wedstrijdpaard 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Opatouche

Re: wedstrijdpaard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:52

Ik rijd ook wedstrijden en mijn paarden staan gewoon dag en nacht buiten in de zomer en in de winter zo lang mogelijk buiten vinden ze meestal fijner als binnen (mijn paard igg wel Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:15

marlo schreef:
ik lees dat veel mensen hun paard nu 24/7 buiten hebben en ja dat kan natuurlijk makkelijk, maar de meesten gaan met slecht weer of een regenbuitje wel weer op stal. maar ik zou juist wat meer mensen horen die hun paard dus ook in de winter 24/7 buiten hebben staan

Ik dus. Haha! Ik rijd verder geen wedstrijden, maar of dat verschil maakt?

Voor degenen wiens paard geen krachtvoer wil eten in de wei: misschien is een pavo koek een optie. Is iig een goede vervanger voor brok, er zitten veel mineralen en vitaminen in en kun je uit de hand voeren (en dat kun je dus in de wei doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:18

marlo schreef:
ik lees dat veel mensen hun paard nu 24/7 buiten hebben en ja dat kan natuurlijk makkelijk, maar de meesten gaan met slecht weer of een regenbuitje wel weer op stal. maar ik zou juist wat meer mensen horen die hun paard dus ook in de winter 24/7 buiten hebben staan

Mijn ponies (weliswaar geen Z-paarden of wedstrijddieren) staan ook 24/7 buiten. Het hangt van de omstandigheden af wat ze doen, maar zij kunnen zelf kiezen of ze op stal gaan of buiten blijven staan. In de zomer blijven ze meestal buiten staan, 's winters hangt het van het tijdstip af, overdag blijven ze buiten, en 's nachts gaan ze naar binnen. In de zomer gaan ze meestal op stal om verkoeling te zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:27

JoviBan schreef:
marlo schreef:

Ik dus. Haha! Ik rijd verder geen wedstrijden, maar of dat verschil maakt?

Voor degenen wiens paard geen krachtvoer wil eten in de wei: misschien is een pavo koek een optie. Is iig een goede vervanger voor brok, er zitten veel mineralen en vitaminen in en kun je uit de hand voeren (en dat kun je dus in de wei doen).

Ja het maakt dus wel verschil of je wedstrijden rijd, want dat is wat TS vraagt: Hoe handig is dat, kun je het combineren. Dat een paard in de wei kan is logisch, maar is het ook praktisch als je om 9u moet starten en de wei is 1 grote blub. Niet echt handig dus, maar ook niet onmogelijk.

Die (o zo modieuze) pavo koek is lief bedoelt, maar dat voorkomt echt niet dat ze afvallen. Ik (en ik neem aan Remember ook wel) zorg heus wel dat er geen tekorten in vitaminen ontstaan, ze krijgen echter niet genoeg (bulk) krachtvoer binnen om fit te blijven. Het energie niveau word (te) laag om serieus aan het werk te blijven.

En TS: je weet het alleen als je het probeert. Nu is het zomer, probeer het even uit.

lasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:29

ik zou het niet doen iig lekker veel naar buiten is goed maar 's nachts als het -10 is toch niet echt lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:34

Sizzle schreef:
Ja het maakt dus wel verschil of je wedstrijden rijd, want dat is wat TS vraagt: Hoe handig is dat, kun je het combineren. Dat een paard in de wei kan is logisch, maar is het ook praktisch als je om 9u moet starten en de wei is 1 grote blub. Niet echt handig dus, maar ook niet onmogelijk.

Die (o zo modieuze) pavo koek is lief bedoelt, maar dat voorkomt echt niet dat ze afvallen. Ik (en ik neem aan Remember ook wel) zorg heus wel dat er geen tekorten in vitaminen ontstaan, ze krijgen echter niet genoeg (bulk) krachtvoer binnen om fit te blijven. Het energie niveau word (te) laag om serieus aan het werk te blijven.

En TS: je weet het alleen als je het probeert. Nu is het zomer, probeer het even uit.

Mmm, je klinkt wat hatelijk. Jammer.

Het is idd niet 'praktisch' om door de blub te moeten om je paard op te halen (of dat nu voor een wedstrijd is of niet). Maar wanneer je dit er voor over hebt, is het dus geen probleem.

Het is overigens niet zo dat een paard z'n energie uit krachtvoer haalt, want juist ruwvoer is de energieleverancier (is onlangs ook uit onderzoek gebleken). Maar dit terzijde, is off topic. Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:37

JoviBan schreef:
Mmm, je klinkt wat hatelijk. Jammer.
Het is idd niet 'praktisch' om door de blub te moeten om je paard op te halen (of dat nu voor een wedstrijd is of niet). Maar wanneer je dit er voor over hebt, is het dus geen probleem.

