Wat is écht oud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ton34

Re: Wat is écht oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:34

Elke week krijg ik nog les op Zitta (kwpn) een mooie meid van 26 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:28

Mijn pony is nu 23, en ik rijd d'r ongeveer twee keer per week. De rest van de dagen mag ze lekker rusten! Lachen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:01

10 jaar is nog super jong. Mijn pony is nu 27 jaar. Ik rijd niet meer op haar omdat ze niet helemaal meer zuiver loopt. Wel ziet ze er nog prima uit en heeft ze nog energie genoeg.

Het is dus ook maar net hoe het paard zich voelt en of hij wat mankeert. Ze kunnen ook zo wat gaan mankeren.

Het ene paard is ook al oud bij 18 jaar en de ander voelt zich nog super fit bij 30 jaar. Gewoon lekker genieten van je paard.

Mirjam

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:17

Ligt er maar net aan, een fries die ik een paar jaar terug heb gedaan was helemaal 'op' toen hij 23 was..hij was (te) intensief voor de koets gebruikt....op het laatst mocht hij (eindelijk) niet meer voor de koets en toen heb ik er nog een hele tijd met hem buiten gereden(=gestapt) maar doordat hij te lang voor de koets had gelopen kon hij ook dat niet meer. Hij wilde wel maar zn lichaam niet meer...nu staat hij lekker op in het weiland te genieten van zn pensioen Lachen en een andere fries die ik ken is 25 en die vind het af en toe nog steeds leuk iedereen van zn rug te gooien hoor Knipoog dus het ligt er ook maar net aan hoe intensief het paardje gebruikt wordt Lachen

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:19

40 is écht oud.... Ja.. er bestaan beesies van zo oud.... : Wow!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:33

tita schreef:
Mijn pony is 24 en wordt nog dagelijks bereden.

Hij vindt het niet altijd leuk en is echt moe na het rijden maar ik blijf doorgaan tot zijn lichaam niet meer kan.
Zijn hoofd en humeur daar kijk ik niet naar zodra hij kreupel of kort gaat lopen mag ie minder maar hij loopt nog zo ruim ondanks hij wel trager is geworden.

Veel afwisseling en niet rust want rust is roest

Alle respect hoor, maar dit vind ik een verkeerde instelling. Verdrietig
Ik ben van mening dat een oud paard moet doen wat hij zelf aangeeft, wil en kan hij rijden, prima, harstikke leuk voor paard en baasje!
Maar als je paard echt moe is na het rijden en het gebeurd vaker, dan zou ik mezelf eens te rade gaan, dit is dan niet eerlijk hoor!
Natuurlijk rust roest, en afwisseling is belangrijk.
Maar als je zegd dat je niet kijkt naar zijn hoofd en humeur, vind ik je egoistisch.
Sterker nog, met een ouder paard MOET je rekening houden met hoe hij/zij zich die dag voelt.

En ik spreek uit ervaring.......mijn paard van 1.75m is 26 jaar! Ik rij 3 a 4 keer per week met hem.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:37

Ja, inderdaad, wat een onzin, als je paard het niet leuk vind, moet je iets met hem gaan doen wat hij wel leuk vind, en niet doorwerken om hem maar soepel te houden...

En denk inderdaad eens na waarom hij het werken niet meer leuk vind?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:40

Gaat het om leeftijd dan vind ik 20 oud en 40 stokoud!
Maar gaat het om oud in relatie tot werk, dan geloof ik er heilig in dat leeftijd er niet toe doet. Je moet luisteren naar de signalen van je paard en de arbeid aanpassen aan het paard (lichamelijke en geestelijke gesteldheid). Dat doe je zijn hele leven door, stukje management en behoud van je dier. Dan kan ik ook alleen zeggen, dat het ene paard met 14 te oud is voor de sport, terwijl het andere paard met 20 nog lekker mee draait. Ligt aan het verleden en aanleg van het individuele dier.

Mijne ging met 20 jaar met pensioen op de wei, na 3 maanden was hij het helemaal zat die 'vakantie' en zag ik hem over een hek springen van 1.10. Tja maar weer terug op stal gehaald en we hebben er nog 2,5 jaar recreatief mee gereden. Daarna is hij met wat weidegang erbij op stal met pensioen gegaan. Met 24 hebben we hem in laten slapen, dat was mooi voor hem.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:43

Meestal is dat toch omdat lichamelijke ongemakken gaan opspelen.....

Ik snap het niet als mensen dat niet zien. Mijn paard, welliswaar artrose, vind het geweldig om buiten te rijden en op zijn tijd eens een keer dressuur in de bak om "nog even te laten zien wat hij kan".
Vanuit zijn tenen loopt hij dan, daarna is hij voldoen en moe.....met een bak vol slobber en wortels gaat hij "naar zijn bed".
Met "normaal" rijden is hij eigelijk na afloop nooit moe, tenzij ik later dan 21.00 uur rij.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:44

Ben ik het helemaal mee eens, een stukje management!!

tepaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:46

bij ons op stal staat een pony van 24 en die gaat nog goed mee hoor! Ze is nog steeds de baas op de wei... Wel aangepast hoefbeslag, bestaand uit kunststof zolen!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:47

10 jaar is echt niet oud!
20-25 vind ik oud, maar ik bedoel als je paardje nog gezond is op die leeftijd kan je er best nog mee rijden.
Ik denk dat het net als bij mensen is, de een is sneller oud dan de ander...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:22

of een paard of pony oud is dat kun je niet in jaren tellen
er zijn paarden die met tien lichamelijk op zijn en versleten ... ofwel "oud"
maar er zijn ook dieren die dik over de dertig zijn en nog met liefde en plezier een rondje hobbelen
hoewel paarden over het algemeen sneller oud zijn dan ponies
dus kijk naar je paard , is ie met twintig oud, dan is ie met twintig oud, maar als ie met 25 nog steeds in goede gezondheid aan het werk wil , zou ik hem niet verplicht met pensioen doen
en pas de arbeid aan op de gesteldheid van het paard,
de een kan nog heel lang echt werken , terwijl het andere paard met ene recreatief rondje door het bos al aan het werk is

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:42

Een paardje die ik verzorgt heb was 30 en die reed nog gewoon mee en alles!
Maar het hangt van de conditie en gezondheid af, niet alleen maar van de leeftijd!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:41

Ik heb een Kwpn merrie van ongeveer 17 jaar, ze rijdt nog perfect en heeft nog zat streken, ook tijdens het buitenrijden is ze nog erg fris. Zit er zelfs nog aan te denken om dr te laten dekken...

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:12

mijn pony is 26 en afgekeurt, maar af en toe een ritje kan nog wel.. Ze is dan wel afgekeurt, maar moet toch ook nog wat beweging krijgen Haha! dus ik rij 1 of 2 x per week en af en toe nog een sprongetje niet al te hoog Tong uitsteken, ze hou van springen Haha!
Maar ze kan ook nog heel lang mee volgens deskundigen Haha!

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:54

Ik ken een paardje van 30, die nog loopt als een 15 jarige. Hij heb er ook nog alle plezier in, en wordt ongeveer nog 5 keer in de week gereden. Hij begint zelfs steeds beter te lopen. Ze springen ook nog heel af en toe en rijden veel buiten. De pony heeft nog genoeg streken en de ruiter en eigenaresse kijken er zelfs soms nog van op hoe goed het hem allemaal af gaat.

Volgens mij moet een paard/pony dit zelf aangeven warneer het hem te veel wordt. Je zult het ook merken. Je moet er niet overheen kijken, en gewoon door gaan. Je moet er rekening mee houden.