200 meter tuinslang, gaat dat lukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: 200 meter tuinslang, gaat dat lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:11

Teuntje, die watertanks hebben we Ja We hebben er twee van 1000 liter. Normaal vangen we daar het regenwater mee op, die zijn dan ook de hele winter vol geweest, maar nu zijn ze bijna op. We willen dan ook alleen die vaten vullen en dan de slang weer oprollen Knipoog Als het goed is komen we daar zo'n 20 tot 30 dagen mee uit als het zo lang nog droog blijft.
Met jerrycans is inderdaad erg veel werk, dan zijn we nu aan t doen als noodoplossing maar daar heb ik niet zo'n zin in de rest van de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:15

En als je al een waterslang zou hebben voor 100m? Dat scheelt toch weer de helft in het lopen en de helft in de kosten van de aanschaf van zo'n slang.. Ik zou namelijk echt niet weten waar je zo'n lange slang vandaan zou kunnen halen, je zou het bij groothandels kunnen vragen.. bv Het Oosten of Ranzijn enzo..?
Maar 200m slang is ook wel weer handig.. dan zou je namelijk s'avonds nog eens je landje kunnen sproeien Ja Lachen

Beesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:20

Foresttravel schreef:
Idd, druk valt niet weg bij grotere afstanden.

De druk bij de kraan blijft idd hetzelfde, maar de flow ( = hoeveelheid water per minuut ) zakt wel.
Dat komt doordat zo'n ellenlang stuk slang nogal wat restrictie ( = weerstand ) heeft.
Er komt heus wel water aan de andere kant maar dat zal een piepklein piesstraaltje zijn Knipoog
Het is niet aan te raden tenzij je er een pomp bij zet die een handje helpt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:10

runningkawa schreef:
Wat ik persoonlijk zou doen is een putje slaan waar je zo'n pomp op zet waar ze zelf moeten pompen.
Altijd koel water Lachen
Geen stroom nodig

Voor een paar beesten is dat inderdaad een super optie.
Voor 90 stuks melkvee, mwah Clown

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:16

MysticTinker schreef:
Natasja, een put slaan kost hier rond de 500 euro. Is wel een verschil met 60 euro Knipoog
Maar ik ga het eens bespreken. Wel handig inderdaad!

Een handige boer of loonwerker kan heel eenvoudig zelf een put wellen.
Het hangt wel van de diepte van het grondwater af, of het simpel te doen is.

De put voor de koeien is door een grondboorbedrijf gedaan, de put voor de bak en de paarden hebben we zelf geweld.
Evenals de putten voor de weidepompen die we voorheen bij de koeien gebruikten. (De meeste paarden en ponies leren ook wel uit een weidepomp te drinken.)
Om goedkoop een put te wellen, een mesttank vol met water, dunne slang, ong 50 mm doornee, aan het uiteinde een lange ijzeren pijp en wellen maar met een stel sterke kerels.
Onze put is 8 meter diep.

Ik denk dat in jullie geval een put wellen en daarop een weidepomp die door de paarden zelf bediend wordt, een relatief goedkope en zeer effectieve oplossing is.
Wie weet zit er ergens wel een bron voor een weidepomp bij het perceel.
Meestal als er van oudsher vee gelopen heeft, zal die er vast wel ergens zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:32

Haha tienus, maar zoveel paarden heeft ze niet schat ik zo Tong uitsteken

Zoals jij dat de 2e manier zoals jij dat uitlegd is dat hier ook gedaan voor de putten.

http://www.eiderlandgeraete.de/bilder/art101.jpg
en daar hebben we deze eider pomp op zitten

Geen gevaar dat ze ergens met de benen tussen kunnen komen.
Heel logisch omdat er nergens water te zien is aan de zijkant.
En die gaat erg licht Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:14

Het zijn er niet zo veel nee, mijn eigen paard en nog twee andere paarden van andere eigenaren.

Volgens de boer die een paar huizen verderop woont is het niet zo makkelijk om hier een put te slaan, we zitten hier op een flinke laag löss (limburgse klei) en daar is heel moeilijk doorheen te komen.
Vroeger toen er nog geen waterleidingen waren was onder in het dorp één grote put, daar ging iedereen het water halen. Haha, die boer heeft en uur lang verteld over vroeger Clown

Beesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:45

tienus63 schreef:
MysticTinker schreef:
Een handige boer of loonwerker kan heel eenvoudig zelf een put wellen.
Het hangt wel van de diepte van het grondwater af, of het simpel te doen is.

