Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dupke schreef:Uiteindelijk kunnen de paarden zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan en blijft ook 's nachts de deur van de stal open. van de stal naar de rijbak komt een pad zodat ze 's nachts de hele rijbak ter beschikking hebben om hooi te knabbelen of daar te slapen of wat dan ook. Enkel bij slechte weersomstandigheden zullen ze binnen moeten blijven. Dit alles is te realiseren als binnenkort de omheining wordt geleverd en geplaatst. Dus er wordt aan gewerkt!

Citaat:Hij heeft geen urenlang geisoleerd gestaan, anderhalf uur om precies te zijn. Daarna heb ik het anders aangepakt omdat hij niet goed reageerde en met zijn vriendinnetje naast ehm gaat het super zo!

Citaat:En ja hoor, voorkomen dat je paard ziek wordt is echt heel antropomorfisch!
Citaat:Weer heb ik gevochten om een wei in de buurt te vinden die ik tijdelijk zou mogen gebruiken en ik heb stad en land afgebeld en gezocht naar een vriendje voor hem zodat hij niet alleen zou zijn. Mijn ventje is sinds die tijd opgebloeid en een zelfverzekerder en vrolijker paardje geworden.
JoviBan schreef:@dupke:
Je bent inderdaad geen uitleg of verantwoording 'verschuldigd', maar ik vind het wel fijn dat je dit alsnog gedaan hebt. Zo te lezen heeft hij het tot nu toe niet bepaald getroffen en dat vind ik echt heel erg sneu voor hem. Fijn ook om te lezen dat hij nu zo opgebloeid is en weer zelfverzekerder en vrolijker is geworden!
Toch klopt je verhaal nu niet met je openingspost, waarin je aangeeft dat hij de afgelopen maanden - voordat je hem naar huis haalde - continu (dag en nacht) buiten liep. En nu zeg je dat hij de afgelopen maanden in een heel klein en donker stalletje stond of in de binnenbak, en dat je hem daarom naar huis hebt gehaald.
Dus ja, de reacties waren gebaseerd op je eerste post(s).
Wat is nu waar?
Nog twee reacties op je post:
Met urenlang geïsoleerd staan, bedoelde ik dat hij van 's avonds tot 's ochtends in zijn stal staat (dat is dus uren en geïsoleerd, ookal staat er een ander paardje in een stal naast hem).
Voorkomen dat je paard ziek wordt is inderdaad geen antropomorfisme. Maar dènken dat je paard ziek wordt van regen en gure wind, is dat wel. Juist wanneer je een jong paardje met regen, wind en koud weer naar binnen haalt, maak je hem zwakker en vatbaarder om ziek te worden; hij bouwt dan nauwelijks weerstand op.
Nadya schreef:Jeannine schreef:Er staan zoveel paarden ' s nachts op stal. Ik ben er ook geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. (tja, je paard verkopen) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op en zullen kosten wat het kost alleen maar in hun eigen mooie praatjes geloven. Soms tot misselijkmakend aan toe.Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt!
![]()
![]()
Dan is mijn paard echt zwaar oververmoeid inmiddels van het 3 jaar buiten staan.
![]()
Ik zou zeggen, ga eens 24 uur kijken naar hem en zijn kudde en zie dat ze gemiddeld 4 uurtjes staand of liggend slapen in de wei en verder voornamelijk grazen en spelen. Ik heb mijn paard sowieso nog nooit moe gezien, die barst van de energie. Als je paard omvalt in zijn stal van de slaap of iets anders, zou ik de DA eens bellen.
Jeannine schreef:Jeannine schreef:Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op en zullen kosten wat het kost alleen maar in hun eigen mooie praatjes geloven. Soms tot misselijkmakend aan toe.Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt!
Het ene paard is niet het andere paard. Omdat jou paard barst van de energie, hoeven toch niet alle paarden zo te zijn.
Als hij het niet fijn vindt om buten te staan dan zou ik dat ook wel merken. Ik merk gewoon dat hij zo af en toe gewoon in zijn stal wil blijven. Daar hoef ik de DA toch niet voor te bellen
Citaat:Alsof mensen die hun paard 24/7 buiten laten hun paard niet goed behandelen
Jeannine schreef:Ja en van sommige mensen word ik misselijk, dat mag ik toch wel zeggen. Dat zijn van die doordrammende personen die niet verder kijken dan hun neus lang is en alleen maar in hun eigen praatjes geloven. Doe iets wat niet in hun straatje komt dan ben je meteen een dierenmishandelaar
chantalvdv schreef:en om nog ff terug te komen op '' een hond stop je toch ook niet in een bench'' Ja ik wel. met name omdat hij altijd open staat en mn hond er zelf in gaat liggen als hij wil slapen, dan gaat de deur dicht en 's morgens gaat hij weer open. Zo gaat het bij mn paarden ook. Die willen op stal, en 's morgens lopen ze rustig hun box uit (soms moet ik zelfs een halster omdoen, omdat ze niet mee willen!)