Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Re: Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:13

Wij hadden dat vroeger altijd bij de koeien in de stal en in een paar waterbakken in het land. Het kan prima alleen ik zou ze er in de winter wel uithalen anders vriezen ze dood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 22:57

Ja dat sowieso Ja Voor de winter maak ik de bak toch waarschijnlijk leeg en schoon, dus dan gaan ze naar de vissenvijver in Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:04

1 ding snap ik ff niet Nagelbijten / Gniffelen ( ik ben blond Ja )
Je kunt de bak niet schoonmaken omdat het water 400 meter verder op ligt,... maar wel iedere dag vullen met water om in de zuurstof van de vissen te voorzien,... Verward

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:16

Ja met een emmertje van 10 liter Knipoog
Of hooguit twee jerrycans van 20 liter met de kruiwagen erheen brengen als de paarden veel hebben gedronken.

Probeer maar eens een 1000 kilo water te verplaatsen over een afstand van 400 meter met een kruiwagen Nagelbijten / Gniffelen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:50

En als de paarden drinken beweegt het water ook wel een beetje enzo.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:05

Iemand aan reigers gedacht? Onze vijver in de tuin hadden ze in ieder geval geen enkele moeite mee.... Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:07

algen komen zowiezo nog altijd als er vissen in zitten, anders zouden ze niet de algen licht machienes verkopen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:15

Daarom Knipoog in mijn aquarium zit ook alg en ik heb er wel geteld een visje of 20 wel inzitten hoor Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:21

Ik snap het ook niet vissen eten algen??? dan mogen ze mij toch komen uitleggen hoe het komt dat het in onze vijver niet werkt.

De vijver is 1.20 diep 2 meter breed en 4 meter lang.Wij hebben er toch echt filters op moeten zetten om de vijver wat schoon te houden.
Notabene had ik er twee algeneters in gedaan.verder zaten er 3 shubunkins in en twee goudwindes.Dus de vijver was zeker niet over bevolkt.
Het probleem van een waterbak is gewoon dat hij opwarmt daardoor krijg je algenvorm en dit is zeker niet goed voor je vissen.

En al die vissen poep,doe verdwijnt toch ook niet zomaar.
Persoonlijk zou ik het doen zonder vissen in de waterbak.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:25

silvana schreef:
Ik snap het ook niet vissen eten algen??? dan mogen ze mij toch komen uitleggen hoe het komt dat het in onze vijver niet werkt.

De vijver is 1.20 diep 2 meter breed en 4 meter lang.Wij hebben er toch echt filters op moeten zetten om de vijver wat schoon te houden.
Notabene had ik er twee algeneters in gedaan.verder zaten er 3 shubunkins in en twee goudwindes.Dus de vijver was zeker niet over bevolkt.
Het probleem van een waterbak is gewoon dat hij opwarmt daardoor krijg je algenvorm en dit is zeker niet goed voor je vissen.

wij hebben een vijver van 1,50 bij 3 en 1,50 diep
zitten ongeveer 30 vissen in
geen filter, geen pomp en kraak helder!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:28

silvana schreef:

omdat er vaak vissen worden verkocht als algeneters ook al is het zo. Zoals steur en riviergrondel dat woelt door de bodem zodat uiteindelijk meer alg ontstaat. Sneep eet da wel maar geen draden en kan soms aan je andere vissen beginnen eten. Zilverkarper doet het wel maar alleen de grote die hebben mensen niet echt in een waterbak

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:35

silvana schreef:

Bloos! Wat voor algeneters? Over het algemeen zijn die tropisch Scheve mond
@Angelstears: Het ligt ook erg aan de ligging van de vijver,... niet iedere vijver heeft last van alg, dit heeft ook met oneffenheden op de bodem te maken, hoeveelheid vis, schaduw en evt omliggende bomen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:38

cyntje zie bovenste post Tong uitsteken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:48

Vreemde reacties over vissen die niet als gebruiksvoorwerp mogen gebruikt worden; onze paarden werken toch ook voor ons?
En de opmerking dat paarden ook niet alleen gras willen, dus vissen ook niet alleen alg... Maar paarden kunnen prima op enkel gras.

Ik vind dat TS zeer goed bezig is met zich te informeren, de aquariumbezitters onder ons zullen zich misschien beledigd voelen, maar dan is het veel opbouwender om goede tips te geven ipv steeds maar af te kraken. Als het bij zovelen blijkbaar WEL werkt, waarom dan niet bij TS die zoveel moeite doet om het goed te doen? Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:50

katiavl schreef:

Jij hebt het over koudwatervissen Knipoog

Tropische algeneters zijn oa. Gibbiceps,...

@Ponyzotje: Waarom moet ik goede tips over iets geven waar ik niet achter kan staan?
Ik kraak niks af,... ik vind het gewoon geen goed idee als een vis het in een mooi goed ingericht aquarium veel beter kan hebben!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:54

Cyntje schreef:
katiavl schreef:

Jij hebt het over koudwatervissen Knipoog

Tropische algeneters zijn oa. Gibbiceps,...

@Ponyzotje: Waarom moet ik goede tips over iets geven waar ik niet achter kan staan?
Ik kraak niks af,... ik vind het gewoon geen goed idee als een vis het in een mooi goed ingericht aquarium veel beter kan hebben!

