paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:42

Wij hebben ook onze paarden aan huis. Helaas is de wei waar ze lopen niet van ons, maar we mogen er 24/7 hele jaar door onze pony's op hebben. Mijn welsh loopt er met nog 2 shetten.

http://img206.imageshack.us/img206/4554/huisjm1.jpg

Hek aan de weg
http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... EjLSFW.jpg
Stal die er nu bijna een half jaar staat
http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... KmQdNv.jpg

Bij het blauwe daar woon ik, het rode is de wei van de pony's en bij het gele ligt de buitenbak waar ik in mag rijden. Er wonen in mijn omgeving ook een paar mensen die rijden (zitten ook op bokt) dus als ik wil hoeft ik niet alleen te rijden.

Voordelen: Je kunt alles op je eigen manier doen, hebt geen geroddel dat je op sommige stallen hebt, rust, ze kunnen naar buiten wanneer ik wil.

Nadelen: In de winter vaak een onrijdbare bak, vakanties is het even zoeken naar een oppas (gelukkig helpen de mensen van de bak en ik elkaar daarmee als het kan) En in de winter is het even schouwen met water.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:51

Wij hebben de paarden aan huis, en verhuren nu ook wat boxen.

Voordelen:
Je kunt de verzorging volledig naar jouw inzicht doen, qua voeding, het buitenlopen et cetc. Ook heb je veel toezicht, en krijg je een erg goede band met je paard. Ik ben immers degene die echt alles met en voor ze doet.

Nadelen: Je moet als je eens weg wilt, een dagje, of een weekendje of op vakantie, alles heel goed regelen, het is wel een verbintenis. Maar ik heb geluk met een helpende familie die precies weet hoe ik alles doe, en erg aardige pensionklanten Knipoog

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:21

Ik heb mijn 2 paarden aan huis en dat bevalt mij super. Heb vroeger ook op maneges gestaan dus ken het verschil.
Ik kan mijn paarden de hele dag in de gaten houden. Heb ik 's morgens vroeg concours dan zet ik de wekker heel vroeg om te voeren en duik dan nog lekker mijn bedje in... Ik bepaal zelf wat en wanneer ze eten, buiten staan, er in de stal komt etc. Ik heb met niemand rekening te houden en aan niemand verantwoording af te leggen. En je hebt veel meer contact met je paarden, kent ze op deze manier van haver tot gort, weet precies hoe ze overal op reageren. En mijn paarden zien mij ook als de baas, en niet degene die ze voer komt brengen...
Ik heb wel het geluk dat een vriendin van mij tevens mijn buurvrouw is die ook 2 paarden heeft, zodat wij elkaars paarden verzorgen als we eens een dag weg willen of op vakantie gaan. Gaan we echt lang op vakantie (komt bijna nooit voor), dan komen mijn schoonouders hier logeren en op de paarden passen (mijn schoonvader fokt paarden dus die weet er ook veel van). Bovendien heb ik op 100 meter een binnenmanege zitten waar ik met heel erg slecht weer evt. terecht kan en waar de clubles is. Ik heb wel een buitenbak met verlichting aan huis.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:33

Die van mij komt binnenkort waarschijnlijk aan huis en ik zie alleen nog maar de voordelen.

Op de pensionstal waar ik nu sta doe ik alles toch ook zelf, dat zal geen enkel verschil uitmaken. Ik mest, ik zet ze buiten en ik voer ook.

Als ze aan huis staan is het voor mij één groot voordeel: ik bepaal lekker wanneer ze buiten staan, en dat zal waarschijnlijk elke dag zijn.

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:07

wij hebben 3 eigen paarden aan huis staan. nu vier paarden. wij hebben zelf een buiten bak en aan het eind van onze straat is een bos.
de voordelen: zijn dat je je eigen paarden dicht bij je hebt en dat je er altijd naar toekunt. je kunt altijd even met ze gaan kroelen ed.
de nadelen: die heb ik eigenlijk niet. wij hebben geen stankoverlast of iets.
Vingers aflikken

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:10

Ik vind zelf een nadeel dat je de gezelligheid van een rijvereniging niet hebt, en dat er in vakanties altijd iets geregeld moet worden (lees: vreemden bij jouw huis moeten komen!)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:17

Wij hebben ook paard aan huis, (hoewel ik inmiddels samenwoon een stukkie verderop) het is ontzettend fijn. Goedkoper als een pensionstalling, je kan ALTIJD naar je paard toe, ik heb begrepen dat sommige pensionstallen 'openingstijden' hebben. Ik moet er niet aan denken om niet naar mn paard te kunnen als ik dat wil. Het is ook nog eens leuk om er zelf voor te zorgen.

