1 1/2 paardstrailer trekken met busje E nodig?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag het nu wel of niet??

Ja
10 (50%)
Nee
10 (50%)

Totaal aantal stemmen: 20

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:45

Mh, ledig gewicht van het trekkende voertuig........... is volgens mij toch echt zonder laadvermogen.

Maar ik heb gelukkig (mede vanwege deze onduidelijkheid) mijn rijbewijs E gehaald Knipoog

Panthera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:33

Idd Fitz, bij zo'n busje moet je het laadvermogen van het busje ook meetellen. (bij een gewone personenauto is dit onbekend, kijk maar eens op de papieren van de auto, staat namelijk geen laadvermogen op).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:54

bij een luxe auto wordt ook het laadvermogen mee gerekend om te bepalen of een combinatie boven de 3500 kg uitkomt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 19:27

Mijn (redelijke forse) bus weegt 1420 kg en ik mag ook nog eens 1470 kg laden (en geloof me, dat ligt er in!), zit ik al op 2890 kg. Ik kom dus echt niet weg zonder E rijbewijs. Met 1600 kg aanhanger erachter ben ik met 4490 kg op pad, bijna 1000 kg over de B marge heen, wat de reden is dat ik mijn E heb gehaald (plus de technische vaardigheden natuurlijk).
Ik meen me uit het theorieboek een passage te herinneren over bedrijfsauto's, daarbij moet zeker weten het laadvermogen meegeteld worden. Een bus is een bedrijfsauto, qua type, ook al gebruik je 'm particulier.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:19

ik heb al een boete gehad hierdoor! Het maximale laadvermogen van de trailer is 2000 kg. Mijn auto mag "maar" 1350 trekken. Ik mag er leeg niet eens mee rijden! Zelfs niet met mijn E-bewijs!!!! Belachelijke regels!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 00:03

hoezo niet zelfs met mijn e-rijbewijs niet.
Heb je daarvoor een prent gekregen?
Zou er gelijk werk van maken.
Met E rijbewijs geldt alleen het daadwerkelijk vervoerde gewicht achter de auto, mits de trailer met lading niet de max. treklast van de auto overschrijdt (daar kun je dus wel een bekeuring voor krijgen + uitladen of zorgen voor een andere wagen voor de trailer = dus een ander verhaal)

voor E rijbewijs geld: het dadwerkelijk gewicht daad vervoerd wordt, mits: het trekkende voertuig niet meer weegt dan 3500 kg, anders heb je C nodig og hij als trekkend voertuig gebruikt wordt of niet. en de het gewicht van de aanhanger + lading mag niet meer wegen dan het trekkende voertuig mag voortbewegen (staat op kenteken bewijs)

Indien jullie het een en ander nog niet snappen verwijs ik jullie graag naar voorgenoemde sites en neem anders contact op (noteer dan allereerst en houd het bij de hand het volgende: ledig gewicht voertuig, laadvermogen voertuig (indien niet beknd info op te vragen via oa dealer), ledig gewicht trailer(staat op registratie/kenteken bewijs) en max. laadvermogen (= op te vragen via rdw, mits er een registratie of kentekenbewijs of chasisnummer is, of via dealer) met: rdw, politie (die hebben zelfs folders als je staande wordt gehouden met je trailer en er klopt iets niet), CBR, ANWB of erkend rijschoolhouder.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 07:21

Op je trekhaak staat het aantal kg's dat de auto mag trekken. Als er bij haar op staat 1350 dan mag ze dus niet meer dan dat trekken. Ik heb mazzel met mijn arabier. Die wegen niet zo zwaar. MAar een flinke dressuurknol of springpaard is natuurlijk weer andere koek. En dat trekgewicht heeft dus niets met E te maken maar met het feit of je auto het mag trekken of niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:13

ze heeft het over het dat het maximum toegelaten massa van de trailer 2000 kg is, het ledige gewicht van de trailer ligt dus lager, en zeer waarschijnlijk onder het max. trekgewicht van de auto.

