Kijk a.u.b, ben ik echt te groot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:16

Een aantal jaren geleden had ik een verzorgster van jouw leeftijd. Ze pastte net op onze D-pony en had een kleine moeder. Ze ging er van uit dat ze niet zo hard meer zou groeien.
Nu is ze 15, meer dan 1.80m. lang en ze weegt minstens 70 kg. Ze is zeker niet dik maar gewoon netjes in proportie.
Op onze D-pony past ze allang niet meer, met geen mogelijkheid.
Zelf ben ik rond mijn 13e ook de hoogte ingeschoten.

Ik vraag me af hoe jij zo zeker kan weten op je 13e dat je nauwelijks meer zal groeien.

Zelf heb ik ook een pony van dezelfde hoogte als Lisa is en waarschijnlijk ga ik hem zelf inrijden met mijn 1.75m. Hij zal me zonder problemen kunnen houden en ik zal er ook nog wel op kunnen rijden maar echt prettig rijden vind ik het persoonlijk niet. Als ik op zijn moeder zit dan moet ik ontzettend oppassen dat ik met mijn voet niet tegen haar benen aanstoot.

Je zal zelf moeten kiezen. Als je echt serieus door wilt gaan met paardrijden dan is deze pony niet geschikt voor je.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:19

Een pony kan best wel wat dragen hoor en als je haar toch voornamelijk voor de recreatie hebt en je bent zo gek op haar, dan zou ik har kopen als ik jou was.
Ik ben 1.80m en heb 3 jaar geleden mijn oude verzorgpony kunnen kopen. ik ben echt heel gek op haar en ik zal haar dan ook nooit verkopen. Het is een fjordje van 1,34m !! (ja iedereen, lees het goed, ik ben 1.80m en zij is 1.34m!!)
Ik rijd haar niet zo heel veel meer, maar wel af en toe wat recreatie, meer hoeft van mij ook niet. Zij draagt mij met gemak (steigeren, bokken, af en toe een sprongetje en racen, doet ze allemaal zelf) en ook loopt ze af en toe nog voor de kar.

Ik hoop dat dit de beslissing wat makkelijker maakt en veel plezier met lisa

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:26

Ik vind je te groot voor haar.. Lisa is een fijn gebouwd paardje. Kijk, mocht het nou om een haflinger of een fjord gaan dan zou ik het niet zo raar vinden, net als bij een IJslander. Maar zo te zien zit er welsh en arabisch bloed in, ze is dus heel fijntjes. Ik zou het niet doen! Je groeit inderdaad nog door ( ook al denk je van niet ) bij mij werd er gezegd dat ik uiteindelijk ongeveer een 1.78 zou worden. Ik ben inmiddels dus uitgegroeid op 1.83! Dus ze kunnen wel een fijne schatting maken, maar dat is geen garantie!

Als je te zwaar voor haar word heb je de kans dat ze misschien blessures oploopt in haar gewrichten en spieren. Ik zou dus zeker voor mezelf afwegen of je het haar wilt aandoen. Hoe vervelend het ook is!

Wees reel, kan je haar over een paar jaar zonder problemen wegdoen of blijf je straks met een pony zitten waar je niet meer op kunt rijden omdat je simpelweg te zwaar bent en het moeilijk vind om afstand van haar te doen? Ik denk dat dat zonde is hoor!

Eerlijk zijn tegenover jezelf en tegenover haar, hoe moeilijk het ook is! Gebruik je koppie en niet je hart, want helaas heeft het hart het vaak bij het kortste eind!! ( en het is moeilijk om dat in te zien )

Mocht je er over willen praten dan kun je me altijd pb'en!

Groetjes,

Chantal

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:32

Donja schreef:
Het is een fjordje van 1,34m !!

Daar zeg je het zelf al!!! Het is een Fjordje!!! Fjorden kunnen veel meer gewicht dragen dan de meest KWPN-ers. Ik weet niet of je het tabelletje in het BIT hebt zien staan??

Een KWPN-er van 1.70 mtr kan MINDER gewicht dragen dan een Fjord! Mocht je interesse hebben zal ik dat tabelletje eens opzoeken, want de richtlijnen zijn wel heel erg duidelijk!