Het is overigens niet zo dat een paard z'n energie uit krachtvoer haalt, want juist ruwvoer is de energieleverancier (is onlangs ook uit onderzoek gebleken). Maar dit terzijde, is off topic. Knipoog

Sorry, niet zo bedoelt, maar voor je het weet komt ook iedere shetland eigenaar vertellen dat ie makkelijk buiten kan staan. Was niet persoonlijk bedoelt of zo.

Kun je mijn paard even influisteren dat ie aan hooi genoeg heeft misschien want die ziet dat toch anders.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:14

toen mijn paard nog alleen op de wei stond voerde ik hem gewoon brok/slobber in de wei. geen probleem

nu staat hij in een kudde en haal ik hem gewoon ff uit de wei om hem te laten eten. natuurlijk niet heel makkelijk, maar t is niet anders.

24/7 op de wei is zeker niet de makkelijkste manier. maar als je er geen problemen mee hebt de benen nog een keer af te spuiten voor je naar de wedstrijd vertrekt is er geen probleem.

al ben ik daar eigenlijk mee gestopt. ben nogal laks in zo'n dingen. Bloos
ik was de benen en staart een dag vantevoren en doe een vlecht in de staart.

smorgens poets ik de benen schoon en ga naar wedstrijd. als ze heeel erg smerig zijn spuit ik ze natuurlijk nog wel ff schoon.
heb nog nooit lager dan een 7 gehad (en ik heb een schimmel)

mijn conlusie is dus. 24/7 op de wei gaat prima
maar een stal tot je beschikking hebben in wel makkelijker.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:23

Remember schreef:
Shine (Z2) staat 24/7 buiten zodra het weer het toelaat en in de winter ook gewoon zo veel mogelijk de wei in overdag.

Ze staat met nog 2 merries (jaarling en 6-jarige waar weinig mee gedaan wordt) en ik vind het sneu dat ze dan 's nachts op stal zou 'moeten' omdat ze toevallig getraind wordt voor de wedstrijden. Het is juist heerlijk voor ze, ze bewegen de hele dag, lekker sociaal contact, frisse lucht, gewoon paard zijn!

Enige nadeel is dat Shine slecht krachtvoer eet, nou ja, slecht, gewoon érg langzaam. Als ze op stal staat eet ze het verdeeld over de nacht/dag op, haar avondportie is de volgende ochtend keurig op. Nu probeer ik er wat in te krijgen ná het rijden, maar dat valt nog niet mee, ze wil graag terug de wei in en als ik haar op stal zet gaat ze naar buiten staan turen en kijkt ze haar voer niet aan.... Daar moeten we dus nog even wat op vinden, want ze heeft het wel nodig namelijk. Nu staan ze nog regelmatig een nachtje binnen ivm regen etc en krijgt ze dus nog voldoende binnen al met al maar als het straks écht lekker weer wordt is dat ook over.

Wat het eten betreft heb ik precies hetzelfde met mijn merrie. Helaas is ze niet snel tevreden met wat ze voorgeschoteld krijgt (lees: lekker musli, biks of slobber). Ze houdt wel erg van kuilgras. Daar begint ze dan ook vaak als eerste mee. Krachtvoer verspreid ze ook over de nacht. Op zich prima, want ze eet het dan wel helemaal op. Mijn merrie staat overdag op het land en 's nachts op stal.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:03

nou ja nu staat hij ook wel 24/7 buiten en dat vind ik prima, ook met zo'n regen periode van afgelopen tijd gaat hij dan echt niet naar binnen. maar in de winter heb ik hem dan denk ik toch liever op stal 's nachts.
idd 24/7 buiten prima, maar een stal tot je bechikking is toch wel handig/fijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:13

Sizzle schreef:

Zo'n pavokoek is idd mooie commercie voor 'gewone' huis-tuin-en-keuken paarden, maar een paard dat moet presteren haalt daar écht niet voldoende uit hoor. Shine staat op PowerPlus Mix en Kentucky Lite-E (1/2 om 1/2 gemixt) van Havens en krijgt daar 2kg op een dag van, aangevuld met slobber van Cavalor (1 volle schep) en 2 schepjes Equitop Myoplast. Ze zit nu echt super in haar vel en (spier)conditie, wil dat graag zo houden!

