) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) marlo schreef:ik lees dat veel mensen hun paard nu 24/7 buiten hebben en ja dat kan natuurlijk makkelijk, maar de meesten gaan met slecht weer of een regenbuitje wel weer op stal. maar ik zou juist wat meer mensen horen die hun paard dus ook in de winter 24/7 buiten hebben staan
Ik rijd verder geen wedstrijden, maar of dat verschil maakt?marlo schreef:ik lees dat veel mensen hun paard nu 24/7 buiten hebben en ja dat kan natuurlijk makkelijk, maar de meesten gaan met slecht weer of een regenbuitje wel weer op stal. maar ik zou juist wat meer mensen horen die hun paard dus ook in de winter 24/7 buiten hebben staan
JoviBan schreef:marlo schreef:ik lees dat veel mensen hun paard nu 24/7 buiten hebben en ja dat kan natuurlijk makkelijk, maar de meesten gaan met slecht weer of een regenbuitje wel weer op stal. maar ik zou juist wat meer mensen horen die hun paard dus ook in de winter 24/7 buiten hebben staan
Ik dus.Ik rijd verder geen wedstrijden, maar of dat verschil maakt?
Voor degenen wiens paard geen krachtvoer wil eten in de wei: misschien is een pavo koek een optie. Is iig een goede vervanger voor brok, er zitten veel mineralen en vitaminen in en kun je uit de hand voeren (en dat kun je dus in de wei doen).
Sizzle schreef:Ja het maakt dus wel verschil of je wedstrijden rijd, want dat is wat TS vraagt: Hoe handig is dat, kun je het combineren. Dat een paard in de wei kan is logisch, maar is het ook praktisch als je om 9u moet starten en de wei is 1 grote blub. Niet echt handig dus, maar ook niet onmogelijk.
Die (o zo modieuze) pavo koek is lief bedoelt, maar dat voorkomt echt niet dat ze afvallen. Ik (en ik neem aan Remember ook wel) zorg heus wel dat er geen tekorten in vitaminen ontstaan, ze krijgen echter niet genoeg (bulk) krachtvoer binnen om fit te blijven. Het energie niveau word (te) laag om serieus aan het werk te blijven.
En TS: je weet het alleen als je het probeert. Nu is het zomer, probeer het even uit.
JoviBan schreef:Mmm, je klinkt wat hatelijk. Jammer.
Het is idd niet 'praktisch' om door de blub te moeten om je paard op te halen (of dat nu voor een wedstrijd is of niet). Maar wanneer je dit er voor over hebt, is het dus geen probleem.
Het is overigens niet zo dat een paard z'n energie uit krachtvoer haalt, want juist ruwvoer is de energieleverancier (is onlangs ook uit onderzoek gebleken). Maar dit terzijde, is off topic.
Remember schreef:Shine (Z2) staat 24/7 buiten zodra het weer het toelaat en in de winter ook gewoon zo veel mogelijk de wei in overdag.
Ze staat met nog 2 merries (jaarling en 6-jarige waar weinig mee gedaan wordt) en ik vind het sneu dat ze dan 's nachts op stal zou 'moeten' omdat ze toevallig getraind wordt voor de wedstrijden. Het is juist heerlijk voor ze, ze bewegen de hele dag, lekker sociaal contact, frisse lucht, gewoon paard zijn!
Enige nadeel is dat Shine slecht krachtvoer eet, nou ja, slecht, gewoon érg langzaam. Als ze op stal staat eet ze het verdeeld over de nacht/dag op, haar avondportie is de volgende ochtend keurig op. Nu probeer ik er wat in te krijgen ná het rijden, maar dat valt nog niet mee, ze wil graag terug de wei in en als ik haar op stal zet gaat ze naar buiten staan turen en kijkt ze haar voer niet aan.... Daar moeten we dus nog even wat op vinden, want ze heeft het wel nodig namelijk. Nu staan ze nog regelmatig een nachtje binnen ivm regen etc en krijgt ze dus nog voldoende binnen al met al maar als het straks écht lekker weer wordt is dat ook over.
Sizzle schreef:Die (o zo modieuze) pavo koek is lief bedoelt, maar dat voorkomt echt niet dat ze afvallen. Ik (en ik neem aan Remember ook wel) zorg heus wel dat er geen tekorten in vitaminen ontstaan, ze krijgen echter niet genoeg (bulk) krachtvoer binnen om fit te blijven. Het energie niveau word (te) laag om serieus aan het werk te blijven.
JoviBan schreef:Het is overigens niet zo dat een paard z'n energie uit krachtvoer haalt, want juist ruwvoer is de energieleverancier (is onlangs ook uit onderzoek gebleken). Maar dit terzijde, is off topic.
loulou schreef:toen mijn paard nog alleen op de wei stond voerde ik hem gewoon brok/slobber in de wei. geen probleem
nu staat hij in een kudde en haal ik hem gewoon ff uit de wei om hem te laten eten. natuurlijk niet heel makkelijk, maar t is niet anders.

merrieveulen schreef:imo krijgen zgn sportpaarden vaak veel te veel krachtvoer, en te weinig hooi van juiste kwaliteit. vaak om te voorkomen dat ze een buikje krijgen (niet te verwarren met dik worden). en het nare is, dat dat krachtvoer amper de juiste energie aanlevert, omdat het zo snel verteert en wordt opgenomen dat het paard het amper verbrandt. wat het paard dan wél verbrandt, is zijn ruwvoer, waarvan de energie gedoseerd vrijkomt.

merrieveulen schreef:@ sizzle, ik zeg dan ook 'vaak', niet 'altijd'. ik hou nl niet van mensen die alles over één kam scheren. ik zie het alleen wel veel te vaak, vandaar dat ik het plaats.

merrieveulen schreef:hmmm dan ben je wel erg in je eigen straatje aan het denken hoor... ik zou het zó oneerlijk vinden, omdat ík wedstrijden wil rijden en mijn paard van 24/7 op het land niet genoeg 'power' zou hebben, moet hij maar op stal blijven? dat begrijp ik dus niet, waar is het welzijn van het paard dan gebleven?
gelukkig heeft mijn paard genoeg 'power', en hoeft hij niet op stal. zelfs al was dat zo, dan zou ik hem nog niet opsluiten omdat mij dat voor het rijden beter uitkomt. ik vind het nogal kortzichtig en egoïstisch gedacht eerlijk gezegd.