En nogmaals, wij geven onze reactie omdat we of uit ervaring spreken of het van dichtbij hebben gezien. We reageren niet om je af te kraken, we hebben het beste met je voor!!! Knipoog

Eliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:43

kan gewoon, hoor!!! hihi

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:08

Goh als ik dit zo lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander paard.Mijn paard is 1.60 en ik 1.80.En het is nog een draver ook.Mijn benen steken inderdaad ook iets uit maar niet veel.Overgens heeft ze nergens last van.
Maar goed dit is een beetje off topic.

On topic.
Als je 13 bent groei je zeker weten nog wel in de lengte en ook in gewicht.
En wie zegt dat je altijd recreatief wil blijven rijden.Misschien wil je wel dressuur gaan rijden als je 16 bent.
Denk er dus goed over na!
Als je dan nog zeker weet dat je haar wilt hebben moet je dat zeker doen!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:46

Dimple"]
[quote="Donja schreef:

Daar zeg je het zelf al!!! Het is een Fjordje!!! Fjorden kunnen veel meer gewicht dragen dan de meest KWPN-ers. Ik weet niet of je het tabelletje in het BIT hebt zien staan??

Een KWPN-er van 1.70 mtr kan MINDER gewicht dragen dan een Fjord! Mocht je interesse hebben zal ik dat tabelletje eens opzoeken, want de richtlijnen zijn wel heel erg duidelijk!

En nogmaals, wij geven onze reactie omdat we of uit ervaring spreken of het van dichtbij hebben gezien. We reageren niet om je af te kraken, we hebben het beste met je voor!!! Knipoog
[/quote]

Ik ga helemaal met Dimple mee:
ik vind dus dat het niet kan.
Dit is geen fjord, haflinger of bijv. ijslander die een volwassene vaak nog kunnen dragen.
Dit is een ranke pony, dun, en als de huidige eigenaar/manegehouder zelf al zegt dat ze met het leasen moet stoppen dan zal dat wel om een reden zijn toch?
Hij zal ook liever zijn pony verhuren, maar als ze echt te groot wordt...

Jenna:
Een paard is altijd nog wat anders dan een pony.
En jij en je paard verschillen in verhouding stukken minder dan zij en haar pony.

Het beste kan ze haar instructeur vragen wat hij vindt.
En die vond al dat ze moest stoppen met die pony leasen omdat ze te groot werd, dusseh...tja.

Nu de pony eventueel verkocht kan worden voor een goede bieder wil ze haar kopen.
Daar gaat ze zeker teveel voor betalen, want de verkoper weet gewoon dat ze stapelgek is op die pony... Verdrietig
Maar goed, ze wil toch alleen maar horen dat ze op die pony past.
Dus bij deze... Lips are sealed Tuurlijk, kan prima.
Zo goed? Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:48

Dorine schreef:
Nu de pony eventueel verkocht kan worden voor een goede bieder wil ze haar kopen.
Daar gaat ze zeker teveel voor betalen, want de verkoper weet gewoon dat ze stapelgek is op die pony...
Zo goed? Haha!

helemaal waar! die pony wordt gekocht zonder gebruik van verstand en dan geef je er nog te veel voor ook! DOE NOU NIET! koop nou een paard of pony met je vollle verstand!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 14:01

Desiree schreef:
En over 2 jaar lekker huilen, huilen huilen huilen....................
Omdat je niet meer op de pony past! Ga daar maar lekker voor hoor, voor dat gejank.

Hoezo dat nou???? wie zegt dat ik dr ooit dan nog wil verkopen, ik kan er misschien niet meer op rijden ofzo, amar lisa kan ook voor de kar (kan ze) en mijn vriendin die heel klein is, kan er ook op rijden en dat wil ze dan wel voor me doen

snappie?

flop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:10

je past nog perfect dus lekker rijden

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:36

flop schreef:
je past nog perfect dus lekker rijden

Sorry hoor, maar mijn mening steek je dan behoorlijk je hoofd in het zand!

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat besluiten. Houdt je ons op de hoogte??

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:48

Te zwaar ben je iig niet en te lang? Vind ik ook wel meevallen.

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:52

Het kan nog wel, ziet er niet heel erg raar uit.. Ik kan me voorstellen dat je haar echt heel erg mist, maar misschien, als je een nieuw paard koopt kun je toch beter een grotere kopen, daar kun je dan lekker altijd mee blijven rijden! Succes ermee!

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 14:58

Het kan echt nogwel.
en zoals je al zegt: als je te zwaar word kan hij altijd nog voor de kar (als je dat leuk vind tenminste)
Als ik jou was zou ik doen wat je zelf wil.

