Paard blijft vermageren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nargorny

Re: Paard blijft vermageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:55

5 kilo krachtvoer?? Dat is wel mega veel! Die van mij krijgen serieus wat minder en komen goed toe.
Kijk uit met gemaaid gras! Dat is heel ongezond voor een paard. Als ik jou was, zou ik tegen je buurman zeggen 'ik vind het heel aardig van je, maar wil je dat alstublieft niet meer doen want mijn paard wordt er ziek van'.
Dan over die wormkuren, je hoeft echt niet steeds verschillende te geven hoor. Als je maar niet onderdoseert! Enne, het allerbeste is eigenlijk om mest te laten onderzoeken en alleen te ontwormen als het nodig is, zo voorkom je pas resistentie.
Als ik jou was zou ik je paard onbeperkt ruwvoer (hooi) geven en veeeeeel minder brok. Een paard dat niet werkt hoeft eigenlijk helemaal geen, maar je kan beter wat geven zodat ze de mineralen en vitaminen binnenkrijgen. Ik voer zonder haver en met kruiden.
Gerst is een goede voeding voor een paard dat wat dikker mag. Is ook niet zo'n hete voeding.
Ik voer op dit moment spelt om wat meer vet op de ribben te krijgen.

P.S. Waar woon je? Ik doe mijn boodschappen ook wel eens bij Reyniers. Knipoog

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:57

runningkawa schreef:
Jou paard verricht geen arbeid, hij heeft dan bijv genoeg aan een pavo summerfit koek Lachen

Heb ik helaas nog niet van gehoord. Is het ook verkrijgbaar in België?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:00

Nargorny schreef:
5 kilo krachtvoer?? Dat is wel mega veel! Die van mij krijgen serieus wat minder en komen goed toe.
Kijk uit met gemaaid gras! Dat is heel ongezond voor een paard. Als ik jou was, zou ik tegen je buurman zeggen 'ik vind het heel aardig van je, maar wil je dat alstublieft niet meer doen want mijn paard wordt er ziek van'.
Dan over die wormkuren, je hoeft echt niet steeds verschillende te geven hoor. Als je maar niet onderdoseert! Enne, het allerbeste is eigenlijk om mest te laten onderzoeken en alleen te ontwormen als het nodig is, zo voorkom je pas resistentie.
Als ik jou was zou ik je paard onbeperkt ruwvoer (hooi) geven en veeeeeel minder brok. Een paard dat niet werkt hoeft eigenlijk helemaal geen, maar je kan beter wat geven zodat ze de mineralen en vitaminen binnenkrijgen. Ik voer zonder haver en met kruiden.
Gerst is een goede voeding voor een paard dat wat dikker mag. Is ook niet zo'n hete voeding.
Ik voer op dit moment spelt om wat meer vet op de ribben te krijgen.

P.S. Waar woon je? Ik doe mijn boodschappen ook wel eens bij Reyniers. Knipoog

Hallo! Pling

Ik woon ook in Oost-vlaanderen, bij Gent.

Ik weet dat het héél veel is. Heb me ook al zorgen gemaakt om de hoeveelheid krachtvoer, maar durfde nooit verminderen omwille van wat de vorige eigenaar had gezegd...

Ik probeer al een tijdje contact met hem op te nemen, maar dat lijkt niet te lukken. Er komt geen reactie meer terug.

Ik had inderdaad gehoord dat de gerst ervoor zorgt dat het paard dikker wordt, maar ook dat helpt dus niet...

Een dierenarts (die helaas voorlopig nog geen tijd had om langs te komen) waarmee ik enkele weken contact had, had me aangeraden om knoflookpoeder bij te gebruiken. Dus ben ik dat gaan halen, en heb ik dat bijgegeven. Maar ik moet zeggen dat eigenlijk niets helpt.
Laatst bijgewerkt door Quantre op 17-05-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:00

Is het merk Pavo in belgie te verkrijgen?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:03

runningkawa schreef:

Bij de zaken waar ik ga in ieder geval niet...

