Waarom staan alle paarden apart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liannes

Re: Waarom staan alle paarden apart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:10

mexxje schreef:
Hengsten hoeven ook niet apart.
Wel apart van de merries natuurlijk.
Dure sportpaarden zou ik iig wel een leven gunnen Lachen

aiai, hengsten niet apart????
Zeker wel,
als wij onze hengsten bij elkaar zetten, kan ik je vertellen dat er doden vallen.

Dit geld zeker voor dekhengsten.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:13

Mijn merrie zou ik super graag tussen andere paarden willen hebben. Helaas gaat dit helemaal fout en trapt door totdat je uit veiligheid haar weg moet halen. In het begin wil het dan nog wel is goed gaan maar elke keer is het weer foute boel. Vindt het erg jammer, maar ze is gewoon een bitch om andere paarden. Naast elkaar rijden is niks geen probleem maar niet in de bak of op het land. Zie het graag anders.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:16

Tjah bij ons staan er ook verschillende apart. 2 pony's, moeder en dochter, die staan altijd samen. Een paard, ruin, staat apart anders mag hij graag de pony's proberen te dekken Gestoord Daarnaast krijgt hij behoorlijke klappen van die kleintjes Boos!
En dan de shetlander, die staat meestal ook apart, ivm hoefbevangenheid en hoogbejaard zijn. Af en toe staat die nog wel fftjes bij het paard als gezelschap, maar kan helaas gewoon niet dagelijks meerdere uren op het weiland ivm bevangen raken.

Ik heb nooit gemerkt dat ze het een probleem vinden om apart te staan. Staat gewoon een draadje tussen dus ze kunnen elkaar wel aan zegmaar. Maar ze kunnen ook gewoon weglopen als ze het zat zijn (pony is nogal een pestkop) en dat doen ze dan ook regelmatig. Ik moet zeggen het geeft veel rust in de wei, ik ben erg blij dat ze niet in een grote groep hoeven te staan. Scheelt ze veel onrust en energie.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:31

Bij ons staan alle paarden bij elkaar op een te klein stukje, met als gevolg dat mijn paard helemaal onder de wondjes zit, want die is erg onderdanig en dat mij deken elke winter aan stukken word gescheurd, en ik moet zeggen dat is ook niet fijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:57

erleyne schreef:
Esther schreef:
Een voorwaarde bij ons is trouwens wel dat de paarden zeker geen achterijzers onder hebben en het liefst helemaal niet.

En als een eigenaar nou wel achterijzers wil? Krijgt die dan een aparte wei ( puur nieuwsgierigheid ).
Bij ons staan er ook paarden met achterijzers in de groep. Tot nu toe is alleen mijn paard ( nog wel de enige zonder ijzers Bloos ), gewond geraakt, maar gelukkig alleen oppervlakkig. Ik had liever ook geen ijzers, maar ja het is niet anders.

Uh, geen idee omdat er niemand is die zijn paard op ijzers wil hebben...
Wellicht een andere wei, maar de kleine weitjes zijn voor de vakantiegasten en misschien wordt het dan wel een andere stal. De paarden worden nl. niet apart opgestald, ze lopen in een groepsstal met paddock. Er zijn wel aparte stallen maar de stalhouder wil geen paarden die apart moeten staan omdat dat niet is hoe een paard gehouden hoort te worden in zijn (en mijn) ogen. Alleen als een paard daar net is wordt hij 's avonds apart gezet om gedonder in de stal te voorkomen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:04

arno8 schreef:
Het lijkt wel een soort olievlek die zich verspreid... Boos!

'Vroegah' zag je het bijna nooit.

Maar nu is zelfs hier in het dorp zo'n pensionstal met elk paard zijn eigen postzegeltje weiland en in twee groepen naar buiten, de ene groep 's middags de andere 's ochtends Ziek. Hoe mooi het weer ook is 's nachts staan ze zéker binnen.

Ik snap dat niet hoor en ik kan er zooo kwaad om worden Boos!

Wij staan bij een boer die alle hengsten gewoon in 1 weide gooit. Het is eventjes knokken, maar geen van de hengsten heeft er wat aan overgehouden behalve wat schrammen. En nu zijn ze heel gelukkig met zijn allen. Echt zo'n puberclubje met stoere jongetjes Haha!