EN als ik jou berichten zo leest geef je veel om haar en zou je haar graag willen hebben...

Succes!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:18

Als je echt zoveel van die pony houd zou ik haar wel nemen, maar heel goed in de gaten houden of het wel goed gaat. Je kunt altijd met haar gaan mennen, maar als je liever rijdt zal je uiteindelijk toch offers moeten doen om Lisa te houden. Ik heb het idee dat als er 2 benen naast haar "bungelen" ze uit evenwicht kan raken. Heb je het de arts al eens gevraagd? Heeft iemand trouwens dat tabelletje uit de Bit?

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:24

ach man tuurlijk kan het nog wel!
ook als je nog groeit. als je te zwaar wordt, merk je snel genoeg.
ik vind het ook helemaal niet lelijk staan.
ik ben iets kleiner als jou, en ik heb zovaak op pony's gereden die een stuk kleiner zijn dan Lisa.

zelf op een smalle pony van 1.20m heb ik geen last van dat ik nauwelijks kan aansporen of dat ik tegen de voorbenen aankom.
als je je benen een beetje stil kan houden op haar, zal dat echt niet snel gebeuren.
ik heb nog nooit gehad dat ik bij springen de balk eraf gooi met m'n eigen voeten. ook niet op pony's waar ik een meter onderuit kom.

natuurlijk kan dat vast weleens gebeuren, maar het is dan echt niet zo dat je er niet mee kunt springen.
en als je zoveel van haar houd, moet je het gewoon doen.
als je dan toch nog problemen ermee krijgt(wat me sterk lijkt) kan je er altijd nog mee gaan mennen of andere dingen.

en natuurlijk niet teveel naar de McDonalds gaan Lachen

veel succes met je beslissing, als ik jou was, had ik het allang geweten, zo te merken hoeveel je van lisa houdt Lovers

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:20

Ik moet toegeven dat ik kan springen met een shetje van 1.10m, ik wil niet zeggen dat de shet er echt blij mee is, maar het gaat dus wel. En ik ben 1.72

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 16:36

O ja mensen ik vindt het niet erg wat jullie hier allemaal zeggen het zijn jullie meningen , i know..........

en over dat niet te veel naar mc donalds gaan...hihhi ik ben een paar keer met Lisa door de mac drive gweest hihih.. leuke herinnering hihi

En O JA de meeste denken maby: ja je moet het toch zelf wten enzo...maar ik vindt ook wat andere mensen erover zeggen heeft wel invloed op me...als echt IEDEREEN nou dezelfde mening bijv had (gelukkig niet) dan is het niet zo moeilijk, maar nu bekijk ik het ook is van echt ALLE kanten

ik wil nooooog iets zeggen:
ik heb met deze lengte en een iets zwarder gewicht toen dit gedaan zonder moeite:
-boven de..1 meter gesprongen (vondt lisa gewoon supergaaf)
-heerlijk gecrost in de bossen
-Vele buiteenritten
-gedresuurd (o.a ook wijken waar onze benen niet in de knoop van raakte)
blablabla

ik wil het laatste mederdelen: Dat er nog nooit zoveel is gereageerd op een topic van mij Haha! hihih

En bestaan er geen groei of krimphormonen (joke) Haha! Haha! Haha!

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:59

Renee_vd schreef:

Hoezo dat nou???? wie zegt dat ik dr ooit dan nog wil verkopen, ik kan er misschien niet meer op rijden ofzo, amar lisa kan ook voor de kar (kan ze) en mijn vriendin die heel klein is, kan er ook op rijden en dat wil ze dan wel voor me doen

snappie?

Beste Renee,

je bent te groot voor deze pony, je kan je beugels nog zo kort doen, je bovenlijf is te lang en je benen ook. Daarbij koop je geen pony om er iemand anders op te laten rijden.
Het zal best moeilijk voor je zijn , maar als je goed zoekt vind je vast het juiste dier voor jou ( ik zou dan eerder aan een E pony of klein paard denken ). Je kan natuurlijk wel je best doen om voor Lisa ook een leuk baasje te vinden.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 17:16

nog even iets wat niet duidelijk is:
Ik.. heb mijn beugels helemaal NIET kort zitten hoor
nee nee nee...echt niet, misschien lijkt het door de shaduwen en de foto's blablabla maar ik had ze echt niet kort

Afbeelding

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:27

Dimple"]
[quote="Donja schreef:

[/quote]

ag jho ze zijn niet van suiker!

ze kan haar makkelijk houden.
ik heb een E-ponytje en daar heet iemand van 90 kilo opgezeten en rijden dat ze deden!
dus aan de zwaarte ligt het net die pony kan het makkelijk houden Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:33

jah parouscha, maar jij zet ook je vader op je shet, dus tja....