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:03

Het is jou paard nu toch? Dan zou ik me niets aantrekken van die eigenaar hoor. Knipoog
Probeer zelf uit en kijk hoe je paard reageert, dat is de allerbeste controle. (Kwa voeders.)

Pavo is inderdaad in België verkrijgbaar. Op de site van Pavo kan je kijken door dealers.
Die koeken vinden veel paarden in het begin wel lekker, maar na de vierde koek of zo, hoeven ze die niet meer.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:04

Quantre schreef:
runningkawa schreef:

Bij de zaken waar ik ga in ieder geval niet...

Je moet er inderdaad wel achter zoeken.
In Temse is een zaak, Wetteren, Koewacht NL (dat zijn degenen die ik ken).
Kijk eens op hun site. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:04

Geen last van Lachen
Dan kun je ook nog pavo vital korrels geven met evt een handje muesli er door heen.
Maar er zijn wel meer voedingssupplementen zodat je paard zeker niks te kort krijgt

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:05

Nargorny schreef:
Het is jou paard nu toch? Dan zou ik me niets aantrekken van die eigenaar hoor. Knipoog
Probeer zelf uit en kijk hoe je paard reageert, dat is de allerbeste controle. (Kwa voeders.)

Pavo is inderdaad in België verkrijgbaar. Op de site van Pavo kan je kijken door dealers.
Die koeken vinden veel paarden in het begin wel lekker, maar na de vierde koek of zo, hoeven ze die niet meer.

Het is inderdaad mijn eigen paard nu.

Ik was gewoon bang om de ruin tekort te doen. Was hij nu bijvoorbeeld mager en was ik effectief gestopt of verminderd met het krachtvoer, dan zou ik me al heel schuldig beginnen voelen.

Maar ik ben niet gestopt. Ben op aanraden nog méér beginnen geven...

Ah Pavo is in België dus toch verkrijgbaar? Zal het eens even snel opzoeken bij Google.
Na de vierde koek lusten ze het niet meer? Oei

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:06

Nargorny schreef:

Hmmm dan is Wetteren toch wel het dichtste bij mijn deur.

Dank je voor de hulp.

Ik zoek het even op en ga de zaak eens bezoeken

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:07

runningkawa schreef:
Geen last van Lachen
Dan kun je ook nog pavo vital korrels geven met evt een handje muesli er door heen.
Maar er zijn wel meer voedingssupplementen zodat je paard zeker niks te kort krijgt

Maar het belangrijkste: Hoeveel geef je daar dan zo van per dag per paard? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:08

van die vital korrels?
Tussen de 50 en 100 Gram per dag Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:09

Heeft hij geen bloedwormen? Daar helpt geen wormkuur tegen en paarden vermageren en wel van.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:10

Waarom neem je niet Pavo Nature's Best? Mijn paarden smullen ervan!
Beter geen krachtvoer dan geen ruwvoer. Krachtvoer is inderdaad fastfood en ruwvoer is om op te leven. Knipoog Krachtvoer is alleen maar uitgevonden omdat paarden de hele dag op het land moesten werken en geen tijd hadden om te eten. Ik voer alleen maar krachtvoer/brokken om zeker te zijn dat ze nog wat mineralen en vitaminen binnenkrijgen.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:11

Marleen79 schreef:
Heeft hij geen bloedwormen? Daar helpt geen wormkuur tegen en paarden vermageren en wel van.

Hier moet ik tegenin gaan. Er zijn heel wat pasta's tegen bloedwormen! Hoe wil je ze anders wegkrijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:12

Hoeveel moet je dat voeren Nargorny? Voor alleen de vitamientjes, meer niet
Daar ben ik dan weer benieuwd naar Ja

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:12

Marleen79 schreef:

Daar ken ik helaas niets van, maar zo te horen lijkt dat ook iets dat de dierenarts zal moeten onderzoeken Verdrietig

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:12

Quantre schreef:
Nargorny schreef:

Hmmm dan is Wetteren toch wel het dichtste bij mijn deur.
Dank je voor de hulp.
Ik zoek het even op en ga de zaak eens bezoeken