Grootste voordeel: als er iets mis is met je paard, merk je dat direct, er is vrijwel altijd iemand thuis die het hoort of ziet als er wat gebeurd. Zo heb ik regelmatig 's nachts gekke geluiden gehoord, dat ik dan ga kijken en dat ze staat met een slokdarm verstopping... (is ze gevoelig voor) Op menig pensionstal had ze iig tot de ochtend met het probleem gestaan, terwijl er nu binnen een half uur een dierenarts bij was. Vind ik gewoon een veiliger en fijner idee.

Overigens heb je ook meer tijd voor je paard, wat is er nou makkelijker dan snel even omkleden, rijden, douchen en je bent klaar om iets anders te doen. Anders moet je eerst naar je paard toe, en weer terug, gaat ook vaak wel wat tijd in zitten.

Nog een voordeel: ik bepaal dat mn paard altijd op de wei staat, een eigen (schuil) stal heeft en wanneer en wat voor voer ze krijgt.

Ja ik weet dat sommige van deze dingen op een pensionstal of iets dergelijks ook kunnen, maar ik zie dit als grote voordelen van paard aan huis.

Nadelen: heb ik niet, soms als je geen tijd hebt blijft de mest wat langer liggen, maar in ons geval maakt dat verder niet uit. De wei is groot genoeg en op stal mest ze niet.
Klein nadeeltje is wel, je bent altijd alleen met je paard, ik moet vaak ook alleen rijden. Is niet zo'n probleem, maar met een ander is natuurlijk gezelliger. Op een pensionstal zijn altijd wel andere mensen waar je mee kan gaan rijden of bijkleppen bij een kop thee Knipoog

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:30

Ik heb mijn 3 paarden aan huis. Altijd al gehad, dus ik weet het verschil niet. Maar ik zou mijn paarden niet op een pensionstal willen hebben aangezien ik als ik met mijn paard bezig ben dat graag alleen wil doen, en niet andere mensen om mij heen wil hebben. Bovendien bepaal ik alles zelf, wanneer gaan ze op de wei, wanneer en wat ik ze voer, etc. "
Misschien is het grootste voordeel nog wel dat je er altijd heen kan. Staan ze op een pensionstal, dan ga je er vaak toch heen om te rijden, niet om even 10 minuten een aai te geven en weer weg te gaan. Als ik even tijd vrij heb van bijvoorbeeld studie, dan loop ik gewoon even naar de paarden om ze gewoon even gedag te zeggen. Dat heeft 'voor mij' veel meer waarde dan alleen het rijden zelf: het feit dat ik ze als ik wil 24/7 aandacht kan geven. Daarnaast kan ik ze ook altijd in de gaten houden, omdat ik ze vanuit het huis altijd kan zien. Dus weet ik ieder moment van de dag wat ze aan het doen zijn, en dus ook als er een keer iets niet goed is Lachen
Nadelen ken ik niet. Op vakantie gaan/ dagje weg is geen probleem, aangezien ik 2 verzorgers heb. + er wonen nog andere mensen in het huis. Dus kan ik ze met een gerust hart achterlaten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:41

eva2 schreef:
en dat er in vakanties altijd iets geregeld moet worden (lees: vreemden bij jouw huis moeten komen!)

staan de paarden bij jou in huis dan? Clown

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:42

Ik ken de nadelen niet want wij hebben boerderij dus paarden altijd al aan huis gehad. Wat me wel lekker lijkt is dat je op pensionstal (meestal) niet zelf hoeft uit te mesten, maarja dat maakt me ook niet zoveel uit. Als de paarden thuis staan krijg je denk ik wel een betere band met ze, omdat je ze zelf moet voeren, er zo even heen kan lopen en je bent meer alleen met je paard en dat scheelt denk ik wel. Vind het trouwens ook wel lekker dat er niet altijd mensen bij zijn als ik ga rijden of even klooien ofzo. Maar onze bak is altijd zeiknat in de winet dus kan je de hele winter niet rijden, groot nadeel maarja dat verschilt per bak.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:47

Mijn pony staat niet meer aan huis,
Als nadelen :
Je ruikt et best wel, t maakt soms herrie,
Voordelen:
je hoeft ni4et ver te fietsen of te lopen Lachen

Ik ben verhuist daarom staat ze niet aan huis Tong uitsteken ik moet 10 minute fietse ofzo Tong uitsteken

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:48

alleen maar voordelen hier hoor..super om je paard 24 u per dag in de gaten te kunnen houden, nog even tussendoor alles te kunnen doen, bij bevallingen helemaal super natuurlijk. heb geen oppas nodig want mijn buurvouw houdt ze in de gaten en neemt het over als nodig is. ik woon wat dat betreft perfect..op een gedeelt erf met een stoeterij..dat scheelt.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:52

mijn uitloop stal staat aan huis
en de wei is ong 5min. lopen
de bak ( die ik van iemand mag gebruiken) is 10 min. te paard dus om te doen

de voordelen: je kan er heen wanneer je wilt en doet alles op je eigen manier.
je hebt geen geroddel en gezeik met de staleigenaar als je iets niet op zijn manier doet.

nadelen: ze staat nu even alleen ( k zoek nog een shetje)
en als het winter is moet ik eerst 40 min. rijden om in een binnenbak te kome.

en dat oppas is geen probleem want mijn nichtje woont hier 10min fietsen vanaf en heft zelf ook 2 pony's dus als er 1 weg is doet zij even op die van mij passen en anderzom ook

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:51

Rianneke schreef:
eva2 schreef:
en dat er in vakanties altijd iets geregeld moet worden (lees: vreemden bij jouw huis moeten komen!)

staan de paarden bij jou in huis dan? Clown

Nee, ik zeg ook niet dat ze IN huis moeten komen! Alstjeblieft, nog erger........ Haha!