JoviBan schreef:

Natuurlijk is de kwaliteit van het ruwvoer heel belangrijk, maar je moet niet vergeten dat ze met nog 2 anderen in het land staan, die weinig doen en dus écht te dik worden van een volle wei. Daar moet je dus al een compromis sluiten, aangezien ik haar niet alleen wil gaan zetten (als in de andere in een schraler weitje en Shine apart op een 'vol' stuk), omdat ik ook júist dat sociale contact waardeer. Daarnaast gaan er dusdanig veel zouten en mineralen verloren met warmer weer en flink werken (=zweten!) dat ik dat gewoon op safe aangevuld wil hebben in het krachtvoer.

loulou schreef:
toen mijn paard nog alleen op de wei stond voerde ik hem gewoon brok/slobber in de wei. geen probleem

nu staat hij in een kudde en haal ik hem gewoon ff uit de wei om hem te laten eten. natuurlijk niet heel makkelijk, maar t is niet anders.

Haar even het land uit halen om te laten eten is ook geen optie, heb geen zin om letterlijk een halve dag met een bak voer voor d'r neus te gaan staan. Als je een vreetzak in de goeie zin van het woord hebt is dat zeker een optie, maar helaas geeft Shine niks om d'r eten verder!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:40

hmm ik rij geen concours, maar wel bijna dagelijks, en dan altijd meer dan een uur (in de bak rond een uur), vaak tussen de 2 en 4 uur (training buiten). intensief? jazeker! mijn paard staat 24/7 op het land, en als dat (en de bak) niet zo nat zou worden in de winter is doorrijden geen probleem. alleen bij ons is de bak en wei dus snel te nat. is dat op die stalling niet het geval, dan zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.

overigens krijgt mijn kruising New Forest - Engels Volbloed ook geen krachtvoer, alleen wat haver en muesli als beloning na het rijden. hij komt momenteel weinig op het land, omdat hij (na de winter, natte bak dus minder rijden) nog wat te dik is. hij staat nu dus op hooi en regelmatig een páár uurtjes op het gras (afgegraasde wei).

imo krijgen zgn sportpaarden vaak veel te veel krachtvoer, en te weinig hooi van juiste kwaliteit. vaak om te voorkomen dat ze een buikje krijgen (niet te verwarren met dik worden). en het nare is, dat dat krachtvoer amper de juiste energie aanlevert, omdat het zo snel verteert en wordt opgenomen dat het paard het amper verbrandt. wat het paard dan wél verbrandt, is zijn ruwvoer, waarvan de energie gedoseerd vrijkomt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:24

Ja, bij ons zie ik ook dat alle paarden (inclusief de wedstrijdpaarden) veel meer krachtvoer krijgen dan ruwvoer. Ik vind dat 3x niks, maar ja, ze hebben het zo geleerd en stappen er niet vanaf. Heel jammer. Die eigenwijsheid vind ik echt ongelofelijk.

Ik heb geen wedstrijdpaard, maar ik vind ook dat die paarden lekker veel naar buiten moeten. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:29

Dat met dat krachtvoer ben ik het wel eens
Dat een paard dat hard werk, meer krachtvoer moet hebben, daar ben ik het wel mee eens
Maar als ik soms doe hoeveelheden hoor, sta ik toch met de oren te flapperen.
Zo zwaar is de basis sport nu ook weer niet Lachen

Maar goed ontopic, ik zou zeker in de winter naast de hele dag weidegang, wel een stal willen
Het lijkt mij gewoon te onhandig

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:41

Ik mog willen dat ik me paardje 24/7 buiten kon zetten!

Alleen in de zomer staat hij 24/7 buiten, maar helaas in de winter kan dat niet.

Als ik jou was zou ik het gewoon lekker doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:01

merrieveulen schreef:
imo krijgen zgn sportpaarden vaak veel te veel krachtvoer, en te weinig hooi van juiste kwaliteit. vaak om te voorkomen dat ze een buikje krijgen (niet te verwarren met dik worden). en het nare is, dat dat krachtvoer amper de juiste energie aanlevert, omdat het zo snel verteert en wordt opgenomen dat het paard het amper verbrandt. wat het paard dan wél verbrandt, is zijn ruwvoer, waarvan de energie gedoseerd vrijkomt.

Ik vind het ongelofelijk dat jullie maar zeggen dat 'wij wedstrijdruiters' niet genoeg ruwvoer geven. Mijn paard komt dagelijks (zomerseizoen) op een volle wei en krijgt onbeperkt hooi (ook in de winter) . Ze weigert vervolgens dus (overwegend omdat ze meteen gaat slapen als ze op stal komt) haar brok en valt in korte tijd vreselijk af. Dit is elk jaar weer een probleem. Ik kan haar wel een hele baal hooi geven maar ze wil maar 2 plakjes eten. Ik kan haar heel de dag in een volle wei zetten maar ze vind het gras maar een uurtje de moeite waard. De rest van de tijd staat ze in de verte te staren. Zet ik haar langer dan 5 uur per dag buiten dan wil ze de volgende dag niet mee naar de wei (boos op stal en wegdraaien) terwijl ze in een fijne groep staat. In de winter houd ik haar tenminste wel goed op gewicht met mijn o zo slechte (sport) brok. Blijkbaar is in de wei staan voor mijn paard erg vermoeiend, ga dus aub niet alle paarden over een kam scheren.