Da's niet altijd waar. Ik heb ook een grondwaterput maar dat was toch echt een ander verhaal.
Hier in m-Limburg zit je op losse zandgrond, een dunnen leemlaag en daaronder grind.
Een put spuiten lukt hier niet, je moet het grind in en dat moet echt met een puls of een boor gebeuren. Bovendien is die van mij 23 meter diep. En dan word het al een ander verhaal qua prijs. Ik was tegen de 1000 euro kwijt (inclusief pomp)
Maar het is wel superhandig, ik gebruik hem voornamelijk voor beregening en aan zo'n dikke pomp kun je gemakkelijk 8 sproeiers hangen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:46

Ik zit ook in midden limburg en hier ging het weer wel.
Dus het is nogal plaatselijk
Dus wil TS het dan is het ff navragen bij de bedrijven die dit doen Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:00

Wij zitten op zandgrond, wel wat hoger dan ANP, maar we hebben gewoon mazzel dat het door de ondergrond gemakkelijk is om zelf te doen.
Ik geloof dat de put bij mijn ouders iets van 40 of 60 meter diep is.
In ieder geval ver door de oerlaag heen, zodat er sowieso al minder ijzer in het water zit.
Wij hebben nog wel redelijk ijzer in het water zitten.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:02

Onze slangen zijn ook meer dan 200 meter. Wij gebruiken cementbakken en het vullen is helemaal geen probleem. Onderweg liggen koppelstukken zodat we de verschillende bakken kunnen vullen. Ik loop enkel met zo'n spuitstuk.De slang ligt continue langs de afrastering alleen in de winter niet. Wij hebben de slang gekocht bij Wildkamp. Ik weet niet meer wat het heeft gekost, maar een put slaan was hier geen optie, omdat er teveel ijzer in de grond zit.
Het bevalt ons prima, water wordt er niet verspilt. Ik sluit de slang aan op de kraan en dan loop ik langs de slang en kan bij de verschillende bakken het spuitstuk aansluiten. En ook stukken slang onderling.
Wij wonen zeer afgelegen en zitten op het eind van de leiding en toch hebben we geen last van te weinig druk, dus dat is geen probleem.

Ik vind die grote tanks vies, helemaal als het warm is en ze dus lang met water staan. Bij mij krijgen alle paarden (12 stuks) gewoon elke dag vers water uit de kraan.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:54

let op met die grote tanks / vaten dat je ze wel goed vol doet.
kennis van me had ze ook (op aanhanger achter auto) en toen hij niet goed vol zat en ze bocht om ging ging het fout
omdat het water klotstte is aanhanger gekiept

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:02

runningkawa schreef:
Wat ik persoonlijk zou doen is een putje slaan waar je zo'n pomp op zet waar ze zelf moeten pompen.
Altijd koel water Lachen
Geen stroom nodig

Inderdaad.
Ff een boer vragen in de buurt die er er eentje voor je inslaat!
Hebben wij ook gedaan, die kerel 10 euro gegeven, z'n koeienzelfdrinker uit een blaadje 2de hands opgetrommeld en klaar is kees.
(wij waren voor 50 euro klaar!)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:31

van Cranenbroek http://www.cranenbroek.nl
ik moet er zelf ook weer heen om slang, een kennis van met heeft 360 meter slang liggen, gaat niet heel hard meer met het water dan maar het lukt wel.
succes ermee!

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:53

eij hebben ook gewoon tuinslang liggen met koppelstukken, over een afstand van 140 meter naar de eerste wei, en doorgekoppelt ook over ruim 200 meter naar de achterste wei. geen probleem hoor

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:58

Wij hebben van die zwarte slang liggen van vooraan bij de stal naar helemaal achteraan in de wei, is wel meer dan 200 meter geloof ik Bloos Maar bij ons is de druk wel minder, maar gaat toch nog redelijk snel om een badkuip te vullen hoor. Haha!

Hebben daar dan een kraantje gemaakt met een slang eraan en vullen maar. Maar goed mijn man is nogal handig met dat soort dingen dus kunnen dat goed zelf doen allemaal. Clown

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:09

MysticTinker heb je al op bijvoorbeeld op markplaats voor tuinslang gekeken?

en anders straks met koninginnedag zijn er vast wel op rommel-vrijmarkten "kooplui" die tuinslag te koop hebben....en anders misschien wel koppelstukken of een grote haspel. Ook wel zo makkelijk bij een lange lengte aan slang.

Veel succes met het onderhandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:24

We hebben gisteren de vaten gevuld Haha!
Het was 150 meter, iets minder dan ik eerst dacht dus, en drie vaten hadden we in drie uurtjes vol, dus dat viel heel erg mee!