hoe lang per dag in de molen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderlover

Re: hoe lang per dag in de molen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:58

mooneyes schreef:
voor paarden met een peesblesure is het wel een uitkomst!

ik ken een stal waar ze na het rijden er inkomen, om te worden uitgestapt, voor zon 20 min.

die met de peesblesure loopt er 1 uur per dag in.

aan de ene kant wel maar aan de andere kant ook niet ik vindt ze kunnen ook gewoon heel hgek doen in de molen die van mij gaat vaak op zijn achterbenen staan en gaat rennen in de molen op het stapprogramma daarom vind ik het niet slim als een paard net eeen blessure heeft gehad kan hij zich nog bezeren

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:11

Internationale sportpaarden staan bijna allemaal elke dag in de stapmolen. Ben wedstrijdgroom van piet raijmakers geweest en curtis die wereld kampioen werd staat elke dag in de molen, naast elke dag uur buiten stappen in het bos en rijden en in de wei of longeren. Het is namelijk heel goed voor het beenwerk die stapmolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:54

nowornever schreef:
Internationale sportpaarden staan bijna allemaal elke dag in de stapmolen. Ben wedstrijdgroom van piet raijmakers geweest en curtis die wereld kampioen werd staat elke dag in de molen, naast elke dag uur buiten stappen in het bos en rijden en in de wei of longeren. Het is namelijk heel goed voor het beenwerk die stapmolen.

Welnee. Beweging is goed en belangrijk, kilometers maken is goed en belangrijk, maar tig rondjes rondstappen is dit niet hoor. Knipoog De stapmolen is er enkel voor het gemak van de mens, niets meer en niets minder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:16

SCheelt ook wel of je 1 paard moet trainen of 4 of 5 Knipoog
Ga maar eens in de winter elke dag een uur wandelen met 3 paarden en dan ook nog op een ander moment rijden/longeren...
Je hebt er een dagtaak aan en de paarden hebben nog steeds erg weinig beweging.
De stapmolen is bedacht om efficiënter om te gaan met manuren Haha! En een trainingsmolen met drafprogramma is daar weer een aanvulling op.

Zichzelf beweging geven in een paddock valt soms ook tegen. Er zijn zat paarden die gewoon een paar uur wat voor zich uit gaan staren na hun 5 minuten gek doen en 5x rollen... Zeker bij slechte bodem in de winter...

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:13

x_Katja_x schreef:
sabje19 schreef:
We hebben ook nog een trainingsmolen op stal (met stap, draf en galop programma) maar hier maak ik eigenlijk geen gebruik van.

Ik heb altijd wel gehoord dat dit bestaat, maar heb het nog nooit in het echt gezien..
Als zo'n paard dan maar niet struikelt tijdens het galopprogramma..

ik ken iemand waarbij ze geen zand op de bodem hebben maar gewoon op de stenen as het gevroren had(heeft geen dak) was het een glijbaan. er is ook al een paard in onder uit gegaan die had een bult zo groot als een voetbal op z'n buik

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:34

JoviBan schreef:
Je kunt altijd nog met je paard gaan wandelen (aan de hand). Pling
Is voor het paard leuker, en is voor je beide erg leuk.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:50

1 van onze paarden gaat regelmatig in de stapmolen omdat hij in de wei compleet uit zijn dak gaat.
Hij staat er ongeveer een half uurtje per keer in en daarnaast longeer of rijdt ik hem.
Een paar keer per week ga ik of mijn man wat met hem wandelen zodat hij toch genoeg beweging krijgt en eens wat anders ziet.

De andere gaan bijna dagelijks de wei op en dat gaat gelukkig goed, zelfs onze 3-jarige hengst gedraagt zich netjes op de wei.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:53

Sparky10 schreef:
stapmolen is een nutteloos ding zo zie ik het je hebt toch geen paard om hem in de molen zijn rondjes te laten lopen en zelf de kantine in te duiken of lekker kletsen met mensen van stal ?
ga lekker wandelen aan de hand , juist als ze dat niet normaal kunnen ga dan met zijn tweeen zijn de meeste vaak rustig,
heeft die een blessure kan je ook gewoon over het erf stappen nog goed voor je eigen conditie ook en je ziet je paard dan ook eens ,

stapmolens mogen van mij allemaal in de brand vliegeen (uiteraard zonder paarden erin )