Wat ik dan weer niet snap, waarom je er kwaad om moet worden. Ja het is beter voor een paard om lekker in een kudde te kunnen lopen, ja het is beter om heel de dag (en eventueel nacht) naar buiten te kunnen.
Maar moeten eigenaren daar niet zelf voor kiezen? Ik bedoel, iedereen neemt zijn eigen keuze toch?

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:34

@Mik_, die poepiedure springpaarden zijn niet in kuddeverband opgegroeid? Kunnen niet aan elkaar wennen? Wat zielig.

@liannes, hengsten kunnen prima bijelkaar.
Hengstenweides heb je ook: opgroeiende hengsten.
En een stal hier in de buurt had ook 3 volwassen hengsten bij elkaar. Ging ook goed. Pas als je er een merrie bij zet gaan ze vechten Knipoog Deze hengsten dekten ook hoor.
Als je ze altijd van elkaar weg houdt, reageren ze er steeds feller op.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:36

salinero komt helemaal niet los Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:37

Voor de jonge pony ben ik blij geweest dat hij niet geterroriseerd hoefde te worden door dat 'oude kreng' van mij. Met de oudere merrie waar hij 's winters zijn weiland mee deelde ging het wél goed. In de zomer samen met een jonkie met een draadje ertussen, in de winter samen met een oudere pony zonder draadje. Heb nooit de indruk gehad dat hij eronder leed.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:50

mexxje schreef:
@Mik_, die poepiedure springpaarden zijn niet in kuddeverband opgegroeid? Kunnen niet aan elkaar wennen? Wat zielig.

@liannes, hengsten kunnen prima bijelkaar.
Hengstenweides heb je ook: opgroeiende hengsten.
En een stal hier in de buurt had ook 3 volwassen hengsten bij elkaar. Ging ook goed. Pas als je er een merrie bij zet gaan ze vechten Knipoog Deze hengsten dekten ook hoor.
Als je ze altijd van elkaar weg houdt, reageren ze er steeds feller op.

hier heb jij het over jonge hengsten.
die worden ook bij ons gezamelijk geweid.
ik heb het over volwassen hengsten, die ook nog eens dekken,
ik zou het er maar niet op wagen, om die bij elkaar te zetten. Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:02

wat noem jij volwassen?

We hebben er hier eentje van vier, drie en de rest is 2,5 bijelkaar staan.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 17:08

die hengsten waren 5, en 6 jaar.
In de kudde waren ze 3 en 4 en 5

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:31

Karin schreef:
Voor de jonge pony ben ik blij geweest dat hij niet geterroriseerd hoefde te worden door dat 'oude kreng' van mij. Met de oudere merrie waar hij 's winters zijn weiland mee deelde ging het wél goed. In de zomer samen met een jonkie met een draadje ertussen, in de winter samen met een oudere pony zonder draadje. Heb nooit de indruk gehad dat hij eronder leed.

Idd.. Heb ook nooit het idee dat gehad dat de paarden het vervelend vonden dat ze met zn 3en hun eigen weitje hadden..

Weet je WAT ik pas zielig vind? Paarden die neit naar buiten mogen ivm het oog op blessures!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:18

Nou ik moet heel eerlijk zeggen, mijn paard vind het ook niet erg om zijn eigen weitje te hebben, als hij maar buurmannen en buurvrouwen heeft. Zijn eigen territoriumpje waar hij kan staan en lopen waar hij wil en drinken wanneer hij wil vind hij best. Hij is dan veel relaxter. De drukke baasjes zouden dan ook meer rust krijen ipv steeds maar weer de baas moeten spelen onder het eten.

Niet naar buiten dat is pas erg.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:45

Mijn paard is nu een stuk gelukkiger nu hij in een kudde leeft en er altijd wel een ander is te vinden die met hem wil spelen. Clown
Op de vorige stal had hij zijn eigen stukje land kon de andere paarden wel zien maar daar kwijnde hij weg, hij wil fysiek contact kunnen hebben en vooral spelen...