Het verschil met rijden met alleen een B rijbewijs is: daar wordt gekeken naar het papieren gewicht van de auto en de trailer, dus wat je maximaal zou kunnen laden/wegen.

Bij E echter wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht, dus en wat de auto weegt en wat de trailer + lading weegt, daarbij mag bij beide varianten het max. trekgewicht van de auto niet worden overschreden.

ik heb B en E, en mag dus met mijn stilo max. 1175 kg trekken. mijn trailer (=kleintje) weegt 500 kg, mijn pony = a-welshje weegt laten we zeggen 400 kg = samen 900 kg, ik mag dus met deze combinatie op straat.
Mijn (v)echtgenoot heeft echter alleen B en mag met deze combinatie, zelfs niet met de lege trailer de straat op omdat het max. laadvermogen van de trailer 1000 kg. trailer + max. laadvermogen = 1500 kg en komt boven het gewicht uit dat de auto max. mag trekken.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 16:40

Ik heb het nagekeken bij CBR en daar staat :

Je mag een aanhanger die meer weegt als 750 kilo trekken zonder E rijbewijs.
Als massa trailer+inhoud niet meer weegt als het ledig gewicht van de auto.
Dus dan mag het in mijn geval wel!!

Trailer + paard =max. 1200 kilo en mijn autobusje weegt 1610 kilo!!
Dus dan hou ik nog 410 kilo.

Zo staat het bij CBR!!

Groeties: Corina

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 16:55

Ik heb het nagekeken bij heel veel instantie's en ook na gevraagt!!!

Overal staat en word gezegt. massa trailer+inhoud(paard) moet altijd minder zijn dan je LEDIG gewicht van voertuig!!!
En mag intotaal niet meer wegen als 3500 kilo!!

Dus mijn busje weegt 1610 Ledig en trailer+paard max. 1200 kilo= trailer lichter dan auto en mag je rijden zonder E rijbewijs.

Samen weegt dit 2810 kilo dus dan zou ik nog voor max. aan 690 kilo in mmijn busje mogen pakken!!
Kom ik boven 690 kilo die ik in mijn bus wil pakken en vervoeren moet ik wel E rijbewijs hebben.

Bij mij in de auto kan je maar mmet 2 personen zitten (200 kilo) wel veel maar toch.
Dan hou ik nog steeds 490 kilo over!!
Mijn spulletjes:zadel en hoofdstel+ andere benodigdheden wegen heus niet meer als 490 kilo.

Dus ik mag rijden zonder E rijbewijs!!!!

Groeties: Corina

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 17:51

Ik heb ook nog even gezocht:
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

> de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
> én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
De voorbeelden verhelderen het ook niet, in voorbeeld 6 wordt nl ook over het toegestaan laadvermogen van de auto gesproken. Ik zou persoonlijk mijn E gaan halen. (heb ik zelf idd gedaan om dit soort redenen)

Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg
Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig

Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:12

Iedereen die het risico wil nemen moet vooral MET busje en ZONDER E-rijbewijs op pad gaan.
Wat maakt jou het nu uit of je zometeen niet verzekerd bent?
Want reken maar dat verzekeringsmaatschappijen precies de wetgeving kennen en als het maar enigszins kan (en dat kan dus in jouw geval Corina) onder uitkering uitkomen.
Dan praat ik nog niet eens over de ellende die je aan derden toe brengt en die je uit eigen zak zult moeten betalen.