Jij VINDT het een nutteloos ding, maar dat wil nog niet zeggen dat het het ook IS... Knipoog Ik vind de molen een uitkomst... Mijn merrie heeft nl. helaas een heel naar ongeluk gehad 2 jaar geleden en zij mocht op een gegeven moment verspreid over de dag 5 x 20 a 30 minuten stappen... en helaas helaas, om mijn 2 paarden te onderhouden zal ik toch moeten werken, dus het was voor mij fysiek onmogelijk om 5 x per dag verspreid een half uur aan de hand te gaan stappen. Het was echter wel mogelijk om mensen te vinden die haar op verschillende tijdstippen even voor mij in de molen wilden zetten voor 20 minuten. Ik geholpen, paard geholpen... Tijdens haar revalidatie periode ging ze 2 x per dag kort in de molen en 2 x per dag aan de hand wandelen. dat laatste vind ik zelf ook veel gezelliger, maar als het pist van de regen, dan staat mijn merrie echt liever in die overdekte molen dan in de stortregen Haha! . En in de bak wandelen was toen te zwaar voor haar. Ik sta op dezelfde stal als Sabje en maak op dezelfde manier gebruik van de molen... dan is het imo echt een aanvulling. Het is zeker geen vervanging voor de andere mogelijkheden, maar puur iets extra's om mijn paardjes zoveel mogelijk uit hun stal te halen in de winter. Nu staan ze lekker op de wei en maak ik totaal geen gebruik van de molen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:55

Ik zou het fijn vinden als we een stap molen hadden. Aangezien we hengsten en merries hebben kunnen we niet alles op de wei zetten.
En ik zie het niet zitten om met 10 paarden iedere dag te gaan wandelen. Ik heb ook nog een kind. Dat is wat voor de mensen die niks te doen hebben, wandelen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:09

Esther schreef:
mooneyes schreef:
voor paarden met een peesblesure is het wel een uitkomst!
ik ken een stal waar ze na het rijden er inkomen, om te worden uitgestapt, voor zon 20 min.
die met de peesblesure loopt er 1 uur per dag in.

Toen mijn paard een peesblessure had en alleen mocht stappen dacht ik ook dat de stapmolen een uitkomst was, dan kon de stalhoudster hem in de stapmolen zetten 's morgens en dan kon ik 's middags nog met hem stappen.
Na een week brak hij de stapmolen dus af omdat hij blij was uit de stal zijn, toen was het dus alleen nog mogelijk om met hem aan de hand te stappen.

@Judith_ de meeste stapmolens zijn zo geprogammeerd dat ze vanzelf stil gaan staan en dan de andere kant op gaan draaien. Paarden hebben heel snel door hoe dat werkt, dus dat is verder geen probleem.

Een paard dat ik gereden heb moest na een aantal weken stalrust na een operatie ook stappen aan de hand, maar dat was echt met gevaar voor eigen leven, dus hebben we toen besloten haar in de stapmolen te laten stappen.

Bij de stapmolen zien te komen vond ik al spannend genoeg. Bloos

En dit had niks met oefenen te maken, normaal was het een braaf paard om aan de hand mee te lopen, maar door het niet mogen bewegen was ze gewoon zo gek als wat.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:38

Mijn paard loopt ook iedere dag in de molen. Ik vind het ideaal! We hebben een open molen dus genoeg te zien!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:17

Zilva schreef:
JoviBan schreef:
Je kunt altijd nog met je paard gaan wandelen (aan de hand). Pling
Is voor het paard leuker, en is voor je beide erg leuk.

Ja dat kan als je niet hoeft te werken. Ik ben gedurende de wintermaanden pas in het donker bij mijn paard
en dus kan je alleen in het weekend even aan de hand een rondje wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:47

simongek schreef:
Ja dat kan als je niet hoeft te werken. Ik ben gedurende de wintermaanden pas in het donker bij mijn paard en dus kan je alleen in het weekend even aan de hand een rondje wandelen.

Het kan ook als je werkt (zelf ben ik ook niet bepaald werkloos Knipoog ).
Doordeweeks kun je wellicht langs de weg wandelen waar straatverlichting is? Of een hoofdzaklamp op?

_Selene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:08

k ben zelf niet helemaal weg van de molen !
maar ik weet niet hoelang je een paard/pony erin kan/moet zetten
groetjes Daphne

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:46

vikki schreef:
Sparky10 schreef:
stapmolen is een nutteloos ding zo zie ik het je hebt toch geen paard om hem in de molen zijn rondjes te laten lopen en zelf de kantine in te duiken of lekker kletsen met mensen van stal ?
ga lekker wandelen aan de hand , juist als ze dat niet normaal kunnen ga dan met zijn tweeen zijn de meeste vaak rustig,
heeft die een blessure kan je ook gewoon over het erf stappen nog goed voor je eigen conditie ook en je ziet je paard dan ook eens ,

stapmolens mogen van mij allemaal in de brand vliegeen (uiteraard zonder paarden erin )

