GECOUPEERDE Staart Trekpaard- Hoe Doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: GECOUPEERDE Staart Trekpaard- Hoe Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:40

BGGBWM schreef:
Tegen Izzy; ik heb twee Belgisch Trekpaarden mét staart, wat ik persoonlijk mooier vind, maar nee; zij kunnen niet hun billetjes van vliegen ontdoen. Zo'n b*llshit is het dus niet!
Verder; bedankt voor de reacties!

Ik bedoelde het niet direct als aanvallen hoor, maar mijn paard kan zwiepen met haar staart om de vliegen te verjagen. Ik denk ook niet dat een 'gewoon' paard echt alle vliegen wegkrijgt. Als dat zo was dan was er geen vliegenmiddel meer nodig.

Vjestagirl schreef:
Er word evenveel geslacht, maar iig ben ik er niet schuldig meer aan. En als iedereen op zou houden met vlees kopen (paarden met gecoupeerde staarten) dan werd er binnen nu en 2 maanden ook niets meer geslacht (gecoupeerd)

Dus is het meer voor je eigen gemoedsrust? Krijg anders iedereen maar zo ver, dat lukt je toch niet! Dan worden ze wel geexporteerd. Nee niet echt haalbaar!

(zo en nu weer ontopic???)

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:18

Izzy; ik bedoelde het ook niet gemeen, hoewel het wel zo overkwam als ik nu teruglees. Mijn andere Belgen hebben enorm veel staart, en hen lukt het écht niet. Ik heb trouwens geprobeerd een staart van strotouwtjes te creeren, maar volgens de dierenarts (die er gister even was) kan een dier met zo'n stompje de kracht niet vinden om te zwiepen, het ziet er mee uit als kwispelen bij een hond en daarom hebben we ook de strotouwtjesstaart er weer afgehaald. En je vroeg of ik aan ringrijden deed; nee; wij rijden alleen onder het zadel.

Aan alle Belgenkenners; hoe oud mag een Belg worden ingereden?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:26

wat ik hoor overal is dat ze wat late groeiers zijn, en dus beter wat later kan inrijden. ik persoonlijk denk met zon 4 jaar een prima leeftijd is.

mijn verzorg-trekpaard heb ik zelf ingereden toen ie 3 was (kwamen we een half jaar later achter, we dachten dat ze al 4 was Knipoog ), wel heel rustig aan gedaan, in het begin 1x per week 15 min er op zitten. afgelope winter zon 2 (soms 3x ) per week gereden/gelongeerd, nu rijd ik haar denk ik 3x per week en 1x longeren of iets anders.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:29

Thanks

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:56

Citaat:
Bedankt voor jullie leuke reacties en voor wat betreft bluebell; die heeft wel vaker zielige reacties, dus die lees ik al gewoon niet. Triest mens, dat is al vaker gebleken, dus lees er over heen. Waarschijnlijk heeft ze zelf een soort van probleem met zichzelf wat ze botviert op een ander.
De rest; dank je wel!
Edit; toch even gelezen, ik begrijp dat Bluebell vóór het zinloos afmaken van deze dieren is, zo blijkt uit haar reactie, als niemand de dieren koopt worden ze afgemaakt. Nee; dán ben je een paardenliefhebber (dus...).

Ik Denk dat er hier iemand niet goed lezen kan of moeite heeft met het feit dat mensen een andere mening hebben.
Ik heb voor de zekerheid even al mijn post nagelezen en kan helaas geen zielige reacties vinden Knipoog
Verder vind ik het nogal ver gaan om mij als triest te bestempelen aangezien wij ons niet kennen!
(bovendien ben ik niet degene die indirect dierenleed steunt dus wie is er hier nu triest?!)
Ik ben absoluut tegen het afmaken van dieren maar ook tegen het couperen!
En ja ik ben idd een echte paardenliefhebber die niet aan dat soort praktijken mee doet!
Maar verder om niet nog meer offtopic te geraken en jullie niet nog meer met de neus op de feiten te drukken Haha!
Gewoon bijknippen lijkt me want wat ga je anders met zo,n zielig stompje doen?! Clown

Groetjes Chantal (die eigenlijk een hele aardige vrolijke meid is!)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:58

BGGBWM schreef:
Izzy; ik bedoelde het ook niet gemeen, hoewel het wel zo overkwam als ik nu teruglees. Mijn andere Belgen hebben enorm veel staart, en hen lukt het écht niet. Ik heb trouwens geprobeerd een staart van strotouwtjes te creeren, maar volgens de dierenarts (die er gister even was) kan een dier met zo'n stompje de kracht niet vinden om te zwiepen, het ziet er mee uit als kwispelen bij een hond en daarom hebben we ook de strotouwtjesstaart er weer afgehaald. En je vroeg of ik aan ringrijden deed; nee; wij rijden alleen onder het zadel.