En ik vind het ook wel eens lekker om een dagje geen paarden te zien, maar hierin ben ik geloof ik de enige hier Bloos Bloos Bloos

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:55

Bij ons staan ze ook thuis, ik vind het eigelijk alleen maar voordelen hebben Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:40

eva2 schreef:
Nee, ik zeg ook niet dat ze IN huis moeten komen! Alstjeblieft, nog erger........ Haha!

En ik vind het ook wel eens lekker om een dagje geen paarden te zien, maar hierin ben ik geloof ik de enige hier Bloos Bloos Bloos

maar wat moeten die vreemde mensen dan in je huis als de paarden buiten staan? Blond Clown

en ik moet mijn paardjes iedere dag zien Bloos zelfs al ben ik super ziek dan hobbel ik toch naar stal.... vorige keer ben ik onderweg 2 keer flauwgevallen omdat ik persee moest kijken of me moeder wel goed had gevoerd Clown
maar ik moet wel zeggen...ik heb soms ook wel eens dagen erbij dat ik alleen voer enzo, zonder dat ik ga tutten en rijden Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:05

Mss voer en water daar halen als dat niet in de stal staat?

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:32

Ik heb zelf geen eens een paard. dus laat staan aan huis haha.

maar wat mij lijkt is dat
jezelf stro / hooi moet bestellen
je weiland bij moet houden,
je bak bij moet houden.
biks etc zelf moet bestellen.
Strond scheppen zelf in de bakl ( niet zo erg) maar ook in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:33

Dat moet je idd allemaal zelf doen
Maar dat is juist leuk, lekker buiten op je eigen plekkie bezig zijn Lachen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:58

ben ik helemaal mee eens, ik vind het heerlijk, om de paarden thuis te hebben!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:41

Ik hoop dat wij ooit ook de paarden aan huis kunnen hebben, lijkt me echt heerlijk!!
We moeten dan alleen wel ff verhuizen naar een goedkopere regio Knipoog

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:43

Wij hebben de paarden aan huis staan, maar toch staat mijn paard bij kennissen op een pensionstal.

Waarom?
omdat ik enigskind ben, en dus altijd maar alleen ben,
op stal doen we veel dingen gezamelijk, altijd wel aanspraak, en er word veel georganiseerd zoals buitenritten enzo.

Ook omdat ze dara binnenbakken hebben en ik dus onder alle omstandigheden kan rijden, ook mijn lessen van de rijvereniging worden daar altijd gegeven.

En mijn paard vind transporteren niks word ze hele gestrest van en komt dan waternat de wagen af.
Nu is alles bij de hand.

Ik vind het fijner daar, dan altijd maar alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:45

Ik wil het heel bewust niet hebben, omdat ik veel van huis ben en ook wil kunnen zijn. Ik zou me met de paarden aan huis juist vreselijk gebonden voelen. Je moét er steeds zijn voor alle voerbeurten en het binnen en buiten zetten. En steeds als je een keer weg wilt moet je iemand gaan vragen om op te passen.

Nu betaal ik mijn stalhouder gewoon voor zijn diensten, dat is een veel prettiger verhouding Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:46

Het was altijd een droom van mij om de paarden aan huis te hebben. Maar sinds ik er alleen voor de opvoeding/verzorging ed sta van mijn dochter ben ik juist blij dat ze in pension staan. De tijd die ik heb kan ik aan de paarden besteden, dan hoef ik niet nog eens te voeren, binnen en buiten te zetten noem maar op Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:00

Ik zou het juist niet prettig vinden op een pensionstal.
Toen mijn paard op de manege stond waar ik werkte, Deed ik hem buiten mijn werk om zelf voeren, mesten, buitenzetten enz enz enz. ik vond dat contact met mijn dier gewoon prettig.
En dat terwijl ik dan thuis ook nog 4 paarden had staan.
Je kiest voor een dier voor de volle honderd procent. en dan moet je er ook volledig voor gaan.
De paarden thuis vind ik een zaligheid en voel me absoluut niet gebonden daardoor. Sóchtends wakker worden en als eerste de paarden zien, en sávonds nog even welterusten kunnen zeggen tegen de dieren vind ik erg prettig. Haha!