Je kan er op zich nog op. Ik stap hier op de manege ook gerust op een B of C pony (als ze er weereens iemand afgegooit hebben ofzo Haha!) En voor een keertje kan dat ook echt geen kwaad.
Nu ben je gek op Lisa, maar als je een ander paard neemt, wordt je daar ook wel gek op.
Lisa is leuk als bijv verzorgpony, maar voor een eigen pony, waar je dus lang op hoopt te rijden enzo, zou ik toch voor een maatje groter gaan.
Zeker als je wedstrijdambities hebt/krijgt

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:33

stef schreef:
jah parouscha, maar jij zet ook je vader op je shet, dus tja....

dat klopt,en daar heeft ie ook totaal geen moeite mee,als ie alleen stapt en het was gewoon voor de lol dus ga je daar nou maar druk ommaken en hou je dan aub met iets anders bezig,want je creert zo weer een berg ruzie Slapen Haha! Boos!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:01

volgens mij heb je zelf je beslissing al genomen, want overal heb je een weerwoord op van ik ben niet te groot en ik kan dit en dat.
Ik denk dat je als je er nog zo over denk beter nog even kan wachten met een pony, tot dat je zeker weet wat je wilt, en je klan wel zeggen dan gaat mijn vriedin rijden, maar je betaalt een hoop geld voor stalling enz, en als je er dan niets mee kan is het ook zonden!!! Misschien een veulen fokken maar dat duurt ook weer 3 jaar, je moet gewoon rieel zijn en ook eraan denken hoe je er later uit ziet en dan niet alleen je lengte, en wat je wilt je iedeën kunnen namelijk altijd veranderen!!

( en misschien is een slotje wel een goed idee)

oja en misschien denk je nu wel hij heeft nergens last van maar denk eens op langere duur. Denk aan slijtage aan de benen, dooorgezakte ruggen .......enz

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:47

Renee_vd schreef:
nog even iets wat niet duidelijk is:
Ik.. heb mijn beugels helemaal NIET kort zitten hoor
nee nee nee...echt niet, misschien lijkt het door de shaduwen en de foto's blablabla maar ik had ze echt niet kort

Afbeelding

Op deze foto is het ook niet erg goed zichtbaar.
Maar op de foto's in je profiel wel.

Daar kun je zien dat je voeten misschien niet ver onder haar buik steken, maar je zit zelf met je billen vrij achterin het zadel, en je bovenbenen steken schuin naar voren in plaats van schuin naar onderen, zoals het eigenlijk hoort.

Dit is een teken van te korte beugels.
Het maakt het hulpen geven moeilijk en het beïnvloedt je zithulpen ook.
De pony is misschien M-dressuur, maar je rijdt er zelf geen wedstrijden mee had ik begrepen Verward
Wat voor niveau rijdt je ongeveer in de les?
Voorlopig kun je nog wel een jaar in de les rijden op Lisa, rustig aan, maar eigenlijk ben je al te groot.
Als je zelf ooit een wedstrijdje wil rijden (dressuur) krijg je sowieso slechte punten voor je houding dan denk ik. Ook al doe je het maar voor de lol, de jury moet toch eerlijk blijven.

Mocht je Lisa toch kopen, doe het dan om met haar te gaan mennen (mag je een menwagen aanschaffen en menlessen nemen van je ouders?).
Vraag anders hierover info aan Sanderijn, zij heeft een welsh-a (vrij grote) en ment hiermee. Dit is best leuk!
Dan zul je echter wel het rijden moeten missen.

Ik weet niet wat je wilt, maar als ik jou was en ik mocht een pony kopen, dan zou ik nog even een keer extra slikken en me omdraaien, en toch een andere zoeken.
Wie weet mag je vriendin die kleiner is dan jou wel Lisa leasen, en dan kunnen jullie later samen met z'n tweeën leuke dingen doen met de pony's.
Goed idee toch?

En uh... even eerlijk nadenken:
als je zelf zo heel zeker wist dat je niet te groot bent voor de pony...
waarom plaatste je dan dit topic?
Sterkte. Scheve mond