Aan alle Belgenkenners; hoe oud mag een Belg worden ingereden?

Die vraag van het ringrijden was voor MaartJ uit Gapinge.

Over het inrijden, eerst goed spieren opbouwen, daarna pas belasten met werk. Veel longeren evt bijzet denk ik zo. Iig rustig opbouwen met verstand! En idd liever wat later beginnen met trekpaarden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:02

Hoi,

ga verder niet in op de aankoop, maar de staart onderhouden is denk ik gewoon hetzelfde als bij een normaal paard met lange staart toch? alleen is deze wat korter, zou er in ieder geval niet teveel aan gaan knippen en doen omdat hij/zij al zo'n kort staartje heeft!
Er bestaan ook extensions voor paarden. Knipoog

Ik zie ze anders toch wel vaak zwiepen met hun staart.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:04

Moderatoropmerking:
Een laatste waarschuwing, blijf aub on-topic! Persoonlijke aanvallen over en weer worden niet gewaardeerd, voel je je geroepen toch te reageren of jezelf te verdedigen doe dit dan via pb. Wordt mijn opmerking nu weer genegeerd gaat dit topic op slot.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:19

idd dat gekakel over wel of niet couperen, er had iemand al een link naar het topic waar dit wel op kan doorgestuurd...

mijn ontopic reactie:
ik zou googlen en proberen een forum vinden over trekpaarden waar een rubriek toileteren staat.
daar zal vast wel uitleg staan over do's en don'ts bij de staart.
kan je gelijk misschien info vinden over het toileteren van de manen bv hoe invlechten met een lint voor op de keuringen? of kan je dit al TS?

ben eigenlijk wel benieuwd naar het paard in kwestie hier. heb je geen foto's of heb ik daar overgelezen?

inrijden zou ik ook op een iets latere leeftijd doen dan bij warmbloedpaarden, dus iets tussen de 4 à 5 jaar misschien.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:16

stef schreef:
Mag ik hier even op inhaken? TS wordt veroordeelt omdat hij een gecoupeerd paard heeft gekocht. Ik kreeg laatst het stamboekblad van de KVTH onder mijn neus, met uitslagen van een of andere (hengsten??) keuring.
Tot mijn verbazing waren practisch alle belzen die op de foto stonden gecoupeerd.
Ik vind in dit geval dat je niet TS moet veroordelen, maar het stamboek!
Met een gecoupeerd paard mag je niet deelnemen aan de keuring, pats, boem, klaar.
Eens kijken of er dan nog steeds zoveel mensen naar Frankrijk gaan.
Zolang het stamboek gecoupeerde paarden toe laat, zal er nooit iets veranderen

niets aan toe te voegen Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:19

edit
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-06-07 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:38

Sorry, maar we zouden ONtopic blijven! Blijf er dan niet zo over doordrammen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:39

foutje verkeerd topic ik ga even editen *schaam*

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:26

Geeft niet, hoor! Iedereen bedankt oor de reacties. Ik zal zsm foto's maken. Het punt is dat hij mij zó intressant en leuk vind dat hij, als ik de camera richt, in de lens kruipt (aaaaah).

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:27

In mijn profiel, helemaal onderaan, staan foto's van de nieuwe aanwinst Gabber. Helaas lukt foto's van zijn staart maken nog niet helemaal, omdat hij zich continu omdraait. Even vragen als er iemand bij is dus maar.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:19

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:21

Dag Izzy; hij komt uit Zeeland, van één of andere fokker, maar heb hem via een tussenpersoon gekocht. Tuuuurlijk wil ik even naar je foto's kijken!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:23

Prachtige foto's!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:26

Thanks meer foto's zijn te zien op http://zeeuwseknollen.yourbb.nl/viewtopic.php?t=266

Heb je enig idee waar in Zeeland? (misschien een naam of plaatsnaam)

