ) gewoon zijn tastharen nog en de tastharen bij zijn oog een 8 voor de verzorging.

Beetje slap excuus dus..