Vetten van hoeven: wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flurry

Re: Vetten van hoeven: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:41

Jaime1 schreef:
De hoefsmid die ik ken zegt ook altijd niet vetten!
Mensen dachten eerst dat het goed was omdat je zo de hoef zo vet bleef.
Maar vet sluit de hoef juist af van water waardoor de hoef eerder uitdroogt omdat het geen water meer op kan nemen.
Droge hoeven kan je het beste in een emmer zetten met een laagje water (als je paard dit toelaat Tong uitsteken)
Maar vetten is geen oplossing voor droge hoeven. Ik zou helemaal geen vet meer gebruiken alleen als je wil dat je paard mooie glanzende hoeven heeft voor bijvoorbeeld een foto.

De bedoeling van het vetten is juist de hoef nat maken, vervolgens sluit je het vocht op door de hoef "af te sluiten" Het vocht kan zo juist goed door de hoef worden opgenomen.

Kost wat minder moeite, als je het paard zover hebt gekregen.... Bloos

marielle_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:54

Dat zegt mijn hoefsmid ook meerdere keren per dag nat maken en als de voeten nat zijn een laagje vet eroverheen om het vocht binnen te houden...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:07

Wat een raar advies, het lijkt mij niet goed om de hoef 'te verstikken'..

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:55

Ik doe het ook niet,
als het dagen droog is dan spuit ik haar hoeven gewoon elke dag nat om het vochtig te houden.
in de natuur vetten ze hun hoeven toch ook niet in.

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:35

Elzepelze schreef:
Wat een raar advies, het lijkt mij niet goed om de hoef 'te verstikken'..

Een laagje vet verstikt niet. Je smeert er toch geen plastic laag overheen? Het vocht en vet trek snel genoeg in..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:54

Ik denk eigenlijk dat je het beter zelf moet uitvinden, de een zegt dit en de ander zegt dat...
Probeer verschillende dingen en je ziet wel wat werkt! Ja

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:11

Niet vetten, want het door vet kan er geen water meer bij de hoef. Beetje hetzelfde als dat je net je zadel hebt ingevet en dan je handen wilt wassen. Dan blijft het water op je handen liggen zeg maar.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:39

Niet vetten en gewoon iedere dag paar keer afspuiten ,want het vet sluit de hoef idd af.

sheri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:11

ik heb altijd geleerd dat vetten niet goed is voor de hoeven dat je beter de hoeven gewoon goed nat kan maken

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:13

niet vetten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:01

Ik zou niet vetten, dat sluit idd af. Ik spuit in de zomer de hoeven elke dag af om ze tegen verdrogende scheuren te beschermen. Mijn merrie staat ook wel eens in de sloot kant te eten, dat scheelt mij weer werk voor de voorhoeven Knipoog

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:22

Ik vet nooit en onze paarden hebben hele goeie, sterke hoeven. Gebruik in de winter soms teer als ik beginnend rotstraal vermoed, voor een wedstrijd gebruik ik soms olie voor het 'mooi'.

Citaat:
Het aanbrengen van hoefsmeersels is meer voor een verzorgd uiterlijk dan voor de hoefverzorging. Vet trekt slecht in de hoorn. Het beoogde effect, elastisch maken, is er nauwelijks of helemaal niet. Een genezende werking is er niet.
(www.hoofcare.nl)

Verzorging van de hoeven moet van binnenuit komen, dmv van het hoefmecanisme. Door bijv. hoefijzers kan dit mechanisme ook verslechteren; gevolg is slechte doorbloeding; gevolg is droge hoeven. Veel beweging helpt ook om de hoeven gezond te houden en bij droge hoeven veel in het nat zetten of een paar keer de hoeven natspuiten (opnemen van water gaat erg langzaam en dat trekt dus langzaam in)