En idd 24/7 op stal is nog zieliger, al helemaal als er 3 wanden dicht zijn van de stal en ze helemaal geen contact kunnen hebben met andere paarden.
Al vraag ik me soms af wat het postzegeltje land voor verbetering is tov een stal.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:26

arno8 schreef:
wat noem jij volwassen?

We hebben er hier eentje van vier, drie en de rest is 2,5 bijelkaar staan.

de oudste is op dit moment 15, en als ik daar een hengst van 4 bij zou zetten, zou dat niet goed gaan.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:54

Wat ik niet begrijp is het onbegrip. Die postzegellandjes zoals ze worden genoemd, daar staan veel dieren op een kleine oppervlakte. Als er tumult ontstaat, dan kan niemand weg moesten ze tesamen staan. Sorry, maar dan vind ik het verstandiger om een draad of een balk tussen te zetten. Meestal kunnen ze door de draden nog aan elkaar (sociaal contact). Ze staan met de neus in de wind, er is genoeg licht (tgo een stal), ze kunnen heel veel bekijken (tegen de verveling), ...
Plus, heel vaak kunnen die dieren een paar uur per dag in een weide samen staan. Die weide is vaak te klein om ze er 24u/7 op te zetten wegens te kort aan gras, of soms te groot met gevaar van overeten. Ik vind dit een veel betere oplossing dan paar uurtjes samen weide (of geen weide) en dan uren alleen in een box.

Wat ook vaker voorkomt dan sommige mensen hier beweren is dat het vechten/ruwe spelletjes niet ophoudt. Mijn verzorgruinen bleven spelen en de spelletjes werden ruwer en ruwer, maar beiden genoten ervan. De wonden en de pijn namen ze er wel bij, daar geven ze niet om.
Die ruwe spelletjes zijn heel erg belastend voor de gewrichten. Echt, die zien af! De oudste ruin heeft anders nooit last in het voorjaar/zomer van zijn artrose. Nu wel plotseling, zo erg dat we hem hebben moeten laten inslapen. Ging volgens mijn mening nooit gebeurd zijn zonder die ruwe spelletjes, maar wij dachten 'zolang ze het zelf nog leuk vonden'.
@ ElCamino, na dit meegemaakt te hebben vind ik het heel verstandig om je oud paard apart te zetten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:57

Tja en soms heb je gewoon geen keus.......................

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:12

Waar ik rijd (manege) staat de groep van 25 paarden en pony's (waaronder ook eigenaarspaarden met flink wat bloed) gewoon lekker bij elkaar. De wei is groot genoeg zodat elk paard zijn persoonlijke ruimte heeft (erg belangrijk!). Zo zal ook een eerder asociaal paard zijn plekje vinden. Natuurlijk komen ze wel eens van de wei met van die flinke strepen op hun achterhand, ahja, het is alleen niet mooi, ze hebben er verder geen last van. De kudde is erg stabiel: de dominante ruin staat er al zijn hele leven (13 jaar) en de dominante merrie staat er ook al weer een flinke 6 jaar. Ook alle andere hoge posities worden ingenomen door paarden die er al een hele tijd staan. Merries met veulen gaan eerst een tijdje apart en dan bij de groep en dat gaat erg goed. Eén van de veulens is nu zelfs het maatje van de dominante ruin. Wanneer er een nieuw paardje komt, gaat die eerst even apart, zodat de anderen hem leren kennen vanuit de stallen of de paddock. Dan gaan ze samen de wei op. Soms wordt er wel eens flink gevochten, maar nooit met lelijke verwondingen tot gevolg. Nochtans staan in de zomer de meeste paarden op ijzers.
Ze staan ook op een wei die in drie stukken is verdeeld: het eerste grote stuk staat geen gras op, daar staan ze de hele dag, de andere stukken hebben wel gras: daar mogen ze een paar uurtjes per dag op. Zo overeet geen enkel paard zich.
Paarden uithalen voor de lessen is geen probleem, opvoeding noem ik dat Ja

In de winter toen het erg nat was, stonden ze op het erf en de binnenpiste. Een veel kleinere ruimte, en dan zie je er wel eens eentje boos worden (opnieuw omwille van de persoonlijke ruimte die betreden wordt door een paard dat er niet in hoort). Maar het gaat nooit te ver. Elk weet zijn plaats en dat gaat prima. Er staan zat paarden bij die nooit op de wei gestaan hebben, laat staan met soortgenootjes, en na een tijd gaat het best goed. Het is ook mooi om te zien hoe er altijd maatjes ontstaan Ja

De hengst staat natuurlijk apart met zijn shetlandmerrie. Maar ook die gedraagt zich erg netjes (ondanks het feit dat hij al vaak gedekt heeft). Kun je zo langs passeren met een hengstige merrie, meer dan roepen wordt het niet.