IK ben zo langzamerhand ook opzoek naar een jong trekpaard. Het probleem wat we met Jennie en Emma hebben gehad willen we liever niet meer meemaken. Maar ikzelf wil wel weer een trekpaard terug. We zitten erover te denken om misschien een ander trekpaardras te nemen, maar daar ben ik zelf nog niet uit. Liever heb ik gewoon een Nederlands of Belgisch trekpaard van het lichtere type.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:29

Izzy; ook chronisch lymfoedeem? Vreselijk, ik heb drie weken geleden inmiddeld onze Beo moeten laten afmaken. Ik heb tóch weer gekozen voor het ras, maar heb er een uitgezocht met weinig beharing aan de benen. En nu maar proberen van jongs af aan het scheren en behandelen aan te leren. Onze enige Belg die er géén last van heeft is onze gepapierde Belg... Onze nieuwe aanwinst is sjieker gefokt, en heeft minder behang. Ik kan alleen maar hopen dat het goed gaat! Heel veel succes met zoeken iig! Ik begrijp je dilemma volledig!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:39

ja ook CPL. Het was een ramp. We kochten ze beide tegelijk met de veronderstelling dat het een uit de hand gelopen mok was. Totdat we gingen behandelen en niets hielp....

Jennie was er het ergst aan toe en kreeg zelfs maden aan haar benen omdat we de wonden niet dichtkregen. De bulten op haar benen waren al zo groot en dik dat ze moeite had haar ondervoet/koot te bewegen. We kregen ze nauwelijks op gewicht en ze liep liever niet dan wel. Vandaar dat we een keus hebben gemaakt. Januari 2007, ze is 11 jaar geworden.

Emma dr benen heb ik nu godzijdank onder controle wat de mok betreft. Maar ook zij heeft flinke plooien in dr kootholte. Ze heeft nu geen wondjes meer maar op bepaalde bulten blijft de huid maar schilferen en dat hoopt op tot een eelt plek. Ik kan ze nu eindelijk wassen, dus nu week en was ik regelmatig zodat het niet veel erger wordt. Toen ze afgelopen voorjaar ook ineens slechter begon te lopen had ik het gewoon niet meer....

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:41

Let trouwens bij je jonge belg goed op plaatsen op de sok waar ineens veel schilfers in zitten...dat kan nl zo'n plek zijn. Lichte overdwarse plooien over het onderbeen moet je ook in de gaten houden. Ik zie veel trekpaarden en voel regelmatig. Jonge paarden die dit vertonen, kan je donder opzeggen dat het bezig is.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:50

Onze Beo had het precies hetzelfde als jouw Jennie, maden en stinken en open wonden. Het enige wat bij mij hielp was een kuur van Prednisolon icm het insprayen met CTC-spray. Beo wilde alleen niet meer behandeld worden, en houd dan een paard van 1000 kilo maar eens in bedwang...

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:54

Waratje schreef:
BGGBWM schreef:
Gisteren heb ik mijn vrouw een nieuw Belgisch Trekpard kado gedaan,
een schat van een beest, 2,5 jaar oud, kortom; gewéldig. Wij hadden
al twee trekpaarden, mét staart. Dit dier heeft géén staart. Normaal
zouden wij nooit kiezen vor een paard zonder staart, maar goed; als je
eenmaal verliefd bent op het paard, who cares for the staart?
Momenteel ziet het er echt niet uit. Hij heeft een korte staartwortel en
daar lange haren aan, terwijl ik altijd dacht dat ze zo'n playboy-bunny-
achtig-staartje moesten hebben (als je kijkt naar hoe het hoort).
Kortom; hoe onderhoud je een gecoupeerde staart bij een Belgisch Trekpaard?
Misschien heeft iemand een foto hoe een netjes onderhouden staart bij
een gecoupeerd trekpaard er uit moet zien?

Gefeliciteerd, je hebt weer een fokker bevestigd dat een paard zonder staart goed verkoopt.....
Onderhoud van zo'n plumeau is voor zover ik weet gewoon op één lengte houden, dus lange haren afknippen. Je kunt ook overwegen er een nepstaart in te laten weven, dan heeft het paard tenminste een staart om naar vliegen te meppen. Kost wel wat....

Pfff...dus een dier znder staart mag geen goed leven hebben, omdat jij vind dat je dan de fokker steunt.
Lekkere dieren liefhebber ben jij dat een dier zonder staart geen goed leven mag hebben van jou

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:12

ja maar die discussie hebben we gehad dacht ik zo...