Maar vooral doen hoor, eigen risico!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:23

Mijn idee Fitzroy...
Lijkt me leuk hoor, langs de snelweg ofzo je trailer afkoppelen omdat jij er niet mee verder mag rijden, kan ik je echt aanraden...
Waarom een vraag stellen als je toch niet naar het antwoord wilt luisteren vraag ik mij af....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 02:28

voor diegene die intresse hebben:
ik kan een folder inscannen en mailen die mijn (v)echtgenoot heeft gekregen nadat er een prent is uitgeschreven omdat hij alleen B heeft en oderweg was opdat moment met een lege trailer.
Diezelfde gegevens als vermeld in die folder heb ik reeds eerder hierboven vermeld.
maximum massa voertuig is dus echt: ledig gewicht auto + max. lqaadvermogen.
maximum massa aanhanger is dus echt: ledig gewicht aanhaanger + max laadvermogen.

maxuimum massa combinatie = max. massa voertuig + max. massa trailer.
Dit geld echter ALLEEN voor B-rijbewijs
Voor E achter B geld dus het werkelijkke gewicht.
Geloof je dit niet.................. gewoon uitproberen kan 10 of mischien wel 100 keer goedgaan, maar de bekeuring die je krijgt is niet mis....
(ik ging er ook van uit als de trailer leeg is mag je met B rijden, dus absoluut niet, men gaat uit van de papieren gewichten van en auto en trailer)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 07:44

Margreet schreef:
Waarom een vraag stellen als je toch niet naar het antwoord wilt luisteren vraag ik mij af....

Omdat het antwoord waarschijnlijk niet het antwoord is waar ze op gehoopt had.

Het E-rijbewijs halen kost toch een hoop geld en ik had het ook liever in mijn zak gehouden.
Het wordt tijd dat ze die regel aanpassen naar alles boven de 750 kg, dan is er ook geen mogelijkheid tot discussie meer.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 08:04

Hoi,

Is het niet gewoon slim om het RDW in Veendam te bellen met dit soort vragen ? In plaats van te polsen wat eventueel wel of niet zou mogen ?
Zij zijn de experts op dit gebied en weet je meteen waar je aantoe bent.

Zie dit niet als aanval hoor,het is maar een tip.

Groetjes Jacqueline.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:41

Bij een twee-asser heb je zowiezo je E-rijbewijs nodig en boven de 750 Kg ook, dus je hebt altijd een E nodig om met trailer en paard te mogen rijden.
Ik dacht altijd dat ik het gewicht van de auto mocht trekken (werd door allerlei instantie aan de telefoon zo gezegd) Mijn auto weegt 1150 en mijn trailer 640,- dus kon ik nog 510 kg laden DUS NIET! Het gaat om het maximale laadvermogen van je trailer en als die hoger is dan wat je auto mag trekken mag je deze zelfs met E niet trekken.
mijn auto mag: 1350 trekken (met E bewijs) en de trailer heeft een maximaal laadvermogen van 2000 kg, dat wil dus zeggen dat die trailer nooit achter mijn auto mag (ook al blijf ik onder de 3500 kg samen).
Je moet dus kijken naar het maximale laadvermogen van de trailer, als dat meer is dan dat je auto mag trekken, mag je er niet eens de weg mee op.
Ik had dus pech met die politie-agent en kreeg dus wel een fikse boete.
Vaak weten die het ook niet precies....dan heb je geluk....

Succes ermee!

Anke

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:00

Alane schreef:
Geloof je dit niet.................. gewoon uitproberen kan 10 of mischien wel 100 keer goedgaan, maar de bekeuring die je krijgt is niet mis....

Bekeuring? Ik denk dat je veel zuurder staat te kijken als je brokken maakt en je verzekering begint moeilijk te doen...(en dat doen ze als ze daar de kans voor zien). Lekker de rest van je leven werken om de schadeclaim van een ander af te betalen...nee dat is slim...

Panthera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:25

Gelukkig staan nagenoeg alle trailers geregistreerd als 1-assers (omdat de afstand tussen de twee assen die hij heeft minder dan 1,80 m is)

Panthera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:28

Hahaha en dit is dan om het nog eens extra moeilijk te maken. Ze moeten het gewoon veel simpeler voor iedereen maken. Voor alle aanhangers van boven 750 kg moeten ze het E-rijbewijs verplicht maken, dan hoef je niet meer te rekenen te passen en te meten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:49

En dat gaat dus ook gebeuren.
Dus als je slim bent ga je het zo snel mogelijk halen. Nu valt het nog wel mee met de wachttijden bij het CBR.