In Ijsland gingen we zelfs met een samengestelde kudde op pad. 80 paarden vanuit 4 verschillende kuddes. Tijdens het lopen geen probleem, ze lopen elkaar gewoon niet in de weg. 's Nachts stonden ze in erg kleine paddockjes en daar was nooit ruzie.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:53

Bij ons staan ze ook apart. Alhoewel er wel eigenaren zijn die aangeven dat ze samen mogen. Die van mij staat ook apart, omdat hij nogal een klier is en door blijft gaan. Hij is gek op spelen en stoeien, maar soms gaat dat té hard, ik heb al een paar keer een licht kreupel paard gehad. Vooral als het andere paard dominant is, net als hij, dan gaat het fout. Nu staat hij weer alleen, dat voor hem gewoon beter en het maakt hem niks uit zoals ik aan hem merk.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:39

Dan moet je eens een keertje bij ons langsrijden. We zitten aan een doorgaande weg met de stal en de wei, dus...
Bij mij staan ze altijd met een maatje, mijn merrie met haar vriendje, mijn entermerrie met een 2 jarige pony, en 2 jonge ruinen met een merrie. De tinker staat jammergenoeg een paar weken alleen, omdat haar maatje bij de hengst staat op het moment, maar hij kan wel contact maken over het draad. Ik vind het belangrijk dat ze iemand hebben waar ze lekker mee kunnen kroelen, rennen, spelen en vooral ouwehoeren. Ik heb liever dat ze dit met elkaar doen dan met mij! Op deze manier kunnen ze hun energie kwijt en zijn ze in mensenhanden braaf. Er is altijd wel een paard waar ze bij in kunnen. Natuurlijk klikt het niet altijd, maar soms heeft het ook gewoon even tijd nodig. Ik had bijvoorbeeld een merrie en een ruin bij elkaar in staan, maar ik kreeg een nieuwe klant op stal met een jonge ruin, die dus ergens bij in moest, ik heb hem bij deze twee ingezet en dit ging eerst niet zo goed, ze plaagden hem en jaagden hem steeds weg, maar na een paar dagen liet hij zich niet meer op de kop zitten en nu gaat het goed. Ik heb wel geleerd dat je niet alle ruinen bij elkaar in kan zetten. Ruin/merrie gaat vaak goed. En ze hebben best wel eens een plek hier of daar zitten, maar het blijven paarden, kuddedieren dus.

menina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:58

Ik vind het inderdaad ook maar vreemd, paarden zoeken echt contact met elkaar en hebben dat ook nodig. Je hebt misschien paarden die niet met anderen samen kunnen, maar komt dat niet doordat ze juist altijd apart zijn gehouden? Naar mijn idee worden paarden soms meer als sportvoorwerp behandeld dan als dieren, het lijkt me niet dat ze daar gelukkig van worden..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:01

Helaas moet mijn paard ook alleen. Hij is namelijk niet zo vriendelijk (trauma) Hij maakt ieder ander paard af, hij gaat echt door tot het einde.

Dus ik ben niet zo zeer bang dat mijn paard iets overkomt maar ik ben meer bang voor het andere paard.

Blij ben ik er zeker niet mee, ik had em liever op de wei staan met een ander paard of meerdere andere paarden.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:03

misschien is dat omdat de paarden niet goed met elkaar kunnen opschieten en gaan ze vechten als ze bij elkaar in de wei staan

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:31

Ik vind het apart dat iedereen hier zijn mening al klaar heeft terwijl niemand de stuatie kent. Er verteld iemand dat ze onderweg een weiland tegenkwam dat in stukken was verdeeld en ieder paard zijn eigen gedeelte had.
Dan wordt er maar gezegd dat de eigenaar bang is voor blessures ed. apart...