Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:38

De reden dat ik vroeg of je wel eens foto's had laten maken is de volgende. Een kennis van mij heeft een merrie die ook hoeven heeft die vrijwel niet groeien. Als verschillende smeden vertelden haar dat ze zich daar niet druk om moest maken. Nu heeft ze (om een hele andere reden overigens) foto's laten maken van de straalbenen en blijk de merrie een haak aan haar straalbeen te hebben. Hierdoor kan het hoefmechanisme niet goed werken. Dit blijkt achteraf ook de reden voor de slechte groei van de hoeven. Er kan dus meer achter zitten!

Verder krijg ik een beetje het gevoel dat je jezelf probeert te verdedigen, wat imo niet nodig is. Niemand probeert je hier aan te vallen, alleen te helpen!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 12:59

Sorry ik krijg af en toe een beetje het gevoel dat ik me moet verdedigen.
Het is niet zo dat haar hoeven helemaal niet goed groeien, in de zomer wordt ze namelijk wel vaker opnieuw beslagen. Vorige keer was na krap 8 weken, en toen waren ze volgens de smid meer gegroeid als de hele winter. Bij haar hangt het dus heel erg van het jaargetei af, wet niet of dat bij die kennis van jou ook was, of dat de hoeven helemaal niet groeiden?
Maar heb haar nou 5,5jaar en tot nu toe is het nog ieder jaar geweest dat de hoeven in de winter bijna tot niks groeien.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:40

Bij die kennis van mij groeiden ze ook harder in de zomer dan in de winter. Dat is trouwens bij de meeste paarden zo.
Het is van mij iig hiet aanvallend bedoeld hoor, maar misschien dat je er iets aan hebt....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 14:53

Liep het paard van je kennis ook verder goed dan?
Het is echt zo dat het alleen in de winter is, in de zomer gaat ze bijna dubbel zo vaak.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:03

Achteraf waren er wel wat vage kreupelheden die daar mee te maken bleken te hebben. Een paard dat dat heeft blijft niet goed lopen, dat komt er vroeg of laat toch uit. Als die van jou gewoon goed loopt zou ik me er niet te druk over maken. Als het in de zomer gewoon om de 8 weken nodig is is dat helemaal niet vreemd....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 15:17

Die van mij heeft het al sinds ik haar heb ( dat zijn al 5 winters ). Ze loopt nooit kreupel, alleen niet helemaal regelmatig als er veel weersverandering zijn, maar dat komt door een oude blessure in de heup, je ziet ook echt dat ze dan stijf is vanuit de heup. De rest heeft ze helemaal nergens last van, ook niet nadat we gesprongen hebben, als er iets in de hoef niet goed zou zijn, zou ze er dan last van moeten hebben toch?

vester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:12

Onze smid komt meestal om de 6 a 7 weken!!!!!
In de winter kan mijn paard er iets langer op blijven staan maar toch echt niet langer dan 9 weken.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:11

zo ongeveer 4 keer per jaar bekappen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:55

Waarom voer je geen biotine? De hoeven van mijn merrie groeiden eerst helemaal niet. Die liet ik om de 3 maanden bekappen en dan kon er niks vanaf.
Heb haar nu sinds kort op ijzers staan. De eerste keer zaten er 12 weken tussen en nu staat ze er 6 weken op en denk ik dat ze over 1 a 2 weken weer moet.
De biotine gaat zijn werk doen. Het duurt 2 a 3 maanden voordat het gaat werken.
Het werkt goed, alles groeit nu, haar staart is al heel lang en mooi vol. Een jaar geleden kwam ie halverwege.

Mijn vorige paard moest om de 4 a 5 weken nieuwe ijzers, zo hard groeiden zijn hoeven, dat was een duur grapje aangezien hij speciaal beslag had.