Jij VINDT het een nutteloos ding, maar dat wil nog niet zeggen dat het het ook IS... Knipoog Ik vind de molen een uitkomst... Mijn merrie heeft nl. helaas een heel naar ongeluk gehad 2 jaar geleden en zij mocht op een gegeven moment verspreid over de dag 5 x 20 a 30 minuten stappen... en helaas helaas, om mijn 2 paarden te onderhouden zal ik toch moeten werken, dus het was voor mij fysiek onmogelijk om 5 x per dag verspreid een half uur aan de hand te gaan stappen. Het was echter wel mogelijk om mensen te vinden die haar op verschillende tijdstippen even voor mij in de molen wilden zetten voor 20 minuten. Ik geholpen, paard geholpen... Tijdens haar revalidatie periode ging ze 2 x per dag kort in de molen en 2 x per dag aan de hand wandelen. dat laatste vind ik zelf ook veel gezelliger, maar als het pist van de regen, dan staat mijn merrie echt liever in die overdekte molen dan in de stortregen Haha! . En in de bak wandelen was toen te zwaar voor haar. Ik sta op dezelfde stal als Sabje en maak op dezelfde manier gebruik van de molen... dan is het imo echt een aanvulling. Het is zeker geen vervanging voor de andere mogelijkheden, maar puur iets extra's om mijn paardjes zoveel mogelijk uit hun stal te halen in de winter. Nu staan ze lekker op de wei en maak ik totaal geen gebruik van de molen.

ja dat is MIJN mening erover , als ik zie hoe sommige mensen ermee omgaan zie bovengenoemd stuk van mij , vrouw zitten in de kantine gezellig doen paardjes in de molen ,
daarvoor heb ik geen respect ,
in jou situatie snap ik het , maar hoop als ze na het ongeluk en na de benodigde dingen weer opgeknapt is dat de molen ook niet meer nodig is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:03

en dan nog is het een uitkomst want diezelfde mensen zouden hun paard anders waarschijnlijk gewoon op stal laten staan terwijl zij in de kantine zaten.
Hoe die mensen ermee omgaan zegt toch niks over de stapmolen zelf? Ik ken ook mensen die hun paard kapot trappen met sporen, wil niet zeggen dat sporen zelf niet fijn te gebruiken zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:07

DE STAPMOLEN...een geweldige uitvinding, maar door vele verkeerd gebruikt! Vandaag geen tijd...gooi maar een uur in de stapmolen! Zonde, want mits goed gebruikt, is het een geweldig ding! Hier staan ze overdag veel buiten, dus hij komt er hier niet in!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:26

aerdenhout1 schreef:
Hier staan ze overdag veel buiten, dus hij komt er hier niet in!

De mijne staat buiten van 9 tot de vroege avond ('s winters 5 a 6 uur, nu soms zelfs half 8), maar buiten staat hij maar wat te staan dus ik ben altijd blij als hij nog even de stapmolen in kan. Dan doet hij nog eens iets buiten het trainen om, de lamzak Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:42

Ja ja....zeg nu maar gewoon dat je het lekker makkelijk vind!
Nee hoor...geintje...maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:45

Een stapmolen is erg goed om hun spieren te kweken hoor

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:57

Te kweken? Ze doen niks anders als stappen en om hun heen kijken.
Mijne gaat in de stapmolen met niks, niet eens met een halster..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:56

Stappen is een goede manier om spieren te kweken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:33

Wij hebben hier een overdekte trainingsmolen, daar gaan alle paarden in als er geen groei meer in het gras zit en dan ongeveer een uur stappen, wij hebben een pensionstal en ik wilde persé een molen omdat ik het vreselijk vind als ik het idee krijg dat sommige paarden de hele dag de stal niet uit komen.

Het valt mij vaak op dat de mensen die vrij intensief, maar onregelmatig trainen de meeste blessures bij de paarden hebben, daarvoor is een molen een uitkomst!
Bij ons hangt een lijst en als je een dag niet kan komen dan zet je je paard er bij en die gaat dan nog (naast het stappen of de weidegang) een uur in de molen waar ze met een aantal een programma lopen, ik zal niet zeggen alle, maar de meeste paarden vinden dit zeer leuk!

Daarnaast hebben we nog een kleine molen op een verharde ondergrond waar iedereen vrij gebruik van mag maken, die gebruiken we vooral voor droogstappen.
Hoe vaker een paard op een dag beweging krijgt hoe beter en ik denk dat dat door gebruik van molens beter haalbaar is..

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:05

Wij hebben ook een overdekte stapmolen.
Zelf hou ik er niet zo van in de zomer hem in de molen te doen.
Maar als het regent moet het wel, ( aangezien ik zelf niet ken rijden ivm ziekte). Maar in de zomer vind ik dan ken je net zo goed gaan wandelen.!!!

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:30

De stapmolen bij ons op stal is gewoon open, de paarden hebben van alles te zien. Mijn paard staat er bijna elke dag een half uur in, soms zelfs wat langer als ze vrij heeft voordat ze los gaat. Ze vindt het duidelijk leuk in de stapmolen, dat is goed te merken Lachen