Als het niet op de site van Pavo staat, pb je me maar even. Dan geef ik je alle informatie door.
O ja, je kan ook eens op de site van http://www.equifyt.com kijken. Ook paardenvoeders.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:14

Quantre schreef:
Marleen79 schreef:

Daar ken ik helaas niets van, maar zo te horen lijkt dat ook iets dat de dierenarts zal moeten onderzoeken Verdrietig

Dit vinden ze in mest- en bloedonderzoek. Kijk wel uit als je een pasta tegen bloedwormen wil geven! Eerst ontwormen met een gewoon middel en 2 - 3 weken later die tegen bloedwormen. Anders kan je paard wel eens doodvallen. Verdrietig

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:14

runningkawa schreef:
Hoeveel moet je dat voeren Nargorny? Voor alleen de vitamientjes, meer niet
Daar ben ik dan weer benieuwd naar Ja

Ik voer hen een kleine halve kg per dag.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:14

Nargorny schreef:
Beter geen krachtvoer dan geen ruwvoer. Krachtvoer is inderdaad fastfood en ruwvoer is om op te leven. Knipoog Krachtvoer is alleen maar uitgevonden omdat paarden de hele dag op het land moesten werken en geen tijd hadden om te eten. Ik voer alleen maar krachtvoer/brokken om zeker te zijn dat ze nog wat mineralen en vitaminen binnenkrijgen.

Ik wil alles gerust eens uitproberen zolang het maar voor het beste is voor de ruin Knipoog

Ik zal in ieder geval vanaf morgen de hoeveelheid hooi verhogen, goed?

Mag ik dan ook nu al het krachtvoeder iets verminderen, of eerst afwachten tot de dierenarts komt?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:16

Nargorny schreef:
Dit vinden ze in mest- en bloedonderzoek. Kijk wel uit als je een pasta tegen bloedwormen wil geven! Eerst ontwormen met een gewoon middel en 2 - 3 weken later die tegen bloedwormen. Anders kan je paard wel eens doodvallen. Verdrietig

Dat klinkt helemaal niet goed.

Denk dat ik dat risico toch maar niet op mijn eentje neem, maar de dierenarts zelf de behandeling laat doen als blijkt dat het die richting uitgaat.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:16

Quantre schreef:
Nargorny schreef:

Ik wil alles gerust eens uitproberen zolang het maar voor het beste is voor de ruin Knipoog
Ik zal in ieder geval vanaf morgen de hoeveelheid hooi verhogen, goed?
Mag ik dan ook nu al het krachtvoeder iets verminderen, of eerst afwachten tot de dierenarts komt?

Ik persoonlijk zou dat krachtvoer direct verminderen. Tot 1 kg per dag of zo.
Hoeveel hooi ga je geven?

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:19

Quantre schreef:
Nargorny schreef:

Dat klinkt helemaal niet goed.
Denk dat ik dat risico toch maar niet op mijn eentje neem, maar de dierenarts zelf de behandeling laat doen als blijkt dat het die richting uitgaat.

De veearts kan hier ook niets aan doen. Ja sommige veeartsen ontwormen in het bloed. Maar dit is een experiment, mag niet bij paarden uitgevoerd worden en ook daar vallen heel wat paarden van dood.
Onthou gewoon dat als je een pasta tegen bloedwormen gebruikt, dat je eerst ontwormt met een gewone. (Ik spreek vanuit ondervinding. Verdrietig Mijn pony heeft serieuze koliek gekregen.)
Ik weet natuurlijk niet hoe je paard er verder uitziet, maar de veearts is een slimme keuze. En dan kan je hem ook vertellen hoe je je erbij voelt, vragen wat je precies moet doen, ...

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:19

Nargorny schreef:
Ik persoonlijk zou dat krachtvoer direct verminderen. Tot 1 kg per dag of zo.
Hoeveel hooi ga je geven?

Direct verminderen tot 1 kilo per dag? Is dat niet teveel in één keer?

Ik vraag het maar hé Knipoog

Ik zou anders beginnen met 20 kilo hooi. Heeft hij genoeg, zoveel te beter. Heeft hij niet genoeg, dan geef ik bij.