Ja maar die ga jij niet in je drinkvijver plaatsen Haha!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:23

Hoi, Ik heb niet alles gelezen maar ik heb wel veel ervaring met vijvers en een natuurlijk evenwicht creëren. Je bent wel op de goede weg met je idee van vissen. Maar om de water helder en schoon te houden, zijn de planten eigenlijk meer belangrijk. Ga naar de vijver of tuin winkel en koop wat ‘glanzend fonteinkruid’ en daarnaast ‘kransvederkruid’ en ‘potamogeton’ voor in je ‘vijver’ (of ga je oogsten bij iemand die een vijver heeft die een goede natuurlijke evenwicht al heeft. Deze zijn zuurstof planten. Als je iemand kent die een vijver heeft die het al goed doet, neem ook gelijk een kleine emmer water mee en gooi dat in je drink bak. Zo kreeg je de goede bacterie om het geheel goed te laten lopen. Als de planten beginnen te groeien, zullen ze zuurstof produceren waardoor algen die de water troebel maken zich niet kunnen vermeerderen. Als dat zover is, kan je gerust denken aan vis, maar dan een klein aantal niet woekerende, zoals gouden windes. Je moet dus eigenlijk je drinkbak gaan zien als en kleine vijver. Ik zou zeker niet voor een filter gaan, want het natuurlijke evenwicht is veel leuker en het gaat vanzelf als het eenmaal gevestigd is. Met een filter is altijd wat. Wij hebben een aantal van dit soort vijvers. Je moet wel sterk in je schoenen erover zijn, want iedereen vind dat je een filter een grote goudvissen nodig heb! Een van onze vijvers is een geliefde drinkplek voor ons paarden. Als je meer wil weten, zoek de boeken van Ada Hofman op in de bieb. Sucess!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:04

Hartstikke bedankt, daar heb ik wat aan Haha!
We hebben zelf thuis ook een vijver, zonder filter, maar wel helemaal helder, dus ik denk dat daar ook die goede bacterie in zit, dan ga ik daar een emmer van meenemen.
We hebben ook wat plantjes in de vijver, en die lijken erg veel op dat kransvederkruid, ook met die groene steeltjes. De hele vijver zit er vol mee, dus ik kan makkelijk een grote pluk eruit halen en in de waterbak zetten. Het is toch niet giftig he? Maar ze zullen er sowieso niet van eten als de plantjes onderwater zitten Lachen
Ik ga dat boek eens zoeken bij de bieb, lijkt me erg interessant!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 06:49

Klinkt goed.... Ook al drijft het bovenin, eten de paarden het niet. Bovendien al zouden ze het binnenkregen, kunnen ze echt niet op stikken volgens mij. Het behoort waarschijnlijk in dezelfde categorie als wat hobbels in de wei (ipv een strakke glad weiland). De paarden zouden mss een keer struikelen, maar wat variatie maakt ook dat ze alert in de werld blijven...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:04

Ik heb ooit gehoord dat slakken ook erg goed zijn voor het evenwicht in water? Dat zij wel de algen en andere afvalstoffen opeten? Misschien kan je wat slakken uit een sloot halen! Dit deed ik vroeger ook altijd voor onze vijver als die weer eens vol met algen was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 09:30

Ik heb inderdaad ook wat slakken erin gezet, met een emmer vijverwater en een bosje plantjes. Eerst even de vieze blaadjes eruit gevist enzo. Het water was toen wel nog wat groenig en troebel. En nu, drie dagen later, is het water echt helemaal helder. Nu nog wat bijvullen tot bovenaan, en dan kijk ik of ik er nog twee visjes bij zet.
De paarden vinden het heerlijk, die lopen nu liever achter naar de wei om te drinken dan naar het verse water naast hun stal. En de plantjes laten ze mooi liggen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:00

Als je paard maar niet in een graatje stikt Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:54

Margreet schreef:
Iemand aan reigers gedacht? Onze vijver in de tuin hadden ze in ieder geval geen enkele moeite mee.... Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:04

Margreet schreef:
Margreet schreef:

Daar dacht ik ook gelijk aan. En heb niet zo goed gelezen, maar hoe zit het met schaduw. Worden die visjes niet gekookt als de zon erop staat?
En met poepen? die vissen poepen ook..... Rolleyes

Als er meerdere paarden staan is en automatische drikbak geen oplossing? Die ze ook voor koeien gebruiken, zodat de koeien de kanten niet stuk trappen met drinken.
Met een lange slang naar het water zal dat denk ik best te doen zijn. Kost wat, maar scheelt ook een hoop werk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:13

Op de vorige pagina had ik al geschreven dat dat niet kan Knipoog De waterbak ligt zo'n 400 meter van de huizen af, en dus ook van de waterleidingen. Ze hebben ook vers water bij hun stal, aan de andere kant van de wei.

Hij ligt in de schaduw, tegen een hoge heg aan.
Reigers zullen daar niet snel komen denk ik, de bak is moeilijk te zien door de heg vanuit de lucht, en een stuk verder bij de huizen liggen verschillende grote vijvers, dus ik denk dat ze daar liever een hapje meepikken Tong uitsteken

Vissen poepen ook ja, maar onderin de bakken zitten veel gaatjes en holletjes waar dat vuil in zakt, en een keer per jaar, voor de winter, maak ik de bak schoon. Ik denk dat slakken ook vissenpoep eten trouwens.