Ik hoop van harte dat TS haar paard wel gewoon buiten kan staan want dat is veel handiger dan zo'n barbiepaard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:16

@ sizzle, ik zeg dan ook 'vaak', niet 'altijd'. ik hou nl niet van mensen die alles over één kam scheren. ik zie het alleen wel veel te vaak, vandaar dat ik het plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:31

En ik ben zelf wedstrijd ruiter Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:32

merrieveulen schreef:
@ sizzle, ik zeg dan ook 'vaak', niet 'altijd'. ik hou nl niet van mensen die alles over één kam scheren. ik zie het alleen wel veel te vaak, vandaar dat ik het plaats.

Ok dan zijn we het met elkaar eens Knipoog
Eigenlijk vind ik dit soort vragen (net als vragen over dekens en scheren) ook vrijwel onmogelijk te beantwoorden via internet als je het paard niet kent. In vrijwel alle gevallen geldt, gewoon proberen en kijken waar je paard zich happy bij voelt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:34

Wij hebben ze 24/7 nu buiten. (Ongeveer van maart tot en met oktober, in de winter staan ze 's nachts op stal.) Mijn pony loopt M2 en mijn paard L1.
Ze zijn tevreden en rustig. Ik wil er niet aan denken hoeveel stalmoed ze krijgen als ik ze bijna 24/7 in een stal zet.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:35

ik rijd intensief en mijn paard gaat in de zomer weer 24/7 op land, net als vorig jaar, en het beviel me best Knipoog

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:36

Hoi Hoi

Ik weet niet op wat voor niveau je rijdt met je paard???
Maar met wedstrijdpaarden die een beetje hoger op niveau lopen is het vaak beter om ze niet 24/7 op de wei te laten staan. Hierdoor leiden ze vaak toch wel wat aan conditie verlies en verliezen ze vaak hun power.
Ik zou dan zelf aanraden om ze een aantal uren op de weide te zetten en dan de rest op stal.

Hecht je daar nou niet zoveel waarde aan.
Dan kan je ze best 24/7 op de wei laten staan, maar zou ik ze als de nacht temperatuur minder dan 10 graden is toch wel binnen zetten.
Of een mega goed schuilhok in de wei waar ze ook kunnen gaan staan.

Dat is dus mijn advies Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:42

hmmm dan ben je wel erg in je eigen straatje aan het denken hoor... ik zou het zó oneerlijk vinden, omdat ík wedstrijden wil rijden en mijn paard van 24/7 op het land niet genoeg 'power' zou hebben, moet hij maar op stal blijven? dat begrijp ik dus niet, waar is het welzijn van het paard dan gebleven?

gelukkig heeft mijn paard genoeg 'power', en hoeft hij niet op stal. zelfs al was dat zo, dan zou ik hem nog niet opsluiten omdat mij dat voor het rijden beter uitkomt. ik vind het nogal kortzichtig en egoïstisch gedacht eerlijk gezegd.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:49

merrieveulen schreef:
hmmm dan ben je wel erg in je eigen straatje aan het denken hoor... ik zou het zó oneerlijk vinden, omdat ík wedstrijden wil rijden en mijn paard van 24/7 op het land niet genoeg 'power' zou hebben, moet hij maar op stal blijven? dat begrijp ik dus niet, waar is het welzijn van het paard dan gebleven?
gelukkig heeft mijn paard genoeg 'power', en hoeft hij niet op stal. zelfs al was dat zo, dan zou ik hem nog niet opsluiten omdat mij dat voor het rijden beter uitkomt. ik vind het nogal kortzichtig en egoïstisch gedacht eerlijk gezegd.

Zeg ook niet dat het hoeft, maar sommige paarden hebben dat echt nodig hoor.
Vaak komen ze dan toch nog heel wat uurtjes buiten overdag en slapen ze gewoon 's nachts op stal.
Zelf heb ik ook gezien dat het werkt,
mijn paardje rijdt alleen nog geen wedstrijden ( gezien haar leeftijd) dus staat ze gewoon nog dag en nacht op de wei!
Maar goed ieder zijn mening eh Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:05

Waar ik even nieuwsgierig naar ben. Degene die hun paard 24/7 buiten hebben staan, laten die hun paard ook met onweer en ander extreem weer buiten staan?